Toon posts:

Extreme budget computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag de opdracht gekregen om een uiterst budget computer op te stellen die op zijn minst fatsoenlijk Windows 7 en een paar applicaties zoals Spotify met een 'redelijke' snelheid kan opstarten. Verder is er nog 1 vereiste (Jaja, die zijn er ook nog :')) dat er in ieder geval een HDMI aansluiting beschikbaar is. De huidige computer is zo'n ongeveer 6 jaar oud. Alhoewel je normaal gesproken niet kan besparen op de voeding is hier dit keer wel voor gekozen want er wordt letterlijk op de euro gekeken. :N

Ik heb nu voor 225 euro onderstaande computer;
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/377206/Images/Internet/Tweakers/Budget%20Computer%202.PNG

Zijn er nog enige suggesties om onnodige kosten verder te drukken zonder dat hierbij de prestaties al te ver omlaag gaan? Op zich een leuke computer voor de prijs leek mij zo.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2012 17:27 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-05 12:44
Power supply: SZ-420R, 1x FDD, 2 x molex, 3x SATA
20+4 pins, 8 cm fan, 1x p4

Als je naar je mobo kijkt heeft die een 8pins aansluiting nodig. Dus ik zou je overweging voor kast/voeding/mobo toch eens opnieuw overwegen ;)

@Onderbuurman: Die HKC is een kast met bijgeleverde voeding ;)

[ Voor 11% gewijzigd door muppet99 op 03-09-2012 16:04 ]

Carpe Diem

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:23

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:56:
Vandaag de opdracht gekregen om een uiterst budget computer op te stellen die op zijn minst fatsoenlijk Windows 7 en een paar applicaties zoals Spotify met een 'redelijke' snelheid kan opstarten. De huidige computer is zo'n ongeveer 6 jaar oud. Alhoewel je normaal gesproken niet kan besparen op de voeding is hier dit keer wel voor gekozen want er wordt letterlijk op de euro gekeken. :N

Ik heb nu voor 225 euro onderstaande computer;
[afbeelding]

Zijn er nog enige suggesties om onnodige kosten verder te drukken zonder dat hierbij de prestaties al te ver omlaag gaan? Op zich een leuke computer voor de prijs leek mij zo.
ik neem aan dat je al een kast voor de pc hebt? verder zie ik weinig wat problemen op zou leveren.
een andere optie zou 2e hands zijn.

ora et labora

• Kayakyak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05 22:24
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 37,45€ 37,45
1be quiet! System Power S6 300W€ 27,70€ 27,70
1Samsung 830 series 128GB€ 93,99€ 93,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 16,45€ 16,45
1Asrock H61M-GS€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 216,54

A-merk voeding + een SSD (dus pc zal 100x sneller aanvoelen). Maar is het niet een betere optie om nog even door te sparen?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 07:31
mrc4nl schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:01:
[...]

ik neem aan dat je al een kast voor de pc hebt? verder zie ik weinig wat problemen op zou leveren.
De HKC3011 is een kast met een voeding. Oftewel, ultra-low-budget met een crapvoeding. Als die ontploft na twee maanden zou ik niet raar opkijken.
muppet99 schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:00:

Als je naar je mobo kijkt heeft die een 8pins aansluiting nodig. Dus ik zou je overweging voor kast/voeding/mobo toch eens opnieuw overwegen ;)
Een vriend van me runt (tijdelijk) een A75M-HVS met een 20 pin connector en een 4 pin EPS12V connector. Het werkt :)

Ik neem aan dat A75M-AVS ipv HVS een typo is, de AVS staat niet in de pricewatch volgens mij...

Owh, nu ik de setup van hierboven zie:

Doe die setup en bespaar op de SSD, neem in plaats daarvan bijvoorbeeld zo'n goedkope Crucial. Bespaart je zo'n 20 euro waarvoor je, met een andere 10 euro die je nog wel hebt bij dat budget, een kast kan kopen, want die zit niet bij de setup van hierboven :)

[ Voor 13% gewijzigd door marcop23 op 03-09-2012 16:07 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Precies. Een 4-pins werkt doorgaans gewoon. Die 4 extra pinnen zijn er vooral voor stroomslurpende cpu's bijv., zeker bij OC niet onbelangrijk. Klok je niet/amper over, heb je echt die 8 pins connenctie niet nodig.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:56:
Alhoewel je normaal gesproken niet kan besparen op de voeding is hier dit keer wel voor gekozen want er wordt letterlijk op de euro gekeken. :N

Als er letterlijk op de euro gekeken wordt, waarom zit er dan een A6 APU in en bijvoorbeeld geen A4 of intel G?

