Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik werk als systeembeheerder bij een grote organisatie. Nu hebben wij op onze afdeling de functies Systeembeheerder en Senior Systeembeheerder. Daarnaast hebben wij andere afdelingen (zoals netwerkbeheer, storagebeheer, servicedesk etc.) waar men ook senior functies heeft.

Er is wat verloop momenteel. Er komt een plaats als Senior Systeembeheerder vrij. Tevens is er al een vacature vrij gekomen voor systeembeheerder.

Nu heeft er een collega van een andere afdeling gesolliciteerd op de functie van systeembeheerder. Nu blijkt dat die persoon al een senior functie heeft binnen een andere afdeling. Hij neemt zijn senior functie mee en pikt dus de plaats als Senior Systeembeheerder in.

Met andere woorden: Die persoon heeft gesolliciteerd op de functie van systeembeheerder bij onze afdeling, maar omdat hij een senior functie heeft op zijn huidige afdeling mag hij deze meenemen.

Nu had ik zelf wel interesse in de functie van Senior Systeembeheerder en heb dit ook aangegeven. Daarnaast doe ik hier ook mijn stinkende best voor en los maandelijks het meeste aantal incidenten op dat binnenkomt. Mijn vorige leidinggevende (we hebben inmiddels al een jaar onze huidige leidinggevende) heeft ook in beoordelingsgesprekken gezegd dat hij de intentie heeft mijn Senior Systeembeheerder te maken mits die plaats er is. Dit staat ook zwart op wit. Dat dit geen garanties geeft weet ik, maar ze geven toch een beetje valse hoop. Ik krijg hier dus een behoorlijk zure smaak van in de mond.

Mag dit zomaar? Het lijkt mij logischer dat als je solliciteert op een lagere functie dat je ook akkoord gaat met het bijbehorende salaris. Bovendien betekend het niet dat als je een senior functie hebt, dat je automatisch competent genoeg bent om deze functie binnen andere afdelingen te vervullen. Elke afdeling heeft tenslotte compleet andere taken en verantwoordelijkheden.

Bovendien moet volgens mij de vacature officieel opengezet worden zodat iedereen hierop kan solliciteren. Nu lijkt het erop alsof functies gewoon toegeschoven worden zonder dat iedereen hier een eerlijke kans op maakt.

Kan ik hier iets tegen doen? Of mag dit gewoon? Hebben jullie andere adviezen?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2012 15:52 . Reden: zinsopbouw niet correct ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welkom in de wereld van vriendjes politiek.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

En wat zij HR toen je dit ter sprake bracht? ;)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn leidinggevende vertelde dat zijn leidinggevende dit goedgekeurd had. Voor de rest kon hij er eigenlijk weinig over vertellen. Ik heb deze week sowieso nog een uitgebreider gesprek met hem maar ik denk ik zal eerst hier eens wat informatie inwinnen over wat ik mogelijk kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:02
Of het zomaar mag hangt ervan af waar je werkt. Als je bij de overheid werkt zijn er regels rond het openstellen van vacatures en daar zou in dit geval niet aan zijn voldaan. Even navraag doen bij HR of de vertegenwoordiging van de OR wil dan wel eens helpen om de juiste procedures alsnog in gang te zetten.

Sommige grote bedrijven hebben vergelijkbare regels en daar zou je dezelfde weg kunnen bewandelen. Maar net zo vaak is het in het bedrijfsleven gewoon aan de verantwoordelijke manager. In dat laatste geval kan je qua proces vrees ik weinig doen, hoe zuur ook.

Wat altijd kan helpen is gewoon het gesprek met de verantwoordelijke manager aangaan. Aangeven dat jij ook geïnteresseerd bent in de senior functie en jij naar aanleiding van eerdere gesprekken het idee had dat je daar ondertussen wel klaar voor bent. Nee heb je...

[ Voor 0% gewijzigd door timag op 03-09-2012 16:02 . Reden: HR genoemd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-10 14:04
Wen er maar aan. Het werkt niet motiverend om zo opzij geschoven te worden. Om verder te kunnen betekend soms gewoon verder kijken.

