Advies - upgraden of nieuwbouw voor Skyrim

Pagina: 1
Acties:

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Beste tweakers,

Als niet pc-gamer wil ik graag jullie advies w.b. mijn computer. Nu wel duidelijk is dat Skyrim op de PS3 nooit echt goed zal lopen of gesupport zal worden met veel dlc, ben ik toch van plan om iig Skyrim op de pc te gaan spelen. Vooral vanwege de eindeloze mod-opties en graphic verbeteringen die ik op Steam heb gezien.

Ik wil graag besluiten of het voor mij loont om mijn huidige pc te upgraden tbv deze game, of dat het beter is een geheel nieuwe te bouwen. Dat laatste heeft eigenlijk niet mijn voorkeur, maar als het redelijk goedkoop kan is het zeker een optie.

Wat heb ik nu:

Mobo: Gigabyte GA-PS35-DS3R
Cpu: Intel Core2 Quad Q6600@2.4
RAM: 4Gb ddr2
Graphics: Nvidia Geforce 9600GT
Voeding: Corsair 620W
HDD: 2x Samsung spinpoint ecogreen 2 TB, 1x Samsung spinpoint 500GB; 1x OCZ vertex 2 120GB
Koeler: stock
Kast: Cooler Master 690 (is geloof ik de hele naam)

Wat wil ik kunnen op mijn pc:
- standaard werk (Office, internet)
- veel downloaden en HD films afspelen
* Skyrim spelen op High/Ultra, 1080p, 60fps, inclusief mods die vooral meer grafische pracht (en moeite) gaan toevoegen.

Wat denken jullie van mijn huidige setup? Ik ben helemaal niet thuis in pc gamen; canyourunit.com vertelde me dat vooral mijn videokaart nu de bottleneck is (duh), maar ik wil graag beter begrijpen wat in een intensieve game nu het meeste nodig is: RAM, CPU, videokaart? Is bijv. 4 GB genoeg als ik mijn videokaart zou upgraden, of wordt dat dan weer de bottleneck als er veel extra gerenderd moet worden? En gaat mijn huidige (volle) setup qua voeding in de problemen komen als ik er een zware kaart in stop? Etc.

Mijn budget is:
± 150-200E voor upgraden: 50E Skyrim game, rest voor bijv. kaart
± 800-900E voor nieuwbouw
Is het voor dat geld mogelijk te doen wat ik wil, of is dat gewoon n00b-gepraat van mijn kant? En als het niet kan, wat zou ik dan eerder nodig hebben (qua onderdelen en budget)?

Alvast bedankt voor de tips!

[ Voor 3% gewijzigd door Evil_king op 04-09-2012 14:49 ]

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
Ik zou je cpu overclocken naar 3 ghz ofzo en een radeon HD7770 erbij prikken.

http://specs.tweak.to/16567

• xingchen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-01 19:42
Inderdaad. Je budget is in beide gevallen wel toereikend.

• Michiel313
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:05
Zoals de vorige reacties, nieuwe pc is niet nodig.
Zelf heb ik ook de Q6600 met 4gig ram en een oude 8800GTX.

Battlefield 3 wilde toen niet echt vlotte en heb toen de 8800 vervangen naar een 560Ti en met alleen een "Front Side Bus" overclockje naar 3 ghz kon ik het spel makkelijk op High spelen. Skyrim heb ik er ook mee gespeeld en alles kan vol open zonder enige hapering :)

[ Voor 3% gewijzigd door Michiel313 op 04-09-2012 13:12 ]

LAAG8 Blog

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Als je nog geen goede koeler hebt, kan je niet veel overklokken.

http://tweakers.net/price...BF9MitImeeiOZ8dq3oP_bZtHw
Beste prijs/prestatie. Hiermee ga je die spellen lekker draaien.
4GB ram is in principe meer dan genoeg voor je spellen. Je hebt btw wel een 64bit Windows?

[ Voor 10% gewijzigd door Madrox op 04-09-2012 13:16 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Omoe
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-04 12:23
Same here.
Heb vorig jaar voor 180 euro een HD6950 2GB gekocht en 2e hands 4GB.
Heb nu ook een Q6600 @ 3.5GHZ met 8GB en een SSD.
Kan Skyrim op High spelen op 1080P, met ongeveer 30FPS. Gaat lekker zo.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:34
Je videokaart is inderdaad de grootste bottleneck, echter Skyrim vraagt ook veel van de processor.
Aangezien het spel doorgaans maar 2 cores gebruikt zou je zelfs meer hebben aan bv een E8400 dan je Q6600, overklokken zou in ieder geval een behoorlijke winst moeten geven.
Kwa videokaart heb je echt een nieuwe nodig, bekijk eens wat Skyrim benchmarks om te zien welke geschikt is binnen je budget.

