Nieuwe HTPC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperrrMooi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-09-2024
Op dit moment heb ik een DM800HD in gebruik en begin me steeds vaker te irriteren over de snelheid en de instabiliteit bij het afspelen van gedownloade films.
Om die reden ben ik dus aan het rondkijken naar een alternatief voor mijn dreambox en hoop ik wat adviezen en suggesties te kunnen krijgen d.m.v. deze thread.

Wat wil ik er mee doen?
Wat voor mij van belang is dat dit het enige apparaat gaat worden wat ik aansluit aan mijn Full HD TV waarmee ik het volgende kan:
  • DVB-S2 ontvangen, dus incl. HD kanalen (Hiervoor heb ik recentelijk de Cinergy USB DVB-S2 receiver gekocht, maar mag vervangen worden voor een beter exemplaar);
  • 1080p films afspelen;
  • Ondersteuning voor DTS e.d. via optical vanwege mijn Logitech Z5500 surround systeem;
  • Licht office gebruik zoals e-mail en internetten;
  • Dienen als downloadbak via nieuwsgroepen (heb hier een 100 Mbit lijn liggen, dus deze snelheid moet hij wel bij kunnen houden);
  • 3D films 1080p afspelen;
  • Energiezuing en bovenal stil;
  • Met afstandsbediening te bedienen en cold boot kunnen geven;
  • XBMC als media center (heb nu ook gezien dat XBMC frodo PVR functionaliteit gaat krijgen);
  • Voor de toekomst: 4K resolutie ondersteunen (optioneel);
  • Wellicht lichte games kunnen spelen (optioneel).
Wat ben ik zoal tegengekomen?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik op het moment door de bomen het bos niet meer zie en weet daardoor niet meer goed waar ik voor moet gaan.
Er zijn een aantal out-of-the-box "mediacenters", zoals bijv Zotac Zbox UD12 en de Xtreamer Ultra 2.
Helaas kan ik hier verder weinig ervaringen over vinden en kan ik niet inschatten of deze twee apparaten kunnen voldoen aan mijn wensen.

Daarnaast is er natuurlijk nog de optie om zelf het e.e.a. samen te stellen.
Ik ben verschillende draadjes tegengekomen waar HTPC samenstellingen worden besproken maar echt duidelijk wordt het voor mij niet of ze aan bovenstaand wensenlijstje kunnen voldoen.
Daarnaast zijn de meeste posts die ik tegen ben gekomen redelijk gedateerd en zijn er ondertussen nieuwe, wellicht interessantere, oplossingen op de markt gekomen.

Mijn budget hiervoor ligt rond de €600,-

Qua OS is het mij om het even.. Er gaat een lichte voorkeur uit naar Windows, tevens heb ik nog licentie's voor Win7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Op zich zijn jouw eisen redelijk standaard voor HTPC gebruik. Waar je mee moet beginnen en waar we je niet zo goed mee kunnen helpen is de behuizing. Je geeft aan dat de behuizing een afstandsbediening moet hebben welke de pc aan moet kunnen zetten. http://tweakers.net/price...EloQ2qfdPkuwyczUOtkxVj_AA Kijk hierbij naar behuizingen met een afstandsbediening (kasten met IMON display hebben ook een afstandsbediening). Bijvoorbeeld de duurdere silverstones, of Ms-tech/techsolo (voeding wel vervangen), origen of zalman.

Let bij de behuizing vooral op of je hem mooi vindt, hij in/bij je tv meubel past en hoeveel schijven je kan/wil plaatsen (en natuurlijk naar je budget).

Verder zal je setup gaan lijken op iets dergelijks (afhankelijk van welke behuizing je uitzoekt):
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75 PRO4-M€ 61,95€ 61,95
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 94,99€ 94,99
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,57€ 14,57
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,80€ 31,80
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,45€ 33,45
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 25,99€ 25,99
1AMD A4-3400 Boxed€ 45,10€ 45,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 337,35

Misschien met een A6 voor wat meer GPU kracht. En als het budget het toelaat kun je nog een SSD plaatsen voor een snellere user experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:21
Ik zou inderdaad voor een SSD erbij kiezen van rond de 120GB, de A6 en een 2e HDD. 2TB is in de praktijk toch wat krap als je eenmaal lekker bezig bent met 1080p-content binnen te sleuren ;) Verder kan ik me prima in die setup vinden. Dit zal prima met Windows 7 gaan draaien.
Over DVB-S2 kan ik je weinig vertellen, aangezien ik gebruik maak van DVB-C, maar het principe is natuurlijk hetzelfde. Een TV-backend (op windows meestal MediaPortal) en een PVR-build van XBMC en het zou moeten draaien ^O^

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperrrMooi
@jaapsander, bedankt voor je voorgestelde setup. Het uitzoeken van een kast is inderdaad erg persoonlijk en zal hier goed naar moeten kijken. Nu heb ik in een andere post van kroegtijger gezien dat je gebruik moet maken van soundgraph als je de pc een cold boot wilt kunnen geven. Is dat mogelijk met alle kasten die geleverd worden met een afstandsbediening?
Ik heb verder geen krap budget, dus een SSD en een sterkere CPU behoren tot mijn mogelijkheden.

@kroegtijger, ik heb je vaker een A6 zien aanbevelen, is een eventuele A8 niet slimmer om meer gereed te zijn voor de toekomst? Met oog op 4K resoluties en dus ook grotere en zwaardere films? Ik ben namelijk niet echt van plan om over een paar jaar mijn HTPC weer te moeten vervangen. Dan geef ik liever nu iets meer uit.

