Game/multimedia/school PC

Pagina: 1
Acties:

• Namorian
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-05 09:44
Hallo,

Mijn oude pc uit 2004/5 heeft alweer een tijdje geleden begeven. Nou wil ik graag een nieuwe pc aanschaffen, echter als student betekent dat ik het met doen met een bepaald budget. Om daar meer uit te halen heb ik besloten om zelf een pc te bouwen en de onderdelen los te bestellen.

Ik ben me nu vooral nog aan het orienteren, maar heb al wel een eigen setup gemaakt die mij goed lijkt wat betreft mijn eisen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik wil een pc waar ik "aardig" mee kan gamen. Tot nu toe vooral een xbox 360 gamer geweest maar zie steeds vaker de voordelen van PC gaming. Ik zal bijvoorbeeld Guild Wars 2 vlekkeloos op high settings willen kunnen spelen, al denk ik geen battlefield 3 o.i.d. te gaan spelen. Mocht dit kunnen op mijn systeem (eventueel met lagere settings) zou dit uiteraard wel mooi zijn...

Verder hou ik me bezig met school, internet een beetje fotobewerking (amateuristich niveau, lightroom 4). Ik wil met het systeem vooral weer een aardige tijd (lees: 5 - 6 jaar min.) mee vooruit kunnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een vrij beperkt budget en kan echt max 900 - 1000 euro uitgeven. Hoe minder hoe beter uiteraard, dus mocht je mogelijkheden zie waarop ik makkelijk zou kunnen besparen zou dat fijn zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb al een 5.1 geluidssetje, toetsenbord, muis en mijn oude dell monitor. Wel met oude VGA? aansluiting, weet niet of dit uitmaakt voor nieuwe systemen...

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk zelf aan een goede i5 processor wel voldoende rekenkracht te hebben, samen met min. 8gb werkgeheugen, die ik eventueel altijd nog kan upgraden mits mogelijk met moederbord. Van videokaarten heb ik niet zoveel verstand meer... ik dacht dat de 660ti wel een goede optie zou zijn, ook omdat deze nog vrij nieuw is, maar zou me hier nog iets meer in moeten verdiepen... Ook moederbord vind ik lastig maar deze kwam uit de best-buy gids mainstream game-pc van september 2012.

Verder is mijn vraag nog, ik heb nog nooit een pc in elkaar gezet, is het dan te doen wanneer ik me goed inlees van tevoren?

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)€ 79,90€ 79,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 94,90€ 94,90
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,57€ 14,57
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
1MSI GTX 660Ti Power Edition€ 294,30€ 294,30
1Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram€ 5,50€ 5,50
1Intel Core i5 3550 Boxed€ 184,45€ 184,45
1XFX Pro 550W€ 55,95€ 55,95
1Samsung 830 series 128GB€ 91,60€ 91,60
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,45€ 39,45
1MSI H77MA-G43€ 73,71€ 73,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 960,28

Bij voorbaat dank voor de genomen moeite!

[ Voor 14% gewijzigd door Namorian op 08-09-2012 19:21 ]

• .pointer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-05 17:31
Over dat laatste: ik wilde mijne ook zelf in elkaar zetten, leek me goed te doen, totdat ik las over statische elektriciteit die soms vrij komt en je onderdelen sloopt. Als je je daarover inleest en iets van een rubberbandje om doet, kan het bouwen van een pc amper mis gaan.

Overclock plannen? Zo ja, verander de processor (naar bijv. de i5 3570k). Zo nee, verander het mobo naar een H77, is goedkoper.

Ik heb er niet genoeg verstand van verdere tips te geven, zover ik weet ziet het er best goed uit, beter dan de samsung 830 vind je niet, fatsoenlijke HDD (je zou e.v.t. 256gb samsung kunnen nemen en de HDD weglaten mocht 250 gb voldoende zijn), maar oké, ik heb er niet vreselijk veel verstand van zoals ik al zei.

