Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-10 11:33

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Het is een beetje een vaag verhaal dus ik ga proberen zo concreet mogelijk te zijn en de vragen waar ik mee zit een beetje helder uit te leggen. Het is meer een 'denk even mee' topic. Het gaat om een aantal zaken en hoe het beste dat aan te pakken.

Ten eerste ben ik voornemens om over een week of twee te verhuizen naar Kiev, Oekraine. Op zich zit ik voorlopig wel met een toeristenvisum ( elke 3 maanden grensstruikelen ) nog wel even goed, maar het is op zich wel een risico natuurlijk. Ik blijf dan voorlopig alles via NL doen, inclusief verzekeringen. Dat is wel een stuk duurder maar zolang ik nog niet 100% zeker me daar vestig op zich genoeg.

Qua werk ben ik van plan om een beetje rustig aan te beginnen. Ik kom net terug van 2.5 jaar reizen dus fulltime bij een bedrijf zie ik niet zitten. Sterker nog met het prijsniveau van Oekraine kan ik in principe heel rustig aan doen. Wat zou de tweaker mij aanraden? Het zou er nl op neerkomen ( aangezien ik dan nog officieel in NL woon ) dat ik voor de belasting in NL mijn geld verdient, alhoewel ik me richt op buitenlandse bedrijven ( bv EU / VS , kleinere bedrijfjes die een korte klus moeten uitvoeren ). Is het handig daarvoor bv een KVK nummer te hebben?

Tot slot zoek ik een beetje naar werkbare alternatieven. Het moge duidelijk zijn dat het werk is over het internert, maar waar je bijvoorbeeld dan belastingplichting bent? Stel je werkt in UA, voor een bedrijf uit de VS maar formeel woon je in NL 8)7 ).

Enfin, iedereen die tips, of een goede blik hierover heeft; graag.

( Ik had de topics over freelancen en emigreren al wel doorgelezen, maar mijn plan is toch iets anders aangezien ik geen vaste verblijfsplaats heb; kan goed zijn dat ik over 6 maanden in Berlijn of Istanbul zit . Anders is ook dat het om relatief kleine getallen krijg. Ik richt me eerste instantie op een dollar of 300 per maand - paar uur werken dus maar ).

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Aangezien jij Nederlander bent, in Nederland ingeschreven staat en dus wat betreft de Nederlandse overheid hier je belasting moet betalen: je moet uitgaan van de Nederlandse wet en Nederlandse belastingverdragen.

Dat houdt in dat als jij werk doet voor een Amerikaanse opdrachtgever, je hier inkomstenbelasting betaalt maar bijvoorbeeld geen BTW heft. Dit omdat we (Nederland) een belastingverdrag hebben met de VS (en overigens nagenoeg de complete rest van de wereld) waarin zulks staat.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Volgens mij mag je met een toeristenvisum geen werk verrichten in het buitenland? En er wonen lijkt me ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Je mag met een toeristenvisum (of business visum, hoewel dat over 't algemeen hetzelfde is) wel werken in het betreffende land, maar niet voor een werkgever in het betreffende land.

Anders zouden zakenreizen nogal moeilijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Ah ok. Dat is dan al duidelijk. Maar met dat BTW verhaal moet je wel een KVK nummer hebben dan, of gaat dat niet op?
Navi schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:09:
Volgens mij mag je met een toeristenvisum geen werk verrichten in het buitenland? En er wonen lijkt me ook niet?
De naam zegt het al. Maar de waarheid is dat hele volksstammen dat doet aangezien een normaal visum nog niet zo makkelijk is. En zoals gezegd ik weet niet of ik er blijf wonen ( anders ga ik mijzelf natuurlijk legaliseren ) .

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Basszje schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:11:
Ah ok. Dat is dan al duidelijk. Maar met dat BTW verhaal moet je wel een KVK nummer hebben dan, of gaat dat niet op?
Als Nederlands bedrijf (freelancer valt daar ook onder, da's over het algemeen een zzp'er met een eenmanszaak) moet je sowieso ingeschreven zijn bij de KvK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:02
CyBeR schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:11:
Je mag met een toeristenvisum (of business visum, hoewel dat over 't algemeen hetzelfde is) wel werken in het betreffende land, maar niet voor een werkgever in het betreffende land.

