• SpaOrange
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-08-2022
In 2010 heb ik een pc laten samenstellen bij een bedrijf. Nu na 2 jaar, begint de kast na verloop van tijd een enorm hoog piepgeluid te maken. Zodra er een videobewerking / game wordt gedraaid begint het hoge geluid zich te produceren. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:44
een fan lager die aan het verslijten/vies is.

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-02 18:45
Misschien coilwhine, maar dit is er meestal al vanaf het begin

druk en typefouten voorbehouden

Verwijderd

Je kast eens je kast uitzuigen en dan ook je videokaart even loshalen en schoonmaken.

• len-art
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-12-2025
Is waarschijnlijk coilwhine. Kan inderdaad heel irritant zijn. Is eigenlijk niets tegen te doen. Om er achter te komen waar het vandaan komt moet je even met je oor horen waar het geluid het meest hoorbaar is. Waarschijnlijk of bij je videokaart of bij je moederbord of bij je voeding. Als je uiteindelijk weet waar het vandaan komt kan je er over na denken of je dit onderdeel wilt vervangen.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Kan ook een onderdeel (condensator) op moedeboard of in je voeding zijn. Je geeft immers aan dat je het hoort als je je pc wat zwaarder belast....

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

lennard-96 schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:19:
Is waarschijnlijk coilwhine. Kan inderdaad heel irritant zijn. Is eigenlijk niets tegen te doen. Om er achter te komen waar het vandaan komt moet je even met je oor horen waar het geluid het meest hoorbaar is. Waarschijnlijk of bij je videokaart of bij je moederbord of bij je voeding. Als je uiteindelijk weet waar het vandaan komt kan je er over na denken of je dit onderdeel wilt vervangen.
hier sluit ik me volledig bij aan.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10-2025
coilwhine, word vaak bij belasting van videokaarten/moederborden geproduceert, hoog piepend/zoemend geluid.

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-02 15:30
Als ik moet gokken denk ik ook condensatoren op een el cheapo mobo of PSU, echter denk ik ook dat dit niet voor zou moeten komen bij een systeem van 2 jaar oud. Coil noise is idd ook een mogelijkheid. probeer even uit te zoeken welk onderdeel het is (kast open en oor ernaast), en google even of anderen dezelfde ervaring hebben. En als laatste kan het, zoals sjaakwortel zegt, gewoon een lagertje zijn van een fannetje. (graka waarschijnlijk).

• danieloc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-07-2025
ook ik sluit me aan bij de reactie hierboven, waarschijnlijk iets te weinig geinvesteerd in een PSU, mobo of videokaart. Goed luisteren waar het vandaan komt en vervangen of (als dat nog mogelijk is) terug doen voor RMA.

Verwijderd

TS post je specificaties eens.
Pagina: 1