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-10 23:57

4bit

Onward, to futility!

Maar is dus nog niets beslist over wie de job nu krijgt?
Het lijkt mij wel vrij normaal dat in grotere bedrijven er vrij gesolliciteerd mag worden op interne vacatures. Dat je dat gaat krijgen is iets anders. Het kan goed zijn dat er verwacht wordt dat ze iedere interne kandidaat moeten bekijken. En voor de rest zal je leidinggevende hopelijk wel doen wat het beste is voor het bedrijf.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Neem even contact op met de afdeling HR en vraag waar de verschillen volgens hen zouden moeten zitten. Zij moeten op basis van functieprofiel zo kunnen zeggen wat er vereist is voor een bepaalde functie :)

Hou er rekening mee dat "senior" niet alleen vakinhoudelijk is; ook andere skills tellen daarbij vaak mee. Denk aan sociale skills, projectmanagement skills, aantal jaren werkervaring, etc.
En idd, het kan zijn dat een junior veel meer inhoudelijker ervaring heeft als een senior - maar je snapt dat je dan een klein stukje scheefgroei hebt. Meestal zit er daarom een medior tussen ;)

Tot slot: demoties (naar een lagere functie "promoveren" zie je behalve bij het leger eigenlijk nergens. Heb je eenmaal iets, dan kan men je meestal niet zomaar lager zetten. Ik meen zelfs dat daar een wettelijke grondslag aan zit. Maar ook dat moet HR je prima kunnen vertellen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. De nieuwe collega krijgt de functie van Senior Systeembeheerder, dat staat al vast. Helaas heb ik geen vacature voor Senior Systeembeheerder voorbij zien komen, alleen voor systeembeheerder, maar dat ben ik al dus daar heb ik niet op gesolliciteerd.

Het punt is dat diegene solliciteert op een lagere functie. Dan lijkt het mij niet meer dan eerlijk dat je ook die functie gaat vervullen en niet een functie hoger inpikt. Bovendien weet je dan dat je een schaal minder gaat verdienen. Als je verplicht van functie verwisseld, dan is het logisch dat je je huidige salaris meeneemt.

Ik ga inderdaad ook even contact met HR opnemen hierover. Zij kunnen mij hopelijk meer vertellen.

Ik zou het ook niet erg vinden als ik geen senior systeembeheerder zou worden als deze vacature inderdaad opengezet was en ze hadden inderdaad iemand aangenomen die beter was, maar dit riekt inderdaad naar vriendjespolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:05
Met wijzen naar een ander bereik je in geen enkele organisatie iets. Blijft over om de discussie aan te gaan puur op de eigen situatie: blijkbaar zijn de competenties aanwezig (want gedocumenteerd) en wordt een toezegging op het eerste gezicht niet ingevuld om een vrijgekomen functie niet toe te wijzen. Daar ligt een duidelijk aanknopingspunt om de eigen ambities nog eens duidelijk aan de orde te stellen. Eisen kun je echter weinig in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zoals al gezegd, neem contact op met HR of loop je CAO na over de vastgelegde gang van zaken rond sollicitaties.

Bij het bedrijf waar ik werk worden in principe alle vacatures (behalve benoemingen van topmanagement) vacant gesteld voor een periode van 2 of 3 weken waarbinnen iedereen kan reageren, daarna begint de sollicitatieprocedure.