Verwijderd

Topicstarter
muppet99 schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:00:

@Onderbuurman: Die HKC is een kast met bijgeleverde voeding ;)
Oei das een goede, dat was mij nog niet opgevallen. Even verder kijken dan.
mrc4nl schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:01:
[...]

Een kast is er wel maar de huidige computer wordt naast deze in gebruik genomen. Dus helaas gaat dit niet.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:23

mrc4nl

Procrastinatie expert

marcop23 schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:05:
[...]

Ik neem aan dat A75M-AVS ipv HVS een typo is, de AVS staat niet in de pricewatch volgens mij...
pricewatch: Asrock A75M-HVS ik las verkeerd |:(

maar dan nog is die intel setup denk ik idd wel beter

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 03-09-2012 16:10 ]

ora et labora

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:43

D4NG3R

kiwi

:)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus C60M1-I€ 65,76€ 65,76
1Hitachi Travelstar 5K750, 500GB€ 49,95€ 49,95
1Fractal Design Core 1000€ 29,99€ 29,99
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,45€ 33,45
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 16,45€ 16,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 195,60

Zoiets?

Simpel DVI-D > HDMI blokje ertussen (2 euro) en klaar is kees 8)7 .

Edit: TBH raad ik dit soort systemen wel af, binnen de ICT geld in 99/100 gevallen dat goedkoop duurkoop is. Het is geen slecht systeem voor het geld, maar over een jaar heeft de koper er spijt van :/ . Kan €250 er niet van af (incl verzendkosten)?

Edit 2: Even een vermelding, bovenstaande Intel systeem is wel sneller in het algemeen. Zeker met die SSD. Het enige "voordeel" dat dit systeem bied is 500GB opslag VS 128GB of 250GB. Al raad ik wel de L7 voeding aan uit mijn lijstje. Stuk beter dan de S6 die in dat lijstje staat.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 03-09-2012 16:20 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:08:
[...]

Als er letterlijk op de euro gekeken wordt, waarom zit er dan een A6 APU in en bijvoorbeeld geen A4 of intel G?
Ik keek vooral naar extra reserves van zo'n systeem wanneer er dus meer bij komt kijken dan alleen genoemde Spotify/Windows 7/Internet gebruik.

@kaygoffin en D4NG3R
Bedankt :) Die zien er ook redelijk goed uit. Ik ga ze even doornemen.
[Edit] Valt mij op dat jullie beiden voor een 1x 4GB gaan ipv dual channel. Vroeg mij eigenlijk af waarom geen dual channel meer?

Wat betreft doorsparen/vergroten budget, nee helaas niet. Toch is er wel degelijk belang bij een nieuwe computer, de computer die inmiddels 6 jaar loopt wordt inmiddels erg traag gevonden. Windows opnieuw installeren kan wel maar binnen loop van tijd wordt dat ding zo weer traag. Ook geen virussen gevonden etc. en defragmentatie al eens uitgevoerd. Voeding was ook al eens eerder kapot gegaan. Vandaar de keuze voor een nieuwe budget computer.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2012 16:24 ]

• D4NG3R
  • Laatst online: 21:43

D4NG3R

kiwi

:)

Maar 25 euro meer kan er echt niet van af? Besparen op cruciale onderdelen als de Voeding is iets wat je NIET wilt doen. Zeker als je bijna geen geld hebt om uit te geven.. Op den duur kan dit een behoorlijke kostenpost worden als je gehele systeem word gefrituurd 8)7.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:14:
[...]

