Ik heb altijd een PC aangesloten gehad op mijn TV, echter is deze afgelopen week helaas overleden. Omdat mijn oude systeem toch alweer wat ouder was, heb ik maar besloten om een nieuw systeem samen te stellen in plaats van een reparatie.
Echter, het is alweer 5 jaar geleden dat ik een systeem zelf heb gebouwd. Ik heb afgelopen dagen geprobeerd veel bij te lezen over nieuwe chipsets, processors, APU's etc., maar ik merk dat mijn technische kennis nogal achterloopt.
Vandaar dat ik jullie advies vraag.
Gebruik
Mijn buget is 500 euro; dat is geen hard maximum. Meer mag, minder is natuurlijk prettig.
Eigen voorstel
Gezien de nieuwe Ivy Bridge i3 processors die laatst zijn uitgekomen, dacht ik aan een systeem op basis van de i3 3225. Beide harde schijven (de Samsung 2TB en de Intel SSD) komen uit mijn oude systeem.
Op basis van bovenstaand systeem, kom ik uit op 400 euro (minus beide HD's). Dus er is nog wat ruimte voor een optical drive en/of extra RAM.
Vragen
• Werk bovenstaande hardware uberhaupt samen? Wat denken jullie ervan?
• Ik heb nu gekozen voor een i3. Ik ben bang dat een AMD A8 niet krachtig genoeg is om virtuele machines een beetje vlot te draaien.
• Ik heb nu gekozen voor 1 reepje van 4GB, zodat ik er later nog 4 GB kan bijprikken indien nodig, Maar nu kan ik geen dual channel gebruiken. Verstandig?
• De kast heeft nog ruimte voor een optical drive. Ik weet nog niet of ik een Blu-ray moet kopen of een gewone DVD-brander. Ik heb wel 'oude' CD's en DVD's welke ik nog regelmatig gebruik, maar geen enkele Blu-ray.
Echter, het is alweer 5 jaar geleden dat ik een systeem zelf heb gebouwd. Ik heb afgelopen dagen geprobeerd veel bij te lezen over nieuwe chipsets, processors, APU's etc., maar ik merk dat mijn technische kennis nogal achterloopt.
Vandaar dat ik jullie advies vraag.
Gebruik
- Muziek en films afspelen via XBMC
- Foto's en andere media afspelen met behulp van een Android tablet (Asus TF300T)
- Video-beelden opnemen van 2 IP-camera's in het netwerk
- Regelmatig een virtuele machine draaien met VMWare
- Downloaden, parren en unrarren
- Klein; ik wil geen grote tower naast mijn TV hebben staan
- Mid-range hardware; ik heb ook nog een i7 laptop welke ik voor het 'zwaardere' werk gebruik
- Niet te veel lawaai, maar hoeft niet fluister-stil; het systeem staat altijd aan i.c.m. de TV of muziek, dus eventele fans worden wel overstemt.
- Ik heb een voorkeur voor Windows, ik heb in het verleden ook Ubuntu geprobeerd, maar ben veel tijd kwijt met zaken die ik Windows makkelijker kan vinden
Mijn buget is 500 euro; dat is geen hard maximum. Meer mag, minder is natuurlijk prettig.
Eigen voorstel
Gezien de nieuwe Ivy Bridge i3 processors die laatst zijn uitgekomen, dacht ik aan een systeem op basis van de i3 3225. Beide harde schijven (de Samsung 2TB en de Intel SSD) komen uit mijn oude systeem.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB | € 94,40 | € 94,40 |
| 1 | Streacom F7C | € 73,50 | € 73,50 |
| 1 | Gelid Solutions Slim Silence i-Plus | € 17,- | € 17,- |
| 1 | Intel Core i3 3225 Boxed | € 140,30 | € 140,30 |
| 1 | Streacom PicoPsu 150W + 150W Adapter Power Kit | € 72,95 | € 72,95 |
| 1 | Intel 320 160GB | € 250,- | € 250,- |
| 1 | Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile | € 26,50 | € 26,50 |
| 1 | Asus P8H77-I | € 91,95 | € 91,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 766,60 | |
Op basis van bovenstaand systeem, kom ik uit op 400 euro (minus beide HD's). Dus er is nog wat ruimte voor een optical drive en/of extra RAM.
Vragen
• Werk bovenstaande hardware uberhaupt samen? Wat denken jullie ervan?
• Ik heb nu gekozen voor een i3. Ik ben bang dat een AMD A8 niet krachtig genoeg is om virtuele machines een beetje vlot te draaien.
• Ik heb nu gekozen voor 1 reepje van 4GB, zodat ik er later nog 4 GB kan bijprikken indien nodig, Maar nu kan ik geen dual channel gebruiken. Verstandig?
• De kast heeft nog ruimte voor een optical drive. Ik weet nog niet of ik een Blu-ray moet kopen of een gewone DVD-brander. Ik heb wel 'oude' CD's en DVD's welke ik nog regelmatig gebruik, maar geen enkele Blu-ray.