Op zoek naar een (gaming) toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10-2025
Zoals de titel al zegt, ik ben op zoek naar een nieuw toetsenbord. Werk nu nog op m'n vertrouwde G11, maar het is tijd voor een nieuwe aan het worden.

Ik heb de laatste jaren eigenlijk enkel op Logitech-toetsenborden gewerkt (G11 thuis, G110 op kantoor), maar zit niet vast aan Logitech. Ik zal het TB gebruiken voor het standaard internetten, maar ook regelmatig voor games en dergelijke. (van shooters tot strategie en van citybuilders tot MMO's)

Natuurlijk heb ik een wensenlijstje. :)

- VS internationale indeling (dus met grote linkershift en enter, zie deze screenshot voor een voorbeeld. (is m'n huidige TB)
- Bedraad.
- Moet niet teveel geluid produceren tijdens het typen. (zit in de huiskamer met m'n PC)
- Verlicht TB is een pre. (ik zit vaak in het donker)
- Programmeerbare toetsen is een pre.
- Mediatoetsen (en dan zeker een mute-knop) en USB-poorten zijn een pre.

Ik heb al wat rondgekeken en de volgende TB's zijn me opgevallen.

Logitech G19 (lijkt af te vallen omdat ik 'm in Nederland nergens als VS int tegenkom. Bij alle webshops die een foto plaatsen van een VS int TB (artikelnr. eindigend op 669), wordt het artikelnummer van een UK TB (eindigend op 670) vermeld)
Logitech G510 (nog niet gekeken hoe het daar met indeling zit. Nadeeltje is dat er voor zover ik weet geen USB-aansluitingen op zitten)
Razer Black Widow (evt. Ultimate. Een mechanisch TB. Heb me er net een beetje op proberen in te lezen, maar geen idee wat ik erbij moet verwachten en of het iets voor me is. Heb in het verleden wel regelmatige positieve geluiden over Razer gehoord, maar ook mensen die het compleet afraden)
Saitek Cyborg V.7 (merk zegt me helemaal niets en het uiterlijk is.. apart (weet nog niet of ik dat positief of negatief zie :P), maar de opties die er op zitten zijn wel interessant te noemen)

Als iemand me op weg kan helpen, graag! Het kan goed zijn dat ik nog hele interessante opties over het hoofd zie, wijs me er vooral op. :)

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-03 14:13
en de pricewatch: Corsair Vengeance K90 (US English) doet niet mee omdat? :)

individueel belichte toetsen, bedraad, VS indeling, programmeerbare toetsen (macro's macro's macro's) en mediatoetsen :) alleen over het geluid kan ik je niks vertellen maar daar is vast wel wat over te vinden :)

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-03 01:10

Koenvh

Hier tekenen: ______

Laat ik het zo zeggen: Ik heb een Logitech G110, en volgens mij is het enige verschil met de G510 het LCD scherm... (En €20 :X) Mijn toetsenbord heeft een USB aansluiting, ik denk de G510 die ook wel heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Koenvh op 03-09-2012 22:08 ]

🠕 This side up

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Exitium schreef op maandag 03 september 2012 @ 21:58:
[..]
Logitech G510 (nog niet gekeken hoe het daar met indeling zit. Nadeeltje is dat er voor zover ik weet geen USB-aansluitingen op zitten)
[..]
Even een tip: die 510 heeft geen grote linker shift. Laat je niet misleiden door productfoto's e.d. want die G510's die in NL en in vele andere europese landen worden verkocht, worden geleverd met een kleine shift en backslash ernaast. Ook door de productfoto's van de dozen (die je o.a. bij Dynabyte en kornuiten ziet), moet je je niet laten misleiden want op de doos staat de grote linkershift-versie, maar ín de doos zit gewoon de kleine linkershift-versie. Ik heb overigens geluk want toevallig zijn vrienden van mij nu in America en die nemen er ééntje voor mij mee met grote linkershift :)

Die G510 heeft trouwens een ingebouwde USB geluidskaart (naar mijn mening vrij nutteloos). Alles loopt wel over één USB draad.

[ Voor 6% gewijzigd door temp00 op 03-09-2012 22:16 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Verwijderd

temp00 schreef op maandag 03 september 2012 @ 22:14[/message]:
Even een tip: die 510 heeft geen grote linker shift. Laat je niet misleiden door productfoto's e.d. want die G510's die in NL en in vele andere europese landen worden verkocht, worden geleverd met een kleine shift en backslash ernaast.
Dat heeft mijn G19 ook.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-02 18:46
Eens kijken of hier iets interessants uitkomt.
Moet namelijk ook een nieuw toetsenbord hebben.

Heb momenteel de G15, met grote shift-toets.
En wil denk ik wel in de Logitech serie blijven, vanwege hun uitstekende service, en omdat ik nu dat LCD-schermpje enorm gewend ben. Ook wil ik een grote shift behouden.

Dacht zelf aan de G19, maar minpunt vind ik weer de aparte voeding.

Of ik moet gewoon niet zeiken en lekker sjiek voor zo'n diNovo gaan.
Kijken hoe dat werkt met gamen (ik moet toch sowieso minderen met gamen :+ , verantwoordelijkheden komen eraan), maar vervelend weer geen numpad (dan gaat er weer zo'n los ding rondslingeren).

[ Voor 30% gewijzigd door NeutraleTeun op 03-09-2012 22:24 ]

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-03 16:05

Rannasha

Does not compute.

