Puntjes op de i(5 3750k) gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-05 12:06
Het grootste gedeelte van het systeem heb ik al in gedachte en is misschien ook wel een beetje 'standaard' tegenwoordig ;)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc gaat gebruikt worden voor browsen/office, werk (veel verschillende programma's en grote excel bestanden tegelijk), hier en daar een spelletje en af en toe een video bewerken/renderen. Vind het redelijk belangrijk dat ie lekker stil is en er gaat ook wel wat mee overgeklokt worden, maar voor beide geldt het hoeft niet extreem.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ben zelf hier op uitgekomen en dit is ook wel ongeveer de max van het budget.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5€ 222,99€ 222,99
1Corsair Carbide 300R€ 64,60€ 64,60
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 64,95€ 64,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,99€ 39,99
1Gigabyte GA-Z77-D3H€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 724,43

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- HDD(+OS)
- 2x 22" HD scherm (DVI en HDMI)
- alle overige randapperatuur (muis, toetsenbord, speakers etc.)

Welke vragen heb ik dan nog?
- Behuizing
Welke behuizing zouden jullie aanraden? Wil genoeg ruimte zodat alles past en kabels weg te werken zijn, goede airflow voor geluid en koeling. Moet er ook een beetje sjiek uit zien, geen gekke toeters en bellen. Heb nu een Antec Sonata II en zoiets vind ik eigenlijk wel prima. De Carbide 300R kwam vrij goed uit tests, maar wie weet weten jullie een betere?

- Finetuning;
Zou je er nog iets aan veranderen? Zo ja, wat en waarom? Bijvoorbeeld bij videokaart (welke versie van de 7870?) en moederbord (welk Z77 bordje?)

Gr

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Weet niet of je OS lekker gaat draaien zo, op een andere chipset.
Mobo kan eventueel anders:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/834/305938;308103
De MSI heeft twee PCIe X8 sloten en de Gigabyte is bijna hetzelfde als wat je nu hebt en volgens mij heeft die ook alles wat je nodig hebt. Beide Gigabytes doen maar x4 op het tweede pcie slot.

Die voeding zou ik niet nemen, is al wat bejaard en ondanks de goede reviews hier; echt niet zo geweldig.
http://tweakers.net/price.../664/279914;284636;297679
Nieuwere psu's die kwalitatief een streepje voor hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Madrox op 04-09-2012 11:54 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-04 23:10
Het OS zou ik opnieuw installeren op de HDD waar je deze vanaf wilt draaien, dan kan het OS zich anticiperen op de hardware van je computer wat je alleen maar ten goede is!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:10
Ik zou gewoon proberen je OS te laten staan, is hier altijd goed gegaan, herinstalleren kan altijd nog.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Het Vosje
Ik ga mn OS uiteraard opnieuw installeren, sowieso altijd fijn een verse windows installatie. Ging erom dat ik die licentie al heb ;)

@Madrox,
Thanks voor je input.
Jij zet de Z77M in de vergelijking, een micro atx bord? In principe zal ik 1 videokaart gebruiken in de pc, merk ik dan verschil? Ben zelf meer Gigabyte fan dan van MSI, hoewel ik laatst een MSI Z77A-G43 bij een maat heb geplaatst en dat was best een prima bordje...

Over de PSU, heb in mn huidige pc dezelfde voeding (500watt) en hij is fluisterstil + modulair. De voedingen uit jouw vergelijking zijn allemaal niet modulair, verschil echt zo groot in kwaliteit?

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Waarom denken mensen toch dat een kleiner plankje verschil maakt in performance 8)7

De chipset is hetzelfde, de pice lanes zijn het zelfde, de cpu ...hetzelfde. Het ram? Tja, hetzelfde.
Wat denk je dat een ATX magisch je systeem zal versnellen :?

Sorry, maar deze vraag kom ik regelmatig tegen :>
Bottom line is; als het past, past het en in principe heb je gewoon dezelfde performance.
Iedereen die geen CF/SLI gaat/wil draaien heeft dan ook meer dan genoeg aan een micro-atx plankje.

[ Voor 32% gewijzigd door Madrox op 04-09-2012 13:12 ]

• Het Vosje
Ik denk niet dat het beter is, maar vind het wel lekker om wat extra ruimte te hebben. Wie weet wat ik in de toekomst ga doen, als het toch geen verschil uitmaakt koop ik liever gelijk een bordje die het wel kan ;)

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

De asrock mobo uit de bbg kan eventueel ook, scheelt iets, of is Z77 tov Z75 echt noodzaak voor je?

De eerder genoemde XFX 550 pro is betrouwbaar en keurig stil en levert meer dan voldoende voor je en de kabels zijn ook netjes afgewerkt (wel zo leuk), betere keuze dan je oorspronkelijke)

Verder nette keuzes. Krijg overigens straks een Coolermaster Silencio 450 binnen, mocht dat netjes zijn zal ik het je laten weten (tov een Carbide 300r).

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Het Vosje schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 13:18:
Ik denk niet dat het beter is, maar vind het wel lekker om wat extra ruimte te hebben. Wie weet wat ik in de toekomst ga doen, als het toch geen verschil uitmaakt koop ik liever gelijk een bordje die het wel kan ;)
Die extra ruimte is vooral nuttig voor CF. Voor de rest heb je ATX niet nodig. Wil je later CF gaan draaien, moet je nu ook al de juiste voeding nemen. In de toekomst is je bordje wellicht verouderd en stap je zowiezo over op een ander plankje.