Dat hoeft hier nog steeds niets op te leveren voor jou, aangezien die andere kandidaat supergeschikt kan zijn waardoor hij de functie gewoon kan krijgen. Ik zou verwachten dat je op zijn minst zelf ook op sollicitatiegesprek kan gaan. Of iemand wel of niet al senior was ergens maakt niet uit, er is een functie en daar kunnen meerdere mensen geschikt voor zijn. Als die andere persoon al op senior niveau werkte, en hij doet dat goed, is het ook niet vreemd dat hij op basis van een of ander carrierepad eens een keer wat anders gaat doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jheroun,

Daar heb je gelijk in, maar het zou voor de formaliteit wel netjes zijn als men inderdaad de mogelijkheid krijgt om te solliciteren. Nu is dat niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kaart het gewoon aan bij je leidinggevende? Ga een gesprek met hem aan en vertel hem waarom jij die functie verdient. Je hebt hard gewerkt en hebt de kennis in huis. De kwaliteit van je werk spreekt voor zich en je bent vast lang genoeg in dienst om voor de senior positie in aanmerking te komen.

Ik snap persoonlijk niet zo waarom het een probleem zou zijn om 2 senior systeembeheerders te hebben. Je bent het praktisch al, alleen je salaris en verantwoordelijkheden reflecteren dat nog niet.

Alternatief: Op papier laten zetten wanneer en onder welke voorwaarden je de promotie wel krijgt. En als het jou niet naar je zin is kan je altijd elders solliciteren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:44

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:48:
Daarnaast doe ik hier ook mijn stinkende best voor en los maandelijks het meeste aantal incidenten op dat binnenkomt.
Van alleen maar snel en veel incidentjes oplossen, word je niet opeens een Senior. Zorg dat je de meest moeilijke incidenten krijgt en die tot een goed einde weet te brengen. Kwaliteit voor kwantiteit.

En knnelijk heeft die andere persoon al wel Senioriteit en jij klaarblijkelijk (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

_Arthur schreef op maandag 03 september 2012 @ 18:01:
[...]
En knnelijk heeft die andere persoon al wel Senioriteit en jij klaarblijkelijk (nog) niet.
Het punt is dat die andere persoon van een Senior-functie af kwam en gesolliciteerd heeft op een (lagere) vacature als normale systeembeheerder, op het niveau van TS dus.

Intussen stond er wel een vacature van Senior-systeembeheerder open waarop de TS probeerde te solliciteren, maar voordat hij daar de kans toe kreeg werd die andere persoon aangenomen als (gewone) systeembeheerder en direct 'gepromoveerd' tot Senior-systeembeheerder.

Dat is, op zijn minst gezegd, erg onsportief.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Zoals al gezegd, ga het gesprek hierover aan en laat daarbij je teleurstelling merken, met een open dialoog bereik je het meest. Vraag ook eens wat dan volgens je leidinggevende je ontwikkelpunten zijn om tot het niveau van een senior te komen. Of beter, denk daar zelf over na aan de hand van het verschil tussen de functieprofielen en doe voorstellen voor afspraken. Dat garandeert uiteraard nog steeds niets maar dan laat je in ieder geval heel duidelijk je bereidwilligheid zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
"Daarnaast doe ik hier ook mijn stinkende best voor en los maandelijks het meeste aantal incidenten op dat binnenkomt. "

Ik zal het heel simpel stellen, maar je hebt te lang afgewassen. Je had anderen moeten laten afwassen en zelf de leuke projecten naar je toe moeten trekken. Daarmee had je je senior kwaliteiten aan kunnen tonen.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:44

_Arthur

blub

Stoney3K schreef op maandag 03 september 2012 @ 22:43:
Het punt is dat die andere persoon van een Senior-functie af kwam en gesolliciteerd heeft op een (lagere) vacature als normale systeembeheerder, op het niveau van TS dus.
Afgaande op de informatie in dit topic, verwacht ik niet dat de TS die senior functie had gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:00

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

Intussen stond er wel een vacature van Senior-systeembeheerder open waarop de TS probeerde te solliciteren, maar voordat hij daar de kans toe kreeg werd die andere persoon aangenomen als (gewone) systeembeheerder en direct 'gepromoveerd' tot Senior-systeembeheerder.

