Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje met mijn computer.
Als ik mijn computer uitzet, gaat ie braaf uit.
Maar als ik hem wil aanzetten moet ik eerst de voeding uitzetten tijdje uit laten staan voeding weer aan en dan gaat ie pas weer aan.
Doe ik het niet in die volgorde gaat ie niet aan.
En ik kan er maar niet achterkomen wat het is.

Kan iemand zijn heldere licht erop laten schijnen?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan beginnen door je specificaties te geven. Nu kan 't een 20 jaar oude PI zijn, of een gloednieuwe Ivy Bridge.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• karel01
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-02 15:35
Heb ik ook wel eens gehad. Opgelost door de pc op randaarde aan te sluiten. Of het bij jou ook werkt???

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:43:
Je kan beginnen door je specificaties te geven. Nu kan 't een 20 jaar oude PI zijn, of een gloednieuwe Ivy Bridge.
Ok ik snap alleen niet wat mijn processor te maken heeft met het niet aangaan van de computer na het uitzetten?
maar goed hier zijn ze.

case : Cooler Master CM Stacker STC-101
Processor: Core 2 Quad Q6600
750 watt voeding
Moederbord: asus p5wg2 ws pro.
8 gig ddr 3 geheugen
Hd 6570

Hoop zo voldoende?

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-01 13:50

Liveshort

Certified Crazy Person

Wat voor 750 watt voeding? Want dat getal alleen zegt natuurlijk niets. Als het een goedkope voeding is geweest (Sweex oid) kan die na verloop van tijd kuren gaan vertonen.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Misschien kortsluiting van hardware, indien je stroom ontkoppeld en de pc start, dan ontlaad de pc, dan werkt je hardware ook weer.

Dus 1 voor 1 hardware gaan verwijderen, en testen.
Dan 1 voor 1 hardware gaan uitwisselen, en testen.

Of je pc op een stuk karton opbouwen, misschien kortsluiting tussen moederbord en kast.

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op zondag 16 september 2012 @ 18:40:
Misschien kortsluiting van hardware, indien je stroom ontkoppeld en de pc start, dan ontlaad de pc, dan werkt je hardware ook weer.

Dus 1 voor 1 hardware gaan verwijderen, en testen.
Dan 1 voor 1 hardware gaan uitwisselen, en testen.

Of je pc op een stuk karton opbouwen, misschien kortsluiting tussen moederbord en kast.
de voeding is een Cooler Master GX 750W
ok dan volg ik het denk ik niet, zodra de voeding uit is gezet is het inderdaad nadat ie helemaal stroomloos dus ook uit gezoemd (White noise) dat ie pas weer aangezet kan worden.
ik heb ook al een andere voeding geprobeerd want er zit in de kast ook nog een tweede voeding deze heb ik erin zitten voor me harde schijven.
Als ik deze heb aangesloten doet ie het zelfde.
dus aan de voeding zelf ligt het niet.

En met hardware verwijderen wat bedoel je daarmee?
schijven, dvd, videokaart ontkoppelen?
Tevens als het een kortsluiting tussen moederbord en kast zou zijn zou ik ook problemen moeten ondervinden als hij al aanstaat of als ik de kast beweeg.
dit is ook niet het geval geen uitval of vreemde dingen gewoon normaal werken.

Verwijderd

Topicstarter
Liveshort schreef op zondag 16 september 2012 @ 18:04:
Wat voor 750 watt voeding? Want dat getal alleen zegt natuurlijk niets. Als het een goedkope voeding is geweest (Sweex oid) kan die na verloop van tijd kuren gaan vertonen.
De voeding is uitgesloten, ik heb een Cooler Master GX 750W
en nog een tweede simpele goedkope 1000 in een dozijn voeding voor me schijven.
als ik de coolermaster ontkoppel en de andere voeding gebruik hetzelfde verhaal ook als ik alleen de coolermaster gebruik dus voeding is het probleem niet.

Verwijderd

Topicstarter
karel01 schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:46:
Heb ik ook wel eens gehad. Opgelost door de pc op randaarde aan te sluiten. Of het bij jou ook werkt???
hoe heb je dit gedaan?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xposure1986 welkom op GoT :)

Zoals je ziet zijn hier veel mensen die je willen helpen, maar lukt het niet zo goed als je zelf niet genoeg doet of vooral niet genoeg informatie geeft.

Reden dat Hero of Time vroeg naar je specs is om gewoon te weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Waarschijnlijk heeft je CPU er weinig mee te maken, maar totdat je weet wat *wel* oorzaak is van je probleem mag je niets uitsluiten. Wat dat betreft is het gewoon zaak om gestructureerd aan de slag te gaan. Wij zijn ook niet helderziend en kunnen alleen suggesties geven om dingen uit te proberen.

Dit soort vraag komt zo vaak voor dat we ook een algemene troubleshooter ervoor gemaakt hebben:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Ik zou je willen vragen om alsnog daarnaar te kijken en de dingen die er staan te proberen. Het kan zijn dat je in je omgeving moet scharrelen naar onderdelen om uit te wisselen, maar dat is (tenzij je erg geluk hebt) niet te helpen, vaak is een voor een onderdelen uitwisselen de enige manier om met zekerheid te achterhalen waar het probleem zit.

