Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Heeft iemand goede websites over sysprep via WDS? Op Google staat eigenlijk niet zo heel veel.
En het is niet zomaar iets om aan te beginnen natuurlijk.

De bedoeling:
D.m.v. sysprep het installatieproces volledig te automatiseren zonder dat je door de installatie moet klikken of gegevens invullen. Daarbij moeten ook alle computers die geimaged worden hun eigen computernaam krijgen, daarmee loop ik een beetje op een dood spoor; want als je bij een computer de windows installatie uitvoert dan weet hij van zichzelf toch niet meer welke PC hij is? Moet je dan iets vastzetten met IP's?

Alvast heel erg bedankt! ;)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
Ik kan bijna niet geloven dat je hier niets over kan vinden. De eerste de beste google-actie op WDS Sysprep geeft een waslijst aan manuals, troubleshooting etc. Waar loop je precies op vast?

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk alles wat onder "de bedoeling" staat.
Heb een tutorial gevolgd, sysprep aangemaakt, sysprep uitgevoerd op PC en nu wil ik image gaan capturen en staat het OS ineens op de D-schijf terwijl hij normaal gewoon op C staat, C is nu leeg.

• kroegtijger
Ik neem dus aan dat je WDS wel gewoon functioneert?
Post de content van de XML eens die je gebruikt

iRacing Profiel

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-11 10:57
Waarom gebruik je dat niet icm MDT 2012 (Microsoft Deployment Tools)? Is gratis en dan hoeft je niet een answer file te maken voor Sysprep. MDT doet alles voor je. Je moet het wel eenmalig configureren wat je precies tijdens het OSD wilt hebben en doen. Er staat veel blogs hierover.

• kroegtijger
albert04 schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 11:16:
Waarom gebruik je dat niet icm MDT 2012 (Microsoft Deployment Tools)? Is gratis en dan hoeft je niet een answer file te maken voor Sysprep. MDT doet alles voor je. Je moet het wel eenmalig configureren wat je precies tijdens het OSD wilt hebben en doen. Er staat veel blogs hierover.
Is inderdaad ook een prima oplossing :)

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
kroegtijger schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 11:17:
[...]

Is inderdaad ook een prima oplossing :)
Ik gebruik Microsoft Windows AIK al, daar heb ik de answerfile mee gemaakt.
Mijn XML-bestand is hier te zien: http://codeviewer.org/view/code:2976

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
albert04 schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 11:16:
+1

MDT is echt veel handiger samen met WAIK. Het automatiseert een hoop en d.m.v. task sequences kan je veel makkelijker een image maken. Je kan de onderdelen los klaar zetten, deployen en daarna automatisch syspreppen en capturen. Veel makkelijker en sneller dan met WAIK los.

Overigens is met MDT en WAIK zero touch niet mogelijk. Als je echt zero touch wil doen dan moet je met SCCM gaan werken.

• albert04
Die heb je sowieso nodig bij een OSD. Als ik jou was en om veel werk te besparen moet je toch even naar MDT 2012 kijken. Het is sowieso gratis en is gebaseerd op SCCM. MDT kun je ook in SCCM integreren. :)

Alleen WDS en WAIK kost je handen vol werk en je krijgt nooit een mooie deployment. (in termen zero en lite touch deployment) Deployments die volledige automatisch gaan of dat je alleen een computernaam moet opgeven.

Ik heb helaas geen howto hierover gemaakt, ben meer op SCCM gefocust. Anders had ik je die gegeven. ;)

Ik weet niet waarvoor je het gaat gebruiken? Werk of thuis? Alleen om te testen of moet je tijdelijk iets van 100 + werkstations inspoelen?

Ter info, met de update 1 van MDT 2012 wordt Windows 8 gesupport.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:56
Welk format van computernamen gebruik je nu? Je zou ook voor een benaming naar mac adres kunnen gaan. Dus iets in de trent van LT voor laptop en DT voor Desktop. En dan LT-1234567890CC

Carpe Diem

• albert04
CMD-Snake schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 11:48:
[...]

Overigens is met MDT en WAIK zero touch niet mogelijk. Als je echt zero touch wil doen dan moet je met SCCM gaan werken.
Thanks, maar op dat laatste moet ik even op beantwoorden. Je kunt namelijk MDT zo configureren dat het wel zero touch deployment wordt. Hiervoor moet je een database gaan gebruiken. Voordat je een computer inspoelt moet een computernaam en het MAC adres bekent zijn in die database. Het script van MDT moet aangepast worden zodat MDT de gegevens uit de database haalt. Hierdoor kun je de deployment zero touch maken, dus volledige automatisch. Dit kost wel extra werk en uitzoek werk, maar via google kun je veel info binnen halen.

• CMD-Snake
albert04 schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 11:56:
[...]

