• Proioxis
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-01 22:02
Hallo!

Ik heb een vraagje betreffende het onderwerp in de titel, wanneer bottleneckt een CPU een GPU.

Mijn pc heeft een AMD Phenom X4 965 @ 4ghz, en ik vraag me af tot welke videokaart reeks ik kan gaan tot ik m'n GPU bottleneck.
Momenteel draai ik op een Club3D 7850, en zit er aan te denken misschien een 7970 oid aan te schaffen. Ik heb al wat zitten neuzen op google, maar daar werd ik niet veel wijzer uit.

Hoop hier wat te horen! :)

Dit is geen aankoop advies, maar meer de technische vraag, hoe kom ik er achter wanneer het gebeurd.

[ Voor 13% gewijzigd door Proioxis op 04-09-2012 00:10 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat hangt heel erg af van de applicatie.
Als jouw applicatie heel erg op de CPU leunt, dan kun je er nog zo'n goede videokaart inhangen, maar dan schiet je er niets mee op. Andersom geldt dat precies hetzelfde. Als je applicatie heel veel grafische prestaties vereist, maar de CPU relatief weinig te doen heeft, dan kun je wel een heel snelle CPU hebben, als je maar een simpel videochipje hebt ben je nog nergens.

De enige manier om er echt achter te komen is te benchmarken met verschillende configs (of desndoos spul wat onderclocken) en kijken of er veel verschil in zit.

@Camacha....: ben je al te langzaam, schrijf ook m'n nick nog eens verkeerd... :N

[ Voor 6% gewijzigd door TERW_DAN op 04-09-2012 14:03 ]

Verwijderd

Het simpele antwoord (waar jij helaas niet veel aan hebt); het gebeurt als het gebeurt. Het hangt van het spel en je instellingen af wanneer dat precies is en of het überhaupt gebeurt en het is bij ieder spel anders. Er valt dus bar weinig te zeggen over bij welke kaart het nooit voorkomt en bij welke wel.

Edit: Fu, Terw_dan -O-

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2012 00:13 ]

• Proioxis
Dankjewel, dus waar ik op zou kunnen letten is het CPU gebruik tegenover het GPU gebruik in een applicatie, en daar op baseren welke teveel gestressed wordt :)

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-02 15:58
Wat TERW_DAN zegt. Hoewel je met sommige software, goed kan zien wat de load van CPU en GPU is. Sommige toetsenborden hebben ook zo'n handig schermpje erop, waaruit je perfect kan zien, waarom een bepaalde game/applicatie niet lekker draai. (CPU/GPU/MEM/Netwerk, de heilige digitale viereenheid)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Verwijderd

Biersteker schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 13:49:
Wat TERW_DAN zegt. Hoewel je met sommige software, goed kan zien wat de load van CPU en GPU is. Sommige toetsenborden hebben ook zo'n handig schermpje erop, waaruit je perfect kan zien, waarom een bepaalde game/applicatie niet lekker draai. (CPU/GPU/MEM/Netwerk, de heilige digitale viereenheid)
Je kunt dat op vrijwel iedere computer. Gewoon de Task manager op voor CPU en geheugen en Asus GPU Tweak/GPU-Z voor de GPU. Uit die grafieken kun je vrijwel alles afleiden.

Netwerk zal mij (en veel anderen) overigens aan mijn derrière corroderen, dat is alleen relevant als je intensieve onlinespellen speelt. Bovendien is netwerk veel meer afhankelijk van een hoop andere zaken.

• Proioxis
Netwerk interesseert mij dan ook niets, als ik games speel zijn het (bijna) altijd singleplayergames.
Hartelijk bedankt :) ik heb gewoon MSI afterburner draaien, met een desktop gadget die CPU load per core aangeeft.
Kan er makkelijk uit herleiden of de applicatie CPU of GPU intensief is. :)

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-01 20:56
in bf3 kan je goed zien wat de load is van je gpu/cpu :)

Verwijderd

Proioxis schreef op woensdag 05 september 2012 @ 01:20:
Netwerk interesseert mij dan ook niets, als ik games speel zijn het (bijna) altijd singleplayergames.
Hartelijk bedankt :) ik heb gewoon MSI afterburner draaien, met een desktop gadget die CPU load per core aangeeft.
Kan er makkelijk uit herleiden of de applicatie CPU of GPU intensief is. :)
MSI Afterburner en desktopgadgets werken ook prima :Y Daarmee is meestal haarfijn te zien waar het mis gaat. Eigenlijk onmisbaar als er ergens iets niet helemaal lekker loopt.

Het is wel lastiger dat vast te stellen bij kaarten die je nog niet hebt en dus ook niet kunt testen. Het devies daarbij is vooral Googlen totdat je erbij neervalt. Zoek naar de combinatie van jouw CPU (of CPU's die sterk op de jouwe lijken) met de gezochte kaart en het spel naar keuze en kijk of je benchmarks of berichten van mensen kunt vinden waaruit de performance is af te leiden.
TERW_DAN schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 00:12:
@Camacha....: ben je al te langzaam, schrijf ook m'n nick nog eens verkeerd... :N
Welnee, mijn nicknameparser is gewoon het DOS-tijdperk al gepasseerd O-)

Verwijderd

Beter zoeken op Google dan dat je nu gedaan hebt ;) !

Even een snelle zoekactie levert deze mooie benchmark op die antwoord geeft op jouw vraag ;). CPU scaling van verschillende Intel processoren en AMD processoren waaronder de Phenom X4 970.
http://www.guru3d.com/art...ling-performance-review/3

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2012 14:55 ]

• Proioxis
Wauw, dankjewel! Dat is pas duidelijk! :-)
Pagina: 1