Toon posts:

HTPC voor de slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje op onderzoek uit en wil een HTPC bouwen die eigenlijk m'n normale desktop kan vervangen, deze is inmiddels 6 jaar oud en doet niet veel meer.

Wat ik op de HTPC wil doen is voornamelijk films/series kijken maar ook downloaden via newsgroups.

ik zat zelf aan deze setup te denken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75 PRO4-M€ 61,95€ 61,95
1Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 94,40€ 94,40
1Silverstone Grandia GD06B€ 109,50€ 109,50
1Eminent EM3140 Draadloos Mini Toetsenbord met ingebouwd Touchpad en Laserpointer€ 43,03€ 43,03
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX€ 29,07€ 29,07
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,45€ 33,45
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 96,-€ 96,-
1AMD A6-3500 Boxed€ 62,40€ 62,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 559,30

Er komt een DVD-writer/reader in die ik al heb liggen ( blurays kijk ik op m'n ps3 ).

Ik ben nog aan het twijfelen tussen deze toetsenborden. tips?

Ik wil de AMD a6-3500 ipv de a4-3400 omdat het systeem toch wel weer flink wat jaren mee moet gaan ( dus dan liever een iets meer high-end CPU denk ik zo ).

1866mhz schijnt het beste te werken met deze CPU is het ook echt een vereiste? Ik las wel dat het moederbord standaard 1333mhz gebruikt? ( of heb ik iets niet goed begrepen ).

Het idee is om windows 7, XBMC, Spotnet op de SSD te zetten en hier ook direct naartoe te downloaden. Wanneer ik niks aan het kijken ben de bestanden van de SSD naar de HDD verplaatsen om hier vandaan af te spelen, om te zorgen dat ik ook films kan afspelen in optimale kwaliteit tijdens het downloaden. werkt dit in praktijk denken jullie?

Is deze opstelling denken jullie te luidruchtig op een slaapkamer? er zitten 3 120mm Fans in de Case deze zouden opzich vervangen kunnen worden, is dit nodig?

de kosten zijn niet super cruciaal mag ook 100 euro meer zijn mits dit nodig is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2012 12:34 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 18:44
Ik denk dat voor een HTPC 1866Mhz geheugen niets aan meerwaarde biedt. Je kunt je beter een 1333/1600Mhz setje halen van 8GB. Niet dat een HTPC echt 8GB nodig zal hebben, maar als je het wat meer future-proof wilt hebben zou ik het wel doen.

Wat betreft de fans, misschien dat ze te luidruchtig zijn, dat is iets wat van tevoren in dit geval lastig te zeggen is. Op de website van Silverstone staat dat het fans zijn die 20dB produceren wat op zich niet veel is, maar de ene fan op 20dB is niet perse gelijk aan een andere fan op 20dB. Als het storend is kun je ze vervangen door bv. fans van Noiseblocker, Corsair SP120 Quite Editions, Scythe Gentle Typhoon of (wat prijzig) Noctua's.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Moi_in_actie schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:39:
Ik denk dat voor een HTPC 1866Mhz geheugen niets aan meerwaarde biedt. Je kunt je beter een 1333/1600Mhz setje halen van 8GB. Niet dat een HTPC echt 8GB nodig zal hebben, maar als je het wat meer future-proof wilt hebben zou ik het wel doen.

Wat betreft de fans, misschien dat ze te luidruchtig zijn, dat is iets wat van tevoren in dit geval lastig te zeggen is. Op de website van Silverstone staat dat het fans zijn die 20dB produceren wat op zich niet veel is, maar de ene fan op 20dB is niet perse gelijk aan een andere fan op 20dB. Als het storend is kun je ze vervangen door bv. fans van Noiseblocker, Corsair SP120 Quite Editions, Scythe Gentle Typhoon of (wat prijzig) Noctua's.
Ok, dan knal ik er denk ik 4gb 1600mhz in kan ik altijd nog upgraden.

ik heb begrepen dat de standaard CPU fan al best stil is en 20db is inderdaad denk ik niet luidruchtig dit is het proberen inderdaad waard.