Thanks, maar op dat laatste moet ik even op beantwoorden. Je kunt namelijk MDT zo configureren dat het wel zero touch deployment wordt. Hiervoor moet je een database gaan gebruiken. Voordat je een computer inspoelt moet een computernaam en het MAC adres bekent zijn in die database. Het script van MDT moet aangepast worden zodat MDT de gegevens uit de database haalt. Hierdoor kun je de deployment zero touch maken, dus volledige automatisch. Dit kost wel extra werk en uitzoek werk, maar via google kun je veel info binnen halen.
Je komt met die DB een eind met MDT, maar het is dan nog niet zoals bij SCCM. Bij SCCM heb je die database niet nodig. Je kan gewoon zaken als asset tag voor de machine naam uit de BIOS halen. Ik dacht dat MDT dat trucje ook kan, gewoon BIOS uitlezen om tot een machine naam te komen. Moet je even in de tasksequences kijken.

• albert04
CMD-Snake schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:01:
[...]

Je komt met die DB een eind met MDT, maar het is dan nog niet zoals bij SCCM. Bij SCCM heb je die database niet nodig. Je kan gewoon zaken als asset tag voor de machine naam uit de BIOS halen. Ik dacht dat MDT dat trucje ook kan, gewoon BIOS uitlezen om tot een machine naam te komen. Moet je even in de tasksequences kijken.
Ja, dat klopt, niet zo als SCCM dat doet.. Via SCCM gaat dat veel gemakkelijker. Bij MDT moet je aardig customizen zeg maar. Opzich kan MDT aardig veel doen en staat bijna gelijk aan SCCM. Alleen SCCM doet nog patch, asset en software management. Software management bedoel ik mee de software inventaris van alle clients. MDT is gewoon simpel een deployment tool om je OS en applicaties te deployen.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
CMD-Snake schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:01:
[...]

Je komt met die DB een eind met MDT, maar het is dan nog niet zoals bij SCCM. Bij SCCM heb je die database niet nodig.
SCCM werkt ook met een database, een een flinke ook ;)

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• CMD-Snake
Razwer schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:54:
[...]
SCCM werkt ook met een database, een een flinke ook ;)
Maar die SQL Server hoef ik niet met het handje te vullen. :) Bij MDT zul je toch zelf entries in die DB moeten maken. SCCM vult de DB lekker zelf in.

Ik moet er niet aan denken om bij een paar duizend werkstations ze allemaal een naam te moeten geven in een DB en hun MAC adres erbij te zetten.

• Razwer
hoezo moet je daar niet aan denken? dat is zo gebeurd. dat kun je scripten :)
hagelnieuwe machines moet je ook eerst toevoegen aan SCCM om ze te kunnen deployen, daar zit geen verschil in.
Zero touch kan trouwens ook prima zonder ze eerst aan de database toe te voegen, daar zijn meerdere mogelijkheden voor als je beetje customizations gebruikt. Je moet alleen een beetje out of the box denken ;)

• TheVMaster
  • Laatst online: 01:02

TheVMaster

Moderator WOS
Ehh....als je dan MDT gebruikt, gebruik dan in ieder geval Windows ADK i.p.v. WAIK. Geeft je native WinPE 4.0 en integratie met PowerShell ;-)

• Razwer
TheVMaster schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 14:25:
Ehh....als je dan MDT gebruikt, gebruik dan in ieder geval Windows ADK i.p.v. WAIK. Geeft je native WinPE 4.0 en integratie met PowerShell ;-)
vertel er dan ook bij dat switchen van WAIK naar ADK je al je WAIK gebouwde images opnieuw mag maken :)

• TheVMaster
  • Laatst online: 01:02

TheVMaster

Moderator WOS
Razwer schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 15:31:
[...]

vertel er dan ook bij dat switchen van WAIK naar ADK je al je WAIK gebouwde images opnieuw mag maken :)
eh..gebouwde images? Bouw jij nog images dan? Heb mijn Deployment share gewoon kunnen importeren in de nieuwe installatie met MDT2012 i.c.m. ADK en alles werkt gewoon.

[ Voor 19% gewijzigd door TheVMaster op 04-09-2012 16:31 ]

• Razwer
TheVMaster schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 16:30:
[...]

eh..gebouwde images? Bouw jij nog images dan? Heb mijn Deployment share gewoon kunnen importeren in de nieuwe installatie met MDT2012 i.c.m. ADK en alles werkt gewoon.
jazeker bouw ik images. prestaged images, dat rolt 10x sneller uit dan alles naderhand uit te rollen. Wij werken onder andere met Visual Studio en SQL 2008R2 en SQL2012. Als je enig idee hebt hoe lang het duurt om deze uit te rollen zou je dit begrijpen. Ook is het windows update process tijdens het uitrollen een flink stuk korter. Je praat hier over 30 mins vs 2 uur in verschil.
Sterker nog, MDT2012 heeft een feature ingebouwd zitten waarbij je een tasksequence na het uitrollen weer kan capturen om daar je "golden" image van te maken, aka "Build and Capture".

Voor kleine verschillen bouw ik geen verschillende images, daar heeft MDT andere manieren voor, maar voor Dev bakken en niet. Dev bakken maak ik wel degelijk verschil en dat betaald zichzelf uit in flink wat uurtjes tijdwinst.

Deze prestaged images waren met WAIK gemaakt, en na upgrade naar ADK rolden ze niet meer vlekkenloos uit. Opnieuw capturen met ADK bood wel relaas. Kanttekening is dat ik dit werk had uitbesteed aan een collega (junior beheerder) en deze met de bevindingen kwam en het werk heeft uitgevoerd.

Pagina: 1