Al eens aan gedacht dat de nieuwe senior systeembeheerder mogelijk de beste persoon is voor die functie? Beide personen zijn bekend binnen de organisatie, het is niet zo dat de nieuwe senior van buiten kwam.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Toch zal er wel een reden zijn dat de werkgever zijn collega prefereert boven de TS. Misschien nog betere resultaten, of gewoon vriendjespolitiek idd. Verder is het ongebruikelijk om er bij een baanverandering qua salaris op achteruit te gaan (denk aan contract). Om een voorbeeld te geven; toen ik promotie had ging dat ten koste van een collega die "gedegradeerd" werd naar mijn oude afdeling (wegens niet goed functioneren). Nu zit hij met hetzelfde salaris op een lagere functie, wat erop neer komt dat 'ie veel meer verdient dan wat ik nu verdien, ondanks mijn (veel) hogere functie.

TS komt mij over als iemand die meer naar mensen om zich heen kijkt dan naar zichzelf. Waar op zich niets mis mee is, maar het zal je weinig verder brengen..

Daarnaast heb je het volledig in eigen hand, dwz er zijn meer bedrijven..

[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 07-09-2012 15:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hoe lullig het ook is, vriendjespolitiek is overal.

Als je succes wil hebben, moet je net zo goed daaraan meewerken wil je ergens komen. Met hard werken en goede prestaties alleen kom je er niet.

Je moet vriendjes maken.

En nee, je kunt er niets aan doen verder. Als van hoger op wordt besloten dat het zo is, dan is het zo.

[ Voor 19% gewijzigd door Lethalis op 07-09-2012 15:40 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 08:57
Wat ook een reden kan zijn is dat de betreffende persoon zijn senioriteit allang en breed heeft aangetoond. Senior komen veel meer commetenties bij kijken dan alleen technisch zeer bewaam zijn in je vakgebeid. Ik vind het dus persoonlijk niet raar dat de andere persoon voorrang krijgt. Deze persoon gaat ipv vertikaal groeien (hoge functie bekleden) horizontaal groeien. Het zou daarom ook niet terecht zijn als hij een functie(schaal) lager wordt gezet. Dit is gewoon vrij gebruikelijk bij grote bedrijven.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Casejunkie schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:09:
Wat ook een reden kan zijn is dat de betreffende persoon zijn senioriteit allang en breed heeft aangetoond. Senior komen veel meer commetenties bij kijken dan alleen technisch zeer bewaam zijn in je vakgebeid. Ik vind het dus persoonlijk niet raar dat de andere persoon voorrang krijgt. Deze persoon gaat ipv vertikaal groeien (hoge functie bekleden) horizontaal groeien. Het zou daarom ook niet terecht zijn als hij een functie(schaal) lager wordt gezet. Dit is gewoon vrij gebruikelijk bij grote bedrijven.
Dat er meer komt kijken bij senior zijn is inderdaad waar maar een senior moet ook zijn vakgebied beheersen anders kan hij andere niet begeleiden en coachen. Als iemand van een andere afdeling komt waar hij senior is maakt hem dat nog niet senior voor de afdeling van TS, misschien ook wel.

Maar gewoon gesprek aangaan met leidinggevende waarbij je aangeeft dat jij ook interesse hebt in de senior functie en als deze al vergeven is aangeven dat je het vervelend vind dat jij de functie niet gekregen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vriendjespolitiek? Hoe komen jullie daar in hemels naam op?
Omdat iemand iets krijgt wat een ander wil zal er wel vriendjespolitiek in het spel zijn?

Om maar even wat advocaat van de duivel ideetjes/vragen te spuien:
Welke afspraken zijn er met de ander gemaakt? Misschien is hij al veel langer in zicht dan de ts weet?
Door het spreiden van de risico's/kennis binnen de organisatie is er minder risico, de nieuwe senior heeft dadelijk kennis van 2 gebieden en kan dus helpen bij problemen in het andere gebied.
Bestaat er een verschil (binnen jullie organisatie) tussen een vacature Senior systeembeheer en de gewone?
(Dus iedereen is systeembeheerder en Senior/Medior/Junior is meer de inschaling qua salaris en verantwoordelijkheid dan een expliciete functie)