Zou vooral ATX nemen als je vrijwel zeker weet dat je strak CF/SLI gaat draaien. Zoniet, is het overbodige luxe.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Persoonlijk zou ik er ook direct 16GB in gooien, het kost tegenwoordig nauwelijks wat extra en je hebt wat meer speelruimte. Met 8GB kan je op dit moment opzich goed uit, maar het laat zeker met zwaardere spellen ook niet veel ruimte over.

Als je daarnaast nog wat grote excel bestanden open hebt staan en/of wat wil videobewerken/renderen dan zit het snel vol.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Kan je een voorbeeld geven van spellen die 8gb ram gebruiken?

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

16Gb in Full HD video bewerking valt nog wat voor te zeggen, maar gezien de originele vraag vind ik het veel te ver gaan. Zeker als je die 40 euro bijvoorbeeld in de 3d kaart stopt, zit je al bijna op een 7950, daar heb je dan misschien meer plezier aan dan misschien een ~5% render tijdsreductie (welke toch al meer op je CPU leunt).

Zoals ik eerder al zei, Silencio 450 net binnengekregen en met de pc bezig. Installatiegemak van de corsair is misschien wat hoger, maar met ingebouwde kaartlezer scheelt het toch wel wat centjes. En het ding is met een i5 / corsair cx 430 echt heel stil. Misschien leuk te overwegen, en het ding is mooier dan op de tweakers foto's, even googlen misschien :)

• Het Vosje
Ik waardeer alle input, maar laten we het topic niet derailen svp.

@Wolfboy, 16GB lijkt me op moment van schrijven nog niet echt nodig. Bovendien zeg je zelf al, kost niks en is zo ingebouwd dus mocht het nodig zijn op een later moment is dat zo opgelost ;)

@Foritain/Maddox, ik weet dat iedereen vrij goed te spreken is over die XFX PSU, maar is het feit dat ie niet modulair is en je dus een lading ongebruikte kabels in je kast hebt niet minder? In hoeverre is zo'n xfx dan beter dan een modxtream? (ik geloof jullie absoluut hoor dat t nieuwer en dus beter/efficienter is, maar dan leer ik er ook nog wat van :P )

@Foritain, Silencio 450 ziet er wel nice uit ja. Lees dat ie goed stil is, maar wel wat smal/klein waardoor je met wat forsere videokaarten wat krap uitkomt?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien een SSD nemen voor je OS? Dit maak je pc echt een heel stuk sneller.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:34
Modulair heb je niet nodig wanneer je zo goed als alle kabels nodig hebt.
Die paar die je niet gebruikt kun je met deze kast prima wegwerken waardoor je ze niet eens meer ziet.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Inrage schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 15:41:
Kan je een voorbeeld geven van spellen die 8gb ram gebruiken?
Er zijn weinig spellen die direct 8GB gebruiken lijkt me, maar als ik Diablo 3 heb draaien dan zit ik zelf standaard wel met 6+ GB geheugen gebruik.
Het Vosje schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 20:58:
@Wolfboy, 16GB lijkt me op moment van schrijven nog niet echt nodig. Bovendien zeg je zelf al, kost niks en is zo ingebouwd dus mocht het nodig zijn op een later moment is dat zo opgelost ;)
Uiteraard :)
Let er alleen wel op dat de prijzen waarschijnlijk nog even dalen en daarna weer gaan stijgen (bij een nieuw standaarden gaat de productie omlaag enzo, ddr 2 en zeker ddr 1 zijn tegenwoordig duur).

• mitsumark
Wolfboy schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:28:
[...]
Er zijn weinig spellen die direct 8GB gebruiken lijkt me, maar als ik Diablo 3 heb draaien dan zit ik zelf standaard wel met 6+ GB geheugen gebruik.
Wat draai je nog meer dan? 8)7

• Het Vosje
Op jullie veelvuldige aanraden, en omdat ongeveer iedereen nogal lyrisch is over de xfx, de voeding veranderd naar de XFX.

Denk dat dit het wordt dan, moet wel een aardig computertje worden denk ik :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5€ 222,99€ 222,99
1Corsair Carbide 300R€ 65,50€ 65,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1XFX Pro 550W€ 57,-€ 57,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,90€ 39,90
1Gigabyte GA-Z77-D3H€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 717,29

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Nette keus, overigens over die Silencio 450, mn 7950 oc/wf3 van gigabyte paste er ruim in, en dat is toch een flinke kaart. Overigens nu een andere kaart in zitten, maar dat terzijde.

Ik heb die kast nu draaien met een i5 3570 (geen k) met stock cooler/Corsair cx430 en een gtx560 als extra systeem, en je moet er echt met je oor op de achterkant gaan zitten om hem te horen. Nu weet ik niet hoe luidruchtig die Gelid fan gaat worden als je de cpu flink overklokt, dat durf ik niet te zeggen, geen ervaring mee, maar dusver, erg tevreden mee. Enig nadeel vind ik de ruimte achter voor kabelmanagement, is wel wat krap moet ik zeggen, dus het bouwen koste iets meer werk dan ik gewend ben van het spelen met mn Antec p180, maar voor het geld niet verkeerd en het is prima te doen.

Nu nog even tijd/ruimte vinden om een review te schrijven.

[ Voor 16% gewijzigd door Foritain op 07-09-2012 09:30 ]

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Chrome zit standaard op 1.5-2GB
Opera gebruikt ook rust 1GB

Zonder echt veel te doen op m'n werkstation zit ik standaard al aan de 3-4GB eigenlijk :P

• mitsumark
Ik zit met firefox, wat log programma's en Diablo3 nog niet op 2,5GB gebruik...
(D3 gebruikt minder dan 1GB)

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

3.58 GB met fm2010, Photoshop, ie8 en voor de zo'n 8 apps in de "systemtray".

Pagina: 1