Als je niet zelf een stuk meer info en structuur aanbrengt heeft dit topic weinig zin, niet voor jou en niet voor anderen die er via de search op komen. Doe daar dus wat aan - al is het alleen maar uit eigenbelang :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal alles even opnieuw en duidelijk neerzetten zodat iedereen mijn gebrabbel zal begrijpen.

Ik heb het volgende:
Case : Cooler Master CM Stacker STC-101
Processor: Core 2 Quad Q6600
Voeding: Cooler Master GX 750W + 400 watt naamloos voor schijven.
Moederbord: Asus p5wg2 ws pro.
Geheugen: 8 gig ddr 3 Ge!l (4x2)
Videokaart: HIS Hd 6570
Harddisks: 12 x 500 GB hitachi in raid.

Mijn probleem:

Als ik mijn computer uitzet moet ik vervolgens eerst het MOBO spanningsvrij maken voor ik hem weer kan aanzetten.
Doe ik dit niet kan ik zo vaak op de knop drukken als ik wil en doet ie niks.

Dit heb ik al geprobeerd:

Voeding gewisseld, geheugen gewisseld, schijven gewisseld en verwijderd, dvd eruit andere video kaart,
Zelfs helemaal leeg gehad op mobo, processor, 1 ddr3, 1 schijf, videokaart en voeding na.
en ook dan hetzelfde verhaal.
De computer op andere stopcontacten gehad i.v.m. aarde of geen aarde WCD.
Ik ben een beetje ten einde raad, en vroeg mij af of iemand nog een pointer voor me heeft.

Verwijderd

Bouw je pc eens buiten je case open
En kijk dan of deze goed functioneerd

• Tjeerd13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-02 14:59
Is dit altijd zo geweest?

Zp ja, kijk eens bij de aansluitingen van je reset/power switch op je MB.
Zelf een keer meegemaakt dat er een stekkertje verkeerd zat met precies de zelfde symptomen

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik gok dat je 2 voedingen elkaar bijten.. want als ik je goed begrijp heb je het probleem niet als je alleen de 750 watter gebruikt :?

404 Signature not found

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Inderdaad, waarom gebruik je een aparte voeding voor de schijven? 750W is meer dan voldoende om ook al je schijven te voeden.

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik heb een AMD Llano systeempje waarvan ik het moederbord heb vervangen door een Asus bordje en sindsdien heb ik min of meer hetzelfde probleem. In mijn geval is het geen kortsluiting, systeem is 8+ uur memtest stable, 16uur OCCT stable en kan ook probleemloos paar uur furmark draaien.
Volgens mij komt doordat ik het systeem maar met een enkele 4pins connector heb aangesloten, de voeding heeft geen 2e 4pin stekker, het lijkt erop alsof het moederbord gewoon niet het poweron signaal ziet.
PC zit gewoon op geaarde stopcontacten, dus aarding hoeft het niet altijd een aarde probleem te zijn.

Ik ben in een korte zoektocht de volgende mogelijke oorzaken tegen gekomen:
- Slechte voeding
- Ontbrekende jumper op het moederbord (Geeft meestal een bios reset error tijdens het starten)
- Verkeerde bios settings (Vooral energiebeheer settings, kunnen soms voor problemen zorgen)
- Verkeerd aansluiten van de stekkertjes voor reset, power ect
- Niet op randaarde aangesloten systeem

[ Voor 5% gewijzigd door dutch_warrior op 17-09-2012 21:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rikkiz0r schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:38:
Inderdaad, waarom gebruik je een aparte voeding voor de schijven? 750W is meer dan voldoende om ook al je schijven te voeden.
Dit is zeer zeker niet het geval.
Ik heb het probleem met de 400 watt voeding alleen met de 750 watt voeding alleen en ook als beide voedingen aan staan.

Ik heb de 400 watt voeding omdat ik 12 schijven heb, en ik de ruimte in mijn kast heb voor een tweede voeding.

Ik kwam er overigens achter dat mijn case ook onder stroom staat, zodra ik mijn verwarming aanraak en de case (van aluminium) krijg ik een scherp stekend gevoel als ik mijn hand beweeg.
Kortom spanning, ik kan me alleen bedenken dat het van de voeding af komt omdat ik verder alles al uitgesloten heb.

Nu blijf ik alleen nog met nog een andere vraag zitten waarom gaat ie pas aan als ie helemaal spannings vrij is geweest? want zodra ik er weer spanning op zet om hem aan te zetten doet ie het wel?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Hardware kan blijven hangen, en doordat je stroom op je pc laat staan, blijft je hardware verkeerd staan, waardoor booten niet werkt.

Veel stroom op je kast kan zijn dat hardware foutief is, of natuurlijk voeding, maar dit gebeurd ook als je pc niet geaard is. Dus je zult moeten testen. Op zich is dit niet erg.

Bouw je pc met zo min mogelijk hardware op een stuk karton, dan weet je meteen of het werkt.

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
Absoluut een goed advies om de PC opnieuw op te bouwen BUITEN de kast om.
Het feit dat je een prikkend gevoel hebt als je de case aanraakt, geeft aan dat je lekstromen hebt. Daarom is het advies om aarding aan te sluiten niet verkeerd. Maar als je een aardlekschakelaar hebt, dan kan die knallen. Ergens zit iets fout, en dat moet opgelost worden, anders is het zeer waarschijnlijk dat je componenten gaat verspelen door die nare lekstromen.
Pagina: 1