Daarnaast vraag ik me af wat de titel 'Senior' betekent voor de TS, is dat 'gewoon' meer salaris, andere verantwoordelijkheden of zelfs andere werkzaamheden?
Want salaris kan soms tegenvallen als je gaat 'pushen' dan krijg je wel de titel, maar amper salaris. En qua verantwoordelijkheid en werkzaamheden heb je de titel eigenlijk niet nodig. Sterker nog, ik zou zelfs kunnen beargumenteren dat je de titel pas krijgt als je de werkzaamheden die erbij horen succesvol kan uitvoeren en dat al bewezen hebt en niet eerst de titel en daarna doorgroeien, want dan ben je nog geen Senior, dan ben je 'Trainee Senior'.

Binnen mijn bedrijf loopt de helft met exact dezelfde titel rond, of hij/zij vers van school komt of 10 jaar werkervaring maakt daarin niet uit. Je rol binnen een project kan echter dus flink verschillen en DAAR haal je je voldoening uit, niet uit een woordje op een kaartje. Doen wat je kan en leuk vindt is belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
TheGhostInc schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 19:15:
Vriendjespolitiek? Hoe komen jullie daar in hemels naam op?
...
Dit komt vaker voor dan je lief is.

Mij is twee keer hetzelfde overkomen in functie van parttime teamleider. Eerste keer liep het met een sisser af, tweede keer heb ik wel hard aan de bel getrokken en dat heeft management geweten. Mijn leidinggevende en ik waren het niet bepaald eens over de visie hoe het beleid moest worden uitgevoerd en dat wist hij verdomd goed maar dat weerhield mij er niet van om alle targets ruimschoots te halen.

Daarnaast vervulde ik op zondag gedeeltelijk de rol van teamleider dus dat zou schelen bij het inwerken.

Er was niets wat eventuele promotie in de weg stond en aangezien het verloop in de functie vrij hoog was, was er des te meer reden dat er iemand kwam die meer inzicht had in het proces.

Ook een van de redenen waarom ik waarschijnlijk nooit meer in een bedrijf zal werken met een grote hiërarchieën en waarbij mensen die een oordeel vellen niet weten hoe het er aan toe gaat op de werkvloer en/of wie er überhaupt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Iblies schreef op zondag 09 september 2012 @ 12:42:
[...]
Ook een van de redenen waarom ik waarschijnlijk nooit meer in een bedrijf zal werken met een grote hiërarchieën en waarbij mensen die een oordeel vellen niet weten hoe het er aan toe gaat op de werkvloer en/of wie er überhaupt werkt.
Maar hoe weet je zoiets van te voren? Er zijn genoeg bedrijven waar de direct leidinggevende mandaat heeft om dergelijke besluiten te maken. Er zijn ook bedrijven waarbij dit over tig lagen heen moet, en als er één roept nee (meestal financieel gedreven, niks persoonlijk) dan blijft het ook nee. Ja, tenzij er een manager bereidt is voor jou in de bres te springen, maar meestal heeft diezelfde manager even goed last van het gevoerde beleid en kan dus in feite helemaal niks.

In het algemeen kun je stellen dat je dat bij kleinere organisaties minder snel zult hebben. Maar daar is juist weer het gevaar dat door de relatief kleine omvang er ook weinig mogelijkheden zullen zijn tot promotie (als dat kleine bedrijf niet noemenswaardig om omvang groeit that is).

Imho kun je de beste 'promotie' nog altijd maken door gewoon van baan én van werkgever te wisselen, tegelijkertijd wel te verstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Juist in kleine bedrijven is vriendjespolitiek de norm. Geen HR afdeling die onderbouwde evaluaties wil zien voordat er promoties worden gegund, bijvoorbeeld.

Toegegeven, in kleine bedrijven heb je ook uitschieters naar boven. Simpele statistiek: in grote bedrijven met meer mensen heb je simpelweg minder variatie.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1