Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fnc
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Om te beginnen eerst wat achtergrondinformatie over mezelf: Ik ben 36 jaar oud, afgestudeerd in Nederlands Recht (master informatierecht). Nu een jaar werkzoekend. Wat werkervaring betreft is dit vooral administratief op MBO niveau. Ik heb wel altijd interesse gehad in computers en alles daaromheen. Bouw zelf pc’s, heb interesse in hoe dingen werken.

Ik zou graag een start willen maken in een ICT functie. Ik realiseer me dat qua opleiding, leeftijd en werkervaring dit niet voor de hand ligt. Het soort vacatures dat vooral mijn interesse heeft zijn die van tester. Omdat het daar vaak niet noodzakelijk is om een ICT gerelateerde opleiding gevolgd te hebben. Vaak zijn dit ook bedrijven waarbij de opleiding door de werkgever intern geregeld wordt.

Ik heb een tweetal vragen. De eerste is zijn er nog meer bedrijven naast Sogeti en Centric die dit soort mogelijkheden bieden?

En de tweede is, zijn er cursussen/opleidingen die ik kan volgen waardoor ik voor bedrijven interessanter word? Of blijft het probleem dan toch het ontbreken van een ICT opleiding en werkervaring? Dit kunnen ook cursussen zijn van een algemener karakter. Zijn er bijvoorbeeld Microsoft certificaten die nuttig zijn, of gaan die al uit van reeds aanwezige kennis en ervaring?

Als er iemand is die tips heeft of bedrijven kent waarbij werken en leren mogelijk is dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

fnc schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:08:
Om te beginnen eerst wat achtergrondinformatie over mezelf: Ik ben 36 jaar oud, afgestudeerd in Nederlands Recht (master informatierecht). Nu een jaar werkzoekend. Wat werkervaring betreft is dit vooral administratief op MBO niveau. Ik heb wel altijd interesse gehad in computers en alles daaromheen. Bouw zelf pc’s, heb interesse in hoe dingen werken.

Ik zou graag een start willen maken in een ICT functie. Ik realiseer me dat qua opleiding, leeftijd en werkervaring dit niet voor de hand ligt. Het soort vacatures dat vooral mijn interesse heeft zijn die van tester. Omdat het daar vaak niet noodzakelijk is om een ICT gerelateerde opleiding gevolgd te hebben. Vaak zijn dit ook bedrijven waarbij de opleiding door de werkgever intern geregeld wordt.

Ik heb een tweetal vragen. De eerste is zijn er nog meer bedrijven naast Sogeti en Centric die dit soort mogelijkheden bieden?

En de tweede is, zijn er cursussen/opleidingen die ik kan volgen waardoor ik voor bedrijven interessanter word? Of blijft het probleem dan toch het ontbreken van een ICT opleiding en werkervaring? Dit kunnen ook cursussen zijn van een algemener karakter. Zijn er bijvoorbeeld Microsoft certificaten die nuttig zijn, of gaan die al uit van reeds aanwezige kennis en ervaring?

Als er iemand is die tips heeft of bedrijven kent waarbij werken en leren mogelijk is dan hoor ik dat graag.
Alhoewel het misschien niet direct een antwoord op je vraag is;

Persoonlijk vind ik het prettig als testers ook meteen een stuk van de requirements analyze meepakken. Ik zie graag dat de tester een iteratie/sprint in het voren werkt (bv 2 weken). Zijn deliverable zijn acceptatie testen:

http://fitnesse.org/

Die gebruikt worden door de programmeurs. Als die beginnen met een sprint, dan staat alles op rood en aan het einde van de sprint zou alles op groen moeten staan.

De combinatie van requirements analyze + testen vind ik persoonlijk een stuk prettig dan de test monkeys die aan de andere kant van een muur zitten en waarbij je aan het einde van de sprint de software over de muur gooit.

Verder zie ik dat er bij veel bedrijven ook vraag is naar testers die in een scrum process mee kunnen draaien (scrum = simpel; google maar). Dit geeft zeker meerwaarde tov de traditionele testers.