Anders zouden zakenreizen nogal moeilijk zijn.
Er zijn een aantal landen waar je hier HEEL voorzichtig mee moet zijn. Het verschil is niet altijd zo duidelijk als jij het beschrijft en de consequenties soms erg groot. Dat kan variëren van uitzetting (en dan mag je vaak ook nooit meer terugkomen) tot boetes en zwaardere straffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
timag schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:20:
[...]
Er zijn een aantal landen waar je hier HEEL voorzichtig mee moet zijn. Het verschil is niet altijd zo duidelijk als jij het beschrijft en de consequenties soms erg groot. Dat kan variëren van uitzetting (en dan mag je vaak ook nooit meer terugkomen) tot boetes en zwaardere straffen.
Dat is ook een beetje het probleem inderdaad. Ik weet dat in Zuid-Amerika er werkelijk geen haan naar kraait. In Oekraine en dat soort landen wordt men steeds wel makkelijker in dit soort dingen, maar ze zijn toch wel behoorlijk van de controle en formulieren.
CyBeR schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:12:
[...]Als Nederlands bedrijf (freelancer valt daar ook onder, da's over het algemeen een zzp'er met een eenmanszaak) moet je sowieso ingeschreven zijn bij de KvK.
Ah dat is waardevolle informatie, daar zat ik nl over te twijfelen of je dat nou nodig had als je een beetje aanmoddert zonder bedrijf. Gaan we van de week maar eens regelen dan, altijd handig.

(edit) Hoe zit het trouwens als je op afstand een dienstverband aangaat ( bv in de VS. ) Zelfde constructie of gaan er dan hele andere dingen spelen?

[ Voor 6% gewijzigd door Basszje op 03-09-2012 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je mag niet werken op een toeristenvisum. Lui op zakenreis krijgen dan ook een ander visum (mijn ervaring).
Waarom schrijf je je niet uit in Nederland? Hoef je geen belastingen en verzekeringen te betalen. En dan in het land waar je je gaat vestigen een werkvisum aanvragen.
Ik ben nu bijna 5 jaar in geen land ingeschreven. Wel gewerkt in verscheidene landen (met en zonder werkvisum). De meeste landen geven geen problemen, maar je weet maar nooit, geen fijne gedachte.
Nu werk ik voor een amerikaanse organisatie via een recruiter uit Cyprus, krijg betaald.op mijn Nederlandse rekening en ben gevestigd in Maleisië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Basszje schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:34:
[...]
Ah dat is waardevolle informatie, daar zat ik nl over te twijfelen of je dat nou nodig had als je een beetje aanmoddert zonder bedrijf. Gaan we van de week maar eens regelen dan, altijd handig.
Ligt eraan wat je precies doet. Als je echt als freelancer bezig bent (zelfs naast je werk): ja, doen. Wordt er ook meteen uitgezocht of je BTW-plichtig bent of niet. (In principe wel, maar als je verwacht nooit boven een bepaalde omzet uit te komen, dan waarschijnlijk niet.)

Maar als je af en toe een klusje van een uurtje of wat voor iemand doet hoeft 't niet per sé. Factuur schrijven zonder btw, inkomen opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden en dan ben je klaar. Kan geloof ik maar tot een bepaald maximum per jaar op deze manier, zeg ik uit m'n hoofd.
(edit) Hoe zit het trouwens als je op afstand een dienstverband aangaat ( bv in de VS. ) Zelfde constructie of gaan er dan hele andere dingen spelen?
Daar zat ik net toen ik dat schreef ook over na te denken maar ik moet bekennen dat ik 't niet weet. 't leek me iig niet van toepassing op TS :P
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:57:
Je mag niet werken op een toeristenvisum. Lui op zakenreis krijgen dan ook een ander visum (mijn ervaring).
Ligt aan het land. Sommige landen maken compleet geen onderscheid, sommige landen zijn er heel strict in. Andere landen hebben wel een onderscheid maar daar lijkt dat alleen voor statistiek te zijn want de voorwaarden zijn identiek.

