Mijn verzameling losse hardeschijven begint een beetje te groeien (11 stuks, 17TB en groeiende). Nu is het zo dat ik geen enkele vorm van RAID draai. Ik wil namelijk de vrijheid hebben om schijven op ieder moment te vervangen of uit te breiden. Ook vind ik de investering voor RAID 5 of hoger met een stel hardeschijven te hoog. Losse schijven zijn voor mij prima. Nu is een tijdje terug mijn oog gevallen op FlexRAID. Snapshot raid klinkt als de ideale oplossing aangezien mijn data niet continue wijzigt maar redelijk statisch is. Ook dat dit systeem of filesystem niveau afspeelt is voor mij een pluspunt. Nu kun je FlexRAID draaien met 1 Parity Protection Unit (1 schijf voor de parity).
Wat ik nergens terug kan vinden is hoe dit systeem nu werkt. Stel dat je op dit moment een nieuwe snapshot maakt en dus de PPU bijgewerkt wordt. Vervolgens wijzig je data op verschillende schijven (in mijn geval heb ik dan 11 x een Unit of Risk) en hierna valt 1 schijf/UoR uit. Hoe kan deze UoR nu gerecoverd worden? De andere schijven zijn namelijk gewijzigd en de PPU is niet up2date.
Dit is het enige wat mij nu eigenlijk tegenhoud om een licentie aan te schaffen.
Wat ik nergens terug kan vinden is hoe dit systeem nu werkt. Stel dat je op dit moment een nieuwe snapshot maakt en dus de PPU bijgewerkt wordt. Vervolgens wijzig je data op verschillende schijven (in mijn geval heb ik dan 11 x een Unit of Risk) en hierna valt 1 schijf/UoR uit. Hoe kan deze UoR nu gerecoverd worden? De andere schijven zijn namelijk gewijzigd en de PPU is niet up2date.
Dit is het enige wat mij nu eigenlijk tegenhoud om een licentie aan te schaffen.
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.