Ik heb tevens een thuis server draaien waar ik eventueel nog meer harde schijven in kan plaatsen. Deze bak draait Windows Server 2008 en kan hiervan dus een NAS maken. Wellicht slimmer om de 2TB HDD dan in de server te plaatsen ipv in de HTPC om op die manier de HTPC ook stiller te krijgen? En hoe stil zal de huidige setup ongeveer zijn? De huidige dreambox is passief gekoeld dus die hoor ik niet (ondanks dat er een kleine HDD in zit...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
De meerprijs die je nu betaald voor een A8 t.o.v. een A6 rechtvaardigd imho niet de prestatie-verbetering van een A8. Grafisch ontlopen de 2 elkaar niets. Tegen de tijd dat je een 4k-scherm thuis gaat neerzetten heb je ofwel zoveel geld dat het probleem van je processor daarmee al opgelost is, of je bent al een paar jaar verder, en dan is ook die A8 sterk verouderd en voor een prikkie op de kop te tikken (als hij überhaupt dan nog verkrijgbaar is; de kans is groot dat je dan toch al een nieuwe setup wil).

Overigens lijkt het centraal plaatsen van de HDD mij de meest logische oplossing inderdaad. Content wil je immers altijd overal beschikbaar hebben lijkt me, dus waarom zou je het dan toch lokaal gaan halen?

[ Voor 17% gewijzigd door kroegtijger op 05-09-2012 12:31 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
@SuperrrMooi
Een IMON display is niet noodzakelijk om een cold boot te kunnen doen, alleen kunnen alle behuizingen met een IMON display dit wel. De vuistregel is dat kasten met een bijgeleverde afstandsbediening aangezet kunnen worden met de afstandsbediening. Zelf heb ik een Antec fusion kast met Imon display en ik moet toegeven dat ik het display zeer weinig toegevoegde waarde vind hebben. Alleen het aanzetten is natuurlijk erg handig. Kasten van MS-tech hebben bijvoorbeeld geen IMON display, maar hebben wel een afstandsbediening waarmee je de pc aan kunt zetten. Overigens als je handig bent kun je zelf ook zoiets maken/kopen: http://simerec.com/PCS-2.pdf

Een A6 wordt vaak aanbevolen omdat deze qua prijs/prestatie goed uit de bus komt. Natuurlijk kun je altijd maar sterkere hardware kopen om maar "gereed te zijn voor de toekomst", maar bij HTPC's werkt dit juist averechts. Bij HTPC's geld: less is more. Door een goedkopere en minder sterke CPU/APU te nemen (maar toch sterk genoeg voor de taken die je uit wil voeren) heb je een zuiniger (kostenbesparing) en stiller systeem. Het verschil tussen een A6 en A8 is het aantal rekenkernen(en kloksnelheid) en de hoeveelheid GPU kernen (SP's). Een HTPC heb je voornamelijk om HD video af te spelen. Hierbij maak je gebruik van de UVD (universal video decoder) in de GPU, hierdoor belast je de rekenkernen van het CPU gedeelte nauwelijks (meer rekenkernen hebben dus weinig zin), ook belast je de sp's van de GPU amper doordat de UVD een stukje fixed function hardware is die bij de GPU van de A6 en A8 gelijk zijn. Een A8 is qua toekomstbestendigheid dus niet beter dan een A6.

Op het moment dat je aan 4k gaat beginnen (duurt nog wel een paar jaar) zet je gewoon een losse videokaart in je systeem van ~€35, met een nieuwere versie van de UVD en kun je alles weer afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:23:
@SuperrrMooi
Een IMON display is niet noodzakelijk om een cold boot te kunnen doen, alleen kunnen alle behuizingen met een IMON display dit wel. De vuistregel is dat kasten met een bijgeleverde afstandsbediening aangezet kunnen worden met de afstandsbediening. Zelf heb ik een Antec fusion kast met Imon display en ik moet toegeven dat ik het display zeer weinig toegevoegde waarde vind hebben. Alleen het aanzetten is natuurlijk erg handig. Kasten van MS-tech hebben bijvoorbeeld geen IMON display, maar hebben wel een afstandsbediening waarmee je de pc aan kunt zetten. Overigens als je handig bent kun je zelf ook zoiets maken/kopen: http://simerec.com/PCS-2.pdf
Het verschil met de oplossing van SoundGraph (imon) is dat deze gebruik maakt van de power-switch, daar waar andere oplossingen leunen op de USB-interface, en dat werkt niet altijd even goed. Er zijn zat situaties te bedenken waarom je geen Wake-up on USB wilt activeren in het Bios, en dan kan je dus niet remote je pc aan zetten. Dat is wat de oplossing van SoundGraph zo ideaal maakt, maar daar betaal je dan ook wel iets meer voor.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperrrMooi
@jaapsander, helder verhaal. Dan is de opwaardering naar een A8 niet te rechtvaardigen idd. Ik zal dan ook gaan voor een A6, nu zie ik echter een aantal verschillende varianten hiervan. Ik neem aan dat jullie de A6-3650 bedoelen?

@kroegtijger: Kopt, ik wil de content inderdaad centraal hebben staan. Zit nu ook te overwegen om mediaportal of een linux variant ervan te gaan draaien in een virtuele omgeving op mijn Windows Server bak zodat zowel mijn films/muziek als TV over het hele netwerk te bereiken is.
Wat betreft je SoundGraph (imon) , dat is juist precies wat ik wil vermijden... Ik heb geen zin in problemen met Wake on USB dus een hardwarematige oplossing spreekt mij beter aan met de power-switch! Zit dit soort systemen in veel kasten ingebouwd? Of moet ik dit eventueel naderhand zelf doen?

Nu heb ik nog een vraag m.b.t. de boot snelheid van de gekozen MB icm A6 CPU en een rappe SSD (bijv Samsung 830). Thuis heb ik voor mijn desktop een ASUS P5E3 Premium AP icm een Crucial M4 en een Q9650 staan. Nou was mijn verwachting dat dit rap kon opstarten, maar de BIOS POST duurt (in mijn ogen) te lang.. Zeker als ik dit vergelijk met mijn Zenbook Prime.
Hoe snel zal het gekozen MB kunnen posten en dus ook booten naar Win7? De snelheid van Win7 is uiteraard afhankelijk van wat ik erop ga installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
kroegtijger schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:30:
[...]