Maar 'werken' en 'ergens zijn om zakelijke redenen' is niet hetzelfde he. Met je business visum mag je in de VS niet werken, maar je mag er wel heen voor je werk.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 03-09-2012 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

Waarom schrijf je je niet uit in Nederland? Hoef je geen belastingen en verzekeringen te betalen. En dan in het land waar je je gaat vestigen een werkvisum aanvragen.
Niet ingeschreven staan in NL heeft ook nadelen, mocht je een keer een overtreding begaan dan kan je meteen gegijzeld worden wanneer je niet direct contant kan betalen.
CyBeR schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:13:
Ligt aan het land. Sommige landen maken compleet geen onderscheid, sommige landen zijn er heel strict in. Andere landen hebben wel een onderscheid maar daar lijkt dat alleen voor statistiek te zijn want de voorwaarden zijn identiek.
Als het puntje bij paaltje komt dan maken alle landen onderscheid als ze een tourist/business visum hebben. Je zal niet zo snel bij de grens worden aangehouden maar mocht je een controle krijgen (en dan is Oekraïne niet het fijnste land om papieren niet in orde te hebben) dan kunnen ze zeker moeilijk gaan doen.

Ik neem aan dat TS enige ervaring heeft met dergelijke landen maar persoonlijk zou ik mij als ondernemer daar nooit gaan vestigen. Je zal overal corruptie tegenkomen en ombudsmannen kennen ze niet. Eerlijk gezegd zou ik het nooit gaan proberen om je maar in te schrijven in het handelsregister daar. Straks krijg je allemaal lokale maffia achter je aan die wat gevarengeld gaat innen om je business 'te beschermen'. Dan kan je veel beter een KVK-inschrijving in Nederland hebben of desnoods Engeland (ltd) of Duisland.

Zelf heb ik een aantal projecten in Rusland gedaan en als je dan bijvoorbeeld verhalen hoort dat goederen bij douane worden achtergehouden en dat je enkele duizenden euro's moet betalen om ze vrij te krijgen dan besef je toch wel dat het een andere maatschappij is.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LauPro schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:32:
[...]
Niet ingeschreven staan in NL heeft ook nadelen, mocht je een keer een overtreding begaan dan kan je meteen gegijzeld worden wanneer je niet direct contant kan betalen.
jving in Nederland hebben of desnoods Engeland (ltd) of Duisland.
Gegijzeld worden?? Waarom zou dat gebeuren?? En dat is een reden temeer om geen overtreding te begaan lijkt me dan.
Buiten dat ben je nog steeds Nederlander als je je uitschrijft, dus als er echt stront aan de knikker is zal de Nederlandse ambassade of overheid altijd helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 17:21:
[...]
Gegijzeld worden?? Waarom zou dat gebeuren?? En dat is een reden temeer om geen overtreding te begaan lijkt me dan.
'Overtredingen' gebeuren in sommige landen wat vaker dan in andere landen :P

Maar ik ben wel op de hoogte van hoe het daar werkt inderdaad, dus voorlopig was ik niet van plan daar iets te beginnen. Sterker nog het is goed mogelijk dat ik na een maand of wat alweer ergens anders heen verhuis vandaar de noodzaak om flexibel te zijn in het e.e.a.
Ik ben nu bijna 5 jaar in geen land ingeschreven. Wel gewerkt in verscheidene landen (met en zonder werkvisum). De meeste landen geven geen problemen, maar je weet maar nooit, geen fijne gedachte.
Nu werk ik voor een amerikaanse organisatie via een recruiter uit Cyprus, krijg betaald.op mijn Nederlandse rekening en ben gevestigd in Maleisië.
Mag ik vragen hoe je dat doet met bv verzekeringen en ander papierwerk? Het klinkt als een enorme formulierenbende 8)7 . Nadeel is ook bv zorgverzekering en opbouw van je WAO, beide misschien toch wel waard om aan te houden. Lijkt mij nogal lastig dat hele tijdte moeten wijzigen. Wel interessant om te horen.
CyBeR schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:13:
Daar zat ik net toen ik dat schreef ook over na te denken maar ik moet bekennen dat ik 't niet weet. 't leek me iig niet van toepassing op TS :P
De TS is daar wel benieuwd naar eigenlijk :P

Ik ken de meeste regels overal wel, maar ik zoek vooral naar een practische vorm om het e.e.a. te regelen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Basszje op 03-09-2012 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:28

JaQ

Navi schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:09:
Volgens mij mag je met een toeristenvisum geen werk verrichten in het buitenland?
Dit is niet helemaal waar. Je kan formeel in Nederland wonen en dus vanuit Nederland factureren, maar je overal ter wereld bevinden. Je zou dit als grenswerken kunnen zien, factureren vanuit Nederland betekent echter ook belasting betalen in Nederland. Let wel: TS mag zich niet inschrijven in UA als inwoner (maar dat raad ik niemand aan, gezien de bureaucratische ongein waar je dan in beland, al is het maar omdat niemand Engels of Duits spreekt).
Basszje schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:11:
Je hebt geen KvK nodig om een factuur te mogen versturen. Voor de bedragen die jij nu noemt (minder dan 5k per jaar) is het onzin. "Incidentele of éénmalige handelingen leiden in beginsel niet tot het ondernemerschap. Er moet sprake zijn van een duurzaam optreden in het economisch verkeer.", aldus de belastingdienst.

