Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben vrij nieuw in het knutselen met computers.
Graag zou ik wat meer willen weten van mijn moederbord, speciaal of ik er eigenlijk NOG een 2e videokaart bij kan zetten.

Mijn systeem op dit moment:

Codegen 650 Watt 3337-A11 behuizing (Behuizing)
5770 ATI HIS HD 5770 Fan 2x DVI/HDMI/GDDR5 1024MB (Grafische Kaart )
Western Digital 1000GB WD10EARS 64/S (Harde Schijf 1TB)
3,5" takeMS 64-in-1 zwart / metaal (chiplezer)
Samsung SHS223Lightscribe 22x SATA / bulk / zwart (cd/dvd writer)
4096MB DDR3/1600 takeMS CL9 KIT (RAM-geheugen = intern geheugen)
Socket 1156 Asus P7P55D S/GBL/F/ATX (Moederbord)
Skt. 1156 Intel Core i5 650 73W 3.20GHz inclusief cooler(Processor)

(Met hierbij even gedetailleerd mijn moederbord: http://www.mepoint.nl/?id...s-1156-p7p55d-s/gbl/f/atx)

Ik heb nu een videokaart zitten in de 'grootste donkerblauwe aansluiting' (zie linkje ^).

Nou zie ik daar onder nog 2 kleinere donkerblauwe aansluitingen en daar onder nog weer 3 lichtblauwe aansluitingen (waar naast op mijn moederbord bij staat 'express gate').

Mijn hoofdvraag is nu wat zijn deze 5 aansluitingen en waar dienen ze voor?
En is het mogelijk (met een crossfire bijvoorbeeld) op dit moederbord er nog een videokaart bij zetten op het moment dat deze niet goed genoeg meer draait.

Ik zou erg blij zijn als iemand mij kan helpen.

Bij voorbaat dank,

Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len-art
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-10-2024
Ja het is mogelijk om in dit bord nog een videokaart te plaatsen.

Waar de sloten voor zijn:
De grote donkerblauw/zwarte/witte zijn pci-e 16x sloten of een pci-e 8x sloten, en soms pci-e 4x sloten maar om verwarring te voorkomen moet je er maar van uitgaan dat dit geen 4x slot is. Dit slot wordt voornamelijk voor videokaarten gebruikt. Het verschil tussen een 16x en een 8x slot is het aantal pinnen en dus de bandbreedte die je kan halen. Bij videokaarten is dit verschil niet belangrijk.
De kleine blauwe sloten zijn pci-1x sloten. deze sloten worden gebruikt voor uitbreiding kaarten die weinig bandbreedte nodig hebben, zoals een usb 3.0 kaart bijvoorbeeld.
De grote lichtblauwe sloten zijn oudere pci slotten. Dit is een verouderd type slot en bij de meest moderne boorden wordt deze ook weg gelaten. Hierin kan je bijvoorbeeld oude geluid of netwerk kaarten doen.
Je hebt ook nog pci-e 4x sloten. Deze zijn net iets groter dan de 1x sloten en hebben meer pinnen, soms hebben ze de grote van een 16x is slot. hierbij kan een hogere snelheid worden gehaald. Dit slot wordt bijvoorbeeld gebruikt bij moderne netwerkkaarten met 4 Gbit aansluitingen.
Alles wat in 1x past, past ook in 4x, 8x en 16x
Alles wat is 4x past, past niet in 1x maar wel in 8x en 16x
Alles wat in 8x past, past niet in 1x en 4x maar wel in 16 x
Alles wat in 16x past, past niet in 1x en 4x maar wel in 8x (er van uitgaande dat dit slot de lengte heeft van een 16x slot, bijna altijd het geval.)
Alles wat om pci past past niet in pci-e en andersom

Hopelijk helpt dit je verder ;)

[ Voor 5% gewijzigd door len-art op 04-09-2012 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus jij zegt dat als ik er nog 1 bij wil doen ik die het beste in die 'grote zwarte' aansluiting kan doen??
Die is gewoon hetzelfde als de donkerblauwe (die het dichste bij de processor zit)?

Dat laatste stuk van van alles wat in 1x past ..... snap ik niet helemaal hoe ik dat moet toepassen, maar ik denk niet dat dit relevant zal zijn voor mij, dus nvm :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len-art
Op de asus website staat:
1 x PCIe 2.0 x16 (single at x16)
1 x PCI Express 2.0 x16 slots (@x4 mode, 2.5GT/s)
Dit zal betekenen dat als je een 2e videokaart erbij doet de 2e kaart maar op een 4x poort is aangesloten. Je videokaart zal het wel doen maar je zal niet maximale prestaties krijgen. Om te kijken in welk slot de videokaart kan moet je even kijken naar de pinnetjes waarmee het slot zit bevestigd. meestal is het zo dat bij 8x hij de lengte heeft van een 16x slot maar hij is dan maar aangesloten voor een 8x slot. Je kan ook even proberen om met de videokaart die je nu hebt te testen in welk overig slot je de meeste prestaties haalt d.m.v. een benchmark. Je moet je trouwens ook afvragen of je meer prestatie winst haalt uit 1 nieuwe kaart. De meeste nieuwe kaarten zijn veel zuiniger. zo kan je ook 1 nieuw 7850 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
>Een benchmark doormiddel van mijn videokaart eraf klikken en naar een ander slotje verplaatsen?

Maar stel nou dat ik 2x ATI radeon HD 5770 in mijn pc zet. Dat moet toch veel meer prestaties opleveren dan 1 HD 7850?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len-art
Maar stel nou dat ik 2x ATI radeon HD 5770 in mijn pc zet. Dat moet toch veel meer prestaties opleveren dan 1 HD 7850
Nee, een 5770 is een videokaart van 2 generaties gelden. Ik verwacht zelfs dat een 7770 al even snel is als een 5770 in crosfire.
Pagina: 1