Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

stevige 14 inch laptop met goede akku

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

ik ben nu al een tijdje op zoek naar een laptop voor mijn studie en wat alledagse dingen.

Ik doe al een tijdje wat onderzoek, maar ik kan geen goede laptop voor mezelf vinden omdat of de prijs te hoog is, of de specificaties niet zo goed zijn. Maar eerst ff een overzicht:

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik zal de laptop vooral voor mijn studie gebruiken. Ik draai programmas zoals matlab of R daarop. Behalve dit de complete office suite en vooral outlook. Ik schrijf ook veel aan papers, een geod keyboard is dus een pre. In mijn vrije tijd wil ik graag een film kunnen kijken in goede kwaliteit en met redelijk geluid. De scherm mag dus wel goed zijn.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Ik ben student en mijn budget ligt rond de 800 euro.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja, ik ben eigenlijk bijna elke dag op de laptop aangewezen. Ik doe veel aantekeningen op de laptop.
Een accuduur van minimum 4 zou dus goed zijn. Ik wil de laptop het liefst niet over 14 inch, maar groter scherm met laag gewicht is ook leuk. Hij moet niet kleiner zijn dan 13 inch, anders wordt het schrijven en tegelijk lezen van research papers erg lastig.
Ook neem ik geen muis met me mee, ik zou een goed trackpad wardeeren.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb op dit moment een dell m1330 met een ssd erin. Die loopt OK, maar hij begint toch langzaam uit elkaar te vallen. Ik heb goede ervaringen met dell gemaakt en met de kortingsbonnen kom je vaak op een goede prijs uit. Ik hoor ook goede dingen over Lenovo en Asus, maar heb de laptops nog nooit in handen gehad.

Het liefst zou ik dus een 14 inch laptop met goed scherm, goed keyboard, goed trackpad en een baterijduur van minimum 4 uur hebben. Het is voor mij belangrijk dat de laptop bij normaal gebruik over 3 jaar nog te gebruiken is.
Verder speel ik geen spelen op de laptop, maar uit ervaring zou ik een dedicated graphics oplossing beter vinden, omdat ik de ervaring heb gemaakt dat de integrated oplossingen nog sneller verouderen dan de dedicated oplossingen.

Ik heb een SSD van crucial van 128GB. Die vindt ik groot genoeg en pak die graag in mijn nieuwe laptop als het kan. Dan kan ik namelijk de origineele verkoopen. Wat weer geld oplevert.
Ook heb ik niks aan een optical drive. Die verkoop ik dan ook gewoon door als het wat oplevert.
Bovendien koop ik ook graag een goed tweede hands product als jullie dat aanraden.

Laptops welke ik tot nu interessant vindt zijn de
Inspiron 14z van Dell, slechte sherm volgens mij
XPS 14z van Dell, ook geen goede scherm
XPS 14 van Dell, maar die is te duur

Hebben jullie een tip voor mij?

• NoTwo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-08 19:14
Interessante topic.

Iemand een idee?

Verwijderd

Lenovo L430?

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Deze heb ik sinds vorige week en ik ben er zeer tevreden over, hij voelt heel degelijk aan een is niet overdreven zwaar (2,3kg). Ook heeft die een 900p scherm en gaat of 4 uur mee op de accu.

Verwijderd

4 uur is wel behoorlijk slecht voor een 14". De meeste thin & lights die de afgelopen jaren populair waren gingen 7 uur of meer mee.

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 13:44

Spockz

Live and Let Live

Dat hangt er ook maar vanaf wat je er precies mee uitspookt Darkstone. Zelfs op een nieuwe MBP (met nieuwe accu) die 7 zou moeten kunnen draaien kun je binnen een uur zonder stroom zitten.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Verwijderd

Wlie, gebruik je toevallig de mSata aansluiting voor een mSata SSD? Ik kan geen goed antwoord vinden of dit werkt en bootable is. Bedoeling is om mSata SSD als primaire schijf te gebruiken voor windows en programma's. En de normale SATA schijf als data opslag.

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Wlie schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:24:
[...]

