cpu wordt 98.5 graden celcius in idle

Pagina: 1
Acties:

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Beste tweakers,

Zoals af te lezen aan de titel van dit topic wordt mijn cpu angstvallig warm; het is een i7-860 met de intel stock koeler. Ik heb zelf helemaal geen ervaring met het regelen van de koeling van mijn pc, dus vroeg ik mij af wat het handigst is om te doen;
  • het zelf toepassen van koel pasta; hoe moet je het residu van het achtergebleven koel pasta weghalen. Ik heb gelezen dat dit met 97% alcohol moet, maar ik ben niet in het bezit van dergelijk alcohol (kan het ook gewoon met 40% jonge jenever en een stuk stof?). Welke koelpasta raden jullie aan voor iemand die het voor de eerste keer zelf moet toepassen?
  • het monteren van een aftermarkt koeler; in deze situatie hoef ik alleen het koelpasta residu van de cpu af te halen, dus is hier de kans minder groot om in ieder geval dat te verpesten. Ik zat te denken aan de CM tX3, deze kost ongeveer 15 euro en ik wil, zolang er niet een extreme sprong in verschil van de temp. wordt gemaakt, max. 20 euro aan de koeler uitgeven.
Dus wat is jullie advies? Of kent iemand nog een winkel in de buurt van den haag die koel pasta of een after market koeler voor je wil aanbrengen?

Mvg,

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Heb je de huidige koeler zelf geplaatst of heb je het systeem zo in z'n geheel gekocht? Want in het laatste geval zou ik gewoon terug gaan met de mededeling dat het niet goed is. 100gr in idle is niet best inderdaad.

Is de ventilator van de koeler wel aangesloten en kan deze wel draaien? wat zijn de temperaturen als je de kast open laat (misschien is het een airflow probleem) etc etc. Wat heb je zelf al gedaan behalve te denken dat je iets nieuws moet kopen?

• justin_ti
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:21
Dergelijke temperaturen zijn (volgens mij ook voor een i7) schadelijk! Dus ik zou even nagaan of de koeler wel echt zo warm wordt of dat de sensors misschien geflipt zijn of verkeerde eenheden doorgeven. Je kunt het best de koeler even aanraken met (een vuurvast) deel van je hand. Normaal geldt dat 50 graden celsius als AUW voelt bij een aanraking van 2 a 3 seconden. Een after market koeler is niet nodig, alleen wenselijk onder bepaalde omstandigheden. Als hij echt zo warm wordt zou je bijna denken dat er nog een plasticje onder zit.

• moh.moh
  • Niet online
Dit systeem heeft al ongeveer 2 jaar prima gedraaid. De koeler op de cpu en de fans in de kast draaien allebei gewoon, dit zijn de gemeten temp.'s met een open kast ( dus beide zijkanten zijn weggehaald )

maar doordat ik dacht dat de temp. zo hoog was door stof heb ik hem wel een keertje eruit gehaald om het stof eruit te blazen.

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 12:35
Iets zegt me dat bij deze actie ( het blazen ) je
Of wat stof op de cpu hebt geblazen, en daarna de koeler terug hebt geplaatst,
Of de Koeler niet goed terug hebt geplaatst.

zit die echt goed vast geklikt?

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 19:37
Intel pushpin design is recipe for disaster.

Grote kans dat die er gewoon niet goed op staat.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• moh.moh
  • Niet online
Ik heb het net nog met een 4 dagen oude nieuwe stock koeler van mijn andere pc getest en dan zit hij op 40 tot 50 graden idle. Ja, de pushpin is vorlgens mij ook deel van het probleem, want een van de pins is volgens ook een beetje gaan verbuigen.

Ik heb zo juist de koeler met het probleem opnieuw geplaatst; de temperatuur onder idle zit nu rond de 55 graden en de temperatuur met 100% cpu belasting zit op 93 graden. Dit vind ik eerlijk gezegd alsnog te veel en nu weet ik wel zeker dat de fan er goed op zit; heeft iemand nog een goed advies hiervoor?

[ Voor 69% gewijzigd door moh.moh op 03-09-2012 17:00 ]

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-11 11:24
heb je ook nieuw pasta gebruikt?

mixing a drink and music

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:58

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Noel schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:15:
Intel pushpin design is recipe for disaster.
Ik heb in mijn leven al heel wat intel stock pushpin koelers gezien en gemonteerd, en kan met overwegende zekerheid zeggen dat het 'recipe for disaster' meer bij de gebruiker ligt dan bij de koelers van Intel.

Korte uitleg: Out of the box niet aan de flapjes van de koeler gaan zitten, gewoon rechtstreeks er op duwen. Om los te maken de flapjes richting de pijltjes draaien en los halen. Bij hermonteren de flapjes weer in de originele positie zetten en vast klikken.

Mee eens, er zijn mooiere/betere manieren, maar het werkt verder prima.

(Intel uitleg met plaatjes: http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-032036.htm)

[ Voor 5% gewijzigd door DominoNL op 04-09-2012 09:37 ]

Pagina: 1