Verwijderd

Ik zou er direct 8GB in zetten. pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
Voor die 20 euro extra hoef je het niet te laten. Loop je niet tegen eventuele problemen aan wanneer je zou willen upgraden, dat hoeft dan immers niet meer.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:27
Qua geheugen zou ik gaan voor 1600MHz geheugen, dit is qua prijs en prestatie de beste keuze. Op zich heeft sneller geheugen een voordeel voor de GPU, maar wanneer je niet gaat gamen op de HTPC heeft dit weinig zin. Qua compatibiliteit doet 1600MHz het ook beter dan 1866MHz. Maar zoals ik al aangaf, wanneer je niet gaat gamen kun je ook prima een A4-3400 nemen. Bijvoorbeeld pricewatch: G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ of pricewatch: Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile
8GB is voor HTPC gebruik overigens onzin.

Qua toetsenbord zou ik zeker voor de logitech gaan. Heb ze beide al in mijn hand gehad (hoewel van de Eminent was het een chinese variant van DX) en de logitech is een volwaardig compact toetsenbord en de Eminent is eigenlijk een veredelde afstandsbediening met qwerty toetsenbord. Niet echt geschikt om wat te typen.

Als stilte belangrijk is (logisch op een slaapkamer) zou ik zeker een stille cpu koeler toevoegen bijv: pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B Silverstone fans zijn in mijn ervaring (heb een setup met een GD05 gebouwd) niet zo heel stil. Wat je kan doen is het toerental verlagen door ze aan te sluiten op het moederbord en toerental te regelen in de bios, of dmv een fancontroller. Of ze vervangen door pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm (wanneer je deze op 600 rpm laat draaien zijn ze onhoorbaar).

Verder zit je setup prima in elkaar.
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:56:
Ik zou er direct 8GB in zetten. pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
Voor die 20 euro extra hoef je het niet te laten. Loop je niet tegen eventuele problemen aan wanneer je zou willen upgraden, dat hoeft dan immers niet meer.
In mijn optiek is dit hetzelfde als (let op auto analogie): een golf GTI kopen als boodschappenauto in het geval dat de snelheidslimiet binnen de bebouwde kom richting de 200 km/u komt.

Zonder gekheid, 4GB intern geheugen ga je nooit vol krijgen bij standaard HTPC gebruik (wat de TS volgens de TS gaat doen).

[ Voor 18% gewijzigd door jaapsander op 05-09-2012 13:18 ]

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:13
Inderdaad de 8GB nemen had eerst ook 4GB voor mijn slaapkamer HTPC, al snel blijkt dat je er wel wat meer mee doet dan alleen films kijken/downloaden. Binnen een week had ik er al 8GB in zitten.

Kwa toetsenbord zou ik kiezen voor de k400 toch compact maar net groot genoeg om lekker vlot mee te typen.

Qua stilte zou ik eerst eens de stock koeler proberen, deze is voor mij stil genoeg. (lees heb wel altijd raam los en meer geluid van buiten dan dat pc maakt. Ook s'nachts als het wel stil is dan is vaak tv volume overstemmend op geluid van de fans. Echter ga je s'nachts rustig internetten zonder muziekje aan dan is de pc hoorbaar.)

Daarnaast is 2x2TB wel een must als je ook nog series/films wilt bewaren.

Verwijderd

Topicstarter
Practics schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:03:
Inderdaad de 8GB nemen had eerst ook 4GB voor mijn slaapkamer HTPC, al snel blijkt dat je er wel wat meer mee doet dan alleen films kijken/downloaden. Binnen een week had ik er al 8GB in zitten.

Kwa toetsenbord zou ik kiezen voor de k400 toch compact maar net groot genoeg om lekker vlot mee te typen.

Qua stilte zou ik eerst eens de stock koeler proberen, deze is voor mij stil genoeg. (lees heb wel altijd raam los en meer geluid van buiten dan dat pc maakt. Ook s'nachts als het wel stil is dan is vaak tv volume overstemmend op geluid van de fans. Echter ga je s'nachts rustig internetten zonder muziekje aan dan is de pc hoorbaar.)

ik wil inderdaad graag de stockfans eerst proberen, als het nou niet te doen is kan ik altijd nog overstappen, heb ook op meerdere fora gelezen dat de stock fan al vrij stil is.

ik heb overigens een externe harde schijf waar ik de dingen op wil slaan die ik niet vaak kijk 1x2TB is denk ik genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
jaapsander schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:57:
Qua geheugen zou ik gaan voor 1600MHz geheugen, dit is qua prijs en prestatie de beste keuze. Op zich heeft sneller geheugen een voordeel voor de GPU, maar wanneer je niet gaat gamen op de HTPC heeft dit weinig zin. Qua compatibiliteit doet 1600MHz het ook beter dan 1866MHz. Maar zoals ik al aangaf, wanneer je niet gaat gamen kun je ook prima een A4-3400 nemen. Bijvoorbeeld pricewatch: G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ of pricewatch: Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile 8GB is voor HTPC gebruik overigens onzin.