Het verschil met de oplossing van SoundGraph (imon) is dat deze gebruik maakt van de power-switch, daar waar andere oplossingen leunen op de USB-interface, en dat werkt niet altijd even goed. Er zijn zat situaties te bedenken waarom je geen Wake-up on USB wilt activeren in het Bios, en dan kan je dus niet remote je pc aan zetten. Dat is wat de oplossing van SoundGraph zo ideaal maakt, maar daar betaal je dan ook wel iets meer voor.
Onzin, MS-tech kasten werken ook met de powerswitch, is niet anders dan die IMON displays. Daarom zeg ik ook dat de vuistregel is dat kasten met bijgeleverde afstandsbediening gewoon aangezet kunnen worden met de afstandsbediening (heb laatst nog een setup met een techsolo kast gemaakt, dus kan het uit persoonlijke ervaring bevestigen).
SuperrrMooi schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:02:
@jaapsander, helder verhaal. Dan is de opwaardering naar een A8 niet te rechtvaardigen idd. Ik zal dan ook gaan voor een A6, nu zie ik echter een aantal verschillende varianten hiervan. Ik neem aan dat jullie de A6-3650 bedoelen?

Nu heb ik nog een vraag m.b.t. de boot snelheid van de gekozen MB icm A6 CPU en een rappe SSD (bijv Samsung 830). Thuis heb ik voor mijn desktop een ASUS P5E3 Premium AP icm een Crucial M4 en een Q9650 staan. Nou was mijn verwachting dat dit rap kon opstarten, maar de BIOS POST duurt (in mijn ogen) te lang.. Zeker als ik dit vergelijk met mijn Zenbook Prime.
Hoe snel zal het gekozen MB kunnen posten en dus ook booten naar Win7? De snelheid van Win7 is uiteraard afhankelijk van wat ik erop ga installeren.
Nee ik bedoel de A6-3500 (weet je nog, less is more). Eigenlijk is een A4-3400 ideaal wanneer je niet aan gamen doet en niet weet wat geavanceerd post-processen is.

De bootsnelheid van het gekozen MB is vooral afhankelijk van de verschillende chips die geïnitialiseerd moeten worden. Heb je bijvoorbeeld meerdere lan chips en sata/pata controllers op je bord zitten, dan duurt de post nou 1maal wat langer. Wat dus kan helpen is overbodige dingen in het bios van je Q9560 uit te zetten (heb zelf een P5E3 deluxe welke ook een lange post heeft mede door de jmicron pata controller). Echter hebben veel recente moederborden bijna alles in de chipset ingebouwd (sata, usb enz) hierdoor gaat de post redelijk snel. Simpele moederborden kunnen dus kort door de bocht wat sneller booten. Specifiek op dat Asrock bordje: Deze boot behoorlijk snel.

[ Voor 48% gewijzigd door jaapsander op 05-09-2012 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:29:
[...]

Onzin, MS-tech kasten werken ook met de powerswitch, is niet anders dan die IMON displays. Daarom zeg ik ook dat de vuistregel is dat kasten met bijgeleverde afstandsbediening gewoon aangezet kunnen worden met de afstandsbediening (heb laatst nog een setup met een techsolo kast gemaakt, dus kan het uit persoonlijke ervaring bevestigen).
En welke hardware gebruiken de MS-tech kasten? Kijk even naar het Device-ID. SoundGraph producten beginnen met 15c2 (zo wordt een UltraBay, afhankelijk van de versie, als 15c2:0045 geidentificeerd). Het zal me niets verbazen als daar namelijk OEM-producten van SoundGraph in zitten. En hoe zitten de aansluitingen? Want ook daar zal hoe dan ook een soortgelijke opzet in moeten zijn als wat SoundGraph doet, anders is het simpelweg niet mogelijk om het voor elkaar te krijgen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
kroegtijger schreef op woensdag 05 september 2012 @ 14:06:
[...]

En welke hardware gebruiken de MS-tech kasten? Kijk even naar het Device-ID. SoundGraph producten beginnen met 15c2 (zo wordt een UltraBay, afhankelijk van de versie, als 15c2:0045 geidentificeerd). Het zal me niets verbazen als daar namelijk OEM-producten van SoundGraph in zitten. En hoe zitten de aansluitingen? Want ook daar zal hoe dan ook een soortgelijke opzet in moeten zijn als wat SoundGraph doet, anders is het simpelweg niet mogelijk om het voor elkaar te krijgen.
Ik ben niks van SoundGraph tegengekomen tijdens het assembleren overigens (heb de kast ook niet thuis staan, was een setup voor iemand anders). Ook als ik kijk bij de OEM-producten van Soundgraph http://www.soundgraph.com/oem-inside-feature-en/ zie ik geen bekende dingen. Ook is de afstandsbediening die bij die kasten zit heel anders dan die soundgraph afstandsbediening. Mijn punt is dan ook dat je niet aan die IMON displays vast zit wanneer je power on via IR wilt.

En zoals ik al aangaf, is de opzet inderdaad vergelijkbaar bij MS-tech en techsolo kasten. Maar volgens mij zit er geen soundgraph spul in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 05 september 2012 @ 14:56:
[...]