• Namorian
Bedankt voor je reactie! Ik had inderdaad altijd de i5 3570k in gedachten maar denk niet dat ik ga overclocken, vandaar de keuze voor 3450. Ik niet dat ik aan 256gb genoeg zou hebben. Wel zou ik later kunnen upgraden inderdaad...

hmm wacht graag nog wat meer reacties af.

Verwijderd

Ziet er prima uit.

Als je niet gaat overklokken kan je nog een iets goedkoper H77 moederbord nemen als je wat geld wilt besparen. Verder zou je misschien een grote HDD kunnen nemen. 2TB is 4 keer zoveel ruimte maar nog geen 2 keer zo duur.

SSD van 128gb is prima , maar als je ook veel games op je ssd wilt zou je het 256gb model kunnen overwegen.

• wappiewappie
  • Laatst online: 18:39
nope, niks op aan te merken.
En je mag er rustig over nadenken om bf3 te spelen. Dit systeem is meer dan sterk genoeg om dat spel op de hoogste instellingen te spelen.
Alleen die oude monitor (geen flauw idee welke je hebt) zou nog uit te toon kunnen vallen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

An sich is er geen standaard of zo, maar je zou wellicht kunnen kijken naar reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2012 wellicht dat daarin nog wat tips in staan, waarmee je wellicht geld kan besparen, of juist een betere performance kan krijgen, voor een marginale meerprijs? :)

Zo kun je wellicht besparen op geheugen, als je toch niet gaat overclocken, is Kingston ValueRAM vaak wel ondersteund en spotgoedkoop!

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 05-09-2012 22:54 ]

• Namorian
Bedankt voor de reacties tot zover! Het wordt sowieso geen impulsaankoop dus ik denk er nog even over na. Waar ik nog het meeste bang voor ben is de assemblage, ondanks ik zojuist een aantal tutorials bekeken heb en het me niet eens zo ingewikkeld lijkt. Kabelmanagement (intern dan) lijkt wel weer een lastig punt...

• Namorian
Eigenlijk rest mij toch nog de vraag over de processorkoeler. Is de stock koeler niet voldoende? En over de koeleer in mijn wenslijst heb ik gemengde dingen gelezen, is er een beter alternatief in die prijsklasse?

• wappiewappie
Kabelmanagement is met die kast geen enkel probleem. Die heeft dacht ik iets van 3cm ruimte achter de moederbord plaat. Het enige waar je met dat formaat kast tegen aan kunt lopen is dat de voedingskabel naar de cpu net te kort is om netjes achter het moederbord weg te werken.

Als je niet gaat overklokken koelt de stock koeler voldoende (Dat ding zit niet voor niks bij die cpu).
De stock koeler maakt wel meer geluid dan de Hyper 212 die jij nu gekozen hebt.
Er zijn btw ook nog wel stillere koelers dan deze.

[ Voor 25% gewijzigd door wappiewappie op 06-09-2012 19:39 ]

• Namorian
Oke bedankt voor je reactie. Ondanks de ruimte lijkt me dat alsnog lastig, want je wilt kabels gaan bundelen en omleiden, toch?

Overklokken ga ik denk ik niet doen, maar vind het wel fijn als de pc niet zoveel geluid maakt.

Trouwens wat is een goeie manier om te zorgen dat je geaard blijf tijdens het assembleren, zag op een youtube filmpje een of andere bandje met een kabeltje eraan....?

• wappiewappie
Ik weet niet zeker of je daar bij die kast ook last van hebt, maar mijn kast is even hoog en daar kwam ik net te kort met een 550mm lange kabel. Ik heb de kabel daarom langs de pci-e sloten achter de graka langs geleidt.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8457/7944754266_a6ee99204e.jpg
De uitsparing in de printplaat die alle pci kaarten hebben lijkt er bijna voor gemaakt te zijn. :)

[ Voor 24% gewijzigd door wappiewappie op 06-09-2012 20:22 ]