Je mag echter geen BTW heffen over het bedrag dat je factureert (en dus ook niet terug vragen over je zakelijk inkopen, maar met de omzet die je noemt kan dat nooit veel zijn :) ) De inkomsten die je genereert zijn "overige inkomsten, bijvoorbeeld uit freelancen" volgens de belastingdienst. Voor een bedrag van 5k per jaar val je ruim onder de belastingvrije grens, dus bruto=netto.

Je zou ook eens kunnen kijken bij Nederlands bedrijven die in UA zijn gevestigd, die zitten vaak te springen om mensen die NL cultuur en problemen kunnen vertalen naar UA (zodat "goedkope" krachten daar e.e.a. kunnen programmeren. Het concept "parkeervergunning" is bijvoorbeeld onbekend in UA. Als je zoiets wilt overbrengen helpt het als er een Nederlander aanwezig is).

Overigens vermoed ik dat je wel wat hobbels te nemen hebt. Hoe kom je bijvoorbeeld aan een betrouwbare internetverbinding zonder dat je ingeschreven bent? Betrouwbare elektriciteit en water zijn al een issue :) (althans, dat was het zo'n 6 jaar geleden toen ik technisch manager van een Nederlands ict bedrijf in Chernivtsi was).

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
JaQ schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:41:Let wel: TS mag zich niet inschrijven in UA als inwoner (maar dat raad ik niemand aan, gezien de bureaucratische ongein waar je dan in beland, al is het maar omdat niemand Engels of Duits spreekt).
Was ik inderdaad voorlopig niet van plan :)
Je hebt geen KvK nodig om een factuur te mogen versturen. Voor de bedragen die jij nu noemt (minder dan 5k per jaar) is het onzin. "Incidentele of éénmalige handelingen leiden in beginsel niet tot het ondernemerschap. Er moet sprake zijn van een duurzaam optreden in het economisch verkeer.", aldus de belastingdienst.
-etc
Ah interessant. Ik ga er voorlopig denk ik inderdaad niet overheen komen. En mocht dat wel gaan gebeuren dan kan ik dat later altijd nog eens regelen. Dank voor die info
Je zou ook eens kunnen kijken bij Nederlands bedrijven die in UA zijn gevestigd, die zitten vaak te springen om mensen die NL cultuur en problemen kunnen vertalen naar UA (zodat "goedkope" krachten daar e.e.a. kunnen programmeren. Het concept "parkeervergunning" is bijvoorbeeld onbekend in UA. Als je zoiets wilt overbrengen helpt het als er een Nederlander aanwezig is).
Ja klopt. Was inderdaad van plan dat rustig aan eens te gaan bekijken. Alhoewel het dan niet de bedoeling is dat ik voor het UA-tarief ineens 40 uur aan de bak mot oid :P
Overigens vermoed ik dat je wel wat hobbels te nemen hebt. Hoe kom je bijvoorbeeld aan een betrouwbare internetverbinding zonder dat je ingeschreven bent? Betrouwbare elektriciteit en water zijn al een issue :) (althans, dat was het zo'n 6 jaar geleden toen ik technisch manager van een Nederlands ict bedrijf in Chernivtsi was).
Nou ja ik ga bij mijn 'baba' wonen dus al die dingen zijn geen probleem aangezien ik gewoon een kamer all-in huur dan. En Kiev is geen Chernivtsi he, maar dat zou wel een tour worden zonder Oekrains / Russisch idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

JaQ schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:41:
Volgens mij is dit juist allemaal geen probleem. Heel veel van die services daar werken prepaid. Je hebt overal machines staan waar je je tegoeden kan opwaarderen. Je betaalt gewoon een maand vooruit itt in Nederland over de afgelopen maand met incasso.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Basszje schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:27:
[...]