Ik ben niks van SoundGraph tegengekomen tijdens het assembleren overigens (heb de kast ook niet thuis staan, was een setup voor iemand anders).
Dat zegt niet zo gek veel, daarom vraag ik ook naar het DeviceID (kun je bij de device properties opvragen van vrijwel elk device. Daarmee wordt voor je OS duidelijk om welk specifiek stuk hardware het gaat).
Ook als ik kijk bij de OEM-producten van Soundgraph http://www.soundgraph.com/oem-inside-feature-en/ zie ik geen bekende dingen.
Ook dat zegt niets. De OEM's die je gewoon kan kopen een de OEM's die door fabrikanten wordt gebruikt is niet hetzelfde, en kan zelfs op bestelling worden gemaakt.
Ook is de afstandsbediening die bij die kasten zit heel anders dan die soundgraph afstandsbediening. Mijn punt is dan ook dat je niet aan die IMON displays vast zit wanneer je power on via IR wilt.
En ook aan de remote kan je dat niet zien, aangezien de remote slechts een verstuur-kastje is en je vrijwel elke remote erop kan los laten. Een Logitech Harmony werkt net zo goed. Afhankelijk van het model kan je een heel scala aan remotes gebruiken op de receiver.
En zoals ik al aangaf, is de opzet inderdaad vergelijkbaar bij MS-tech en techsolo kasten. Maar volgens mij zit er geen soundgraph spul in.
Het hoeft ook niet per sé soundgraph te zijn, maar ik heb nog nooit van een andere fabrikant een vergelijkbare oplossing gezien die dus gebruik maakt van de powerswitch-connector op het mobo en niet rust op bijvoorbeeld USB. Daardoor ben je nooit afhankelijk. Als de fysieke knop werkt, dan werkt ook de remote-knop (mits goed aangesloten uiteraard, maar dat spreekt voor zich ;) )

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Dus samenvattend:
jaapsander schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:23:
@SuperrrMooi
Een IMON display is niet noodzakelijk om een cold boot te kunnen doen, alleen kunnen alle behuizingen met een IMON display dit wel. De vuistregel is dat kasten met een bijgeleverde afstandsbediening aangezet kunnen worden met de afstandsbediening.
Voorbeelden van die kasten zijn dus duurdere met IMON display en bijvoorbeeld die MS-tech of techsolo kasten.

[ Voor 12% gewijzigd door jaapsander op 05-09-2012 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:11:
Dus samenvattend:

[...]

Voorbeelden van die kasten zijn dus duurdere met IMON display en bijvoorbeeld die MS-tech of techsolo kasten.
Nogmaals, dat is afhankelijk van hoe het in elkaar steekt.
Wat betreft de MS-tech mc1200 kast heb ik even nagezocht, en daar is het USB Vendor ID 1d57:ac01 wat het ID is voor een Xenta Wireless Receiver (Keyboard and Mouse).

Dit hoeft niet bij alle MC1200-kasten zo te zijn; het gebeurt meer dan eens dat er andere hardware wordt toegepast door een fabrikant, als bijvoorbeeld de toeleverancier zijn productlijn verandert, of er van toeleverancier wordt veranderd, dus altijd even controleren welke hardware je precies in handen hebt als je tegen problemen aan loopt.

MS-Tech heeft overigens een andere oplossing dan SoundGraph toegepast, zoals je ook op de site van MsTech kan lezen bij de beschrijving van de kast:
Important!

The case is equipted with a lila coloured 2-pin power supply cable that is only designed for motherboards that do not support power-over-USB while they are in disabled modus!
Hiermee bereik je dus hetzelfde, maar met dat verschil dat je hiermee dus bij het uitschakelen van je systeem ook geen voeding meer krijgt naar je display. Bij SoundGraph krijg je een 3-aderige kabel naar je receiver/display en daar prik je de powerswitch op, die je daarvandaan weer op je mobo aansluit. Hier krijg je dus geen 3-aderige kabel, maar 2-aderige waardoor er geen standby-power meer is en je bij uitschakelen van je systeem ook geen display meer hebt functioneren (staat imho wat slordig. Als je de VCR of HDD-recorder "uit" zet krijg je immers ook de tijd nog te zien).
Nu is dat bij de MsTech geen probleem, omdat deze case geen display heeft, en dus is het niet van toepassing.

MsTech en SoundGraph gebruiken alle2 een kabel tussen de 20/24-pins connector op je bord om de receiver van spanning te voorzien. (zie http://www.planet3dnow.de...read.php?t=391908&garpg=2)

Er zijn dus wel wat verschilletjes, maar het is niet heel schokkend. Overigens zou het me niets verbazen als blijkt dat de printjes en bekabeling van SoundGraph en Xenta (die dus door MsTech wordt gebruikt) uit 1 en dezelfde fabriek blijken te rollen. De overeenkomsten van verpakking, plaatsing van connectoren e.d. komen wel erg veel overeen met elkaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
kroegtijger schreef op woensdag 05 september 2012 @ 16:21:
[...]

Nogmaals, dat is afhankelijk van hoe het in elkaar steekt.
+ lang verhaal
Volgens mij klopt de samenvatting nog steeds hoor. IMON behuizingen hebben de mogelijkheid om op te starten dmv de afstandsbediening. MS-tech kasten kunnen dit ook met een vergelijkbaar systeem (staat dus altijd +5V op de ir receiver). Aangezien je nu al het grootste gedeelte van de kasten met bijgeleverde afstandsbediening hebt samengevat kun je dus de vuistregel aanhouden:
Behuizingen met een bijgeleverde afstandsbediening kun je vaak laten opstarten met de afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 05 september 2012 @ 17:01:
[...]

Volgens mij klopt de samenvatting nog steeds hoor. IMON behuizingen hebben de mogelijkheid om op te starten dmv de afstandsbediening. MS-tech kasten kunnen dit ook met een vergelijkbaar systeem (staat dus altijd +5V op de ir receiver). Aangezien je nu al het grootste gedeelte van de kasten met bijgeleverde afstandsbediening hebt samengevat kun je dus de vuistregel aanhouden:
Behuizingen met een bijgeleverde afstandsbediening kun je vaak laten opstarten met de afstandsbediening.
Helaas zijn er nog redelijk wat kasten waar dit nog niet voor op gaat, dus het is altijd wel even de moeite waard om de methode van power-on te onderzoeken om niet voor rare verrassingen te komen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperrrMooi
Ik zal eens gaan kijken naar de plek waar de HTPC moet komen te staan en wat voor ruimte ik daar heb zodat ik een kast hiervoor kan gaan uitzoeken.
Daarna zal ik het wel even in de groep gooien om te dubbelchecken met jullie of hij idd de HTPC een cold boot kan geven.

