Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Goed systeem updaten site

Pagina: 1
Acties:

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:21

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met een site, die nog niet af is. Er is al wel veel online, vooral de basis. Stukje bij beetje komt de rest er bij. Nu werk ik zo:
Developing op dev.mijndomein.nl
Als af, downloaden via FTP, hardcoded dingen vervangen (jquery ajax url, moet hardcoded zijn, werkt anders niet bij mij)
Dan uploaden naar mijndomein.nl

Dit is verre van handig, en als ik updates en patches wil uitvoeren kan ik die niet bij beide tegelijk doorvoeren. Ook kan iedereen de devversie zo bekijken, omdat ik ook testers heb (en dan .htaccess beveiligen omslachtig is).

Dus ik zoek een systeem wat ervoor kan zorgen dat ik alles wat ik nu niet kan wel kan doen. Dus makkelijk online zetten nieuwe versie, patches in beide versies doorvoeren, en een afgeschermde testomgeving die WEL GEBRUIK kan maken van de echte data in de echte database. Gewoon SELECTS, ik gebruik een speciaal account voor dev zonder schrijfrechten.

Ik heb al gekeken naar GitHub, maar dat lijkt mij niet echt geschikt voor mij, omdat je veel niet kan doen en je source openbaar is. Tenminste, dat begrijp ik eruit.

Kunnen jullie me helpen?

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Zoals ik al zei:
RobIII schreef op maandag 03 september 2012 @ 20:48:
[...]
Daar kan geen enkel "goed systeem voor ontwikkelen" je bij helpen. Je hebt een verkeerde (om niet te zeggen foute) werkwijze als je dit soort stunts moet gaan uithalen. Dus, ja, dat kan handiger. [...]
Je moet je eens inlezen in 't verschil tussen absolute en relative URL's, het gebruik van een "eigen config.php/.htaccess" (of whatever) voor je project in dev/test/acceptatie/productie/whatnot-omgeving en dat soort zaken. Vervolgens geef je elke omgeving z'n eigen DB (inc. eigen user waar nodig) als MijnDB_DEV, MijnDB_TEST etc. (desnoods op verschillende hosts) en gebruik je de config.php om elke omgeving naar de juiste DB met juiste credentials te sturen. En datzelfde truukje doe je ook voor andere externe resources die je gebruikt (zeg, WCF services, Twitter/Facebook/whatnot-API's met hun keys en ga zo maar door). Updates voer je door (merge) op bestanden die elke omgeving gemeen heeft; een config.php of .htaccess is dat niet. Die kun je overigens wel ergens in een backup meenemen of voor mijn part ergens apart in je VCS gooien.

Hier gaat geen GitHub of ander stuk software bij helpen. Daarna(ast) kun je GitHub wél gebruiken voor je versiebeheer en deployments.

[edit]
Als je echte data in TEST wil gebruiken maak je gewoon, desnoods periodiek (cronjob voor mijn part), een export van productie die je naar test overgooit.

[ Voor 19% gewijzigd door RobIII op 04-09-2012 21:00 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij