Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppersjaak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-06 23:24
Na vier jaar trouwe dienst kan mijn huidige PC het allemaal niet meer bijbenen en wordt het hoog tijd voor een nieuwe bak. De PC moet een alleskunner worden waarmee ik weer vlot kan gamen, audio- en beeldbewerking weer snappy wordt en een lokale kopie kan opslaan van al mijn foto's en muziek. Bij mijn vorige PC was de geluidsproductie geen issue maar na 4 jaar naast een straaljager gezeten te hebben wil ik nu ook voor een stille PC gaan.

Ik heb geprobeerd de kosten onder de 1200,- te houden maar dat is niet helemaal gelukt. Als ik uiteindelijk een sterke combinatie van componenten heb staan maak ik me ook niet heel erg druk over de prijs, maar de totaalprijs van onderstaande lijst is wel zo'n beetje the limit.

Ik wil mijn huidige 19" P-MVA monitor behouden als tweede scherm, waarschijnlijk in portrait-mode. http://tweakers.net/price...inea-101920.html#tab:info

Muis & toetsenbord hergebruik ik van mijn huidige systeem en vervang ik wanneer nodig.

Ik heb de componentkeuze losjes gebaseerd op de Game-PC's uit de BBG van juli en daar wat aanpassingen gedaan aan de hand van benchmarks en reviews. Een deel van die aanpassingen zie ik terug komen in de BBG van september. Hier volgt de lijst en daarna geef ik nog een korte toelichting op specifieke componenten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 94,61€ 94,61
1LG IPS277L-BN Zilver, Zwart€ 276,90€ 276,90
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,57€ 14,57
1Cooler Master Silencio 550€ 64,58€ 64,58
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 285,-€ 285,-
1Cooler Master Silent Pro Gold 600W€ 109,50€ 109,50
1Samsung 830 series 256GB€ 168,99€ 168,99
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 84,40€ 84,40
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 123,60€ 123,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.454,15

Het meest discutabele is waarschijnlijk de LG IPS 27". De keuze is hierop gevallen omdat het het meest voordelige IPS scherm is van het moment. Ik ben me bewust van de "bezel-gate" omtrent deze monitor en daar maak ik me geen zorgen over. Ik maak me nog wel een beetje zorgen om de kwaliteit van de overdrive mode of de reactiesnelheid zonder overdrive mode.

Ik heb bewust gekozen voor een 256 GB SSD om daar windows en de meest gebruikte programma's en de meest gespeelde games op te kunnen parkeren en hopelijk voldoende ruimte over te houden voor de swapfile.

Voor de PSU is heel bewust gekozen voor een 80-plus gold certified versie, want deze verdient zichzelf terug ten opzichte van een bronze certified PSU.

Wat betreft de videokaart; daar wilde ik eerst voor de 660 TI gaan maar na AMD's prijsverlagingen denk ik dat de 7950 het wint qua prijs/prestaties. Daar twijfel ik nog tussen de XFX Black edition Double Dissipation en de huidige kaart in de lijst. De prijsverschillen zijn nihil en de fabrieksklokfrequentie is gelijk: pricewatch: XFX Radeon HD7950 Black Edition Double Dissipation

Al met al heb ik behoorlijk lopen wikken&wegen maar ik sta zeker open voor suggesties en commentaar. Dames & heren, brand los :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Heb je de discussie voorafgaand aan de best buy guide september al gelezen hier op GoT?
Ik denk dat dat veel van je vragen beantwoordt.

Als geluidsproductie een issue is en je geen plannen hebt om in CrossFireX te draaien, is wellicht de Asus variant met drieslots DirectCu II-koeler een optie?
http://tweakers.net/price...ctcu-ii-top.html#tab:info

[ Voor 60% gewijzigd door Jorruchie op 05-09-2012 10:46 . Reden: suggestie GPU ]

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
ik weet niet of je ervan op de hoogte bent maar als je je scherm uit het buitenland haalt kun je een 2560x1440 ips halen voor paar tientjes meer. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1503346/19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppersjaak
Jorruchie, ik heb die discussie zijdelings bijgehouden. Daar komt onder andere de keuze voor de CPU-koeler vandaan. De meningen zijn echter verdeeld over bijvoorbeeld welke 7950 nou als beste uit de bus komt. Daar twijfel ik ook nog steeds over.

Saveljos, bedankt voor de tip ik zal daar eens doorheen spitten. Ik vraag me nog wel af of het veel verschil maakt voor het kijken van series of het spelen van games om van 1920x1080 naar 2560x1440 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Hey Robbert,

Gefeliciteerd met je verjaardag! In mijn vorige post heb ik nog een suggestie toegevoegd voor een 7950 GPU, aangezien een stil systeem voor jou belangrijk is. Nog stiller is natuurlijk H2O koeling, maar dan ga je je budget a.d. €1.200,- helemáál te buiten.