• jaapsander
kroegtijger schreef op woensdag 05 september 2012 @ 17:07:
[...]

Helaas zijn er nog redelijk wat kasten waar dit nog niet voor op gaat, dus het is altijd wel even de moeite waard om de methode van power-on te onderzoeken om niet voor rare verrassingen te komen.
Welke kasten kun je als voorbeeld noemen? Ik heb nog geen kasten met afstandsbediening voorbij zien komen (in de pricewatch) welke een afstandsbediening hebben en geen IMON display hebben of van MS-tech/techsolo zijn. Wel handig om te weten.
SuperrrMooi schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:00:
Ik zal eens gaan kijken naar de plek waar de HTPC moet komen te staan en wat voor ruimte ik daar heb zodat ik een kast hiervoor kan gaan uitzoeken.
Daarna zal ik het wel even in de groep gooien om te dubbelchecken met jullie of hij idd de HTPC een cold boot kan geven.
Dat lijkt mij inderdaad een slim plan d:)b

[ Voor 27% gewijzigd door jaapsander op 06-09-2012 09:10 ]

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 17:47

Vuurvoske

Nunquam cede!

Ik heb zelf telkens de volgende kast op het oog voor mijn setup:

pricewatch: MS-Tech MC-380

Past goed bij de andere (zwarte) apparatuur, de kast is compact en ziet er erg strak uit!

Beroeps brabander

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 06 september 2012 @ 09:09:
[...]

Welke kasten kun je als voorbeeld noemen? Ik heb nog geen kasten met afstandsbediening voorbij zien komen (in de pricewatch) welke een afstandsbediening hebben en geen IMON display hebben of van MS-tech/techsolo zijn. Wel handig om te weten.
Dat zijn er niet veel, aangezien er niet zo gek veel fabrikanten van zijn. Vrijwel allemaal leveren ze hardware van SoundGraph mee. MS-Tech is een van de weinigen die dat niet doet, maar zijn eigen oplossing ervoor heeft. Vrijwel alle bekende merken (zoals Zalman, Antec, LianLi, ChiefTec. SilverStone etc.) voor cases maken gebruik van iMon/SoundGraph hardware (niet uitsluitend, maar wel voornamelijk). Je komt nog wel eens "vreemde" hardware tegen in cases die bij o.a. HP worden gebruikt, en bij de exotische Chinese merken.

De problemen spelen over het algemeen met losse receivers; die zijn vaak USB-based, en als je geen ATX-kabel er tussen hebt zitten gaat het mis omdat je over USB dan je pc niet meer aan kan zetten. TS hoeft dus niet heel erg gericht te gaan zoeken ernaar, omdat het meer zoeken is naar een case die het NIET heeft. Maar mocht je voor een case kiezen die geen remote heeft, dan wordt het een ander verhaal.

iRacing Profiel

• mr_mister2004
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-04-2023
Ik heb zelf als kast de origin s10v gehad. http://tweakers.net/pricewatch/227929/origen-ae-s10v.html

Is wel een prijzige kast, maar komt met een afstandbediening en een display aan de voorkant.
Van het display moet je niet veel verwachten, maar de bijgeleverde software deed het volgens mij ook met xbmc.

De kast is redelijk ruim van binnen en niet groter dan de tegenwoordige versterkers.
Passen met gemak 2 Grote HDD's in, en de kast is redelijk geluiddempend met goede koelings mogelijkheden.
Nadeel van de kast is dat je een 2.5" slot-in dvd-speler nodig hebt.

A Specialist is Someone Who is Called at the Last Moment to Share the Blame

• jaapsander
kroegtijger schreef op donderdag 06 september 2012 @ 09:55:
[...]

Dat zijn er niet veel, aangezien er niet zo gek veel fabrikanten van zijn. Vrijwel allemaal leveren ze hardware van SoundGraph mee. MS-Tech is een van de weinigen die dat niet doet, maar zijn eigen oplossing ervoor heeft. Vrijwel alle bekende merken (zoals Zalman, Antec, LianLi, ChiefTec. SilverStone etc.) voor cases maken gebruik van iMon/SoundGraph hardware (niet uitsluitend, maar wel voornamelijk). Je komt nog wel eens "vreemde" hardware tegen in cases die bij o.a. HP worden gebruikt, en bij de exotische Chinese merken.

De problemen spelen over het algemeen met losse receivers; die zijn vaak USB-based, en als je geen ATX-kabel er tussen hebt zitten gaat het mis omdat je over USB dan je pc niet meer aan kan zetten. TS hoeft dus niet heel erg gericht te gaan zoeken ernaar, omdat het meer zoeken is naar een case die het NIET heeft. Maar mocht je voor een case kiezen die geen remote heeft, dan wordt het een ander verhaal.
Dus daarom geef ik de vuistregel dat kasten uit de pricewatch met bijgeleverde afstandsbediening geschikt zijn om op te starten met afstandsbediening.....

USB receivers is inderdaad een ander verhaal, maar daar heb ik het niet over. (hoewel met genoeg handigheid dit ook prima mogelijk is overigens).

[ Voor 5% gewijzigd door jaapsander op 06-09-2012 11:08 ]

• kroegtijger
De Origin s10v maakt gebruik van iMon hardware; zit eenzelfde display in als in bijvoorbeeld de SilverStone LC16M.
Er wordt gebruik gemaakt van de OEM-hardware van SoundGraph, namelijk het VFD-scherm, en volgens mij wordt er een iMon Pad mee geleverd (wat overigens een erg fijne remote is imho).

