Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een goede dag! :)

Voor een half jaar geleden heb ik een nieuw systeempje samengesteld, ik zet hieronder de specs even neer:

32-Bits Windows 8 Consumer Preview
AMD Phenom X2 II 970 BE @ 3.5 GHz
MSI 880GM-E41moederbord
4gb Corsair DDR3 geheugen
ASUS NVidia GTX 550 Ti
Eminent 500W Pro

Nu was mijn computer altijd lekker snel, tijdens een x64 versie van W7 en in het begin van de 32-bits W8 versie.

Door een fabrieksfout is mijn moederbord al een keer vervangen, en de tijd daarna heeft de pc prima gelopen.

Nu liep de pc de afgelopen weken steeds vaker vast. Bij bijvoorbeeld het laden van een internetsite liep de pc voor een half uur vast, na dat half uur heb ik 2 seconden de tijd om iets aan te klikken, en mijn pc loopt weer vast. Ik heb mijn pc al een aantal maal schoongespoten met lucht, en op het oog is geen stof meer te zien. De pc heeft na de laatste schoonmaakbeurt nog een een goed uur Battlefield 3 gespeeld, wat ook niet anders dan normaal was. Toen ik vanochtend mijn pc wilde aanzetten, heb ik in 3 kwartier 2 sites kunnen openen en 2 filmpjes kunnen afspelen... 40 minuten van de 45 minuten vastgezeten.

Computer opnieuw proberen op te starten, gelukt, en geeft errors aan. Opnieuw proberen, en de pc start op. Ik kan geen applicaties openen en de pc loopt constant vast. Nu wil de pc wel gaan draaien maar geen beeld en geen 'bleep' van de BIOS.

Mijn Processor kan een snelheid halen van 3.5 GHz, een medewerker van Salland heeft aangeraden om de snelheid op 3.0 GHz te zetten. Hier staat (stond) 'ie dus constant op.
Kan iemand mij uitleggen wat er aan de hand kan zijn?

Mij is eerder vertelt dat mijn MSI moederbord alleen de 95 Watt versie van mijn processor aankan. Ikzelf heb de 125 Watt versie. Alleen heb ik dit zelf niet kunnen controleren...

Ik kan uitsluiten dat mijn MOBO defect is, ik haalde mijn RAM eruit, en ja, mijn MOBO begon te 'bleepen'.

Wat is er aan de hand? Can somebody tell me..?

Met Vriendelijke Groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 20:48

MiliaanR

Just for fans.

Hoe heet word je processor als je gewoon doet wat je altijd doet? Dat kan je meten met HWMonitor en post je even de maximale temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
2 tips:
1: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
2: ik denk dat je geheugen gaar is
spoiler:
3e geheime tip: Memtest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:08

Nemesizz

Untouchable

Op de site van MSI staat inderdaad dat je moederbord processors support tot maximaal 95W.
De Phenom II 970BE staat ook niet tussen de lijst.

Grote kans dat je moederbord in de beveiliging vliegt en daardoor zo raar doet.

Echter, de symptonen (spelling?) lijken ook een beetje op een defect rakende hardeschijf.
Dan wil een PC ook soms enorm lang blijven hangen als die bij een bad-sector komt (heb overigens ook een keer meegemaakt dat er geen bad sectors waren, maar de print van de hardeschijf zelf defect was, kon je ook 10 minuten wachten voordat je PC weer een keer reageerde om vervolgens weer 10 minuten vast te zitten).

Persoonlijk zou ik naast een eventuele Memtest of HDtune test toch gaan kijken naar; een andere processor van maximaal 95W (die wel op je bord support word) of een ander moederbord die CPU's van méér dan 95W aankan. De VRM's op je huidige bord (die de spanning aan je CPU leverd) zullen niet blij zijn op het moment en met een beetje pech kun je ze zelfs doorvikken (al zijn veel borden daartegen wel redelijk beveiligd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@MiliaanR

Mijn pc start helemaal niet meer, hopen dat 'ie spontaan wel weer een keertje wil werken, dan probeer ik een aantal tests uit te voeren :)! De exacte temperaturen weer ik niet, op volle toeren (onder MW3/BF3/Crysis) kan ik mijn hand nog prima rondom de processor steken zonder dat het me te warm wordt. Weet trouwens niet waarom ik dat ooit geprobeerd heb..

