• timvancann
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11-2025
Sinds een paar dagen heb ik een nieuwe toren (Zallman Z11 plus) en nieuwe CPU koeler (Scythe Mugen 2).
Mijn systeem had al keuren voordat ik de nieuwe hardware installeerde maar na een paar dagen op de nieuwe hardware faalt mijn systeem volledig. Er is geen POST, geen piep, geen error codes op mijn moederbord, niks.
De ventilatoren draaien wel en soms denk ik de HDD te horen maar er brand geen lampje.
Ik heb een aantal dingen geprobeerd:
Geheugen in alle mogelijke combinaties: niets
Videokaart loskoppelen: niets
Verschillende HDD combinaties op verschillende sata poorten en kabels (ik heb er 3): niets
Dvd-brander had ik uit mijn vorige kast al losgekoppeld omdat het systeem met aangesloten brander al niet meer opstartte maar bleef hangen op het laden van de brander, ook al staat die niet als eerste in het bootmenu.

Voordat het systeem begon te falen had ik al veel problemen met opstarten. Vaak startte het systeem niet op maar bleef af en toe in een cyclus hangen met een zachte piep tussendoor, niet dezelfde piep die je hoort als het systeem daadwerkelijk opstart. Na resetten of PSU uit/aan werkte het soms wel.
Ook internet faalde vaak (ligt niet aan de router), soms verbrak hij de verbinding terwijl Windows 7 aangaf dat er niets aan de hand was. Uit/aan schakelen van Lan-verbinding of uittrekken van lan-kabel mocht soms wel eens baten.

Wellicht notewaardig: De front-usb 2.0 aansluitingen van de Zallman Z11 plus hebben al 2 USB-sticks volledig gefry-ed...

De specifieke namen van het systeem weet ik niet meer, maar dit is wat ik heb:
Be Quiet! 600W PSU
Sapphire ATI Radeon videokaart
2x Corsair 2GB geheugen
Athlon 64 X2 processor
Western Digital 320GB HDD (voor het OS)
Seagate Baracuda 2TB Hdd
Samsung 1TB HDD

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-02 20:44

M2M

medicijnman

Het eerste wat je moet doen is alle non-essential meuk er uit gooien. Heb je onboard videomogelijkheden dan geen videokaart, sowieso geen harde schijven of dvd meuk of iets anders met een SATA aansluiting. Gooi alles behoudens het toetsenbord van je systeem af. Trek ook alle PCI-E of PCI kaarten uit je systeem en houdt alles behoudens 1 reepje geheugen over.

En dan 1 voor 1 hardware uitsluiten met (reserve)hardware. Beginnend bij de voeding, dan het moederbord en de videokaart en als laatste de processor.

En check voordat je daaraan begint of je niet stiekem ergens kortsluiting maakt. Dus ook alle interne kabeltjes en front pannel kabeltjes lostrekken. Alles wat niet geconnect zit kan ook niet het probleem zijn.

-_-