Overigens heeft het VFD-scherm als voordeel op het LCD-scherm, dat het wat leesbaarder is uit de diverse kijkhoeken, maar is weer wat beperkter met wat kan worden weer gegeven. Ik heb in de woonkamer er ook een VFD-scherm in zitten (de kast van Silverstone staat daar), maar in de slaapkamer hangt er een iMon UltraBay (zit aan mn Raspberry Pi) en deze heeft dus het LCD-scherm. Alle2 heeft voor- en nadelen, maar als je een gunstige kijkhoek hebt (dus als je pc niet te hoog of te laag staat, en je er redelijk recht voor zit) zou ik voor een LCD kiezen. Als je meer waarde hecht aan goede leesbaarheid en dus wel iets wilt inleveren op karakters, logo's etc weer te geven, is de VFD aan te raden.

Voor een kast waar geen remote mee wordt geleverd, maar wel een 5.25" bay beschikbaar is zou ik een iMon Ultrabay (LCD) of een iMon VFD adviseren. Alle2 worden met een iMon Pad geleverd, en is er afaik bij alle2 een ATX-kabel mee geleverd voor de machine ook weer aan te kunnen zetten. Deze kabel is anders ook los te bestellen.

Mocht ik nog eens een case moeten hebben, dan zou ik opnieuw voor een case van SilverStone kiezen, en er bijbehorende iMon hardware bij nemen (mocht het nog niet in de kast zijn verwerkt).

Meer info kun je vinden bij SoundGraph:
http://www.soundgraph.com/oem-vfd-feature-en/
http://www.soundgraph.com/oem-lcd-feature-en/

iRacing Profiel

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:07:
[...]

Dus daarom geef ik de vuistregel dat kasten uit de pricewatch met bijgeleverde afstandsbediening geschikt zijn om op te starten met afstandsbediening.....
En toch blijf ik erbij dat je dat vooraf even moet controleren. Ja, het merendeel heeft het inderdaad, maar ga er niet blindelings van uit. Achteraf tegen beperkingen aanlopen wordt een koper over het algemeen niet vrolijk van.
USB receivers is inderdaad een ander verhaal, maar daar heb ik het niet over. (hoewel met genoeg handigheid dit ook prima mogelijk is overigens).
Met genoeg handigheid is alles mogelijk uiteraard ;)

iRacing Profiel

• SuperrrMooi
@jaapsander & kroegtijger: Volgens mij bedoelen jullie allebei hetzelfde ;) Het is duidelijk om het even te controleren voordat ik een kast aanschaf.

Nu heb ik alleen een ander "probleem", de plek waar nu mijn dreambox staat heeft maar een max hoogte van 9,5 cm... Tevens dus de max hoogte voor de nieuwe kast (als ik hem op dezelfde plek wil plaatsen)
Is deze hoogte een probleem voor de geselecteerde HW? Of is het handiger een andere plek te zoeken waarbij ik meer ruimte heb voor de kast. Ook met oog op de airflow die plaats moet kunnen vinden daar...

• kroegtijger
SuperrrMooi schreef op donderdag 06 september 2012 @ 18:05:
@jaapsander & kroegtijger: Volgens mij bedoelen jullie allebei hetzelfde ;) Het is duidelijk om het even te controleren voordat ik een kast aanschaf.

Nu heb ik alleen een ander "probleem", de plek waar nu mijn dreambox staat heeft maar een max hoogte van 9,5 cm... Tevens dus de max hoogte voor de nieuwe kast (als ik hem op dezelfde plek wil plaatsen)
Is deze hoogte een probleem voor de geselecteerde HW? Of is het handiger een andere plek te zoeken waarbij ik meer ruimte heb voor de kast. Ook met oog op de airflow die plaats moet kunnen vinden daar...
Zolang je maar aan de zijkanten en achterkant voldoende ruimte hebt zal het niet zo'n punt zijn verwacht ik. Maak des noods (als het kan) gaten in de achterkant van je kast waar je nog een 140 of 160mm fan op schroeft en waar je de 5V van een USB-poort af pakt. Een 12V fan kan je prima op 5V laten draaien over het algemeen. Zeker zo'n grote fan hoef je niet op vol vermogen te laten draaien (da's juist het mooie van zo'n grote fan ;) )

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 09:39
Ik ben zelf ook van plan een htpc te maken, met ongeveer dezelfde doelen als deze.

is een amd a4 3400 krachtig genoeg om 3D films op 1080p af te spelen?

Een tdp van 65 watt is wel een beetje veel voor een htpc die misschien wel 24/7 aan staat.
is er ook iets wat minder watt is en 1080p 3D kan afspelen?

Ik had gelezen dat amd apu's niet goed samen gaan met ubuntu, klopt dat?

[ Voor 10% gewijzigd door thve op 10-09-2012 17:02 . Reden: vraag ubuntu toegevoed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperrrMooi
Wegens drukte heb ik nog niet eerder uitgebreid kunnen kijken naar een mooie kast, maar is me nu toch eindelijk gelukt ;)

Ik kom op het moment op het volgende uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75 PRO4-M€ 59,-€ 59,-
1Silverstone Grandia GD06B€ 108,50€ 108,50
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 27,95€ 27,95
1Samsung 830 series 128GB€ 88,99€ 88,99
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 23,40€ 23,40
1AMD A6-3500 Boxed€ 57,30€ 57,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 430,39

Nou was ik ergens (weet niet meer waar) tegen gekomen dat het gekozen MB geen USB3.0 headers heeft. Wat wel nodig is voor de USB3.0 aansluitingen van de kast. Maar als ik nu kijk naar de specs van ASRock dan staat er gewoon bij dat het er wel op zit... Mag dus aannemen dat dit er wel op zit?

