Radeon HD 7750 / HD 6670 vs mijn voeding

Pagina: 1
Acties:

• ruben.lange
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11-2021
Hallo allemaal,

Na een tijd lang tevreden te zijn geweest met mijn huidige pc vind ik het tijd voor een videokaart update. Na een paar dagen onderzoek op het wereldwijde web zie ik alleen door de bomen het bos niet meer en heb ik besloten hier advies te vragen.

Mijn huidige systeem (yup, een Aldi-pc... niet te hard lachen, indien mogelijk :-( )

Verkorte specs:
AMD Athlon™ II X4 620 Quad-Core @ 2.6 Ghz
4 GB DDR3 SDRAM
ATI Radeon HD 5670 512 mb GDDR5 videokaart
FSP 350-60EMDN voeding (kan vreemd genoeg de exacte specs niet vinden op de site van de fabrikant, hier is een pic van de sticker op het ding)

Nu wil ik 75 a 100 euro uittrekken voor een nieuwe videokaart, waarbij mijn oog is gevallen op de Sapphire Radeon HD 7750 1 Gb GDDR5 low profile danwel de Sapphire Radeon HD 6670 1 Gb GDDR5 low profile. Ik neem aan dat eerstgenoemde kaart betere prestaties levert dan de tweede, maar zoals ik al zei, bomen en bos enzo.

Nu is mijn grote vraag, gaat mijn voeding dat trekken? Beide kaarten stellen bij de system requirements een 400w voeding nodig te hebben, maar mijn huidige kaart heeft dezelfde minimumeis maar draait zonder problemen (waarbij ik aanneem dat mijn voeding 350w levert). Deze post heeft mij wat dat betreft ook enigszins hoopvol gestemd, maar toch wil ik ietwat meer zekerheid voor ik overga tot aanschaf. Zodoende de volgende vragen:

Indien de voeding het wel trekt:
- Welke kaart heeft de voorkeur?

Indien de voeding het niet zal trekken:
- Alternatieve opties qua videokaart (die het wel redt met mijn huidige voeding)? (zal wel een low profile versie moeten zijn ivm de nogal beperkte ruimte in de kast)
- En anders; ideeën voor een voeding upgrade passend bij één van de twee beoogde kaarten? (50 a 75 euro max)

Indien meer info vereist is hoor ik het graag, alvast bedankt voor jullie reacties.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

Rannasha

Does not compute.

Op zich zijn voedingen gemaakt door FSP wel ok, maar over een OEM-model als deze valt weinig te zeggen. Het wattage is zeker prima, de CPU heeft een TDP (= max verbruik) van 95W, dan blijft er nog 255W over voor de rest. Deze meting (http://www.guru3d.com/art...hd-7750-and-7770-review/7) zet de 7750 op een verbruik van 43W. Zelfs als de testmethode niet heel nauwkeurig is, is dat nog ruimschoots binnen de speelruimte van je voeding.

De 7750 is sneller dan de 6670. Vergelijking van de 2 staat hier: http://www.anandtech.com/bench/Product/535?vs=613

edit: Stroomverbruik van GPUs is de laatste jaren niet echt toegenomen, en vaak zelfs afgenomen omdat er steeds meer nadruk of efficientie ligt. De aanbevelingen wat je qua voeding nodig hebt door fabrikanten wordt altijd heel erg ruim genomen, zodat ze achteraf geen gezeur krijgen als de allerbrakste voeding met het aanbevolen wattage de boel niet draait.

[ Voor 24% gewijzigd door Rannasha op 03-09-2012 18:06 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Persoonlijk zou ik het risico niet nemen bij een onbekend merk voeding in een Aldi pc en voor de zekerheid ook je voeding vervangen. Dit hoeft in jou systeem niet duur te zijn en kan je bijvoorbeeld prima uit de voeten met deze pricewatch: Corsair Builder CX430 V2 .

Verwijderd

Je voeding is prima, een HD7750 verbruikt ongeveer 50W maximaal, hetzelfde als een HD5670, jouw PC belast de voeding hooguit voor 50%.
Roel1966 schreef op maandag 03 september 2012 @ 18:12:
Persoonlijk zou ik het risico niet nemen bij een onbekend merk voeding in een Aldi pc en voor de zekerheid ook je voeding vervangen. Dit hoeft in jou systeem niet duur te zijn en kan je bijvoorbeeld prima uit de voeten met deze pricewatch: Corsair Builder CX430 V2 .
Hij had het over één HD7750, niet over een stuk of vier.

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 18:19:
Je voeding is prima, een HD7750 verbruikt ongeveer 50W maximaal, hetzelfde als een HD5670, jouw PC belast de voeding hooguit voor 50%.

Hij had het over één HD7750, niet over een stuk of vier.
Je kan niet zomaar beoordelen of zijn voeding prima is aangezien er totaal niks van bekend is en de TS geeneens weet of het wattage maximaal of continu is. Ik raad hem daarvoor aan om als voorzorgsmaatregel de voeding ook te vervangen zodat ie niet naderhand daarmee problemen gaat krijgen.