'Overtredingen' gebeuren in sommige landen wat vaker dan in andere landen :P
Daar heb ik me werkelijk nog nooit zorgen over gemaakt, ook niet in behoorlijk corrupte landen als Mexico of de Filipijnen.
Basszje schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:27:
[...]

Mag ik vragen hoe je dat doet met bv verzekeringen en ander papierwerk? Het klinkt als een enorme formulierenbende 8)7 . Nadeel is ook bv zorgverzekering en opbouw van je WAO, beide misschien toch wel waard om aan te houden. Lijkt mij nogal lastig dat hele tijdte moeten wijzigen. Wel interessant om te horen.
Verzekeringen: Als ik niet aan het werk ben (en dus verzekerd via werkgever), regel ik een eigen reisverzekering van Oom of Isis. Deze verzekering is compleet en stukken beter dan de zorgverzekeringen die je in Nederland afsluit. Ook zijn de prive ziekenhuizen in "3de wereldlanden" waar ik heb gewoond over het algemeen beter dan het gemiddelde ziekenhuis in Nederland.

Ik heb nog een postadres bij mijn ouders, een bankrekening, spaarrekening en belegrekening (aangezien ik niets opbouw moet ik zelf voor de oude dag zorgen).

Verder geen papierwerk of gedoe.
Het enige gezeik wat ik iedere 4 jaar heb (of meer de laatste tijd) is stemmen... De overheid is niet echt meegaand met mijn situatie...
Een toeristenvisum in Maleisie is 3 maanden geldig, en aangezien ik nooit langer dan dat in het land ben (werk om de 3 maanden op een schip) hoef ik ook geen visumruns te doen. Mijn vriendin die daar blijft wel. Maar goed, als ik vrij ben gaan we toch altijd reizen...

In de landen waar ik heb gewoond was het ook geen probleem om huisvesting te vinden en een internet- / telefoonaansluiting aan te vragen, zonder dat ik daar ben ingeschreven of een werkvisum heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
JaQ schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:41:
[...]
Dit is niet helemaal waar. Je kan formeel in Nederland wonen en dus vanuit Nederland factureren, maar je overal ter wereld bevinden. Je zou dit als grenswerken kunnen zien, factureren vanuit Nederland betekent echter ook belasting betalen in Nederland. Let wel: TS mag zich niet inschrijven in UA als inwoner (maar dat raad ik niemand aan, gezien de bureaucratische ongein waar je dan in beland, al is het maar omdat niemand Engels of Duits spreekt).
En dat is zeker niet waar. In (vrijwel) ieder land ter wereld geldt: als je in dat land werkt, moet je daar inkomstenbelasting betalen. Als dat niet het geval zou zijn, dan zou in Nederland het begrip 'illegaal werk' niet bestaan: je huurt een Somalische werkster en krijgt een factuur uit Somalie - geen probleem toch?

Wel zijn er soms verdragen, maar dan is het nog de vraag hoe die wordt geinterpreteerd. Bijvoorbeeld, Amerikanen mogen in Nederland jaarlijks drie dagen werken zonder belastingplichtig te zijn. Maar toen Madonna een paar geleden een concert gaf, eiste de Nederlandse belastingdienst wel degelijk dat haar Amerikaanse firma (die de Nederlandse organisator factureerde) hier belasting ging betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 11:17:
[...]

Daar heb ik me werkelijk nog nooit zorgen over gemaakt, ook niet in behoorlijk corrupte landen als Mexico of de Filipijnen.

[...]

Verzekeringen: Als ik niet aan het werk ben (en dus verzekerd via werkgever), regel ik een eigen reisverzekering van Oom of Isis. Deze verzekering is compleet en stukken beter dan de zorgverzekeringen die je in Nederland afsluit. Ook zijn de prive ziekenhuizen in "3de wereldlanden" waar ik heb gewoond over het algemeen beter dan het gemiddelde ziekenhuis in Nederland.

Ik heb nog een postadres bij mijn ouders, een bankrekening, spaarrekening en belegrekening (aangezien ik niets opbouw moet ik zelf voor de oude dag zorgen).

Verder geen papierwerk of gedoe.
Het enige gezeik wat ik iedere 4 jaar heb (of meer de laatste tijd) is stemmen... De overheid is niet echt meegaand met mijn situatie...
Een toeristenvisum in Maleisie is 3 maanden geldig, en aangezien ik nooit langer dan dat in het land ben (werk om de 3 maanden op een schip) hoef ik ook geen visumruns te doen. Mijn vriendin die daar blijft wel. Maar goed, als ik vrij ben gaan we toch altijd reizen...