Verwijderd

.pointer schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:18:
Over dat laatste: ik wilde mijne ook zelf in elkaar zetten, leek me goed te doen, totdat ik las over statische elektriciteit die soms vrij komt en je onderdelen sloopt. Als je je daarover inleest en iets van een rubberbandje om doet, kan het bouwen van een pc amper mis gaan.
Een rubber bandje is niet genoeg hè, het moet wel een ESD-bandje zijn dat aan een geaarde leiding o.i.d. verbonden is :) Sowieso is het daarnaast goed om voorzichtig te zijn; zo min mogelijk kunststof kleding dragen, niet op een plastic stoel e.d. Onderdelen vooral ook niet op (kunst)stoffen ondergronden leggen zoals tapijt of een bank. Een houten tafel is eigenlijk het ideaalst.

Als dat allemaal lastig is zorgen dat je een geaard stopcontact in de buurt hebt en jezelf regelmatig ontladen aan het koperen pennetje (dus niet de gaatjes :p). Het gaat niet heel vaak mis, maar je zou maar net de pech hebben je dure nieuwe hardware aan gort te helpen. Ik ben er in ieder geval een keer een videokaart door verloren, die was zo dood als een pier.

• wappiewappie
Het gaat erom dat jij dezelfde lading hebt als de componenten. Alle componenten zijn via de kast geaard. Dus regelmatig de kast aanraken zorgt ervoor dat je dezelfde lading houdt.

• Namorian
Ik begin eigenlijk steeds meer twijfels te hebben over het zelf in elkaar zetten van de PC. Bij afuture zou ik bijvoorbeeld voor 56 euro kunnen laten assembleren. Dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken, aangezien ik eigenlijk nul ervaring heb. Vooral het stukje CPU en koeler lijkt me gewoon lastig en snel te verprutsen...

Edit: @wappiewappie zie nu je plaatje pas, ziet er inderdaad goed uit die kabels. Zitten niet in de weg van de "airflow" oid.

[ Voor 16% gewijzigd door Namorian op 06-09-2012 21:15 ]

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-04 09:04

xAn52

Whatever...

Wellicht dat je een iets andere kast wilt overwegen. De ruimte tussen de "B stijl", waar je HDD's achter zitten en de achterkant van je kast is niet heel ruim als je daar een 660Ti inplaatst. de Cooler Master Elite 431 PLUS bijvoorbeeld, heeft wat meer ruimte.
Vergelijk:

Afbeeldingslocatie: http://www.mycom.nl/Handlers/ProductImage.ashx?ProductId=1356209&ImageSize=pd&ImageSequence=3
Afbeeldingslocatie: http://www.mycom.nl/Handlers/ProductImage.ashx?ProductId=1355206&ImageSize=pd&ImageSequence=3

De Cooler Master is 499mm diep en de Antec 465mm. Geeft je net wat meer ruimte.

• Namorian
Dat is misschien ook nog optie, al wil ook niet een al te grote bak :P.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ontladen is niet zo'n issie, gebruik mijn bandje al jaren niet meer en alles werkt nog. Tuurlijk, ik raak de radiator ofzo wel ff aan, word je ontladen. Belangrijkste is dat je de onderdelen juist beetpakt, bij de randen en niet met je tengels de chips etc. vastgrijpt. Dan is de kans op "damage" zogoed als nihil.

Waarom neem je die Antec kast, waar bijv. geen usb 3.0 inzit.
pricewatch: Corsair Carbide 300R
Deze heeft een nieuwer design en ook usb 3.0 bijv.

[ Voor 27% gewijzigd door Madrox op 07-09-2012 06:58 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Namorian
[b][message=38879672,noline]Waarom neem je die Antec kast, waar bijv. geen usb 3.0 inzit.
pricewatch: Corsair Carbide 300R
Deze heeft een nieuwer design en ook usb 3.0 bijv.
Blijkbaar de verkeerde in mijn wenslijst staan, moest de Antec three hundred two zijn. Met USB 3.0 ofcourse!