Ik keek vooral naar extra reserves van zo'n systeem wanneer er dus meer bij komt kijken dan alleen genoemde Spotify/Windows 7/Internet gebruik.
Voor dat soort dingen heb je niet zo heel veel baat aan meer cores hoor. Een dualcore voldoet hiervoor al prima.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:18
Als de machine 6 jaar oud is het waarschijnlijk eentje uit het P4/Athlon64 tijdperk.

Als het echt budget zou moeten zijn zou ik eens kijken om alleen de HDD te vervangen dit zorgt nl. meestal voor een performance boost en als mogelijk is wat extra geheugen (eventueel via marktplaats oid).

De rest van het geld zou ik bewaren/sparen tot dat er voldoende cash is om een degelijke pc te kopen.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-05 12:37

Flappiewappie

Hier nog meer

http://tweakers.net/aanbo...QlKxMdkJLkVN_ECiUrIwvDWgA

Als het budget moet zijn zou ik sowieso voor tweedehands gaan. Heeft geen enkel nut om deze onderdelen nieuw te kopen.

Hier staat wat

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:58
Wat ik mis in elke doorbereking is een OEM licentie voor windows 7 :+

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 16:37
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:14:
[...]

SNIP

. Toch is er wel degelijk belang bij een nieuwe computer, de computer die inmiddels 6 jaar loopt wordt inmiddels erg traag gevonden. Windows opnieuw installeren kan wel maar binnen loop van tijd wordt dat ding zo weer traag. Ook geen virussen gevonden etc. en defragmentatie al eens uitgevoerd. Voeding was ook al eens eerder kapot gegaan. Vandaar de keuze voor een nieuwe budget computer.
Hoeveel geheugen heeft die oude pc?

Windows installaties zijn door de jaren heen en na vele updates geheugen verslinders geworden.
Daar waar WindowsXP vroeger met 256MB geheugen best kon lopen, werd dat met SP2/3 al minimaal 512MB en tegenwoordig is 1GB een vereiste. Zo kun je die oude pc best nog even gebruiken tegen minimale kosten van wat extra geheugen.

En draai eens een harddisk test. Het traag worden van systemen ligt maar al te vaak aan een harddisk die defect aan het gaan is...

[ Voor 7% gewijzigd door rdfeij op 03-09-2012 16:35 ]

• justin_ti
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 07:48
Ik zou sowieso voor een SSD gaan, Kingston 128GB is goed geprijsd en aardig betrouwbaar. Snel isie ook in de praktijk zeker.

Verwijderd

Topicstarter
rdfeij schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:33:
[...]

Hoeveel geheugen heeft die oude pc?

En draai eens een harddisk test. Het traag worden van systemen ligt maar al te vaak aan een harddisk die defect aan het gaan is...
1GB geheugen met een AMD Sempron 3400+ van 1.80GHz erin.
Flappiewappie schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:31:
http://tweakers.net/aanbo...QlKxMdkJLkVN_ECiUrIwvDWgA

Als het budget moet zijn zou ik sowieso voor tweedehands gaan. Heeft geen enkel nut om deze onderdelen nieuw te kopen.
Is wellicht ook iets om te bespreken inderdaad, ben alleen zelf nooit echt zo van de tweedehands markt geweest. :P

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2012 16:40 ]

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:12
beetje zonde om voor 250GB HDD te gaan als een 500 GB HDD maar ~5 euro duurder is.

5700X | RX 6600

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:49
Misschien handig als je vermeld wat voor PC je nu hebt? Een beetje P4 slurpt namelijk meer energie dan een AMD APU bijvoorbeeld. Het is prima waarschijnlijk prima mogelijk om de voeding, behuizing, optische drives en hardeschijf mee te nemen. De hardeschijf kan je dan gaan gebruiken als data schijf. [mits je sata componenten hebt] Je komt dan op zoiets uit:

http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B527187%5D=1

Je hebt dan een LIano quad, 8gb ram, de HDMI poort aangestuurd door een leuke GPU, en een Crucial 64gb SSD. Evt. deze voeding mee bestellen, en je kan er weer een hele tijd tegenaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Bas. op 03-09-2012 16:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar kleine aanpassingen gemaakt aan de eerste build die gepost is, voeding meegenomen uit de tweede build, een systeemkast uitgekozen en een andere SSD die wat goedkoper en langzamer is maar wel binnen het gestelde budget blijft. Voor data opslag denk ik op een later moment een HDD erbij in te zetten. Zo kan de computer in ieder geval profiteren van de snelheden van de SSD.