Deze heb ik sinds vorige week en ik ben er zeer tevreden over, hij voelt heel degelijk aan een is niet overdreven zwaar (2,3kg). Ook heeft die een 900p scherm en gaat of 4 uur mee op de accu.
Koop er een battery slice bij en je kunt er op zijn minst meer dan 12 uur mee vooruit. Heb mijn Thinkpad T410 eveneens voorzien van een battery slice, accuduur is er 14 (!) uur mee.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Wlie
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 19:56:
Wlie, gebruik je toevallig de mSata aansluiting voor een mSata SSD? Ik kan geen goed antwoord vinden of dit werkt en bootable is. Bedoeling is om mSata SSD als primaire schijf te gebruiken voor windows en programma's. En de normale SATA schijf als data opslag.
Nee, voor zover ik weet kan er ook geen mSata SSD in, de info die ik hierover kan vinden is een beetje tegenstrijdig :(

Verwijderd

Wlie schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 11:22:
[...]

Nee, voor zover ik weet kan er ook geen mSata SSD in, de info die ik hierover kan vinden is een beetje tegenstrijdig :(
Dank voor je antwoord.

Ja voor mij ook. Op pagina 24 van de handleiding (https://www.lenovo.com/sh...uides/l430_l530_ug_en.pdf) zie je dat er een klein klepje wegmoet hiervoor. Zou je eventueel even kunnen kijken of er een aansluiting is?

Hier heeft iemand er wel een mSata ssd in zitten: http://thinkpad-forum.de/...rfahrungsbericht-zum-L430 Echter kan ik niet vinden of hij ook het OS op deze schijf heeft geïnstalleerd.

Iemand anders in die thread:
Hi, mein Betriebssystem läuft über die mSATA. Das sorgt offenbar für geringe Geräusche. Bei der Benutzung des Geräts auch unter Vollast (ich weiß nicht, was Du darunter verstehst; bei mir ist Vollast: Mehrere Programme geöffnet, Internet geöffnet; spiele spiele ich nicht) gibt es bei meinem L430 i-3 keinerlei Geräuschentwicklung. Das Gerät ist so still, dass man sich die Frage stellt: wie kann das sein? Das Gerät ist doch an?! Schöne Grüße
Oftewel het zou moeten kunnen om een mSata SSD te plaatsen en het OS daarop te installeren. Dit bevestigd het ook: http://www.uni-rabatt.de/...9edafdd4a40e6fc9ba45b7493

Nog een bedrijf dat de laptop inclusief msata als bootdevice gebruikt http://www.lapstars.de/Th...30-2464A27-SPECIAL-I.html

In de reacties van deze webwinkel staat ook dat iemand een msata als bootdevice gebruikt http://www.notebooksbilli...topseller+n2l36ge+246836g

Hopelijk wil jij voor mij bevestigen dat er daadwerkelijk een aansluiting is (achter het klepje). Kun je dan ook even aangeven welk type jij hebt? Eventueel de shop waar je hem gehaald hebt?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2012 20:16 ]

• Wlie
  • Niet online
Ik ga morgen even kijken voor je, ik hou je op de hoogte.

edit;

Zo te zien kan er inderdaad een mSata SSD in *O*
Hier foto's van de laptop en van het slot.
De antennes van WiFi zitten in de weg maar er is vast nog wel voldoende plek over om ze ertussen te peuteren.

Ik neem aan dat hij bootable is, in het Boot Priority Order menu van het BIOS staat er een ATA HDD0 (Toshiba), ATA HDD1 (leeg), ATA HDD2 (leeg). Het lijkt me sterk dat mSATA niet een van deze twee is ^^

[ Voor 95% gewijzigd door Wlie op 31-10-2012 23:58 ]

Verwijderd

Heel erg dank. Heb hem nu in bestelling staan met een Crucial M4 128 GB mSata.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2012 22:23 ]

• Wlie
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:22:
Heel erg dank. Heb hem nu in bestelling staan met een Crucial M4 128 GB mSata.
Oke mooi, je zult er geen spijt van krijgen. Laat even weten of het werkt.

Verwijderd

Zal ik zeker doen. Verwacht hem ergens komende week binnen te hebben.

Verwijderd

De laptop en mSata ssd zijn binnen. Kort verhaal: hij boot nu vanaf mSata SSD en ben er erg blij mee!

Lang verhaal:
Laptop binnen dus aanzetten! Hmmm allemaal branded thinkpad in Windows. Windows update draaien: een grote ellende. Updates die niet geinstalleerd konden worden etc. Systeem teruggezet naar factory settings en nogmaals proberen. Wederom mislukt....

Goed gaan we de mSata SSD eens installeren. Na de handleiding doorgelezen te hebben zou het 2 schroefjes zijn. Het klepje bleef echter akelig vast zitten, dus nogmaals lezen. Ja echt 2 schroefjes, dus iets harder trekken. Blijkbaar zit het klepje met een soort van klemmetjes vastgeklikt.

