[Testcase] Beierse Alpen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 22:54
Afgelopen vakantie heb ik een bezoekje gebracht aan de Beierse Alpen in het uiterste zuiden van Duitsland. Ik heb onder andere een zonsopkomst op hoogte kunnen zien en dat maakte de beklimming erg de moeite waard naast de overige vergezichten :)
Alle foto's zijn klikbaar, de hele set met de foto's die ik wat minder vond en/of niet in de serie pasten kan je vinden op Flickr.

1. Zonsopkomst bij het Koningshuis van Schachen
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8041/7931423984_0866ccf639_z.jpg

2. De zonsopgang boven het dal
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8454/7906303370_df00d0d0d0_z.jpg

3. De Kreuzalm in de ochtendzon
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8453/7931685690_d63ae94dd3_z.jpg

4. Pad door de bergen. De flare vond ik in dit geval wat toevoegen aan de sfeer.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8450/7931779574_2bbc72547a_z.jpg

5. Bergpad komend van de Meilerhütte
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8032/7930967072_4eb2f2a9f5_z.jpg

6. Bergje stenen met op de achtergrond de Oostenrijkse bergen
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8309/7906301886_2634876111_z.jpg

7. Pad door de bergen bij het gehucht Graseck
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8455/7906301066_d717854e13_z.jpg

8. Kerkje van Grainau plus omgeving
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8174/7931920076_bae351fddb_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nette serie. :)

Wat betreft kleur vind ik de 2e het mooist, ook mooi dat de mistlaag iets oplicht door de opkomende zon.

4: Mooi die zon op de bomen in de verte. Deze foto zou ik een stuk harder croppen. Rechts de boom eraf, links het lege stuk eraf, en onder ook een strook. Dan wordt je blik veel meer gefocust op het pad en de oplichtende bomen op de achtergrond. (voorbeeld)

Bij 5 vind ik de compositie erg mooi, waarbij de wolken er voor zorgen dat er een enorme dieptewerking in de foto zit.

Van 6 vind ik het idee leuk, maar had het mooier gevonden als de onderkant van de stapel stenen ook te zien was met een stukje grond. Op die manier zou de foto veel meer diepte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Nummer 1 en vooral nummer 5 doen het het beste voor mij. Het tafreel van 8 is ook echt een leuk en ook daar staat de lucht er weer mooi en contrastrijk op. Toch zit iets me wat dwars, wellicht de lege voorgrond, wellicht het afgesnedene aan de linkerkant, wellicht de centrale compositie?
Ik weet het niet, maar iets kijkt er net niet helemaal lekker...

De flare in 4 is leuk inderdaad, ik zou de foto nog net wat warmer / contrastrijker maken zodat het gevoel dat de flare boven het pad oproept nog wat overdreven wordt.

Al met al een leuke serie om naar te kijken, geen herhaling, duidelijke verbondenheid, maar toch één soort globale stijl (minus 6 dan misschien) en lekker cleane foto's. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Bedankt voor het commentaar :)
Ik heb deze keer geprobeerd om een beetje consistent te zijn in de nabewerking, voor zover dat ging (ander licht, verschillende lenzen).
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 09:00:
[...]

4: Mooi die zon op de bomen in de verte. Deze foto zou ik een stuk harder croppen. Rechts de boom eraf, links het lege stuk eraf, en onder ook een strook. Dan wordt je blik veel meer gefocust op het pad en de oplichtende bomen op de achtergrond. (voorbeeld)

[...]
De crop die je voorstelt is een goed idee, maakt de foto idd wat sterker.
djunicron schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:42:
Nummer 1 en vooral nummer 5 doen het het beste voor mij. Het tafreel van 8 is ook echt een leuk en ook daar staat de lucht er weer mooi en contrastrijk op. Toch zit iets me wat dwars, wellicht de lege voorgrond, wellicht het afgesnedene aan de linkerkant, wellicht de centrale compositie?
Ik weet het niet, maar iets kijkt er net niet helemaal lekker...

[...]
Ik heb met 8 wat zitten te proberen met de compositie, maar aan de rechterkant en op de voorgrond is het wel wat leeg ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:03

Don Quijote

El Magnifico

#5 vind ik geweldig. Prachtig hoe je echt de foto in wordt gezogen door de wolken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mooie serie PU! Fijne kleurtjes, composities en goed consistent :)

#6 ben ik mee eens met Sargonaut, bij #8 kon de compositie iets sterker, de rest van de foto's vind ik top.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Leuke serie. Sterkst is voor mij #5, mooi hoe daar de wolken en het pad een beetje naar hetzelfde verdwijnpunt lijken te gaan.