Qua toetsenbord zou ik zeker voor de logitech gaan. Heb ze beide al in mijn hand gehad (hoewel van de Eminent was het een chinese variant van DX) en de logitech is een volwaardig compact toetsenbord en de Eminent is eigenlijk een veredelde afstandsbediening met qwerty toetsenbord. Niet echt geschikt om wat te typen.

Als stilte belangrijk is (logisch op een slaapkamer) zou ik zeker een stille cpu koeler toevoegen bijv: pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B Silverstone fans zijn in mijn ervaring (heb een setup met een GD05 gebouwd) niet zo heel stil. Wat je kan doen is het toerental verlagen door ze aan te sluiten op het moederbord en toerental te regelen in de bios, of dmv een fancontroller. Of ze vervangen door pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm (wanneer je deze op 600 rpm laat draaien zijn ze onhoorbaar).

Verder zit je setup prima in elkaar.
Ik ga denk ik toch liever voor safe en neem meteen 8GB liever iets overkill dan dat het net niet is.

Logitech it is then! haha

zoals ik al aangaf, ik wil denk ik de stock fans eerst proberen.

hoe zit het met het geluid wat de HDD produceert, ik weet dat dit met mijn huidige HDDs best aanzienlijk is.

Verwijderd

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,90€ 39,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 527,10

Hier zijn we nu dus op uitgekomen.

Hoe zit het met mijn eerdere vraag aangaande het downloaden en afspelen tegelijkertijd?

• jaapsander
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:16:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 527,10

Hier zijn we nu dus op uitgekomen.

Hoe zit het met mijn eerdere vraag aangaande het downloaden en afspelen tegelijkertijd?
Ja dat zal prima gaan werken. Echter kun je het ook goedkoper oplossen door een 64GB SSD te pakken en alleen te parren/rarren wanneer de pc idle is (of de prioriteit van parren/rarren verlagen en buffer van XBMC te vergroten). Zo kun je prima downloaden op de HDD en heb je een minder grote SSD nodig. Kun je het vrijgekomen budget steken in de koeling (casefans zou ik voor 3 euro p/s zeker vervangen).

Ik snap dat je het eerst wilt proberen met stock koeling en dit zal voldoen wanneer je aan het video afspelen bent. Echter kan ik je wel vertellen dat je de setup gaat horen wanneer de HTPC aan staat terwijl je probeert te slapen. Gebeurt dit niet, of heb je er geen last van dan zal de stock koeling voldoen. Echter zou ik het persoonlijk gelijk goed doen (en dan geen 8GB geheugen pakken waar je niks, maar dan ook niks aan hebt).

Overigens zijn 5400 rpm HDD's best stil, waar je alleen mee moet uitkijken is resonantie van de kast. Probeer de HDD dus te bevestigen met rubber. Ik weet zo niet uit m'n hoofd of die silverstone kast standaard de mogelijkheden hiervoor heeft.
Practics schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:03:

Wat doe je er dan mee waardoor je aan 4GB te weinig hebt?

[ Voor 18% gewijzigd door jaapsander op 05-09-2012 13:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
De kast heeft inderdaad de mogelijkheid om HDDs met rubber vast te maken. die casefans zijn inderdaad het geld niet.

de 128gb SSD blijf ik bij, ik wil het echt tegelijk kunnen doen en niet straks tegen het probleem aanlopen net te weinig ruimte te hebben.

8GB RAM zou je dus echt afraden?

• jaapsander
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:33:
De kast heeft inderdaad de mogelijkheid om HDDs met rubber vast te maken. die casefans zijn inderdaad het geld niet.

de 128gb SSD blijf ik bij, ik wil het echt tegelijk kunnen doen en niet straks tegen het probleem aanlopen net te weinig ruimte te hebben.