PS:
Je bent niet de enige die een carriere als tester begint met een niet gerelateerde opleiding. Een kennis van me heeft een masters in "internationale betrekkingen" en zit intussen ook al weer een jaartje of 5 bij Sogeti (geloof ik) als tester.

[ Voor 4% gewijzigd door Alarmnummer op 04-09-2012 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Een veelgevraagd certificaat voor testers is TMAP. Als je dit met zelfstudie denkt te kunnen behalen is dit niet eens een heel erge dure hobby. Ik weet niet hoe de markt nu is, maar je zou eens bij een aantal detacheerders aan kunnen schrijven. Vooral over Sogeti hoorde ik erg tevreden verhalen.

Wel is het zo dat je als tester vaak aan de gebruikerskant zit te werken. In een dergelijke positie zal je alles behalve een technische bijdrage leveren. Bedenk heel erg goed of je dit wil. Zelf heb ik ook een tijdje als tester gewerkt, maar was weer al te blij toen ik meer in de stoel van de ontwikkelaar mocht zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:21

sebasd

loopt op espresso

merauder schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 06:53:
Een veelgevraagd certificaat voor testers is TMAP. Als je dit met zelfstudie denkt te kunnen behalen is dit niet eens een heel erge dure hobby. Ik weet niet hoe de markt nu is, maar je zou eens bij een aantal detacheerders aan kunnen schrijven. Vooral over Sogeti hoorde ik erg tevreden verhalen.
Bij Sogeti is het voor Young Professionals een onderdeel van de basisopleiding. Mocht je niet voor die basisopleiding in aanmerking komen, dan kun je volgens mij alsnog TMap op kosten van Sogeti halen. Uiteraard kun je op eigen initiatief TMap of ISTQB halen, maar ik durf niet te zeggen of dat veel invloed heeft op je sollicitatie zonder verdere testervaring.

Ik weet niet in hoeverre Sogeti onervaren testers aanneemt op het moment, de bank is goed gevuld hoor ik hier. Met andere detacheerders heb ik veel minder ervaring, maar ik verwacht niet dat daar veel meer vacatures voor starters zijn. Je zou eens kunnen kijken bij bedrijven als Calco of Sysqa.
Wel is het zo dat je als tester vaak aan de gebruikerskant zit te werken. In een dergelijke positie zal je alles behalve een technische bijdrage leveren. Bedenk heel erg goed of je dit wil. Zelf heb ik ook een tijdje als tester gewerkt, maar was weer al te blij toen ik meer in de stoel van de ontwikkelaar mocht zitten.
Dat is (uiteraard) maar net in wat voor testtraject je terechtkomt. Kan heel erg gericht op gebruikersacceptatietests zijn, maar als je gaat systeemtesten kom je toch vaak ook wel aan meer inhoudelijke of technische tests. In de huidige markt is dat misschien wat lastig te sturen, zeker als je nog geen ervaring hebt, maar duidelijk zijn over welke kant je op wil helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mik!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten. Commerciele economie studie afgerond, maar toch graag de ICT in. Uiteindelijk via een kennis bij de Belastingdienst terecht gekomen. Interne opleiding gehad (werd door Qualityhouse gegeven) en nu werk ik inmiddels al weer drie jaar bij de BD. Er zijn alleen geen vacatures momenteel (vacaturestop). Je zou het in ieder geval in de gaten kunnen houden.
merauder schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 06:53:
Wat sebasd ook al zegt, het is echt afhankelijk van het project, het ontwikkelplatform, soort applicatie. Zelf zit ik in een klein project waar we met 3 testers verantwoordelijk zijn voor het gehele testtraject van 6 applicaties. Daar komen we in aanraking met zowel het technische gedeelte als de gebruikerstesten (en alles er tussen in). Onze testers kunnen de code van bouw lezen en kunnen zelf al behoorlijk veel analyses uitvoeren mochten er bevindingen komen. Maar ik hoor ook net zo goed van collega's dat ze in groot team verantwoordelijk zijn voor een specifieke test en dan is het technische aspect niet tot nauwelijks onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden.

|| Quiran Death Knight @ Defias Brotherhood ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:07
Wat ik me gewoon afvraag, je zegt dat je nu 36 bent en net afgestudeerd en een jaar werkzoekend. Kan je dan niets vinden in je studierichting? Of lijkt je dat niets meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:51
fnc schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:08:
Zeker zijn die er. Ook bij niet-detacheerders. Zoek maar eens naar testfuncties op bijv. de nationale vacaturebank of hier op Tweakers.
Een testcertificaat als TMAP of ISTQB is bijzonder handig, maar ook ITIL en Prince II (op foundation level) hebben meerwaarde omdat deze methoden veel worden gebruikt binnen bedrijven en je dan de termen kent.