Al met al heb je een leuk verjaardagskadootje bij elkaar gezocht. :9~

[ Voor 3% gewijzigd door Jorruchie op 05-09-2012 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:02
"Voor de PSU is heel bewust gekozen voor een 80-plus gold certified versie, want deze verdient zichzelf terug ten opzichte van een bronze certified PSU."

Als de PC 24/7 aanstaat onder load wel, maar als deze maar een paar uur per dag aanstaat zal dit niet het geval zijn. Wat wel belangrijke punten zijn voor de keuze van een voeding zijn o.a.: het geluidniveau, stabiliteit, beschermingen (voor onder/over-voltage, etc) en een lage "ripple". Waarschijnlijk heb je al een goede voeding te pakken, maar ik zou toch nog even orienteren en reviews bekijken.

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppersjaak
Thanks Jorruchie! Goed opgelet :)

Ik heb waterkoeling héél even overwogen, maar vind het risico op lekkage van koppelingen e.d. gewoon te hoog. Daarnaast is het ook weer een investering zoals je zelf ook al aangaf.

Ik heb de kaart van Asus bekeken en hij doet het goed in de diverse reviews. Op het moment van schrijven is hij echter 40,- duurder in de pricewatch en die meerprijs vind ik niet gerechtvaardigd aangezien bijvoorbeeld de windforce 3 ook wordt aangeschreven als stille kaart (onder load dan).

Ik wordt ondertussen steeds enthausiaster voor een 2560x1440 monitor en op ebay lijkt een prijs van USD 360 haalbaar met zero dead pixel garantie, oftewel *perfect pixel*

Wat betreft de voeding, tussen 80plus bronze en 80plus gold zit een efficiencyverschil van 5%. Dat betekent dat in een 80plus bronze voeding 5%punt meer opgenomen vermogen wordt omgezet in restwarmte dan in een 80plus gold. Bij een draaitijd van gemiddeld 4 uur per dag gedurende 4 jaar kom je op 400W * 4 uur * 365 * 4 jaar * 5% / 1000 = 116,8 kwh á € 0,25 dus € 29,20. Ok dat is inderdaad minder schokkend dan ik dacht. Ik duik nog even de reviews in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Hoe de Asus zich verhoudt t.o.v. de Gigabyte weet ik niet. Toen ik voor de keuze stond voor een 6950 kaart werd de Asus met DirectCu II-koeler erg goed aangeschreven. Het feit dat deze drie slots in beslag neemt heeft me uiteindelijk doen besluiten om toch de MSI TwinFrozzr III te nemen.

Het is echt een prima kaart, maar onder load (+/-60οC@60FPS) wel het meest luidruchtige component in mijn set-up.

V.w.b. de PSU energieverbruik berekening. Hoe kom je aan 400W opgenomen vermogen (24/7)?
Als dat werkelijk zo is, zou ik gaan voor een maatje groter (750W). Bij ~50% belasting werkt een voeding het meest efficiënt en klimt de PSU fan niet te hoog in z'n toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppersjaak
Ja dat die Asus 3 slots in gebruik neemt staat me ook nog een beetje tegen. Mocht ik ooit naar een Crossfire opstelling willen dan zit de 2e kaart de fan intake van de eerste in de weg.

Het verbruik heb ik ingeschat met een selectietooltje: http://extreme.outervision.com/PSUEngine en daar kwam ik op een verbruik van 430W bij 100% peak load van alle onderdelen incl. beperkte overclock. Bij mn kostenberekening ben ik uitgegaan van een iets gematigdere 400W en 4u gebruik per dag. Natuurlijk staat 'ie ook weleens te idlen maar dat heb ik niet meegerekend. Het gemiddelde zal nog wel iets lager liggen dus dan heb ik aan 600W wel voldoende.

Verschillende reviews zijn erg enthousiast over de geluidsproductie en bouwkwaliteit CM Silentpro gold serie dus ik denk dat ik er toch bij blijf. Hij is ook niet duur voor een gold-certified voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je bedoeld met twee van die kaarten zijn al je pcie sloten "gevuld" :+

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Oppersjaak schreef op woensdag 05 september 2012 @ 17:15:Het verbruik heb ik ingeschat met een selectietooltje: http://extreme.outervision.com/PSUEngine en daar kwam ik op een verbruik van 430W bij 100% peak load van alle onderdelen incl. beperkte overclock.
Oké dat verklaart het e.e.a.. Ik denk dat je gemiddelde vermogensopname zo rond de 200W zal liggen, dus dan zit je met de door jou geselecteerde voeding al flink ruim in je jasje.

Order al geplaatst of blijf je nog even verder wikken en wegen? ;)

• Oppersjaak
Madrox, dat is inderdaad een bijkomend nadeel. Maar ik maak me meer zorgen over dit soort perikelen: http://www.guru3d.com/imageview.php?image=29110

Jorruchie, ik ben er aardig uit! Vanavond ga ik de hardware voor de kast bestellen en vandaag twijfel ik nog even verder over de Koreaanse importmonitor wel of niet doen met een schuin oog op Koreaanse IPS monitors en ebay.

Thanks voor de input mensen :)
Pagina: 1