8GB RAM zou je dus echt afraden?
8GB is voor htpc gebruik gewoon onzin. Wil je het geld graag uitgeven of vindt je het leuk om 8GB in je HTPC te proppen dan is dat natuurlijk prima. Maar rationeel gezien is het onzinnig uitgegeven geld.

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk verhaal, bedankt iedereen! ik ben er denk ik wel uit.

ik maak een nieuw topic aan als ik ga bouwen.

• degranulatie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:08
Lijkt me een mooie setup en ben benieuwd of ie bevalt (zo ja dan ga ik 'm ook kopen) :)

Ik vraag me wel af of een SSD iets toevoegd. Mijn bedoeling is om de HTPC altijd aan te hebben staan, als ie niets doet moet ie slaapmodus (standby (of hoe dat ook heet). M'n huidige PC (zonder SSD) is binnen enkele seconden weer uit deze stand. Dus mijn vraag waarom een SSD?
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:37:
Duidelijk verhaal, bedankt iedereen! ik ben er denk ik wel uit.

ik maak een nieuw topic aan als ik ga bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
degranulatie schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:44:
Lijkt me een mooie setup en ben benieuwd of ie bevalt (zo ja dan ga ik 'm ook kopen) :)

Ik vraag me wel af of een SSD iets toevoegd. Mijn bedoeling is om de HTPC altijd aan te hebben staan, als ie niets doet moet ie slaapmodus (standby (of hoe dat ook heet). M'n huidige PC (zonder SSD) is binnen enkele seconden weer uit deze stand. Dus mijn vraag waarom een SSD?

[...]
SSD is in mijn geval omdat de htpc sowieso niet altijd aan zal staan en gezien ik wil downloaden en kijken tegelijk, maximale schrijfsnelheid op een SSD en tegelijk afspelen vanaf de HDD. als je dit niet gaat doen zou ik er ook geen SSD in stoppen.

• degranulatie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:08
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:50:
[...]

SSD is in mijn geval omdat de htpc sowieso niet altijd aan zal staan en gezien ik wil downloaden en kijken tegelijk, maximale schrijfsnelheid op een SSD en tegelijk afspelen vanaf de HDD. als je dit niet gaat doen zou ik er ook geen SSD in stoppen.
Zou je niet kunnen downloaden en kijken tegelijk op 1 HDD?

• jaapsander
degranulatie schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:23:
[...]

Zou je niet kunnen downloaden en kijken tegelijk op 1 HDD?
Kan wel (zie verhaal iets eerder in het topic), alleen kan het voorkomen dat wanneer je bijv via nieuwsgroepen een groot bestand download dat gerepareerd moet worden (parren) en je een film met hoge bitrate start, dat je HDD het niet bij kan houden. Overigens is dit niet altijd het geval (bestanden die niet gerepareerd hoeven te worden geven geen problemen) en kun je dit ook softwarematig oplossen.

Een SSD is overigens niet veel meer dan luxe. Het geeft je een super responsief systeem dat snel (programma's) opstart en snel aanvoelt. Maar wanneer je een film aan het kijken bent merk je er niks van natuurlijk.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:09
Op zich een goede setup, maar er zijn wat puntjes die ik zelf anders zou doen, er vanuit gaande dat dit dus niet je meest gebruikte HTPC is, en er in de woonkamer al een draait.

Een HDD in een HTPC is naar mijn mening nog steeds een ongewenste situatie. Content hoort centraal te staan zodat het overal voor iedereen beschikbaar is, en een HDD in een HTPC geeft onnodige geluidsproductie. Ik zou er dus voor kiezen om de HDD eruit te gooien, een NAS ergens vandaan te trekken (kijk eens in de V&A. Vrijwel elke NAS volstaat wel als het alleen om het streamen van content gaat), en je content daar centraal op te slaan. De voorkeur zou dan overigens wel uitgaan naar een NAS waar je ook MySQL op kan draaien, zodat je ook de database centraal kan zetten.
Toetsenbord en muis zal je waarschijnlijk zeer weinig gebruiken als je een goed geconfigureerd systeem hebt staan. Vrijwel alles kan je ook met een remote af.
Parren/unrarren zul je (zeer waarschijnlijk) niet in de slaapkamer gaan doen verwacht ik; waaorm zou je dan een 128GB SSD erin plaatsen??