@Bartjezz

Allerei methoden geprobeerd, start niet op! En ik betwijfel dat het aan mijn ram ligt: ik kan het meer vinden in de reactie van Nemesizz!

@Nemesizz

Kan ik me wat bij voorstellen, alle componenten in mijn pc zijn nl. een keer vervangen geweest. Drivers op de HDD, drivers van de HDD. Toen ik deze pc nieuw aanschafte (2006) stond er XP op. Upgraded naar W7 home, daarna naar Professional, toen van 32-bits naar x64, toen naar Windows 8. Ondertussen W7 er weer op, daarna toch maar weer W8. Ja, dat is te veel van het goede.

Is de optie om voor een nieuwe HDD en een beter compitabel mobo te gaan een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 15:37
HDD hoeft niet kapot te zijn, is er een mogelijkheid om deze te testen op bad sectors bij een kennis?

Memtest zou ik alsnog even draaien, kan je dat sowieso met zekerheid uitsluiten!

Verder een mobo waarvan de fabrikant aangeeft dat hij niet (niet als in niet perse ;) ) compatible is met je processor... Dat lijkt mij ook een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Mdehoog

Nou, de pc is helemaal dood. Hij begint wel te draaien etc, maar geen beeld, geen bios bleepjes. Alles geprobeerd... Ik zal de hdd eruit halen, en bij de buurman in de pc drukken, als ie daar raar doet, dan weet ik genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, hdd getest bij buurman. Het werkt nog prima, wat is een andere mogelijkheid voor het falen van mijn pc.. Hpe kan ik mijn ram testen zonder dat mijn pc opstart en zonder dat een van de buurmannen geen ddr3 heeft..?

Daarnaast, kan mijn mobo kapot zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 10:46
Ik zou beginnen met RAM testen op een andere plank met memtest voor minimaal 24u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Nemesizz schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:37:
Op de site van MSI staat inderdaad dat je moederbord processors support tot maximaal 95W.
De Phenom II 970BE staat ook niet tussen de lijst.

Grote kans dat je moederbord in de beveiliging vliegt en daardoor zo raar doet.

Persoonlijk zou ik naast een eventuele Memtest of HDtune test toch gaan kijken naar; een andere processor van maximaal 95W (die wel op je bord support word) of een ander moederbord die CPU's van méér dan 95W aankan. De VRM's op je huidige bord (die de spanning aan je CPU leverd) zullen niet blij zijn op het moment en met een beetje pech kun je ze zelfs doorvikken (al zijn veel borden daartegen wel redelijk beveiligd).
+1 Die cpu is te zwaar voor het moederbord en tevens opgeschroefd waardoor die nog meer verbruikt.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 07:50
Had ook altijd een 125w versie op mijn 95w moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 18:23
Ik gok het geheugen, maar een BIOS-update kan ook wonderen verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralBurrito
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-08 11:42
even tussendoor, een X2 II 970 BE bestaat niet, dus ik neem aan dat je een X$II 970 BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 15:33
Ik zou eens een andere voeding proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 16:31

doc

Waarom overigens 32-bit Windows 8? Je hebt 4GB, maar die wordt niet goed aangesproken als je de 32-bits versie gebruikt. Beter de 64-bits versie gebruiken. Zeker als die het ook beter deed ;)

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Foutje, een Phenom II X4 970 BE.

Kan mijn pc in de bios komen zonder RAM?
Zo ja, dan ligt het niet direct aan mijn ram, want mijn pc komt niet eens in de bios.

Is de optie om sowieso voor een nieuw mobo en nieuw ram te gaan een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Doc
geen idee, dan spreekt ie maar 3gb van de 4 aan, dat kan niet een oorzaak zijn van mijn probleem zijn. Zodra mijn pc weer in orde is, pleur ik er een x64 versie op!
Pagina: 1