• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Hallo,
Ik heb gisteren een Canon 50mm  F1,4 gekocht en ik had het idee dat hij niet helemaal  zuiver focuste.
Ik ben dit wezen testen doormiddel van een liniaal en dan onder een hoek van 45gr fotos te maken en dan kijken of het scherpste deel van de foto ook mijn focuspunt was. 
Als snel zag ik dat op F1,4 hij last had van frontfocus. 
Door in mijn D7 hem 8 standjes te corrigeren klopte het focuspunt precies. 
Echter hoe hoger ik mijn diafragma zet hoe meer backfocus ik krijg. Dus op F4 begint de scherpte net op mijn focuspunt maar de scherpte loopt dan ver door naar achter het focuspunt. 
M.a.w. mijn focus verandert gelang mijn diafragma. 
Op F1,4 heb ik aardige frontfocus maar met F4 verschuift het richting backfocus. 
Doe ik iets fout of is hier een oplossing voor?

Verwijderd

In principe hebben alle lenzen van canon een standaard afwijking.
eveneens als de body.

Vaak merkt een gemiddeld consument dit met een 5.6 kitlensje dit niet.
maar ga je met lenzen met openingen van 1.8, 1.4 1.2 enz spelen ga je dit wel degelijk merken.

Als ik een body en/of lens koop gaat met set altijd gelijk richting Tech repair in Bergen op Zoom om alles te laten calibreren. Omdat ik CPS lid ben is dit 2x per jaar gratis gelukkig. Anders staat hier een kleine vergoeding tegenover, maar dan is wel alles weer helemaal up to date.

Met een Canon 1D Mark III moest ik dit eigelijk 3 a 4x per jaar doen omdat hij gewoon uit zijn calibratie liep (dit lag met name aan de body)

Je kunt zelf aan de slag gaan met een melk pak of ander pak met kleine lettertjes ofzo om het op die manier te proberen.

Anders is een Lens-Align een optie.

Calumet in Rotterdam en Amsterdam calibreren je lenzen ook via een Lens-Align, wellicht een optie.

• Gruson
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:35
Ik zou het eerst even beter controleren met bijvoorbeeld deze focus test chart: http://focustestchart.com/focus21.pdf. Daar focus je namelijk in het midden op een zwarte balk met daarnaast een schaal, op een lineaal kan hij last hebben van misfocus doordat hij op verschillende streepjes probeert te focussen.

7DII | Canon 10-18 IS STM | Sigma 18-35 1.8 | Canon 100L | Canon MP-E 65mm

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Precies!

Met een liniaal heb je in principe altijd focus die dichter bij ligt dan je verwacht.
Dat komt doordat het focus punt een stuk groter is dan wat je in de zoeker ziet. De camera zal altijd scherpstellen op het gedeelte binnen het focuspunt dat het dichtste bij ligt. En dan lijkt het dus frontfocus, terwijl dat niet het geval is.

Met die focus chart heb je daar geen last van omdat het AF punt alleen maar die zwarte lijn zit en verder wit papier. Daardoor kan ie niet scherpstellen op een gedeelte van het papier dat dichter bij ligt.

(en reperterende patronen kunnen sowieso een AF unit in de war brengen)

[ Voor 6% gewijzigd door mjtdevries op 05-09-2012 15:14 ]

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Handige pdf! Mijn vermoeden over mijn 50mm f/1.8 is helaas ook bevestigd. Een kleine frontfocus afwijking die blijft tot tenminste f/2.8. Helaas kan je in de 550D geen kleine correctie doen?!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-01 15:19
Aloys schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:32:
Handige pdf! Mijn vermoeden over mijn 50mm f/1.8 is helaas ook bevestigd. Een kleine frontfocus afwijking die blijft tot tenminste f/2.8. Helaas kan je in de 550D geen kleine correctie doen?!
ik denk t niet nee, kan ook niet met de d3100 tenminste nooit gevonden. body's in hogere prijsclasses kunnen dat dus wel ... 8)7 weer een reden om een nieuwe body te kopen O-)