Op dit moment ziet het er zo uit;
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/377206/Images/Internet/Tweakers/Build%201.PNG

Het enige wat ik dan aan 'nadelen' zie is het volgende:
- Geen HDMI / Kan worden opgelost door DVI splitter
- 64GB opslagruimte, SATA III terwijl moederbord Sata II ondersteund / Vraag mij alleen af of dit enige nadelige gevolgen heeft aangezien SATA II al een doorvoersnelheid heeft van 3gpbs?

Verder omdat ik een kleine speling had ten opzichte van mijn eerste build heb ik besloten om toch een kit van 2 geheugen slots te nemen voor dual channel.

Overigens de oude computer kan niet worden gebruikt voor eventuele onderdelen van het nieuwe systeem, deze gaat namelijk nog ergens anders voor gebruikt worden.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2012 17:19 ]

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:49
Ik zou geen dual channel kit nemen. Je hebt er meer aan om wat ruimte over te laten, zodat je altijd nog 4gb kan bij prikken. Dat gaat echt wel nodig zijn in de toekomst namelijk. Ook raad ik je niet aan een DVI naar HDMI adapter te gebruiken. Als je het een echte HDMI poort gebruikt, kan deze ook geluid doorgeven.

• CrazyMonk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 17:03:
- 64GB opslagruimte, SATA III terwijl moederbord Sata II ondersteund / Vraag mij alleen af of dit enige nadelige gevolgen heeft aangezien SATA II al een doorvoersnelheid heeft van 3gpbs?
Dat gaat geen verschil maken inderdaad. Bij de SSD gaat het juist om de snelle reactiesnelheden, en daarbij maakt de SATA versie zo goed als geen verschil.

• .pointer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:31
Als je dan toch voor zo'n trash systeem gaat, neem het dan ook écht goedkoop. Hoeveel geheugen heb je nodig? 4gb SD? 256 MB ram? En dit alles voor 25 euro!?

Raspberry PI. http://nl.rs-online.com/web/generalDisplay.html?id=raspberrypi&cm_mmc=NL-PPC-0411-_-google-_-2_Raspberry_Pi-_-raspberry%20pi_Phrase&gclid=CKHn_9qjmrICFUdvfAod4ywAIQ

Bedankt me later maar.

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:40

sanzut

It's always christmas time

Er moet Windows 7 op kunnen, dus rapberry pi gaat niet. Alhoewel dat bij mij wel de ideale XBMC host is :) Hij hangt gewoon achter de tv, werkt als een trein.

Maarre @ TS. How about de simpelste dell? zit je ook tegen 250 volgens mij, als je een beetje de aanbiedingen afwacht

• .pointer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:31
Ach, W7 is toch nergens voor nodig, je gaat toch geen 175 euro extra uitgeven voor windows 7 |:(

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:40

sanzut

It's always christmas time

Niet mijn eis, die van de TS.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik denk dat deze ideaal voor je is?

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-04 07:52

edeboeck

mie noow noooothing ...

Als de oude pc nog gebruikt wordt, kan je dan wel diens toetsenbord, muis en monitor overnemen? Die ontbreken namelijk in dit lijstje.

• fonsoy
  • Laatst online: 23:33
Ik vind dat best veel geld voor een oude bak met 2GB RAM en zonder garantie. Hij is veel ouder dan die 13 maanden lijkt mij.

EDIT: Dit lijkt me eerder wat V&A aangeboden: Complete en vlotte E6750 computer, incl Windows 7‏
Eventueel kan daar nog een SSD in gezet worden en wat extra geheugen. Dan heb je veel bang for buck.

Deze is nog wat goedkoper: V&A aangeboden: Dell Optiplex 740 SFF X2-5200+/1GB/160GB/DVD
Hier geldt hetzelfde, SSD en wat meer geheugen zorgt ervoor dat hij nog een jaar of 2-3 mee kan.

[ Voor 46% gewijzigd door fonsoy op 03-09-2012 23:17 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Pagina: 1