Een logischere setup voor een dergelijk systeem lijkt me dan bijvoorbeeld een Asus E45M1-M PRO, met 4GB DDR3-1600 en een 60GB SSD. Neem je er een case bij (bijvoorbeeld de SilverStone Sugo SG02B-F, en een iMon VFD (display en remote) en voeg je er nog een PicoPSU bij, dan heb je een heel compact systeem dat kan draaien wat je wilt, voor minder geld dan dat je nu wilt uitgeven en is het verbruik aanzienlijk lager dan van het systeem dat je nu op het oog hebt.
Je kan voor pakweg 300,- a 350,- klaar zijn en kun je wat je bespaart in eventuele centrale storage steken, waar je dan uiteindelijk veel meer plezieer aan zult beleven.

Wat je nu hebt samen gesteld is imho nogal een overkill voor een slaapkamer HTPC :X

Wat betreft de software kan je prima Windows 7 draaien (vervang de shell voor EventGhost en laat deze XBMC en de benodigde additionele software starten). Op de gangbare NAS-systemen (zoals QNAP en Synology) kun je zonder al te veel moeite dan SABNZBD, CouchPotato, SickBeard en Headphones draaien, die je downloads afhandelt. Ik zou dan wel willen adviseren om even een API-key van NZBMatrix of een van de anderere aanbieders te nemen; dat werkt vrij praktisch voor je spots.
Spotnet raad ik af; dan kun je beter SpotWeb nemen. Is aanzienlijk sneller (mits goed geconfigureerd)

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
@Kroegtijger, Bedankt voor de goede tips.

Ik heb het echter niet goed uitgelegd denk ik. de HTPC wordt eigenlijk mijn enige PC in huis. ik heb in de woonkamer geen HTPC staan ( kijk alleen films/series in bed :z ). ik heb nu een desktop in de studeerkamer waar ik eigenlijk alleen mee download en sporadisch eens op surf. ik wil de HTPC in de slaapkamer voor al die dingen gaan gebruiken ( hoewel surfen voornamelijk op een laptop ). Ik wil alles het liefst centraal houden in 1 PC, NAS heb ik ook overwogen maar heb liever alles in 1 systeem ( persoonlijke voorkeur ).

Ik los de geluidsproblemen liever op met stille fans en een beetje geluid is ook geen probleem. Het is mij ook erg belangrijk dat het systeem een tijdje mee kan, vandaar misschien overkill voor alleen een HTPC.

Om even weer echt ontopic te komen, ik heb nu de Silverstone Grandia GD06B als Case alleen kwam ik er achter dat deze niet in de breedte in mijn meubel past. Iemand een optie wat betreffende een gelijksoortige case ( qua ruimte en opbouw ) maar het liefst maximaal 40 cm breed ( gezien ook airflow )? wellicht iets met een remote?

zou de MS-Tech MC-380 een goede tegenhanger zijn?

• kroegtijger
Je kan ook een SilverStone Sugo SG02 kunnen nemen. Is aanzienlijk smaller, en kan volgens mij ook alles in. Moet je er nog wel even een remote bij nemen (kun je een iMon VFD of Ultrabay overwegen).
Of de MsTech MC380 wel gaat passen durf ik niet te zeggen.

Overigens kun je de disk natuurlijk ook in je HTPC duwen, maar hang m dan wel in geluidsdempende rubbers. Dat scheelt al wel een hoop.

[ Voor 21% gewijzigd door kroegtijger op 06-09-2012 14:59 ]

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
kroegtijger schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:57:
Je kan ook een SilverStone Sugo SG02 kunnen nemen. Is aanzienlijk smaller, en kan volgens mij ook alles in. Moet je er nog wel even een remote bij nemen (kun je een iMon VFD of Ultrabay overwegen).
Of de MsTech MC380 wel gaat passen durf ik niet te zeggen.

Overigens kun je de disk natuurlijk ook in je HTPC duwen, maar hang m dan wel in geluidsdempende rubbers. Dat scheelt al wel een hoop.
volgens de pricewatch is de MC380 360mm breedt dit zou dus ruim moeten passen, alleen of de componenten er net zo makkelijk inpassen is de vraag.

SilverStone Sugo SG02 is helaas te hoog voor mijn tv-meubel. Damn you ikea :X

Rubbers zat ik ook aan te denken, is bij sommige kasten ook meegeleverd.

