Toon posts:

HD 6950 ventilator maakt geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een HD 6950 nu ongeveer 6-7 maanden. De laatste tijd merk ik echter dat bij hogere ventilator snelheden (50%+) de ventilator hoorbaar is (heb de kast open gemaakt is duidelijk afkomstig van video kaart ventilator). Mijn vragen:

1) Kan het kwaad?
2) Kan ik het zelf fixen?
3) Is het een bekend probleem voor deze kaart?

Ik heb er niet heel veel last van, maar het stoort wel. Het is vooral dat ik bang ben dat het erger wordt en de ventilator het straks niet meer doet!

Alvast bedankt voor de hulp :)

Groet,
Tecnik

Verwijderd

Kan geen kwaad, meestal staat de fan op auto waardoor hij harder gaat draaien wanneer de temperatuur steigt.

Je kunt via CCC (de software voor je videokaart) de ventilator snelheid instellen.
De maximale temperatuur van een 6950 weet ik niet, maar kunnen de 80 graden wel makkelijk halen.

Je zou de temperatuur eens moeten meten (dit kun je software matig doen via GPU-Z/Hwmonitor)

• robvdheijden
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-02 12:18
Wat ik begrijp uit zijn topic is dat hij nu meer geluid maakt dan in het begin.

Dit komt meestal door stof of de lagers van de fan beginnen het te begeven.
In het 2de geval wordt dit de komende tijd erger en moet hij daarna op rma maar ik zou hem eerst is proberen schoon te blazen.

[ Voor 7% gewijzigd door robvdheijden op 04-09-2012 22:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, onduidelijkheid van mijn kant. Het begint rond de 50% inderdaad met een 'tikkende tril' de 1-2 seconden duurt, dus alsof hij ergens tegenaan loopt. Af en toe (ik denk nog hogere snelheden) hoor ik dit geluid continu voor zo'n 10-20 seconden.

Bedankt voor de snelle reactie!

EDIT: Ik gebruik afterburner en hij is overgeclockt. 0 Belasting draait hij op 30-32% fan speed.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2012 22:19 ]

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:37
Ik heb ook een HD6950.. Als je hem op 70%+ zet, klinkt het als een stofzuiger :P Valt weinig aan te doen zolang de videokaart stofvrij is.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb hem ook op hogere snelheden gehad met Crysis 2. Dit is een 'aanlopend' geluid. Het tikt ergens tegenaan en heb het geluid nooit eerder bij deze snelheid gehad. Ik weet 99% zeker dat het niet het draaien van de fan is, want het is onregelmatig en klinkt als plastic op plastic.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het enige dat geluid kan maken bij die kaart is de fan. Er zit gewoon niets anders op dat beweegt.

Trek de kaart eruit, schroef de fanbehuizing eraf en maak goed schoon.

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 22:26:
Het enige dat geluid kan maken bij die kaart is de fan. Er zit gewoon niets anders op dat beweegt.

Trek de kaart eruit, schroef de fanbehuizing eraf en maak goed schoon.
Dit was ik van plan, ik zal voorzichtig zijn. Ik vraag me dus inderdaad af of de fan iets raakt, alsof hij scheef is gaan zitten (heb de pc nooit verplaatst). Maar ook nog niet schoongemaakt in 6-7 maanden dus wellicht is dat het.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Een tikkende koeler klinkt bij mij als het begin van het einde. Mijn oude 8800GTS tikte ook een paar keer. Daarna begaf de koeler het, wat dus resulteerde in een overhitte kaart.
Wat de andere tweakers met betrekking tot stofvrij maken kan ik je alleen maar aanraden.

Ik heb zelf ook deze kaart en die van mij is ook overclockt. De max. temps die ik haal met mijn kaart is ergens rond de 60-63 graden.
Pagina: 1