• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb een oude laptop met PC2700 CL2.5 geheugen. Klopt het dat ik PC3200 CL3 geheugen hierin op CL2.5 kan laten draaien? Wat betreft de latencies moet dat kunnen: 2.5/0.166GHz= 15ns en 3/0.2Hgz is ook 15ns.
In het bios kan ik de geheugen timings niet instellen. Dat zal dus dmv SPD worden bepaald door het bios. Gaat dat goed als de maximale frequentie van het geheugen hoger dan die van de chipset? Volgens wiki geeft de SPD de minimale CL in ns en dan moet het goed gaan. Maar dat wil ik toch even controleren hier.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:52

Nemesizz

Untouchable

Waar je je eerder druk om moet maken is de geheugen-dichtheid (metname bij oude laptops).
Dus het type chipsjes wat op de geheugenmodule zitten.

Ik ben hier ook aardig mee op de koffie gekomen bij het proberen upgraden van het geheugen van een oude laptop. Zo slikte mijn laptop (sony Vaio fr415s) alleen modules die niet echt heel gangbaar zijn (64x64 en/of 32x64 chipjes volgens mij), de meeste die je koopt zijn 32x8 of 64x8 of iets in die geest.

Dingen zoals snelheid (in Mhz) en latency passen zich wel aan aan een lagere snelheid. De SPD heeft vaak wel 2 of 3 settings voor verschillende snelheden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het geheugen zelf heeft niet zoveel te zeggen, het gaat puur om de geheugencontroller, die bepaalt de snelheden (en gebruikt daarvoor de SPD, om te zien wat je geheugen aankan).
Grote kans dat hij het instelt op PC2700 @ CL3.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
@Nemesizz: goede tip. De modules die ik op het oog heb zijn 64Mx8, en dat wordt door de KM400A ondersteund.
@Terw_Dan: dat is dus precies wat ik niet wil. Bij DDR1 is het verschil tussen 2.5 en 3 best de moeite waard.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:22
Sir Isaac schreef op woensdag 05 september 2012 @ 22:11:
@Nemesizz: goede tip. De modules die ik op het oog heb zijn 64Mx8, en dat wordt door de KM400A ondersteund.
@Terw_Dan: dat is dus precies wat ik niet wil. Bij DDR1 is het verschil tussen 2.5 en 3 best de moeite waard.
Wat voor laptop heb je? Misschien wat ook wel een leuk tooltje is SPDtool :) Heb dit tooltje gebruikt voor mijn oude AMD Turion64 om de snelheden aan te passen. 1 TIP, als je 2 modules heb, doe er eerst eentje zonder de andere erin. Mocht het de timings te laag of de snelheid te hoog zijn waardoor het systeem niet boot, kan je met de oude/tweede module weer booten omdat die SPD hogere timings / lagere snelheid bevat.

http://www.techpowerup.com/spdtool/