Verwijderd

Topicstarter
Sharkoon HDD Vibe-Fixer PRO is overigens ook een goede optie voor de HDD

• kroegtijger
Wat wil je voor je kast uitgeven? Want er zijn nog wel wat alternatieven, maar bij veel gaat de prijs vrij snel omhoog helaas...
Enkele voorbeelden:
SilverStone LC12B
SilverStone LC19B-R
SilverStone PT09B
Lian Li PC-C37A / B
Lian Li PC-Q05B
Lian Li PC-Q09FNB

Let wel dat niet elke van deze kasten even veel disks kwijt kan. Wil je later nog eens gaan uitbreiden, dan zou ik of een HDD nu al op 2,5" nemen (er kunnen 2x 2,5" disks in een 3,5" bay), of een case nemen waarin je meerdere 3,5" / 5,25" bays hebt.

iRacing Profiel

• kroegtijger
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 15:29:
Sharkoon HDD Vibe-Fixer PRO is overigens ook een goede optie voor de HDD
Klopt, maar doet in principe het zelfde. Is wat handiger in gebruik maar ook weer iets duurder.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Deze is opzich qua maten en internals wel goed denk ik + er zit al een voeding bij.

Lian Li PC-Q09FNB

Ik zie wel Mini-ITX inplaats van micro, levert dit geen problemen ( of is het juist makkelijker? micro kleiner dan mini )

• kroegtijger
Is inderdaad een prima behuizing, met een knappe voeding. Beschikt ook over de nodige bays voor HDD en SSD, én is voorzien van USB3.
Om het af te maken zou er nog wel een remote bij moeten eigenlijk. Dan kun je ofwel kiezen voor een losse IR-receiver, maar dit is vaak alleen USB waardoor je het systeem niet in alle gevallen remote aan kan zetten,of heeft een externe 5.25" bay nodig die de kast niet heeft.
Je kan er wel een PulseEight CEC-adapter tussen zetten en mbv LibCEC de remote van je TV gebruiken, maar dat is weer TV-afhankelijk. Niet elk toestel ondersteund dit, en als het wordt ondersteund is de implementering per merk weer verschillend.
Ik gebruik zelf CEC icm een Raspberry Pi op een Sony Bravia toestel en dat werkt echt perfect. Hoe het werkt in combinatie met andere hardware durf ik niet te zeggen; de berichten zijn wisselend, maar over de CEC-adapter van PulseEight hoor je vrij weinig klachten :)
Ik zie wel Mini-ITX inplaats van micro, levert dit geen problemen ( of is het juist makkelijker? micro kleiner dan mini )
|:( Daar had ik effe niet op gelet. De meeste cases die Mini ITX kunnen zijn ook voor Micro ATX geschikt, maar bij deze is dat niet het geval.
Je kan dan bij Lian Li nog kiezen voor een PC-C37 of een PC-C50. De PC-V355 is denk ik al te groot aangezien dat ook voor de Silverstone goldt. Of je moet voor een ander bord gaan kiezen natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door kroegtijger op 06-09-2012 15:52 ]

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
kroegtijger schreef op donderdag 06 september 2012 @ 15:45:
Is inderdaad een prima behuizing, met een knappe voeding. Beschikt ook over de nodige bays voor HDD en SSD, én is voorzien van USB3.
Om het af te maken zou er nog wel een remote bij moeten eigenlijk. Dan kun je ofwel kiezen voor een losse IR-receiver, maar dit is vaak alleen USB waardoor je het systeem niet in alle gevallen remote aan kan zetten,of heeft een externe 5.25" bay nodig die de kast niet heeft.
Je kan er wel een PulseEight CEC-adapter tussen zetten en mbv LibCEC de remote van je TV gebruiken, maar dat is weer TV-afhankelijk. Niet elk toestel ondersteund dit, en als het wordt ondersteund is de implementering per merk weer verschillend.
Ik gebruik zelf CEC icm een Raspberry Pi op een Sony Bravia toestel en dat werkt echt perfect. Hoe het werkt in combinatie met andere hardware durf ik niet te zeggen; de berichten zijn wisselend, maar over de CEC-adapter van PulseEight hoor je vrij weinig klachten :)
oke ja ach een afstandsbediening is wel handig maar ook geen vereiste. CEC is interessant wist niet dat die bestond.

paste het moederbord wat ik had aangegeven nou wel gewoon in deze case?