Knap staaltje als je 4 stuks 7750 aan het draaien krijgt met een 430 watt voeding maar oke, die voeding wat ik hem aangeraden heb is qua prijs/wattage/kwaliteit een heel leuke voeding. Ik gebruik zelf al jaren Corsair en heb er gewoon goede ervaringen mee opgedaan net zoals de AX750 Pro die ik nu erin heb.

Verwijderd

Roel1966 schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:13:
[...]

Je kan niet zomaar beoordelen of zijn voeding prima is aangezien er totaal niks van bekend is en de TS geeneens weet of het wattage maximaal of continu is. Ik raad hem daarvoor aan om als voorzorgsmaatregel de voeding ook te vervangen zodat ie niet naderhand daarmee problemen gaat krijgen.
Hij heeft gewoon de voeding geplaatst welke hij heeft, waarom zou dat niet kunnen?
Knap staaltje als je 4 stuks 7750 aan het draaien krijgt met een 430 watt voeding maar oke, die voeding wat ik hem aangeraden heb is qua prijs/wattage/kwaliteit een heel leuke voeding.
Een HD7750 verbruikt max 50W en dat is tijdens Furmark, vier van deze is dus nog maar 200W en ja dat kan dus prima met een Corsair CX430 V2.
Ik gebruik zelf al jaren Corsair en heb er gewoon goede ervaringen mee opgedaan net zoals de AX750 Pro die ik nu erin heb.
Ik ken ook mensen die te vreden zijn met hele gare voedingen, dus dat zegt niet zoveel.

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 20:09:
Hij heeft gewoon de voeding geplaatst welke hij heeft, waarom zou dat niet kunnen?
Hij heeft een Aldi pc en die voeding niet zelf geplaatst maar zat erin toen ie hem kocht.

Verwijderd

Roel1966 schreef op maandag 03 september 2012 @ 20:11:
[...]

Hij heeft een Aldi pc en die voeding niet zelf geplaatst maar zat erin toen ie hem kocht.
Ja dat zegt hij ja en daar heeft hij ook nog een foto van gemaakt.

Daarnaast is een HD7750 zelfs zuiniger.

Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/ASUS/HD_7750/images/power_maximum.gif
(max verbruik)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Het scheelt dat een HD7750 minder verbruikt dan een HD5670. Dan is de vraag of de voeding wel voldoende is eigenlijk helemaal niet relevant. Als de voeding namelijk niet voldoende is voor een HD7750 dan kun je dat dus op garantie gooien, want een HD5670 zit er standaard in en dat hoort hij aan te kunnen. Voor het verbruik is een HD7750 geen upgrade maar een down-grade (voor de prestaties natuurlijk niet, prima keuze).

Laten we de brakheid van de gemiddelde OEM-voeding ook weer niet overdrijven. Ze zijn niet bijster efficiënt en zo maar een zeer licht videokaartje kan een FSP 350W-voeding echt wel aan.

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 03-09-2012 20:55 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Idd. Vreemde discussie dit, de hd7750 is notabene zuiniger dan de gpu die hij nu heeft.
Roel1966 schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:13:
[...]
Dat doe je alleen als er aanwijzingen zijn dat het wel eens te zwaar kan worden. Gezien het verbruik van de HD7750 is er geen aanleiding en dus de voorzorgsmaatregel overbodig.

[ Voor 77% gewijzigd door Madrox op 04-09-2012 02:20 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Roel1966
  • Niet online
Roel1966 schreef op maandag 03 september 2012 @ 18:12:
Dit is wat ik schrijf en er is helemaal geen rede om een discussie daarom te starten en mij van het tegendeel proberen te overtuigen. Daarvoor wil ik het gewoon hierbij laten en wat mij betreft discussieren jullie onderling maar een eindje verder.

• ruben.lange
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11-2021
Hallo allemaal,

Allereerst mijn dank voor jullie snelle en duidelijke reacties. Ben erg blij te horen dat de beoogde upgrade geen probleem op zou moeten leveren.

Na het bekijken van Pricewatch mbt HD7750 kaarten rest mij nog één vraag; is er voorkeur voor een bepaalde fabrikant? Fabrikanten als ASUS, XFX, Sapphire en Club3D ken ik wel, maar Powercolor, VTX3D, MSI, HIS en Gigabyte klinken me minder bekend in de oren (Al deze fabrikanten zijn een optie nu nader onderzoek uitwees dat een low profile kaart geen vereiste is, dat was in mijn vorige pc het geval). Ik zie qua specs tussen de verschillende kaarten geen verschillen, dus er is geloof ik geen sprake van een standaard overclock bij een bepaalde fabrikant. Dan komt het neer op verschillen in software en uiterlijk?

Ben benieuwd naar jullie reacties, alvast mijn dank.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:56
De verschillen zitten dan nog in koeling en geluidsproductie.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Roel1966 schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 02:49:
[...]

Dit is wat ik schrijf en er is helemaal geen rede om een discussie daarom te starten en mij van het tegendeel proberen te overtuigen. Daarvoor wil ik het gewoon hierbij laten en wat mij betreft discussieren jullie onderling maar een eindje verder.
Wel een reden om je kennis bij te spijkeren O-)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

KNIP verkeerde forum deel.

[ Voor 95% gewijzigd door notsonewbie op 26-09-2012 19:11 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Pagina: 1