Helaas is mijn huidige TV meubel maar 37cm diep en vallen kast zoals de GD07B en GD08B af.

Over de gekozen GD06B, hierin zitten meerdere 120mm fans waarbij gezegd wordt dat ze 20dBA produceren op 1200rpm. Zal dit voldoende zijn? Of is het toch verstandig om nog naar andere fans te gaan kijken?
En kan niet iets vinden over de ondersteuning van een afstandsbediening, moet ik hier dus zelf wat voor gaan regelen? En hoe zit dat met de iMON modules, waar komt dan de IR ontvanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Dit bord heeft inderdaad geen USB 3 headers, maar wel 2 USB 3 connectoren aan de buitenkant. Je kast heeft normaal gesproken connectoren die je op een header prikt. Je kan, als je een beetje handig bent, een kabeltje maken vanaf je USB3-connector achterop naar een header-connector en die terug je kast in leiden. Erg chique is het alleen niet.
Logischer lijkt me echter de vraag waarom je de front-connectoren van de kast per se op USB3 wilt hebben. Als je iets op USB3 aan gaat sluiten is het waarschijnlijk een externe HDD, en vaak neem je daar de achterkant voor. Voorop is een USB2 prima, want vrijwel geen USB-sticks e.d. ondersteunen op het moment USB3. Kort gezegd heeft het bord dus wel USB3, maar kan je niet de connector van je kast op je bord aansluiten op USB3.

Wat betreft de fans zou ik eerst even aankijken hoe de huidige fans zijn. SilverStone levert best aardige fans mee. Mocht je het toch te lawaaiig vinden, dan kan je ze altijd nog vervangen. Hoeft natuurlijk niet per sé meteen.

Wat iMon betreft wordt dit voor zover ik weet niet met deze kast geleverd. Je kan uiteraard wel zelf een iMon-module inbouwen, zoals een VFD, een LCD of een UltraBay. Deze bouw je normaal gesproken in op de plek van een 5,25" drive (of in het geval van de ultrabay in een dubbel 5,25" slot). Bij deze kast is dat niet echt handig, omdat je receiver dan achter een (dichte) klep zit, net zoals je display. Je zal dus eigenlijk er niet aan ontkomen om een losse receiver te nemen met remote, een andere case te kiezen, of deze case zo aanpassen dat je een remote sensor (eventueel met display) in een line-of-sight kan plaatsen. Dat laatste lijkt me geen best plan. Gezien het design van de kast heb je daar maar heel weinig mogelijkheden in.
Ik zou zelf eerder kiezen voor een andere kast. Met 37cm diepte heb je inderdaad beperkte keuze, maar je kan bijvoorbeeld een ML03B, of een SG06B (alle2 SilverStone). Er is op zich nog keuze zat wat cases betreft met die diepte, maar houdt er rekening mee dat de maten de werkelijke dimensies van de kast zijn. Daar moet je dus nog een beetje ruimte bij optellen voor je airflow en voor je bekabeling. Met 37cm diepte zou ik dus een kast nemen die max 32cm diep is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperrrMooi
De reden waarom ik USB3 voorop werkend wil hebben is omdat ik hier ook een USB stick heb liggen die dat ondersteund. Begrijp echter je opmerking hierover, aangezien je de aansluitingen aan de voorzijde hoogstwaarschijnlijk amper zult gaan gebruiken. Maarja, aan de andere kant.. Als je het op de case hebt zitten wil je natuurlijk wel dat het ook werkt. Wat is er eventueel op tegen om te switchen naar bijv de ASUS F1A75-M of de iets duurdere A75 Extreme6, welke wel beide USB3 header hebben?

Omtrent de kast, ik ben wel erg gecharmeerd van de ML03B en heeft inderdaad de mogelijkheid om een VFD in te bouwen. Wel erg jammer dat hij niet 1cm minder hoog is.. Dan past hij namelijk op de plek die ik er in eerste instantie voor in gedachten had...

Hoe zit het tevens met de fans in de ML03B? Aangezien dit 80mm fans zijn zullen deze 'luidruchtiger' zijn dan de eerder besproken 120mm fans...

[ Voor 8% gewijzigd door SuperrrMooi op 18-09-2012 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Uiteraard kan je switchen naar een ander bord, maar ik neem aan dat je met een reden voor dit bord hebt gekozen? Hetzelfde geldt voor je kast... Je zal vast wel een motivatie hebben om voor het ene en niet voor het andere model te hebben gekozen. Wij kunnen dat soort dingen niet voor je beoordelen; we kunnen alleen adviseren wat voor- en nadelen zijn van een bepaald product, of welk product bij je wensen past. Want aan vrijwel elk product zitten voor- en nadelen zoals je al merkt.
Zo is met je behuizing een logisch gevolg van voor een compacte behuizing kiezenhet gevolg dat je vrijwel altijd in moet leveren op de grootte van je fans en het aantal bays dat je erin kwijt kan om maar eens iets te noemen. Met je bord is het dan weer zo dat als je een bord wilt dat heel veel ondersteuning biedt, de prijs ook meteen heel hard omhoog kan lopen. Oftewel: zorg dat je een heel specifiek wensen-lijstje hebt en zoek daar de best mogelijke hardware bij. Daar gaat vaak een hele hoop uitzoek-werk in zitten, maar dat hoort er nu eenmaal bij. We gaan niet alles voor je doen natuurlijk ;)

iRacing Profiel

• SuperrrMooi
Dat klopt helemaal en het was ook niet de bedoeling dat jullie alles gingen uitzoeken ;)

Ik had vanavond volledig besteed aan het uitzoeken van een kast en de bijbehorende hardware.
Dit heeft me het volgende lijstje opgeleverd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 27,95€ 27,95
1Soundgraph iMon VFD (5.25" Bay, LCD, Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series 128GB€ 88,99€ 88,99
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 23,-€ 23,-
1AMD A6-3500 Boxed€ 57,30€ 57,30
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 76,95€ 76,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 339,44

Ik heb gekozen voor een Gigabyte MB omdat deze een erg goede Audio chip onboard heeft en een USB3 header heeft voor de kast.
Qua kast heb ik de hoogte beperking opgeheven (aangezien ik een lade uit mijn kast ga halen) maar blijf helaas aan een diepte vast zitten van max 37cm. Hierdoor vallen er een groot aantal kasten af en ben uitgekomen op de volgende twee kasten:
  • Silverstone ML03B (mooi en compact)
  • Silverstone GD05B (120mm fans)
Ik nijg nu erg naar de GD05B aangezien deze net wat meer ruimte biedt in de kast en een grotere airflow heeft en stillere fans.