Klepje open, mSata uitpakken en in het slot stoppen. Dan de vraag, hoe zet ik die vast? Dat bleek met een schroefje welke niet in de latop zat en welke niet meegeleverd was met de mSata SSD. Dus ik richting bouwmarkt, nadat ik op internet gelezen had dat ik een 2M 3mm schroefje moest hebben. Die hebben ze daar echter niet. Dan maar een oude, nog werkende laptop als donor gebruiken.

SDD vastgezet met een donorschroefje. Waar laat ik echter de antennekabels van de WWAN? Die heb ik maar naar boven, zie foto's van Wlie, gelegd. Beetje onder het plastic geschoven....

Laptop aangezet, deze ziet in het bios de mSata SSD, yes! Doorbooten naar Windows. Deze herkent ook de mSata SSD.

Nu Windows maar eens installeren op de mSata SSD. Echter levert Lenovo geen cd maar geeft je de mogelijkheid recovery dvd's te maken. Die 2 keer gemaakt (totale set 5 dvd's!) omdat ik bij de eerste keer te weinig DVD's had. Gelukkig brandde ik alles op DVD+RW. Nieuwe DVD's gekocht en daar de complete set op gebrand. Gelukkig hadden we op het werk een Windows 7 64bit Pro DVD en had ik er zelf een gevonden op internet (licentie zit als sticker onder de accu). Dus ik kon gaan installeren.

Nadat ik een goede handleiding had gevonden: http://forum.notebookrevi...g-windows-7-thinkpad.html wist ik wat me te wachten stond. ThinkVantage System Update is trouwens een geniale tool, maar daarover straks meer.

Windows installatie duurde 20 minuten waarbij de key ook al is ingevoerd. Resolutie iets beter zetten. Wireless driver installeren. Verbinden met internet. ThinkVantage System Update installeren. Deze maakt een extra optie in je configuratiescherm. Als je hiervoor kiest start je dit programma op welke automatisch de drivers opzoekt en download en installeert. Let wel goed op welke Thinkpad tools je aanvinkt, niet alles is handig.

Windows update verliep nu ook helemaal goed. Na een paar reboots (en deinstallatie van teveel aangevinkte thinkpad tools) ben ik weer helemaal up to date. Vervolgens Avast free geinstalleerd.

Tenslotte wil ik de boottijden niet onthouden. Vanuit koude start tot inlogscherm: 15 seconden. Vingerafdruklezer inloggen en 5 seconden later ben je klaar om te werken. Al heb je dan nog geen wireless, dus van knopje indrukken tot internetten: 30 seconden.

Houdt er wel rekening mee dat een mSata via SATA 2 (3GB/s) gaat en niet via SATA 3 (3GB/s). De vraag is echter of je dat gaat merken. In de sequentiele lees / writes natuurlijk wel, maar in de praktijk weet ik het niet. Het is mijn eerste systeem met SSD en zou nu al niet meer terug willen. Dat terwijl het systeem nog maar een paar uurtjes draait (en daar zit de installatie ook bij) op SSD.

@ Wlie, P.S. op de foto's zag ik dat je extra geheugen hebt bijgeprikt. Mag ik vragen of je daar iets van merkt?Of is het voor de toekomst gedaan?

• Wlie
  • Niet online
Goed om te lezen dat het allemaal gelukt is en werkt :) Wat vind je eigenlijk van de laptop? Daar heb je nog geen woord over getypt :P
Dat geheugen is voor het draaien van Virtual Machines voor school, met normale programmas merk ik er niets van, 4 GB is in dat geval meer dan genoeg. In de handleiding staat dat 8GB het maximale is maar volgens de Intel specs word tot 24GB 32GB ondersteunt. Bij mij zit er nu 12GB in en ook dat werkt zonder problemen. De handleiding is niet het sterkste punt van Lenovo... :P

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-11 15:38
Alles leuk en aardig met die uitgebreide teksten hierboven, maar dit heeft toch niets te maken met de vraag van de TS? Vind je 4 uur trouwens niet wat weinig? Zoals al eerder is gezegd hebben veel thin & lights toch snel wat meer uren tot hun beschikking.

To dare is to do

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@Slaapje: Het is een lastige vraag denk ik. Ik heb ook een topic lopen over een kleine laptop met lange accuduur. Weinig concrete tips, en de laptops die genoemd worden zijn ook nog eens amper verkrijgbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door SvMp op 13-11-2012 11:23 ]

Pagina: 1