#1 had ik denk ik wat sterker gevonden als het huis op de voorgrond er niet op had gestaan. Een beetje zoals #2, maar dan met de kleuren in de lucht van #1.

Wat betreft 4 en 6 ben ik het met Sargonaut eens.

Nummertje 8 is op zich mooi met de kerk en de achtergrond, maar de compositie kijkt toch niet helemaal lekker. Voorgrond wat leeg, kerkje had voor de balans ook wat mooier geweest meer naar rechts, denk ik. Aan de andere kant, kan me ook goed voorstellen dat dit het beste was dat er uit te halen was (met het kerkje meer naar rechts komt dat huisje links waarschijnlijk ook weer meer prominent in het beeld, wat ook niet wenselijk is).

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

#1: absolute topper (showcase) van de serie i.c.m. #5.

#2: is gewoon een stukje van het rechtergedeelte van #1 ingezoomed. Mooi die bergen op de achtergrond, maar de voorgrond vind ik afleiden. Wel lekkere kleurtjes.

#3: de focus zou op dat huisje in de bergen moeten liggen en daar word ik nu niet naartoe getrokken. maar als je verder had ingezoomed, dan had je geen lucht meer erop gekregen waarschijnlijk, waardoor misschien wat meer diepte wegviel. Tis wel een mooie foto verder.

#4: zeker een mooie foto, en idd de flare doet het goed hier. Maar ik zou toch graag wat meer diepte willen zien, of wijdsheid.

#5: misschien slecht nageaapt van mijn voorgangers, maar dit is samen met #1 de beste foto van de serie. Idd, heerlijk hoe de wolken je de foto intrekken.

#6: alhoewel dit gewoon bij bergwandelingen hoort, vind ik em niet in de league van de rest, om idd de redenen die al aangegeven worden. Daarnaast zou ik, wanneer ik dit soort shot zou maken, een groter diafragma gebruiken voor een iets rustigere achtergrondblur.

#7: vind ik erg mooi, maar door het harde licht lijkt het wat flets. Ik weet alleen niet zo goed wat ik mis hier....het lijkt wat blauwig qua witbalans, maar ook weer niet....Misschien de blauwe lucht ietsje donkerder maken en hier en daar wat lokale clarity+blacks? (bij de berg ofzo)

#8: de onderkant zou ik wegcroppen, zodat alleen gras zichtbaar is. De boom rechts op de voorgrond is dusdanig groot dat het een beetje afleidt van het kerkje (perspectief, kun jij verder niks aan doen). De blauwe lucht misschien nog wat donkerder maken, zodat het wat minder flets lijkt misschien? Verder vind ik dit wel een leuke foto die gewoon goed in de serie past.

De serie is consistent bewerkt en geeft verder een duidelijk verhaal weer van de verschillende, typische elementen van de alpen, waarbij ik #1 en #5 behoorlijk showcase waardig vind!
Leuk om deze serie gezien te hebben. Draagt toch een hele andere lading dan Ierland, Schotland of Noorwegen, waar veel mensen wellicht "meer van hetzelfde" zullen denken.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Nogmaals dank voor het commentaar :)
Deathchant schreef op donderdag 06 september 2012 @ 09:57:
#3: de focus zou op dat huisje in de bergen moeten liggen en daar word ik nu niet naartoe getrokken. maar als je verder had ingezoomed, dan had je geen lucht meer erop gekregen waarschijnlijk, waardoor misschien wat meer diepte wegviel. Tis wel een mooie foto verder.
Ik snap wat je bedoelt, verder dan dit kon ik ook niet komen, meer dan 135mm had ik niet bij me :)
De serie is consistent bewerkt en geeft verder een duidelijk verhaal weer van de verschillende, typische elementen van de alpen, waarbij ik #1 en #5 behoorlijk showcase waardig vind!
Leuk om deze serie gezien te hebben. Draagt toch een hele andere lading dan Ierland, Schotland of Noorwegen, waar veel mensen wellicht "meer van hetzelfde" zullen denken.
Tot nu toe heb ik nog niet "meer van hetzelfde" gedachtes bij foto's uit die landen. Het landschap is inderdaad heel anders, maar ik ga ook zeker nog een keer naar het noordwesten toe :)
Pagina: 1