[ Voor 5% gewijzigd door Namorian op 07-09-2012 09:50 ]

• wappiewappie
Namorian schreef op donderdag 06 september 2012 @ 21:14:
Edit: @wappiewappie zie nu je plaatje pas, ziet er inderdaad goed uit die kabels. Zitten niet in de weg van de "airflow" oid.
De kabel loopt vlak over het moederbord achter de luchtstroom langs.
En ook al zou die dwars voor de fans langs lopen, dan zal één zo'n kabel ook niet het het verschil maken.

[ Voor 14% gewijzigd door wappiewappie op 07-09-2012 19:58 ]

Verwijderd

Madrox schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 06:56:
Ontladen is niet zo'n issie, gebruik mijn bandje al jaren niet meer en alles werkt nog.
N=1, je ziet regelmatig mensen voorbij komen met mysterieus kapotte onderdelen en ESD is één van de grote boosdoener. Better safe than sorry!

De kast aanraken helpt alleen als je onderdelen ook in die kast zitten en/of die in het stopcontact zit (en de voeding dus geïnstalleerd is).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 19:58 ]

• wappiewappie
Ontladen is wel belangrijk, maar daar heb je geen speciaal bandje voor nodig.

Verwijderd

wappiewappie schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 20:06:
Ontladen is wel belangrijk, maar daar heb je geen speciaal bandje voor nodig.
Nee, klopt, het voordeel van zo'n bandje is echter dan je ontladen blijft. Zonder moet je regelmatig blijven ontladen en loop je toch de kans spanning op te bouwen, afhankelijk van de omstandigheden (droge lucht of kunststof kleding/stoel heeft er bijvoorbeeld veel invloed op).

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Namorian schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 09:48:
[...]

Blijkbaar de verkeerde in mijn wenslijst staan, moest de Antec three hundred two zijn. Met USB 3.0 ofcourse!
Zou toch die Corsair nemen, die is ook mooi zwart van binnen :P

• Namorian
Over de kast denk ik nog even. Die Corsair is ook wel mooi, of zelfs de 400R maar die is misschien wat overdreven voor mij...

Ik ben eind september jarig en denk dat ik het even laat rusten tot die tijd, hoop nog wat geld binnen te halen haha :P. (Al zal dit nihil zijn).

En met zo'n ESD wrist-band, waar maak je hem aanvast als je geen pc hebt? :o kan dat echt letterlijk elk metaal zijn zoals een verwarming?

[ Voor 20% gewijzigd door Namorian op 07-09-2012 20:44 ]

• wappiewappie
Tijdens het bouwen pak je sowieso de kast vaak vast, waarbij je jezelf dus ontlaadt. En zolang je een beetje gezond verstand gebruikt en niet op een kunststof zeiltje o.i.d. gaat werken bouw je echt niet zo snel spanning op.

De mensen met kapotte onderdelen hebben waarschijnlijk bij het uitpakken de onderdelen meteen vast gepakt (wat natuurlijk erg verleidelijk is :Y ). En met al dan dat kunststof verpakkingsmateriaal raak je inderdaad snel statisch geladen.

• Namorian
Nee, een beetje gezond verstand heb ik wel... denk ik :P

Is dat dan voldoende wanneer de kast nog niet aangesloten zit op stroom en gewoon op de tafel staat, of waar je dan ook op gaat bouwen?

• wappiewappie
Vanaf 6.20 gaat het even over statische lading: YouTube: Newegg TV: How To Build a Computer - Part 2 - The Build
de rest van het filmpje is ook het bekijken waard.

Als het goed is, is in de meeste gevallen de kast aanraken voldoende, maar bij het bouwen van mijn eigen pc heb ik zelf voor de zekerheid nog een haspel in een geaard stopcontact gestoken en naast me neergelegd.

• Namorian
wappiewappie schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 19:04:
Vanaf 6.20 gaat het even over statische lading: YouTube: Newegg TV: How To Build a Computer - Part 2 - The Build
de rest van het filmpje is ook het bekijken waard.