Hebben jullie nog op- of aanmerkingen op hetgeen ik geselecteerd heb? En is de geselecteerde PSU ook daadwerkelijk stil? Dan kan ik namelijk eindelijk overgaan op bestellen :)

@ kroegtijger: Wat me trouwens nog opviel is dat de iMON VFD uit de pricewatch is gehaald, waar heb jij je iMON controller vandaan?

• kroegtijger
Qua looks vind ik zelf de GD05B eigenlijk mooier. Wat betreft de fans zou ik me er niet al te druk om maken. Je HTPC zal vrijwel nooit echt hard aan het werk moeten, dus zo heel warm wordt het allemaal niet. Zolang je maar fans gebruikt die je goed kan regelen (dus ook lagere toerentallen goed aankunnen). 80mm is wel stil genoeg te krijgen bij kwalitatief goede koelers.

Ik heb mn UltraBay bij caseking.de besteld, via overschrijving. Was snel in huis; geen klachten dus :)
zie http://www.caseking.de/sh...troller-black::17326.html

iRacing Profiel

• henv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09-2021
Ik denk dat de voeding (be quiet! Pure Power L7 300W) goed is. Weet het nog niet, want heb net pas mijn spullen besteld heb dus nog niets in huis. Maar ik denk dat deze voeding wel eens van de meest gebruikte is, want ik zie hem bijna overal langskomen in de topics, net zoals het toetsenbord en de processor koeler. Heb deze dus ook besteld

Heb zelf net de iMON VFD bij azerty (http://azerty.nl/0-136-487404/soundgraph-imon-vfd-.html.) besteld.

[ Voor 74% gewijzigd door henv op 20-09-2012 22:57 ]

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 19:11
Ik heb niet alles gelezen maar:

Ik heb hier ongeveer hetzelfde systeem staan als wat je in je laatste post laat zien. Het moederbord wat je hebt gekozen heeft last van HDMI handshake issues (in mijn geval: geen beeld wanneer de TV wordt aangezet voordat de HTPC aanstaat). Ik heb hier wel een workaround voor gevonden maar dat werkt ook niet altijd.
Ik zou dus kijken naar een ander moederbord (ik heb verder goede ervaringen met de Asrock A75M-ITX).
Verder is er trouwens niks mis met het Gigabyte moederbord.

Wat betreft de kast: ik snap niet dat de meeste mensen voor de GD05B kiezen. Dat gat voor de DVD speler doet imo echt afbraak aan het hele design. De GD04B vind ik een stuk mooier (die heb ik dan ook :+ ). Zie trouwens dat beide nauwelijks meer verkrijgbaar zijn, zonde.

En de DVB-S2 kaart: de TBS6981 werkt hier perfect. Destijds op Amazon was die ook een heel stuk goedkoper dan andere dual-tuner kaarten. Als die Cinergy goed werkt moet je natuurlijk gewoon die gebruiken ;).

• SuperrrMooi
Door het plotseling overlijden van mijn buurman afgelopen weekend ben ik niet in de gelegenheid geweest om eerder een reactie te geven. Maar nu de rust enigszins weder gekeerd is kan ik weer een update doen :)

Na beetje zoeken in de verschillende webshops is mijn uiteindelijk setup er zo uit komen te zien:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-A75M-D2H€ 72,99€ 72,99
1Silverstone Grandia GD05B€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,10€ 32,10
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Soundgraph iMon VFD (5.25" Bay, LCD, Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series 128GB€ 88,90€ 88,90
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 35,45€ 35,45
1AMD A6-3500 Boxed€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,39

Zoals je kan zien ben ik voor een ander MB en geheugen gegaan. Dit heeft puur te maken met wat direct op voorraad lag. Het eerder gekozen UD2H moederbord was erg slecht leverbaar en de extra poorten heb ik niet nodig dus vandaar dat mijn keuze op de D2H is gevallen.
Uiteindelijk heb ik dus ook gekozen voor 8GB werkgeheugen ipv de voorgestelde 4GB. Dit heeft wederom te maken met de gekozen webshop die het eerder geselecteerde geheugen niet op voorraad had. En voor die paar euro nam ik liever geheugen wat wel op voorraad lag.

Alle onderdelen zijn ondertussen al binnen en heb ik dit gisteravond in elkaar gezet.
Ik moet zeggen dat er meer dan voldoende ruimte is in de kast om de kabels fatsoenlijk weg te werken en ben dan ook erg blij met mijn keuze. HTPC draait als een zonnetje!
Enige 'probleem' wat ik ben tegen gekomen tot nu toe is dat de iMON VFD niet paste in de bay... Heb dus een schuurpapiertje moeten pakken en de randjes van de iMON VFD moeten bijschuren om hem passend te maken. Gelukkig zie je hier niks meer van nu hij geïnstalleerd is.

Ik moet alleen nog goed kijken naar een juiste DVB-S2 configuratie. De eerder gekochte Cinergy is alweer retour bij de mediamarkt aangezien deze, t.o.v. de dreambox, traag wisselde van de kanalen. Hoe zit dat met de TBS6981?

Bedankt voor alle tips en adviezen!
Pagina: 1