Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welk back-up / synchronisatie programma lost dit op?

Pagina: 1
Acties:

• dagizmo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-11 10:53
Ik ben op zoek naar backup software dat het volgende kan doen:

Ik heb in het netwerk 2 laptops met elk een (data d:/) partitie. Aan één van de laptops hangt een gedeelde USB-dataschijf. Deze wordt wellicht in de toekomst vervangen door een NAS of USB-schijf die aan een AP hangt. Dit terzijde.

Ik wil dagelijks de data partitie laten backuppen op die USB-schijf. De data op de laptops is daarbij leidend en bevat veel documenten die dagelijks worden bijgewerkt.
In beginsel moet de back-up USB schijf de back-up tot en met 7 dagen geleden bewaren en daarna direct overschrijven. Zo heb je dus dagelijks een nieuwe back-up van alle data en kan je, in geval van fouten die je hebt gemaakt in de bestanden op de laptops, nog tot 7 dagen geleden de data van de USB schijf halen.

Het moet dan ook bijv. zo werken dat wanneer je de mappen of bestanden van de laptops wijzigt of verwijdert, dat deze direct ook op de laatste back-up dus gewijzigd of verwijderd zijn. Dus niet dat wanneer je data verwijdert, deze op de backups blijft staan en dat je dus bij het terugzetten, ook al je oude, gewijzigde en verwijderde data weer terugzet op de laptop.

Het programma moet automatisch werken.
Het beschikbaar zijn van de mogelijkheid om een deel van de data te delen in een cloud te backuppen is aardig, maar geen keihard vereiste. De backup procedure is het belangrijkste.

Ik werk nu zelf met Allwayssync, maar deze heeft niet de mogelijkheid om data voor x dagen vast te houden en schrijft dus direct altijd de data over. Ook als er iets verwijderd is, moet je dat handmatig bevestigen.

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:27
Geen idee wat het budget is en om wat voor een volume het gaat, maar is online backup niet een optie? Tegenwoordig heb je daar heel veel keus in voor redelijke bedragen. Bijkomend voordeel is dan dat de backup ook gemaakt wordt als de laptops niet op kantoor zijn, maar bijvoorbeeld thuis.

Voor online backup aanbieders is het volgens mij redelijk standaard dat je ook een x aantal dagen terug kunt grijpen mochten bestanden beschadigd zijn oid.

[ Voor 21% gewijzigd door tsjoender op 04-09-2012 16:23 ]

• Ken G
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-11 16:20
Inderdaad, online backup zoals Crashplan (zeer goeie ervaringen mee!) doen alles wat je wilt denk ik...

• dagizmo
Met alleen een online service heb je de data nog niet op die USB schijf staan. Primair moet het dagelijks naar de USB schijf en aanvullend eventueel naar een cloud service. Vandaar dat ik ook de meeste waarde hecht aan een goed programma tussen laptop en die schijf. Vanaf die schijf mag t dan wel online komen.

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-11 08:49
Kijk eens naar rdiff-backup. Incrementele backups, bewaren zo lang je zelf wilt en makkelijk restoren. Bovenal snel.
Enige nadeel, het heeft standaard geen GUI.

[ Voor 0% gewijzigd door BartV op 04-09-2012 17:01 . Reden: typo ]

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• dagizmo
De laatste tijd diverse synchronisatieprogrammas geprobeerd, maar geen één gevonden die het volgende kan doen:

1. wekelijkse synchronisatie alias een backup van de week in bijv. de map backup/wekelijks/
2. real-time synchronisatie van dezelfde bestanden in bijv. de map backup/
a. realtime ten aanzien van wijzigen, verwijderingen van zowel files als mappen(!)

Op die manier spiegel je realtime alle wijzigingen van de data op je laptop, en maak je wekelijks een backup een kopie die niet direct wordt overgeschreven, maar dus elke week wordt geupdated.

Een programma als Yadis kan realtime synchroniseren, maar die let alleen op de gewijzigde files. Als je dan bijv. de mappenstructuur verandert, dan wijzigt Yadis de mappen structuur niet, maar ziet hij de gewijzigde map als nieuwe map en delete hij de oude map niet. De meeste software reageert helaas dus niet op wijzigingen van mappen of het verplaatsen van mappen, maar alleen op gewijzigde files.