• kroegtijger
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 15:52:
[...]

oke ja ach een afstandsbediening is wel handig maar ook geen vereiste. CEC is interessant wist niet dat die bestond.
CEC is iets wat wel de toekomst lijkt te gaan worden, maar nog niet veel geimplementeerd is. Met name omdat alle fabrikanten wel samen willen werken, zolang hun eigen implementatie van CEC maar als standaard zal gaan gelden... Schiet dus weinig op op die manier met als gevolg dat de ontwikkeling ervan traag is.
paste het moederbord wat ik had aangegeven nou wel gewoon in deze case?
Nee, helaas... Ander bord of andere kast dus ben ik bang

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Ok, moet ik me toch maar eens in verdiepen.

Wat dat betreft is de MS-Tech MC-380 toch de beste optie waarschijnlijk, ik geloof dat er ook een remote bij zit.

• kroegtijger
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 15:58:
Ok, moet ik me toch maar eens in verdiepen.

Wat dat betreft is de MS-Tech MC-380 toch de beste optie waarschijnlijk, ik geloof dat er ook een remote bij zit.
Klopt, en met deze remote kun je ook de machine aan zetten (zit ATX-kabel bij als het goed is).

Hoe goed dit out of the box wordt ondersteund in o.a OpenElec durf ik niet te zeggen, maar het zou met LIRC aan de gang moeten zijn te krijgen. Het is een veel verkochte kast, dus er zal wel het nodige over te vinden zijn.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
kroegtijger schreef op donderdag 06 september 2012 @ 16:10:
[...]

Klopt, en met deze remote kun je ook de machine aan zetten (zit ATX-kabel bij als het goed is).

Hoe goed dit out of the box wordt ondersteund in o.a OpenElec durf ik niet te zeggen, maar het zou met LIRC aan de gang moeten zijn te krijgen. Het is een veel verkochte kast, dus er zal wel het nodige over te vinden zijn.
ok, ja veel reviews, dan als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75 PRO4-M€ 61,90€ 61,90
1MS-Tech MC-380€ 60,50€ 60,50
1Sharkoon HDD Vibe-Fixer PRO€ 9,05€ 9,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 487,10

misschien nog een case fan van 80mm, maar zie ook dat veel mensen hem zonder casefans gebruiken.

• kroegtijger
Dit zou prima moeten werken inderdaad.
Misschien nog een DVD/BluRay spelertje erbij om het af te maken, maar kan je ook nog eens in de toekomst doen.

iRacing Profiel

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Goed, je hebt al aangegeven dat je slechts 1 systeem wilt, maar ik kan het toch niet laten om toch nog een alternatief voor te stellen.

NAS + Raspberry Pi met OpenElec.

Je Pi hang je aan de tv in de slaapkamer. CEC zit ingebouwd dus het ding is gewoon aan te sturen met de AB van je TV (mits tv CEC ondersteund). XBMC menu's zijn niet bijster snel op de Pi, maar met afspelen heb je geen enkel probleem. Als je vervolgens ook nog een remote app gebruikt om je tv series uit te kiezen heb je al helemaal geen probleem met een eventueel wat traag aanvoelend menu.

Aangezien de NAS gewoon server taken aan het uitvoeren is kun je daar ook op bezuinigen. Ikzelf heb in de meterkast een atom doosje met 1G intern geheugen staan welke geen enkele moeite heeft om al de door jou gewenste taken uit te voeren (downloaden middels sabnzbd en transmission, hosten van de XBMC library, sharen van alle content via NFS en SMB en ook couchepotato en sickbeard zouden geen enkel probleem zijn)

Op deze manier heb je iets heel stils in de slaapkamer terwijl je maar iets meer dan de helft van je originele budget kwijt bent.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• kroegtijger
Janoz schreef op donderdag 06 september 2012 @ 17:06:
Goed, je hebt al aangegeven dat je slechts 1 systeem wilt, maar ik kan het toch niet laten om toch nog een alternatief voor te stellen.

NAS + Raspberry Pi met OpenElec.

Je Pi hang je aan de tv in de slaapkamer. CEC zit ingebouwd dus het ding is gewoon aan te sturen met de AB van je TV (mits tv CEC ondersteund). XBMC menu's zijn niet bijster snel op de Pi, maar met afspelen heb je geen enkel probleem. Als je vervolgens ook nog een remote app gebruikt om je tv series uit te kiezen heb je al helemaal geen probleem met een eventueel wat traag aanvoelend menu.