In de landen waar ik heb gewoond was het ook geen probleem om huisvesting te vinden en een internet- / telefoonaansluiting aan te vragen, zonder dat ik daar ben ingeschreven of een werkvisum heb.
Ik geloof best dat wat je doet je nog geen problemen heeft opgeleverd en wat jou betreft moet je dat ook vooral zo blijven doen. Maar geen problemen hebben gehad en legaal bezig zijn zijn twee verschillende dingen en daarom vind ik het kwalijk dat je het anderen aanbeveelt alsof het allemaal niet zo'n probleem en volkomen risicoloos is. Het overtreden van immigratiewetten en belastingregels kan je serieuze problemen opleveren, hoge boetes en naheffingen en in sommige landen gevangenisstraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Om even wat extra inhoud te geven, dit is het betreffende verdag met de VS: http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_04-09-2012

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 04-09-2012 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Let wel dat de meeste landen (waaronder ook Maleisie, dus bovenstaande poster heeft tot nu tu geluk gehad maar kan nog in de problemen kopen) simpelweg een 183-dagen-regel kennen. Verblijf en/of werk je meer dan een half jaar in het land, dan word je er belastingplichtig.

Het effect in Maleisie kan zijn (heeft een kennis van mij gehad toen ik er ook werkte) dat hij op het vliegveld eruit werd gepikt en ter plekke zijn belastingen mocht gaan regelen. Niet regelen is dan geen optie. Gezien zijn salaris ging dat toen om tienduizenden dollars. Heb je dat niet, dan kun je de ambassade gaan bellen om je uit de cel te krijgen...

[ Voor 40% gewijzigd door pagani op 04-09-2012 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:28

JaQ

Free rider schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 13:41:
En dat is zeker niet waar. In (vrijwel) ieder land ter wereld geldt: als je in dat land werkt, moet je daar inkomstenbelasting betalen. Als dat niet het geval zou zijn, dan zou in Nederland het begrip 'illegaal werk' niet bestaan: je huurt een Somalische werkster en krijgt een factuur uit Somalie - geen probleem toch?
Ieder jaar werk ik een aantal weken vanuit Frankrijk voor Nederlandse klanten. Ik woon in Nederland (en heb een Nederlands bedrijf). De aard van de werkzaamheden zorgen er voor dat ik niet fysiek in Nederland hoef te zijn. Jij beweert dus dat ik eigenlijk de inkomsten van die werkzaamheden in Frankrijk moet opgeven, enkel omdat ik mij daar toevallig bevindt?

Als ik een dienst afneem van een buitenlands bedrijf, dan betaalt dat bedrijf (of persoon) toch niet plotsklaps belasting in NL? Vaak niet eens btw....

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
JaQ schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 15:29:
[...]

Ieder jaar werk ik een aantal weken vanuit Frankrijk voor Nederlandse klanten. Ik woon in Nederland (en heb een Nederlands bedrijf). De aard van de werkzaamheden zorgen er voor dat ik niet fysiek in Nederland hoef te zijn. Jij beweert dus dat ik eigenlijk de inkomsten van die werkzaamheden in Frankrijk moet opgeven, enkel omdat ik mij daar toevallig bevind?
Frankrijk is een EU-land, daarvoor gelden weer andere regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timag schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 14:19:
[...]

Ik geloof best dat wat je doet je nog geen problemen heeft opgeleverd en wat jou betreft moet je dat ook vooral zo blijven doen. Maar geen problemen hebben gehad en legaal bezig zijn zijn twee verschillende dingen en daarom vind ik het kwalijk dat je het anderen aanbeveelt alsof het allemaal niet zo'n probleem en volkomen risicoloos is. Het overtreden van immigratiewetten en belastingregels kan je serieuze problemen opleveren, hoge boetes en naheffingen en in sommige landen gevangenisstraf.
In welk opzicht ben ik dan illegaal bezig?? Ik werk niet in Maleisie.. Mijn vriendin ook niet. Dus we hebben geen werkvergunning nodig. Ook verblijven we niet langer dan 3 maanden in het land (en als we niet gaan reizen, doet mijn vriendin doet visumruns, wat legaal is)
Ook ben ik niet belastingplichtig in Nederland aangezien ik uitgeschreven ben. Ik bouw daarintegen ook niets op, wat ik zelf opvang.