En je rechtenstudie is echt niet slecht. Je hebt hierdoor wel aantoonbaar WO-denkniveau en je bent ook in staat om ontwerpen te ontleden, documentatie door te lezen en requirements op te stellen (althans, weten waar je wat moet opzoeken is toch wel iets dat je tijdens je studie geleerd hebt vermoed ik).
Wat misschien nog wel het meest handig is aan je rechtenstudie is dat je, objectief, een andere pet kunt opzetten.
Dat zijn in ieder geval mijn ervaringen als gesjeesd rechtenstudent in een (technische) testfunctie.

[ Voor 3% gewijzigd door celshof op 04-09-2012 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fnc
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Allen dank voor de reacties en tips tot nu toe. Het is goed om te lezen dat er mensen zijn die de overstap gemaakt hebben naar een tester functie. De reden dat mijn interesse vooral naar een tester functie uitgaat is omdat ik denk dat ik daar de meeste kans op maak gezien mijn achtergrond.

Er staan een aantal opleidingen genoemd, ik ga daar eens verder naar kijken. Wat de kosten daarvan zijn en hoe/waar die te behalen zijn. Ook staan er een aantal bedrijven genoemd waar ik nog niet bij gekeken heb.

Bij Sogeti heb ik gesollciteerd en heb naar aanleiding daarvan ook telefonisch gesprek gehad. Ze vond dat ik goed gemotiveerd had waarom ik graag daar zou willen werken. Alleen is er nu meer vraag naar mensen met een achtergrond in de techniek/netwerk kant. Bij Centric zijn ze vooral opzoek naar mensen die echt net afgestudeerd zijn.

De belangrijkste reden waarom ik niet echt meer kijk naar juridische functies is omdat het aanbod hiervan erg laag is. Ik ben inmiddels drie jaar afgestudeerd en er ook nooit werkzaam in geweest. Dat helpt al niet mee. Elk jaar komen er teveel nieuwe juristen bij, terwijl de vraag naar juristen al enkele jaren dalende is. Je zou ook denken dat met alle patent geschillen, inbreuken op auteursrecht dat er wel vraag is naar juristen met kenns van auteursrecht etc. De praktijk is dat er maar een paar kantoren in Nederland zijn die zich daarmee bezighouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moerk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 21:59
Kijk vooral bij de grotere detacheerders. Deze hebben vaak masterclasses die een basisopleiding geven tot testanalist.

Overigens ben ik het niet eens met de opmerking dat een tester nooit technisch bezig is. Ik merk juist een verschuiving naar meer technisch testen door middel van tooling zoals Fitnesse. Het unieke aan een tester is dat hij naast zijn inhoudelijke kennis van het systeem en de tooling ook nog eens bovengemiddeld communicatief vaardig moet zijn om bijvoorbeeld met gebruikers of "de business" te communiceren.

Je kijkt nu specifiek naar een carriere als tester, maar als ik naar je behaalde opleiding kijk dan zou je je ook eens kunnen orienteren op een carriere als IT-auditor. Hier is erg veel vraag naar en bij de meeste accountantskantoren krijg je hier ook een opleiding voor :)

bla-di-bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacquesDoekjes
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:50
Ik weet niet of dit hier mag, ik bedoel het niet als spam maar om de topic starter te helpen.

Er zijn ook bedrijven in de ICT die gericht zijn op een academisch denkniveau ipv de 'hardere ICT vaardigheden'.

