Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
In 2009 ben ik van bank gewisseld, hier heb ik toen gebruik gemaakt van de overstapservice. Allemaal leuk en aardig maar bijna een jaar later krijg ik een brief van de ING dat ik moet betalen voor mijn (oude) rekening. Ik heb hier over gebeld en toen is mij verteld dat deze brief fout was en dat ik deze mocht negeren.

Leek allemaal prima en nooit meer iets van gehoord. Tot ik vandaag (2 jaar later) opnieuw een brief krijg met de mededeling dat ik ongeoorloofd rood sta, daar al eerder voor ben gewaarschuwd en de ING moet betalen. De rekening is blijkbaar toch nooit opgeheven. Hier heb ik vanochtend de ING over gebeld en die melde mij dat ik me vast vergist had, ik had met mijn rekening nooit gebruik gemaakt van de overstapservice.

Ik mijn huidige bank gebeld en die hebben het teruggezocht en mij een bewijs gezonden dat de overstapservice wel degelijk in werking was gesteld. Met deze info bel ik vandaag de ING, nu wordt mij verteld dat ik inderdaad wel gebruik had gemaakt van de overstapservice maar dat de rekening nooit is opgezegd. Hiervoor had ik een formulier moeten invullen. Ik heb aangegeven dat ik dat formulier nooit gehad heb, dat er eerder aan de telefoon is aangegeven dat de rekening wel is opgezegd en dat ik het erg raar vind hier na 2 jaar pas weer iets van te horen. De ING gaf aan een klacht aan te maken maar van mening te zijn dat ik alsnog moest betalen en nu zelf nog mijn rekening op moest zeggen. Dit kon alleen met een formulier dat nu toegestuurd werd (vanochtend kon het nog via een link in een email...)

Heeft iemand hier eerder ervaring mee gehad en enig idee wat ik nu moet doen met de ING? Ik vind dat ze namelijk nogal wat steken hebben laten vallen en dat het ook nogal raar is dat ze na 2 jaar opeens hier mee komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Meld ze per formele brief dat er geen overeenkomst meer bestaat, en dat je bereid bent dat punt in een rechtzaak te verdedigen. Op dat moment moeten er ING juristen naar kijken, en die zijn typisch iets verstandiger dan telefonisten.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:23
Ik heb hier ook al eens ruzie over gehad met de ING. Andere banken gaan ervan uit dat je je rekening wilt opzeggen als je de overstapservice gebruikt. ING niet. Zeer vergelijkbaar verhaal. Ik heb volgens mij mijn rekening toen alsnog opgezegd en na een paar keer bellen verder niets betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:07

Seraphin

Meep?

Hoeveel sta je nu rood op die rekening? (of als je dat vervelend vind om te zeggen; minder dan EUR25, tussen 25 - 50 eur of meer dan EUR 50?)

Is die rekening in de afgelopen jaren (per ongeluk) nog voor iets anders gebruikt? (b.v. toch nog ergens een automatisch incasso die niet door de overstapservice is opgepikt?)

Indien antwoord op vraag 2 "Nee" is, en antwoord op vraag 1 "minder dan 25", dan zou ik nog eens (een paar keer) proberen de rekening gewoon op te zeggen.

Ik weet niet hoe het bij ING zit, maar bij ABN hebben (nou ja, vroeger iig) baliemedewerkers de bevoegdheid om tot een bepaald bedrag (ik dacht E 20-30) een slapende rekening gewoon af te sluiten en de debetstand weg te boeken.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Rekening is nooit meer gebruikt (vertelden ze aan de telefoon ook), en het gaat om €25,11. De eerste telefoniste die mij hielp gaf een link, daarop kun je alleen maar opzeggen als het saldo positief is. De volgende stuurt opeens een papieren fomulier (want moet met handtekening) en zei dat ik het sowieso nog opnieuw moet opzeggen en dat ik dan later nog hoor over de klacht, ze zei niks over dat het saldo eerst positief moest zijn.