Ik heb een tijd zonder werkvisum gewerkt in Mexico, maar dit was door de organisatie geregeld als "vrijwilligerwerk", dus volgens de lokale wetten ook legaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 15:53:
[...]

In welk opzicht ben ik dan illegaal bezig?? Ik werk niet in Maleisie.. Mijn vriendin ook niet. Dus we hebben geen werkvergunning nodig. Ook verblijven we niet langer dan 3 maanden in het land (en als we niet gaan reizen, doet mijn vriendin doet visumruns, wat legaal is)
Ook ben ik niet belastingplichtig in Nederland aangezien ik uitgeschreven ben. Ik bouw daarintegen ook niets op, wat ik zelf opvang.

Ik heb een tijd zonder werkvisum gewerkt in Mexico, maar dit was door de organisatie geregeld als "vrijwilligerwerk", dus volgens de lokale wetten ook legaal.
Als je in totaal in het jaar meer dan een half jaar in Maleisie bent ben je er belastingplichtig, ongeacht of dat opgedeeld is in periodes. (en je verricht dus alleen werk op de boot?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pagani schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 15:18:
Let wel dat de meeste landen (waaronder ook Maleisie, dus bovenstaande poster heeft tot nu tu geluk gehad maar kan nog in de problemen kopen) simpelweg een 183-dagen-regel kennen. Verblijf en/of werk je meer dan een half jaar in het land, dan word je er belastingplichtig.

Het effect in Maleisie kan zijn (heeft een kennis van mij gehad toen ik er ook werkte) dat hij op het vliegveld eruit werd gepikt en ter plekke zijn belastingen mocht gaan regelen. Niet regelen is dan geen optie. Gezien zijn salaris ging dat toen om tienduizenden dollars. Heb je dat niet, dan kun je de ambassade gaan bellen om je uit de cel te krijgen...
Klopt, maar ik ben er niet 183 dagen per jaar, en inkomen uit het buitenland wordt daar niet belast. Mijn vriendin heeft geen inkomen dus betaald geen belasting, ze werken daar ook met belastingschalen.

Heeft niets met geluk te maken, goed uitzoeken wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 15:53:
[...]

Waar werk je dan wel? Als je in Maleisië structureel werkzaamheden uitvoert, ook al is het voor een buitenlandse partij geldt dat nog steeds als ondernemen of een dienstverband (afhankelijk van hoe je werkt). Wat jij daarvan denkt is niet relevant, het gaat om de Maleisische wetgeving daarover.

En waar betaal je bijv. belasting over het vermogen dat je in Nederland opbouwt (je zegt dat je daarvoor rekeningen in Nederland hebt)? Als jij de belastingdienst niet kan aantonen dat je al elders belasting hebt betaald komen ze daar toch echt een keer om.

Het gaat me er eigenlijk niet om hoe jouw situatie is. Laten we daarom voor de discussie aannemen dat jij goed hebt uitgezocht dat de constructies die jij gebruikt volledig legaal zijn. Ik beweer niet dat het wel of niet zo is, ik kan dat gewoon niet beoordelen.

Net zoals jij niet kan beoordelen hoe de situatie is als je in Oekraine aan de slag gaat. Daarom moet je ook niet doen alsof het allemaal simpel is en er geen addertjes onder het gras zitten, zeker gezien de potentiële consequenties als je er naast zit. Dat het in jouw geval allemaal eenvoudig is zegt niets over de situatie van TS. Belastingrecht, -verdragen en immigratiewetgeving verschilt per land en combinatie van landen. Alleen specialisten of mensen die ervaring hebben met het specifieke land weten hoe het echt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Ik vind het overigens wel een interessante discussie zo. Geeft me in elk geval weer veel stof tot nadenken over hoe je dingen al dan niet moet regelen op termijn en waar je zoal tegenaan kan lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timag schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 16:11:
[...]

Waar werk je dan wel? Als je in Maleisië structureel werkzaamheden uitvoert, ook al is het voor een buitenlandse partij geldt dat nog steeds als ondernemen of een dienstverband (afhankelijk van hoe je werkt). Wat jij daarvan denkt is niet relevant, het gaat om de Maleisische wetgeving daarover.

En waar betaal je bijv. belasting over het vermogen dat je in Nederland opbouwt (je zegt dat je daarvoor rekeningen in Nederland hebt)? Als jij de belastingdienst niet kan aantonen dat je al elders belasting hebt betaald komen ze daar toch echt een keer om.