• Evil_king
Bedankt voor de tips zover! Nieuwe videokaart kan dan zeker uitmaken.

Nog even ter verduidelijking: Ik heb idd win7x64, dus dat is geen punt.
Alleen zit ik niet te wachten om te gaan overclocken. Wat overclock ik overigens: de Cpu of de videokaart? En gaat dat makkelijk zonder allemaal kunst en vliegwerk uit te halen? Want dan laat ik het liever.

En een goede koeler zou ik dan ook nog moeten halen, want nu is het gewoon de stock koeler. Heb je voor zoiets een erg grote nodig, want ik weet niet hoeveel plek ik nog heb in mn Cooler master 690.

Thnks!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 11:15
CPU overklokken is niet heel moeilijk, zijn genoeg tutorials over te vinden. Koeler kun je kopen, is ook aan te raden als je wilt overklokken. Tevens kun je misschien de koeler meenemen als je weer gaat upgraden, mits de bevestigingsgaten niet veranderen. Verder is een HD7770 of HD7850 een mooie kaart voor jou :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:27
Ik zou persoonlijk ook proberen om de levensduur van je huidige pc wat te rekken. De beste manier is inderdaad om de CPU over te klokken (aanschaf CPU koeler) en een nieuwe videokaart te kopen. Daarbij zou ik niet te veel besparen op deze onderdelen zodat je deze over een tijdje nog kan hergebruiken mocht je toch besluiten om de complete pc te vervangen. Bijvoorbeeld een pricewatch: Sapphire HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5 en een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Dit is iets boven je upgrade budget, maar ga je besluiten om over een jaar te upgraden, dan kun je zowel de videokaart als de cpu koeler prima hergebruiken. Een HD7770 is over een jaar toch redelijk aan vervanging toe is mijn schatting. Een HD7870 zal wat langer mee kunnen.

• Evil_king
OK, cool. Dan ga ik nu kijken waar ik een van die kaarten of soortgelijk een beetje goedkoop kan vinden.

Over overclocken: is dat ook echt aan te raden icm een nieuwe kaart? D.w.z: begrijp ik goed dat anders direct de cpu de volgende bottleneck vormt en je dus maar zeer beperkt wat hebt aan zo'n dure kaart? Of is het ook best goed te doen als je niet overclockt?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:34
Als het puur om Skyrim gaat zou ik een goede koeler halen á €30 voor het overklokken van de cpu, met daarbij een 2e hands 6870 á €100.

Edit: je hebt wel een quadcore, maar omdat skyrim voornamelijk wordt gedraaid door 2 cores heb je meer aan een hogere kloksnelheid (een E8400 zou sneller zijn dan je Q6600).
Op 3GHz of meer kan je processor nog prima een tijdje mee, terwijl hij op 2,4GHz waarschijnlijk vaak tekort gaat komen.

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:10
Let er wel op dat je een videokaart met minimaal 2GB neemt. Vooral de diverse hires texturepacks en static mesh mods voor skyrim vragen veel videogeheugen. Maar daar krijg je wel wat voor terug :9~

specs

• Evil_king
RubenDJ schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 16:57:
Let er wel op dat je een videokaart met minimaal 2GB neemt. Vooral de diverse hires texturepacks en static mesh mods voor skyrim vragen veel videogeheugen. Maar daar krijg je wel wat voor terug :9~
Ja, en daar doe ik het nou juist voor :P. Dus het wordt toch een steeds duurdere grap.

Dan nog even over power: in mijn kast zitten dus nu al 4HDD's, plus dus straks een (misschien overclockte) cpu en stevige kaart. Is dan 620W nog voldoende? Ik zie dat zo'n HD7870 op max 190W doet; heeft de rest dan nog voldoende peut?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:27
Zolang de voeding van een goed merk is (en dat is ie in jouw geval) zal 620W meer dan genoeg zijn voor een typisch systeem met 4 HDD's en een HD7870.