Als het goed is, is in de meeste gevallen de kast aanraken voldoende, maar bij het bouwen van mijn eigen pc heb ik zelf voor de zekerheid nog een haspel in een geaard stopcontact gestoken en naast me neergelegd.
Thanks for the tip! Ik zal die eens bekijken. Denk dat ik trouwens voor de Cooler Master CM 690 II Advanced (USB3.0) ga. Lijkt me een mooie, fijne kast om in te werken. Tevens heb ik de processor omgezet naar een 3550 weer net wat sneller lijkt me, denk dat dit het gaat worden. Nu nog wat geld sparen :P!

Verwijderd

wappiewappie schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 23:49:
De mensen met kapotte onderdelen hebben waarschijnlijk bij het uitpakken de onderdelen meteen vast gepakt (wat natuurlijk erg verleidelijk is :Y ). En met al dan dat kunststof verpakkingsmateriaal raak je inderdaad snel statisch geladen.
Nope, niet het geval en bovendien is het verpakkingsmateriaal daar voor gemaakt. Is die rare blauwe/grijze kleur van antistatische zakjes je wel eens opgevallen? Juustem, dat is dus dat antistatische.

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-05 08:35
Tsja voor 12,50 heb je zo een armbandje bij yorcom ikheb er zelf ook een liever zeker dan sorry :P

• wappiewappie
Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 19:46:
[...]

Nope, niet het geval en bovendien is het verpakkingsmateriaal daar voor gemaakt. Is die rare blauwe/grijze kleur van antistatische zakjes je wel eens opgevallen? Juustem, dat is dus dat antistatische.
Die zakjes waar het mobo, graka e.d. in zitten wel ja. Maar om de doos zit vervolgens weer van dat standaard verpakkingsfolie. En het tempex waar de behuizing in zit is nou ook niet bepaald anti-statisch.

Verwijderd

wappiewappie schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 23:46:
Die zakjes waar het mobo, graka e.d. in zitten wel ja. Maar om de doos zit vervolgens weer van dat standaard verpakkingsfolie. En het tempex waar de behuizing in zit is nou ook niet bepaald anti-statisch.
Dozen zitten altijd dichtgeplakt met een klein stickertje, niet met cellofaan :) Maar goed, je moet inderdaad oppassen met ESD, dat was precies wat ik hierboven stelde.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Centrale verwarming is de ideale spot om te ontladen. Verder werk ik altijd op hout. Hout geleid niet en als je je jatten van de "gevoelige" onderdelen afhoud kan er echt niets gebeuren.

• yeth3119
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:59
Ik had een tijdje bij een computer reparatie winkel gewerkt (voor stage), daar worden ook computers in elkaar gezet, maar we hebben daar nog nooit iets gedaan om ons te ontladen tijdens het in elkaar zetten van de computer.
De tafels waren bij het begin met karton bedekt en later met iets anders, maar ik weet niet wat het precies is. We houden de voorwerpen wel van de randen (en niet de koperen delen/pinnetjes). Maar er is daar nog nooit iets kapot gegaan tijdens het assembleren.

• Namorian
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)€ 79,80€ 79,80
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 69,95€ 69,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
1MSI GTX 660Ti Power Edition€ 285,-€ 285,-
1Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram€ 5,50€ 5,50
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1XFX Pro 550W€ 55,30€ 55,30
1Samsung 830 series 256GB€ 163,80€ 163,80
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 38,-€ 38,-
1Asrock Z77 Extreme4-M€ 108,10€ 108,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.037,40

Ik heb er even over nagedacht. Heb het even laten rusten, maar toch besloten voor de 3570k te gaan en daarbij natuurlijk een Z77 chipset bordje. Tevens gegaan voor een 256gb SSD omdat ik die, gericht op de toekomst, wel denk nodig te hebben. Wat vinden jullie van bovenstaande setup?

Het is iets prijziger geworden dan ik voorafgaand had verwacht en gewild, maar het blijft een investering in mijn ogen.
Pagina: 1