Aangezien de NAS gewoon server taken aan het uitvoeren is kun je daar ook op bezuinigen. Ikzelf heb in de meterkast een atom doosje met 1G intern geheugen staan welke geen enkele moeite heeft om al de door jou gewenste taken uit te voeren (downloaden middels sabnzbd en transmission, hosten van de XBMC library, sharen van alle content via NFS en SMB en ook couchepotato en sickbeard zouden geen enkel probleem zijn)

Op deze manier heb je iets heel stils in de slaapkamer terwijl je maar iets meer dan de helft van je originele budget kwijt bent.
Is inderdaad ook een prima oplossing, maar dan moet je uiteraard wel de MPEG2-licenses erbij kopen. Niet dat dit een heel schokkend bedrag is (4 of 5 euro), maar wel iets dat je niet wilt vergeten ;)

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie trouwens dat ASrock een lijst met ondersteunde memory sticks heeft: http://www.asrock.com/mb/memory.asp?Model=A75%20Pro4-M

Is hieraan houden een vereiste, het geheugen wat ik nu in mijn wensenlijst heb staan staat er namelijk niet tussen, er staat sowieso maar vrij beperkte keuze tussen. :?

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
jaapsander schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:57:
Heb zelf de Scythe Big Shuriken in een Antec Microfusion zitten en helaas is de fan redelijk luidruchtig op 12V, als je genoeg ruimte in je kast hebt dan zou ik een cooler nemen met 120 of 140mm fans. Of natuurlijk op lagere toeren zetten met mobo pwm maar had liever een cooler gehad die van huis uit al stiller is. Helaas had ik geen andere keuze vanwege de hoogte van mn case.

Verwijderd

Topicstarter
Helox-in-a-box schreef op maandag 10 september 2012 @ 14:37:
[...]

Heb zelf de Scythe Big Shuriken in een Antec Microfusion zitten en helaas is de fan redelijk luidruchtig op 12V, als je genoeg ruimte in je kast hebt dan zou ik een cooler nemen met 120 of 140mm fans. Of natuurlijk op lagere toeren zetten met mobo pwm maar had liever een cooler gehad die van huis uit al stiller is. Helaas had ik geen andere keuze vanwege de hoogte van mn case.
Het is inmiddels een andere case geworden, 120-140mm fans zijn geen opties, heb wel 80mm 8db fans gevonden, dit moet goed gaan.

nogmaals mijn compatibiliteits vraag aangaande het geheugen.

• kroegtijger
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2012 @ 14:25:
Ik zie trouwens dat ASrock een lijst met ondersteunde memory sticks heeft: http://www.asrock.com/mb/memory.asp?Model=A75%20Pro4-M

Is hieraan houden een vereiste, het geheugen wat ik nu in mijn wensenlijst heb staan staat er namelijk niet tussen, er staat sowieso maar vrij beperkte keuze tussen. :?
Geen vereiste, maar je hebt ook geen garantie dat het wel werkt.
Over het algemeen werkt het prima, omdat de fabrikanten van het geheugen er zelf al wel rekening mee houden. Vrijwel elke fabrikant van mobo's heeft dergelijke lijsten voor zn producten, en zijn vaak verre van compleet.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
kroegtijger schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:18:
[...]

Geen vereiste, maar je hebt ook geen garantie dat het wel werkt.
Over het algemeen werkt het prima, omdat de fabrikanten van het geheugen er zelf al wel rekening mee houden. Vrijwel elke fabrikant van mobo's heeft dergelijke lijsten voor zn producten, en zijn vaak verre van compleet.
ok, goed om te weten, beetje eigenrisico dus?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2012 15:27 ]

• kroegtijger
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:26:
[...]

ok, goed om te weten, beetje eigenrisico dus?
Soort van ja

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik het hele zooitje maar eens bestellen.

Verwijderd

Topicstarter
Alle onderdelen zijn inmiddels besteld bij Afuture. ik heb er voor gekozen alles daar te bestellen dat komt wat makkelijker uit, omdat ik hem daar ook in elkaar laat zetten.

Ik laat het weten wanneer alles binnen is ( met foto's ). _/-\o_
Pagina: 1