Ik heb hier een beetje moeite mee, naar mijn idee, als ik zo'n standaard formulier invul "geef ik toe" dat de rekening niet eerder opgezegd zou zijn. Gezien ik van mening ben dat ik wel alles op tijd heb gedaan om op te zeggen (dat formulier wat ze aan de telefoon noemde heb ik nooit gehad na de overstapservice) los ik het liever direct op.

Ik zal in ieder geval eens kijken naar wat er nu met de klacht gebeurt. Het is jammer dat ik niet te zien krijg wat er precies in staat, aan de telefoon werd in ieder geval genoemd dat ik eerdere post niet had gehad, aan de telefoon verkeerd ben voorgelicht en dat ik het erg raar vind om na 2 jaar opeens een rekening te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Het bedrag dat je rood staat zijn de automatisch afgeschreven kosten voor je ING-rekening? De overstapservice is van je nieuwe bank? Heeft die hier dan niet gefaald door de ING-rekening niet op te zeggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Nextron op 05-09-2012 13:20 ]

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:52
Lastig verhaal Dipsausje. Ik kan me voorstellen dat het voor jou een principekwestie geworden is. De vraag is alleen: hoeveel tijd wil je hier in gaan steken? Het punt is dat je aan de andere kant van de lijn mensen te spreken krijgt die het waarschijnlijk niet zo heel veel interesseert.

Ik zou nog als laatste poging de tip van MSalters volgen (brief sturen). Als je nu formulieren gaat tekenen geef je volgens mij indirect aan dat je jezelf nog wel als klant ziet, en dat maakt je positie zwakker (maar: IANAL).

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Nextron schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:06:
Het bedrag dat je rood staat zijn de automatisch afgeschreven kosten voor je ING-rekening? De overstapservice is van je nieuwe bank? Heeft die hier dan niet gefaald door de ING-rekening niet op te zeggen?
Ik heb het opgezocht en normaal zegt de oude bank je rekening automatisch op na overstapservice (voor de overstapservice heeft de nieuwe bank jouw formulieren met handtekening nodig om aan de oude bank te geven), je gaat immers niet zomaar die procedure in. De ING blijk hierop een uitzondering te zijn en stuurt je tijdens de overstapservice-periode een brief om ook daadwerkelijk je rekening op te zeggen. Dat hebben ze bij mij echter verzuimt.

Sterker nog, toen ik een brief kreeg met de kosten voor de rekening toen de overstapservice net was afgelopen heeft de ING mij verteld dat dit een fout was en dat ik de brief mocht negeren want de rekening was immers opgezegd. Dat advies blijkt nu 2 jaar later dus een fout van de ING medewerker te zijn die ik toen heb gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Dipsausje schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 16:04:
Heeft iemand hier eerder ervaring mee gehad en enig idee wat ik nu moet doen met de ING? Ik vind dat ze namelijk nogal wat steken hebben laten vallen en dat het ook nogal raar is dat ze na 2 jaar opeens hier mee komen...
Ik ben ook zo rond die tijd overgestapt (van de Postbank weliswaar) naar de Rabo, door middel van de overstapservice. Ik kreeg destijds netjes een bevestiging van de bank dat ze m'n rekening zouden laten vervallen binnen x tijd die daarvoor staat. En de rest is geschiedenis.

Het feit dat je dus nooit netjes een (schriftelijke) bevestiging van je opzegging hebt gehad zegt denk ik genoeg, want die kreeg ik dus wel. Reden te meer om daar altijd naar te vragen en deze te bewaren, want dat blijkt nu weer eens nodig te zijn.

Goed, daar heb je nu natuurlijk niks aan. Ik zou kijken of je ergens in de voorwaarden van die overstapservice kunt achterhalen wat de bepalingen exact zijn. Ik meen mij te herinneren dat er een heel formulier bij zat met welke zaken zouden worden geregeld door deze overstapservice. Dat zou je kunnen gebruiken en naar ze opsturen, als bewijsvorm van jouw deel van de overeenkomst, die zij dus hadden moeten naleven maar niet deden.