Ik werk zelf bijvoorbeeld bij Everest waarbij we met een tool applicaties/kennis modelleren, en het belangrijkste van het werk is snel nieuwe domeinen doorgronden, klant contact, en ook daadwerkelijk een applicatie opleveren.
Hoewel het merendeel van de collega's een technische achtergrond heeft, is er ook ruimte voor mensen die een andere achtergrond hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Genoeg werk voor testers, zeker in detachering (mits je bereid bent tot veel/vaak/lange reizen (worst case scenario!!!)
Zelf ben ik nu werkzaam als testcoordinator/manager, begonnen in 2006 als tester/testanalist.

Relevante cursussen:
* TMAP Next
* BiSL Foundation (functioneel beheer);
* ISTQB (Foundation, later uitbreiden naar ISTQB Advanced levels (test analyst, test manager, technical test analyst);
* Prince2 projectmanagement foundation
* iets van Agile/Scrum is ook wel 'hot' vandaag (andere projectbenadering)
* reviews & inspectietechnieken

Ik zou zeggen: probeer zelf TMAP Next foundation te halen en bv Prince2 foundation. Examen kan je via bv. Exin.nl in Utrecht afnemen (en andere locaties).
Vragen over het testvak, feel free to ask...

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 07-09-2012 21:36 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:06
Ik ben zelf afgelopen maandag begonnen als "Junior Quality Analist" bij SYSQA. Ik kom uit de biomedische onderzoekshoek, maar dat was geen enkel probleem. Analytische en communicatieve vaardigheden en affiniteit met IT worden er belangrijker gevonden dan een opleiding. Om dat te bepalen wordt er bij je sollicitatie een uitgebreide analytische test afgenomen aan de hand waarvan (mede) bepaald wordt of je geschikt bent. Je krijgt vervolgens een aantal weken training waarin je de relevante cursussen krijgt (zoals idd TMAP enzo) en meteen een aantal certificaten kan halen. Daar zit ik nu middenin en het bevalt uitstekend!

Ook belangrijk, ze zoeken nog behoorlijk wat mensen op het moment, want het gaat erg goed met het bedrijf. Wel even zeggen dat je via mij bij de vacature terecht bent gekomen natuurlijk he, krijg ik weer een mooie bonus... ;)

Ik zal geen links posten, maar als het je wat lijkt kun je vast de website wel vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 16:34
Er zijn genoeg starters functies voor testers, moet ook wel want het verloop is enorm. De meeste houden het maar een jaar of 2 vol en dat ligt denk ik aan de werkgever. Veel testers werken bij financiële instellingen, hier heb je vrijheid van 0 en dien je alles binnen de kaders te doen. Ik vergelijk dit met monkey testing, je leest het functioneel ontwerp, gaat tests uitschrijven en daarna uitvoeren. Is dit een HBO/WO waardig? Neen. Vaak is het zo blackbox dat je alleen kan invullen dat test xyz niet goed ging. Maar waarom? Geen idee.

Ik heb dit iets meer dan 2 jaar volgehouden en toen gillend weg gerend. Hou hier rekening mee, het feit dat je geen technische kennis hebt is een nadeel. Je kan niet goed meepraten binnen het projectteam en dan bedoel ik echt serieus meepraten over oplossingen. Ik heb in die tijd altijd het gevoel gehad dat ik minder was. Ik had de technische kennis wel maar ik heb 0,0 verzekeringskennis. Kennis is alles in het testvak.

Testen is leuk maar de uitdaging gaat er snel uit als je 2 jaar niks anders doet dan in Excel lopen frutten.

Ik ben overigens nu nog tester. Maar dan met veel meer vrijheid. Ik mag overal bij, denk mee met productontwikkeling en geef presentaties aan consultants en salesmensen. Niet alleen functionele tests maar ook usability, interface en installatie. Veel nieuwe deployments doe ik tegenwoordig zijn. Dan leer je echt snel een applicatie kennen, zeker als je het zelf moet beheren.

Het laatste wat ik wil is je afschrikken maar er hangen zeker nadelen aan het testvak naast het gebruikelijk gezeur dat ontwikkelaars rotzooi over de schutting kwakken. Maar dat is de charme van het vak ;)
Pagina: 1