Overigens hoeft de grap in verhouding helemaal niet zo duur te zijn wanneer je je budget voor nieuwbouw neemt (800-900 euro) een goede videokaart en CPU koeler koopt en het geld wat je overhoud opzij zet voor een volgende upgrade. Als alternatief zou ik inderdaad ook voor een 2e hands kaart gaan, maar dan moet je juist zo weinig mogelijk investeren omdat je de onderdelen hoogst waarschijnlijk niet weer kunt gebruiken.

Overklokken is overigens niet zo heel lastig met een Q6600, hier zijn erg veel guides over te vinden.

• Evil_king
Allemaal bedankt voor de tips. Ik ga denk ik voor een 'meertraps-raket' wb mijn upgrade.

Ik zal wss eerst een goedkope (2e hands?) kaart aanschaffen, zo van het kaliber wat jullie voorstellen of iets eronder. Dan kan ik eens met Skyrim op high aan de slag, en wat experimenteren met mods. Als dat me goed bevalt en ik wil het echt doorzetten, ga ik voor de duurdere oplossen en e.v. overklokken van mijn cpu.

Ook had ik nog wat anders bedacht wat voor mij wss het meest kosten-effectief is. Ik ben nl. al een tijd aan het sparen om een HTPC in elkaar te zetten, en ik bedacht me dat het misschien beter is om die gewoon flink wat luxer uit te voeren zodat het in 1x een htpc+game bak wordt. Ik dacht aan:
  • CASE Zalman HD503 / DH160
  • MOBO MSI Z77A-G43
  • CPU Intel Core i5 3570K
  • SSD Intel 330 Series 120GB
  • HDD Samsung Spinpoint F3 1TB
  • MEM Corsair Vengeance Red 8GB DDR3-2133 CL11 kit
  • VIDEO XFX Radeon HD 7870 Double Dissipation Black Edition
  • AUDIO Club 3D Theatron Agrippa 7.1 DTS
  • BD Lite-On iHOS104 Black
  • KOELER Scythe shuriken B. / Big shuriken / Kozuti
  • POWER Corsair HX650W
Totaal ongeveer 1200E, en ik verwacht dat dit in de toekomst (denk ±1 jaar van nu) nog wel goedkoper te krijgen is. Dan sla ik 2 vliegen in 1 klap :P. Maar voor nu dus eerst nog even met mijn huidige pc uit de voeten (+ kleine upgrade).

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-05 08:35
Ik speelde skyrim op high settings en een sh**load aan mods makkelijk op mn gtx 560. Met die 7870 is het makkelijk te doen

Verwijderd

marineII7 schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 20:31:
Ik speelde skyrim op high settings en een sh**load aan mods makkelijk op mn gtx 560. Met die 7870 is het makkelijk te doen
Met welke Instellingen? Anders zegt het niets natuurlijk ;)

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-05 08:35
Alles op ultra maar geen AA dan daarom zeg ik high :)

Verwijderd

marineII7 schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 20:58:
Alles op ultra maar geen AA dan daarom zeg ik high :)
Dat is geen High, maar Ultra zonder AA ;) Dat maakt, afhankelijk van de kaart, een relevant verschil.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Skyrims "shadow" details vraagt erg veel van de cpu. Daar valt bijhoorlijk veel winst te pakken met een paar tweaks, zonder dat de shadows lelijk worden. Zonder shadows loopt het al snel als een speer, ook op een wat langzamere cpu. AA ligt vooral aan je videokaart. Die kan dat aan of niet aan, heeft de cpu niet veel mee te maken.

Draai Skyrim prima hier, met een i7 920 @3.33Ghz, 6Gb, HD5750. Met "getweakte" shadows en 2xAA min fps zo'n 30~40 fps, 1920x1200.

YouTube: 4.0GHz Overclocking by Core 2 Quad Q6600
Overklokken is niet ingewikkelt. Zou wel een andere koeler erop zetten, bijn een Scythe mugen 3 of Gelid ..blabla...what een naam...lol

Een snelle videokaart heb je altijd wat aan natuurlijk. Ook met standaard kloks. Lees je in hoe je de cpu performance kan opkrikken, zoals mijn shadows tip voor Skyrim bijv. Simpelweg low zetten in het menu kan natuurlijk ook, dat makkelijker maar levert een niet zo mooi resultaat.

[ Voor 37% gewijzigd door Madrox op 08-09-2012 23:17 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1