• AmonTobin
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 17:03
SyncbackSE 6 heeft deze retentie mogelijkheden (zij noemen het versioning):
http://www.2brightsparks.com/syncback/sbse-features.html

En als je geen geld (er voor over) hebt zou je Syncback Freeware hiervoor kunnen gebruiken waarbij je 7 verschillende profielen maakt die allemaal naar een aparte map op je USB schijf backuppen (maandag, dinsdag etc). Dan stel je de schedules gewoon zo in dat elk profiel op een dag in de week draait. Die backups zijn dan incremental.

Nadelen hiervan zijn dat het nogal omslachtig is en dat het veel schijfruimte kost (7x je data). Voordeel hiervan is dus dat het gratis is. En sowieso heeft Syncback wel een beetje een learning curve en moet je erg goed opletten welke settings je instelt, want met 1 verkeerd vinkje is je originele data zo weg! ;)

[ Voor 13% gewijzigd door AmonTobin op 29-09-2012 23:54 ]

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:18

Eagle Creek

Breathing security

1. wekelijkse synchronisatie alias een backup van de week in bijv. de map backup/wekelijks/
2. real-time synchronisatie van dezelfde bestanden in bijv. de map backup/
Aangezien dit best wel aparte features zijn, wat is het probleem dan met twee applicaties?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• dagizmo
Eagle Creek schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 23:52:
[...]

Aangezien dit best wel aparte features zijn, wat is het probleem dan met twee applicaties?
Op zich kunnen twee programma's ook prima. Alleen zou het fijn zijn als je maar één pakket hoeft aan te schaffen ipv twee softwareprogramma's te kopen.

En dan blijft de vraag: welk programma kan realtime synchen van zowel files als van mappen. En dat betekent dus dat acties als verslepen, verplaatsen, verwijderen en aanmaken allemaal gespiegeld moeten worden. Tot nu toe alleen programmas gevonden die reageren op deze acties mbt files en niet op de mappenstructuur. Zodoende is je 'backup' na verloop van tijd een zooi en geen exacte kopie van je originele data.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:18

Eagle Creek

Breathing security

Feitelijk zoek je een soort Dropbox/Skydrive-functionaliteit, zonder Dropbox/Skydrive als ik het goed begrijp.
Ik zoek een soortgelijk iets (niet helemaal) dus kan helaas nog geen antwoord geven op je vraag..

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• dagizmo
Eagle Creek schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 02:12:
Feitelijk zoek je een soort Dropbox/Skydrive-functionaliteit, zonder Dropbox/Skydrive als ik het goed begrijp.
Ik zoek een soortgelijk iets (niet helemaal) dus kan helaas nog geen antwoord geven op je vraag..
Daar komt het in principe wel op neer. Waarbij je NAS dus de functie heeft van spiegellocatie. Het punt is dat alle door mij geteste realtime software alleen reageert op file- wijzigingen en niet let op het aanmaken, wijzigen, verwijderen of verplaatsen van je originele mappenstructuur.

Ik zal SyncbackSE nog even nader bekijken maar zie dat deze geen realtime synchronisatie ondersteunt.

[ Voor 4% gewijzigd door dagizmo op 01-10-2012 10:58 ]

• AmonTobin
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 17:03
Whoops sorry, had je even niet goed begrepen m.b.t. realtime functionaltieit.

Mja, Syncback heeft wel een feature die file/map changes 'realtime detecteert', maar moet dan wel weer de gehele source scannen/vergelijken etc. Dus hoe snel/efficient dat in de praktijk werkt ligt een beetje aan de situatie an sich. Echt realtime ala Dropbox is het ook niet.

Syncback Pro heeft ook Fast Backup en Smart Synchronization als features staan. Je zou hier eens een trial van kunnen downloaden en in een testomgeving een beetje mee spelen om te kijken of je er wat mee kan. Anders is het nog even verder zoeken. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door AmonTobin op 01-10-2012 19:32 ]

Pagina: 1