Laden doe je met je zonnepanelen

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Bedankt voor de reacties.
Jullie uitleg klinkt logisch en zou idd het vreemde focus gedrag verklaren.
Morgen ga ik het proberen met dat PDF bestandje.
Wat me trouwens ook opviel is de blauwe zweem over het beeld als de foto in de schaduw genomen wordt.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-01 20:03
melly schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:57:
M.a.w. mijn focus verandert gelang mijn diafragma. 
Op F1,4 heb ik aardige frontfocus maar met F4 verschuift het richting backfocus. 
Doe ik iets fout of is hier een oplossing voor?
Focus die bij het afstoppen naar achteren verschuift. Dat is geen misfocus. Klinkt eerder als focus shift, veel snelle/lichtsterke lenzen hebben hier in meer of mindere mate last van. Ook Canon's 50 f/1.2 staat er om bekend redelijk last te hebben. Kennelijk is de f/1.4 dus ook aangedaan. Je lens kan opnieuw afgesteld worden, maar zal dan nogsteeds maar op 1 diafragma waarde echt precies kloppen.
melly schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:24:
Bedankt voor de reacties.
Jullie uitleg klinkt logisch en zou idd het vreemde focus gedrag verklaren.
Morgen ga ik het proberen met dat PDF bestandje.
Wat me trouwens ook opviel is de blauwe zweem over het beeld als de foto in de schaduw genomen wordt.
Het probleem met veel focus testcharts is dat het onderwerp waar op scherpgesteld moet worden kleiner is als het AF punt en dat het AF punt zich niet precies onder het vlakje in de zoeker bevind. Daarnaast bevind 2/3e van de (acceptabele) scherpte zich achter het scherpste punt en 1/3e voor het scherpste punt. Soms is het handig om als controle een test uit te zetten met wat grotere objecten bijvoorbeeld een rijtje AA batterijen dat schuin staat om in een wat meer real life setting de AF te controleren.

Blauwe zweem in een schaduw is gewoon de witbalans die er naast zit.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Scherpstellen op het diafragma dat je wil gebruiken?

Verwijderd

martijn_tje schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:13:
[...]
Het probleem met veel focus testcharts is dat het onderwerp waar op scherpgesteld moet worden kleiner is als het AF punt
Dat is helemaal geen probleem, zolang er maar niets anders in de buurt van je AF punt ligt waarop de camera kan focusseren.
en dat het AF punt zich niet precies onder het vlakje in de zoeker bevind.
Dat verschil is minimaal. Fractie van de grootte van het AF punt.
Daarnaast bevind 2/3e van de (acceptabele) scherpte zich achter het scherpste punt en 1/3e voor het scherpste punt.
Juist niet. Dat is alleen het geval bij zeer grote focus afstand. Bij korte focus afstand zoals in focus tests gebruikt wordt, is het juist vrijwel 50-50.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-01 20:03
begintmeta schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:21:
Scherpstellen op het diafragma dat je wil gebruiken?
Dat is juist het mooie AF gebeurt altijd wide open. Dus wide open zou goed moeten zijn alleen alle andere waardes niet.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
martijn_tje schreef op donderdag 13 september 2012 @ 20:52:
[...]

Dat is juist het mooie AF gebeurt altijd wide open. Dus wide open zou goed moeten zijn alleen alle andere waardes niet.
Geen AF gebruiken bij focus shift dan ;)

Verwijderd

martijn_tje schreef op donderdag 13 september 2012 @ 20:52:
[...]
Niet perse... de look-up table in de lens kan gewoon een bewuste afwijking introduceren, zodat de lens wijd open iets verkeerd gefocussed staat, maar op alle andere diafragma instellingen correct is. Dat lijkt ook typisch het geval te zijn bij de standaard Canon calibratie van dergelijke lenzen.
Pagina: 1