Exitium schreef op maandag 03 september 2012 @ 21:58:
Razer Black Widow (evt. Ultimate. Een mechanisch TB. Heb me er net een beetje op proberen in te lezen, maar geen idee wat ik erbij moet verwachten en of het iets voor me is. Heb in het verleden wel regelmatige positieve geluiden over Razer gehoord, maar ook mensen die het compleet afraden)
Als het beperken van geluidsproductie een aandachtspunt is, dan valt de Blackwidow direct af. Het is een fijn toetsenbord (ik gebruik hem zelf), maar de Cherry MX Blue switches die erin zitten zijn de luidste van de mechanische schakelaars. Ik heb zelf nog rubberen ringetjes onder de keycaps geplaatst om de extra tik die je hoort als je de toets tot op de bodem indrukt te dempen, maar zelfs daarmee is het geen stil beestje.

Het grootste probleem met Razer is trouwens de haperende quality control. Als je een exemplaar hebt zonder problemen, dan werkt het perfect, maar de kans op een maandagmorgen-exemplaar is wat groter dan bij andere producenten van mechanische toetsenborden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Exitium
Nilsepils schreef op maandag 03 september 2012 @ 22:05:
individueel belichte toetsen, bedraad, VS indeling, programmeerbare toetsen (macro's macro's macro's) en mediatoetsen :) alleen over het geluid kan ik je niks vertellen maar daar is vast wel wat over te vinden :)
Heb ik wel voorbij zien komen, geen idee waarom ik 'm er niet bij heb gezet. (dacht gisteren iets gevonden te hebben, maar heb geen idee meer wat..)
temp00 schreef op maandag 03 september 2012 @ 22:14:
[...]

Even een tip: die 510 heeft geen grote linker shift. Laat je niet misleiden door productfoto's e.d. want die G510's die in NL en in vele andere europese landen worden verkocht, worden geleverd met een kleine shift en backslash ernaast. Ook door de productfoto's van de dozen (die je o.a. bij Dynabyte en kornuiten ziet), moet je je niet laten misleiden want op de doos staat de grote linkershift-versie, maar ín de doos zit gewoon de kleine linkershift-versie.
Zo'n vermoeden had ik al ja. We hadden op 't werk ook problemen met de G110, konden we ook niet krijgen met grote shift (waar ik wel aan gewend ben) en grote enter. Aan dat laatste ben ik na bijna een jaar nog altijd niet gewend, loop constant backslashes te typen als ik wil enteren.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik had een redelijk soortgelijk eisen lijstje twee weken geleden voor een toetsenbord, minus USB-poorten.

Eén ding kan ik je al snel vertellen, alle Logitech toetsenborden kan je afschrijven tenzij je ze uit Amerika gaat importeren. De inhoud van de doos komt niet overeen met wat er op staat, er worden geen Logitech toetsenborden met fatsoenlijke layout meer verkocht. (IIG niet van de game toetsenborden, al zag ik bij mediamarkt ook niet zo snel normale toetsenborden van Logitech met fatsoenlijke layout).

Zelf had ik geen enkele interesse in een mechanisch toetsenbord, en wat overbleef voor mij was eerdergenoemde Saitek Cyborg, en de Roccat Isku pricewatch: Roccat Isku

Uiteindelijk voor de Roccat gegaan, omdat ik vond dat hij lekker soepele toetsaanslag had (ze liggen bij mediamarkt, en onafhankelijk van hoeveel ze als prijs zetten, je kan ze voor 69 euro bij elke mediamarkt halen die hem heeft), en het is mijn eerste toetsenbord met extra macro-toetsen, maar bij de Cyborg leek het mij dat de macro toetsen veel te ver weg zaten om een beetje lekker te gebruiken.

Tot nu toe bevalt hij ook goed, maar wat ik er eerlijk bij kan vertellen, de verlichting ziet er goedkoop uit als je er onder een hoek naar kijkt omdat het niet netjes de complete toetsopschrift verlicht dan. Iets waar je geen last van hebt normaal gesproken, maar imo wel een minpunt bij een toetsenbord van 70 euro.

• Exitium
Nilsepils schreef op maandag 03 september 2012 @ 22:05:
en de pricewatch: Corsair Vengeance K90 (US English) doet niet mee omdat? :)

Deze is het uiteindelijk geworden. Afgelopen donderdag (na nog wat reviews gelezen/gekeken te hebben) besteld, zaterdag ontvangen en gelijk aangesloten. TB bevalt tot dusver uitstekend. Maakt wel wat meer geluid dan een normaal toetsenbord, maar het verschil valt bij deze nog mee. (komt waarschijnlijk door de switches die gebruikt worden) Het enige is dat ik nog moet wennen dat m'n aanslagen sneller geregistreerd worden, merk bij gamen dat ik nog wel eens per ongeluk linksaf loop omdat ik net te hard op de toetsen rust. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Componenten Aankoopadvies

Move OH -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:56
Ik zit nog te wachten op de Sharkoon Skiller!

Layout weet ik niet, en heeft volgens mij geen USB poorten. Maar de advies prijs zou rond de 15 euro wezen. Contact gehad met sharkoon en ergens in september zou deze in nederland verkrijgbaar moeten zijn!

Mischien een optie ;)

Sharkoon Skiller

Edit 2:

En ik zie dat je al een keuze hebt gemaakt, maar mischien voor andere !

[ Voor 24% gewijzigd door R0y. op 10-09-2012 15:41 . Reden: Link toegevoegd ]

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-03 16:50
Nvm , fout gelezen ;)

[ Voor 98% gewijzigd door infidel011 op 10-09-2012 17:05 ]

Verwijderd

Ik heb de Steelseries 6Gv2. Mechanisch toetsenbord wat naar mijn mening heerlijk gamed. Zeker FPS en strategy waarbij het keyboard veel gebruikt wordt. Denk hierbij aan SC2 bijvoorbeeld.

Voor rond de 60 euro gekocht. De logitech toetsenborden vind ik te duur voor wat ze leveren.
Pagina: 1