Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-08 08:14
Ik probeer een stuk wat ik ge-edit heb te renderen. Ik heb een 2500k (3,7ghz) die het werk moet doen. Echter als ik in cpu-z kijk, blijft mijn cpu gecapped op 2500mhz. Taakbeheer geeft cpu belasting van 80-90% aan. Als ik erna dan bijvoorbeeld een spel opstart dan is de cap verdwenen en zie ik de kloksnelheid in cpu-z weer stijgen. Het lijkt dus alleen voor te komen in adobe premiere. Hoewel het mij onlogisch leek dat premiere automatisch capped op 2500mhz heb ik wat informatie gezocht op internet hierover, niets gevonden. Ook in de settings kan ik niets vinden, behalve dan performance of memory setting; ook dat hielp niet.
In bios heb ik speedstep uitstaan, maar in cpu-z zie ik hem nog wel automatisch downclocken in idle, misschien ligt daar het probleem. Hij rendert iig niet via mijn gpu (heb het gecontroleerd).
Dus hoe krijg ik premiere zo ver dat hij gewoon op 3700mhz rendert?

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-09 15:38
Ik zie dat een i5 2500K automatisch draait op 3.3 GHz. Echter de boost (1 core) ligt op 3.7 GHz.
Ik neem aan dat het programma multithreaded is? Misschien heb je toch speedstep ergens aanstaan, gezien je proc nog wel downclocked in idle.

Ik denk dat het niet zozeer ligt aan Premiere maar aan de verdeling van de CPU-belasting over de cores en speedstep. Ga daar eerst eens achteraan (en dus regelen dat hij zichzelf niet meer terugklokt zodra je idle bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
Zoals ik al zei heb ik het wel gewoon uit staan in het bios, maar alsnog doet hij het.
Maar zodra ik iets anders opstart dan premiere gaat ie wel voluit. Er is gewoon een cap van 2500mhz door premiere zelf.

edit: net ff in mijn bios (asrock z68 pro3) nogmaals alle settings langsgelopen die zouden kunnen duiden op disablen van speedstep. Maar hij klokt nog steeds automatisch terug.

[ Voor 30% gewijzigd door TI_Observer op 04-09-2012 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:33

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Toch heeft Merethil voor mijn gevoel een goed punt :)

Als jij zegt dat Premiere 80-90% cputijd neemt, dan zijn dat dus meerdere threads; kan niet anders. Volgens mij is het zo dat de cpu nooit naar de maximale kloksnelheid toegaat met meerdere threads. Een proces met een enkele thread (en de meeste games zijn dit) zal echter wel een verhoging van de kloksnelheid opleveren.
Het lijkt mij stug dat het uitschakelen van speedstep ervoor zorgt dat de processor ineens alle cores naar 3,7 Ghz overklokt, dat is namelijk niet zo handig i.v.m. de warmte generatie. Die beperking zit er niet voor niets in. Je moet het volgens mij zo zien: 2,5 Ghz is je basis kloksnelheid. Lager kan altijd, maar hoger kan alleen met Speedstep aan, echter alleen in bepaalde situaties met een hoge single-thread belasting.

Je kunt dit eenvoudig testen door bijvoorbeeld Prime95 te laten draaien met een aantal worker threads dat gelijk is aan je aantal cores. Die zou hetzelfde gedrag qua kloksnelheid laten zien :)

Terugklokken van 2,5 Ghz heeft niets met Speedstep te maken voor zover ik weet. Terugklokken is simpelweg stroom besparen (en warmte beperken) in situaties dat het kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Cloud op 04-09-2012 14:42 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
Cloud schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 14:41:
Toch heeft Merethil voor mijn gevoel een goed punt :)

Als jij zegt dat Premiere 80-90% cputijd neemt, dan zijn dat dus meerdere threads; kan niet anders. Volgens mij is het zo dat de cpu nooit naar de maximale kloksnelheid toegaat met meerdere threads. Een proces met een enkele thread (en de meeste games zijn dit) zal echter wel een verhoging van de kloksnelheid opleveren.
Het lijkt mij stug dat het uitschakelen van speedstep ervoor zorgt dat de processor ineens alle cores naar 3,7 Ghz overklokt, dat is namelijk niet zo handig i.v.m. de warmte generatie. Die beperking zit er niet voor niets in. Je moet het volgens mij zo zien: 2,5 Ghz is je basis kloksnelheid. Lager kan altijd, maar hoger kan alleen met Speedstep aan, echter alleen in bepaalde situaties met een hoge single-thread belasting.

Je kunt dit eenvoudig testen door bijvoorbeeld Prime95 te laten draaien met een aantal worker threads dat gelijk is aan je aantal cores. Die zou hetzelfde gedrag qua kloksnelheid laten zien :)

Terugklokken van 2,5 Ghz heeft niets met Speedstep te maken voor zover ik weet. Terugklokken is simpelweg stroom besparen (en warmte beperken) in situaties dat het kan.
Hmm ja vreemd, heb prime 95 nu draaien (4 threads).. hij zit op 100% cpu belasting en locked op 2300mhz
Dus eigenlijk is die 3,3ghz die geadverteerd dus een soort van misleiding

jouw theorie is daarmee dus ook bevestigd

edit: en inderdaad premiere is ook multi threaded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:33

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Of het misleiding is hangt er vanaf waar je je informatie vandaan gehaald hebt, maar meestal staat er iets van 'up to 3.7 Ghz' bij, waarmee ze niet echt liegen. Bij de specificaties staat dan meestal de basis frequentie en de maximale turbo frequentie vermeld. Als ik bijvoorbeeld op de Intel site kijk dan zie ik staan:
Max Turbo Frequency refers to the maximum single-core frequency that can be achieved with Intel® Turbo Boost Technology
Wat ik wel gek vind is dat de hij blijkbaar naar minder dan de 3,3 Ghz teruggaat die vermeld wordt als basis frequentie. Maar goed dat zou kunnen zijn door warmte ontwikkeling, want het systeem is ingewikkelder dan ik net voor heb gesteld. Het probeert een balans te zoeken tussen optimale prestaties en verbruik/warmteontwikkeling.

Lullig is het misschien wel een beetje, als je de processor hiervoor echt specifiek hebt aangeschaft en dit niet wist :)

[ Voor 7% gewijzigd door Cloud op 04-09-2012 16:06 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Pagina: 1