[wiring/filter] Lastige speakercombinatie

Pagina: 1
Acties:

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Topicstarter
Onlangs ben ik in het bezit gekomen van twee Harman Kardon drivers van 2 Ohm, 30W. Deze drivers komen oorspronkelijk uit een BMW, waar uiteraard het hele systeem op 2 Ohm is berekend.
Vandaag heb ik een Cambridge Soundworks 4.1 setje ontleed om de kleine speakertjes uit de sattelietjes te redden. Hieruit kwamen dus 4 identieke 4Ohm, 2W. Mid-/hoogtoners.

Nu voel je 'm waarschijnlijk wel aankomen; ik wil graag met deze speakers een handzaam stereosetje bouwen. Nu is het mogelijk om twee tweeters parallel aan te sluiten, en dit duo dan in serie met de 30W woofer, om weer op 4 ohm te komen, maar ik heb m ijn twijfels bij de efficiëntie dan. Ik heb een TA2020 op 14.6V, welke de aansturing op zich gaat nemen.

Is er een manier om dit redelijk (het liefst filterbaar) aan te sluiten zonder al te veel vermogensverlies?

Ik heb reeds gezocht naar filters op basis van condensatoren in serie met de tweeters, maar omdat die dan in dit geval ook in serie komen met de woofer lijkt me dat geen strak plan.

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Topicstarter
Verkapte bump: of wordt dit een actieve crossover?

Dell Studio XPS 16

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-01 10:35
Zonder meer technische specificaties van de units kan je daar volgens mij bijzonder weinig over zeggen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Topicstarter
Nou, de vraag was ook eigenlijk meer of de (in dit geval in serie geschakelde) speakers los te filteren zijn. Dat lijkt me een redelijk algemene vraag. Het gaat om 1 2Ohm woofer en een gecombineerde 2Ohm tweeter (4 om 4 parallel)

Dell Studio XPS 16

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je een seriefilter maakt voor een woofer van 2 ohm en een tweeter van 2 ohm (of een hogere impedantie), dan wordt de totale impedantie 2 ohm, niet 4 ohm.

De enige manier om op 4 ohm te komen is door de woofers in serie te zetten met elkaar. Als je de woofers op één kanaal doet en de tweeter(s) op het andere kanaal, kan je gelijk bi-ampen met maar één TA2024.

[ Voor 48% gewijzigd door TBTL op 06-09-2012 19:25 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:38
Hehe, ik ben precies bezig met hetzelfde (met hetzelfde probleem)

Heb al 1 kistradiootje gebouwd, met een neodyum tweeter.(vanaf 2.000hz)
Nu is het standaard filtertje dat ik heb cross-over rond de 10.000hz ... heel irritant, klinkt nu heel schel).
Ik wil dus een filtertje bouwen tot en vanaf 2.500 hz ofzo ... maarja hoe doe ik dit.

2e projectje wat ik nu aan het bouwen ben is:
TK2050 2.1 versterker 24V (2x50w 1x100w voor sub (met eigen sub volume regelaar)

De sub komt van een kleine autosub 4ohm
De tweeters uit een pc setje van Labtec (heel mooi spul).
Deze zijn 6ohm per stuk, ik heb er 6 van.
Deze wil ik vanaf 50hz laten draaien. (de sub is al gefiltert op 50hz ... ongeveer hetzelfde als de oorspronkelijke 2.1 set van labtec).

Maarja ... die klote filters ... hoe doe je dat? (vooral die 1e set klinkt echt schel, echt sonde).

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Topicstarter
TBTL schreef op donderdag 06 september 2012 @ 19:21:
Als je een seriefilter maakt voor een woofer van 2 ohm en een tweeter van 2 ohm (of een hogere impedantie), dan wordt de totale impedantie 2 ohm, niet 4 ohm.

De enige manier om op 4 ohm te komen is door de woofers in serie te zetten met elkaar. Als je de woofers op één kanaal doet en de tweeter(s) op het andere kanaal, kan je gelijk bi-ampen met maar één TA2024.
Ja, maar dan heb je dus geen stereo meer. Als ik nu 4 van die woofers had was het niet zo'n probleem, maar ik heb er slechts 2. Per kanaal heb ik dus een 2 Ohm woofer, en 1 óf 2 4 Ohm tweeters. Ik was er al bang voor dat dit niet ging lukken.

Dell Studio XPS 16

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-01 20:15
Hier onderaan: http://tuxgraphics.org/to...it-design-calculator.html
Zijn wel simpele passieve eerste orde filtertjes.

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Topicstarter
Ik weet hoe je deze filters bouwt. Het probleem zit 'm echter in dat de speakers in serie staan, waardoor zowel de woofer als tweeters identiek gefilterd gaan worden. Waarschijnlijk is het niet tot nauwelijks mogelijk seriegeschakelde speakers apart te filteren zonder veranderingen in de circuitweerstand.

Dell Studio XPS 16

Pagina: 1