Het gaat me er eigenlijk niet om hoe jouw situatie is. Laten we daarom voor de discussie aannemen dat jij goed hebt uitgezocht dat de constructies die jij gebruikt volledig legaal zijn. Ik beweer niet dat het wel of niet zo is, ik kan dat gewoon niet beoordelen.

Net zoals jij niet kan beoordelen hoe de situatie is als je in Oekraine aan de slag gaat. Daarom moet je ook niet doen alsof het allemaal simpel is en er geen addertjes onder het gras zitten, zeker gezien de potentiële consequenties als je er naast zit. Dat het in jouw geval allemaal eenvoudig is zegt niets over de situatie van TS. Belastingrecht, -verdragen en immigratiewetgeving verschilt per land en combinatie van landen. Alleen specialisten of mensen die ervaring hebben met het specifieke land weten hoe het echt zit.
Zoals ik al vermelde werk ik op een schip, dus niet in Maleisie, ook niet voor een organisatie aldaar. Ik werk voor een recruiter in Cyprus.
Als ik al ergens zou zijn ingeschreven, zou ik, vanwege het feit dat de meeste landen speciale belastingrechten hebben voor zeelui, geen inkomstenbelasting hoeven te betalen.

Vermogensbelasting hoef ik me momenteel nog niet druk over te maken, maar ben bezig met de opties bekijken voor als het zover is (legaal). Hopelijk is dit zo snel mogelijk uiteraard...

Waarin doe ik alsof het simpel is om in Oekraine te beginnen?? Ik heb geen flauw idee... Het enige wat ik doe is mijn ervaring geven en proberen de TS te zeggen dat hij zijn droom niet moet laten varen vanwege wat papierwerk en mogelijke hobbels op de weg.

En blijkbaar heeft de TS wat aan deze discussie, en zolang dat het geval is zal ik mijn ervaring blijven delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
JaQ schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 15:29:
Ieder jaar werk ik een aantal weken vanuit Frankrijk voor Nederlandse klanten. Ik woon in Nederland (en heb een Nederlands bedrijf). De aard van de werkzaamheden zorgen er voor dat ik niet fysiek in Nederland hoef te zijn. Jij beweert dus dat ik eigenlijk de inkomsten van die werkzaamheden in Frankrijk moet opgeven, enkel omdat ik mij daar toevallig bevindt?
Toch is het zo. Je bent inkomstenbelasting verschuldigt in het land waar je je bevindt op het moment dat je de werkzaamheden verricht.
Wel heeft Nederland met Frankrijk -als ik het goed heb- een zogenaamd 180 dagen verdrag. Dat houd in, als je je minder dan 180 dagen in Frankrijk bevindt, dat kan je de inkomsten ook in Nederland opgeven.
Als ik een dienst afneem van een buitenlands bedrijf, dan betaalt dat bedrijf (of persoon) toch niet plotsklaps belasting in NL? Vaak niet eens btw....
Dat hangt er van af waar de betreffende werknemers zich bevinden als ze die dienst verrichten. BTW heeft een andere grondslag en wordt daarom een ander verhaal.

Overigens zijn er wel allerlei regelingen voor bijvoorbeeld zeelui en vrachtwagenchauffeurs. Maar voor jou zal dat niet gelden: als jij ineens besluit om een brievenbusfirma in een tropisch land op te richten, en dan vanuit die firma gaat factureren terwijl je in Nederland (of Frankrijk) werkt, dan ontloop je niet ineens de Nederlandse cq. Franse belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Free rider schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 22:23:
[...]

Toch is het zo. Je bent inkomstenbelasting verschuldigt in het land waar je je bevindt op het moment dat je de werkzaamheden verricht.
Wel heeft Nederland met Frankrijk -als ik het goed heb- een zogenaamd 180 dagen verdrag. Dat houd in, als je je minder dan 180 dagen in Frankrijk bevindt, dat kan je de inkomsten ook in Nederland opgeven.
Veel landen hebben onderling afspraken dat je niet in zowel het land waar je werkt als waar je woont belasting hoeft te betalen, maar dat je kunt kiezen. Volgens mij is dit sowieso het geval binnen de EU. Het is niet zo dat je 2 keer belasting betaald over hetzelfde bedrag.
Pagina: 1