Dat de overstapservice 'goed' werkt blijkt uiteindelijk ook uit organisaties die automatische incasso's en dergelijke van het nieuwe rekeningnummer gaan afschrijven. Bij mij ging dat wederom vlekkeloos, en een groot deel van de bedrijven bevestigde zelfs schriftelijk dat ze vanaf dat moment van mijn nieuwe rekening gingen incasseren. Als dat bij jou dus ook was, kun je stellen dat de overstapservice wel degelijk goed heeft gewerkt, en dat dus de oude bank wel degelijk op de hoogte was van jouw wens tot overstappen. Als je daarvan dus ook bewijs hebt, sta je nog sterker lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:29
Is die overstapservice dan afgelopen jaren gewijzigd? :?

In 2009 ben ik overgestapt van ABN-AMRO naar Rabobank. Gebruik gemaakt van de overstapservice: een jaar lang worden allerlei dingen automatisch overgezet naar je nieuwe Rabo-rekening, maar ik moest toch echt (en dat was vooraf gezegd) zelf de oude rekening opzeggen bij ABN-AMRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Ondertussen heb ik het formulier ter opzegging van de ING binnengekregen. Nu weet ik het niet allemaal meer precies (het was immers in 2010 dat ik voor het laats iets met ING van doen heb gehad) maar ik heb erg sterk het gevoel dat ik dit al eens heb ingevuld, ziet er bekend uit dit formulier...

Ik ben van plan om het formulier in te vullen en op te sturen, maar dan wel met een brief erbij met uitleg dat de rekening in 2010 al is opgezegd en dat ik niet voornemens ben om te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planck
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Quote van de website van de overstapservice:
Moet ik mijn oude rekening opheffen of doet mijn bank dat?
Dat varieert per bank. Informeer vooraf bij uw oude bank hoe deze de oude rekening opheft en wanneer de voorzieningen op de oude rekening worden geblokkeerd.
Opzeggen oude rekening is er niet door gegarandeerd. Ik heb er ook gebruik van gemaakt van Rabo naar ASN en moest ook uiteindelijk zelf mijn Rabo gaan opzeggen.

Ik vermoed dus dat ING gewoon in zijn recht staat en je zult moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

lachwekkend: overstapservice waarna je niet OVER bent...

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het wordt sowieso tijd voor rekeningnummerportabiliteit, maar met IBAN is dat nog wat lastiger....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planck
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik ben trouwens destijds persoonlijk naar een filiaal gegaan van de Rabo en ben daar net zo lang binnen geweest totdat de rekening geverifieerd was opgezegd. Dan weet je het tenminste zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Alleen als ze het even uitprinten voor je en er een krabbel onderzetten, anders heb je alsnog lege handen mocht je het ooit willen aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Ondertussen bij een ING kantoor langsgeweest, hier gaven ze aan het vervelend te vinden hoe de klantenservice mij geholpen had, immers was duidelijk te zien dat alles wel in werking was gesteld met de overstapservice maar er uiteindelijk iets mis was gegaan met beëindigen van de rekening. Omdat zij maximaal €25 kunnen afhandelen werd voorgesteld dat ik 11 cent op de rekening stort en volgende week terugkom als de €25 verwerkt zijn. Dan zou ik daarna van alles af zijn. Bij de kas keken ze even raar toen ik alleen wat kleingeld wilde storten, maar het was verder geen probleem.

Wat mij betreft zo prima afgehandeld, ik zou natuurlijk nog naar ING kunnen schrijven om de discussie aan te gaan, echter voor 11 cent ben ik graag van al het gezeur af.

Blijkt wel weer dat bij de meeste bedrijven de (normale) klantenservice slecht is, je moet overal je weg naar de juiste personen zien te vinden. Bij sommige is dat twitter, bij ING is het dus het fysieke kantoor.
Pagina: 1