Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:21
Op de scouts hebben wij 2 mengpanelen. Beide zijn JBSystem, maar een ander type.
Het eerste is een iets groter paneel, vaak gebruikt en daar zijn wat schuiven van kapot.
Het tweede is kleiner, weinig gebruikt en werkte perfect. Helaas werkte...

De zekering is nog in orde, en ik heb de binnenkant gecontroleerd op visuele schade (bolle elco's, brandplekken, ...). Ik heb dan 1 weerstandje vervangen waar een brandplek te zien was.
Echter het probleem was nog niet opgelost. Dus wat met de multimeter beginnen meten, blijkbaar komt er geen spanning op de printplaat aan (voor zo ver ik kon zien, zo veel ken ik niet van elektronica).

De secundaire wikkelingen van de transformator lijken in orde, maar de primaire wikkelingen kon ik geen weerstand van meten. Vandaar heb ik het vermoeden dat de ingebouwde 'thermal fuse' het begeven heeft.

Nu gelukkig hebben we nog het eerste mengpaneel ook, maar de transfo is iets groter. Specificaties staan er niet op en het type nummer komt niet volledig overeen. Qua draden zijn ze in ieder geval wel hetzelfde.

De trafo van het eerste paneel:
Trafo eerste (grote) mengpaneel

En die van het tweede:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IxPrmaYP9uB8DQAy8U5LKu8f/thumb.jpg

De vraag van één miljoen is nu uiteraard: gaat het werken als ik de trafo uit het eerste mengpaneel in het tweede mengpaneel steek? Hoe valt dit te controleren?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Als je niet weet welke voltages er uit de kapotte trafo komen valt dat niet te controleren. Of je moet een uitgebreide technische spec/schema hebben van die mengtafels. Het is op zich niet ondenkbaar dat die twee tafels dezelfde spanningen nodig hebben,maar zeker weten doe je het niet. Ook niet als de kleuren van de draden hetzelfde zijn.

Heb je al gegoogled op het typenummer van de trafo's?

[ Voor 7% gewijzigd door Wokkels op 03-09-2012 14:20 ]

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:54

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welke JB Systems zijn het?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
De type nummers kon ik niet meteen vinden, maar ik ga zometeen nog langs de scouts en dan kijk ik nog een keer of maak ik nog wat foto's.

Google heeft trouwens helaas niet veel wijsheid rond de typenummers van de transformators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Ik kwam op google ook niks tegen op die typenummers, wel vroeg ik me af wat je zou hebben aan een interne zekering als je die toch niet kan vervangen.
Toen kwam ik hier op uit waar de TS zich hetzelfde afvraagt als mij :
http://music-electronics-forum.com/t25580/

Ik heb het allemaal nog niet doorgelezen, misschien heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
I would never jumper a thermal fuse in a transformer for a customer repair. But I've done it many times for my own uses and resurrected a piece that would otherwise not be economical to repair and got years more use out of it. Generally I just solder in a pigtail fuse and cover it with heat shrink tubing. I believe a lot of these thermal fuses fail randomly or have a funky duty cycle. They seem to fail for no apparent reason sometimes. In any case. I have never had a problem with a "repaired" transformer. That said, it would not be good practice to do it for a shop situation IMHO
Can't say why. But internal fuses seem to drift from spec regularly. Failing prematurely or failing to fail. What could the harm be in putting another fuse in parallel!?! If there is a legitimate problem the new fuse will fail. If the OEM fuse was our of spec such that the new fuse holds, you get your amp back!
Dat laatste is ook mijn ervaring: hij zat net 5 min onbelast onder spanning, toen plots het 'power ledje' doofde. Hoewel het een warme dag was is er voor de rest niets mee gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Als je (zoals je 2e quote impliceert) een tweede fuse wilt plaatsen, kun je wel beter de thermal fuse kortsluiten en de tweede fuse in serie zetten i.p.v. de tweede parallel aan de thermal fuse zetten.
Om te testen kun je eventueel wel even de tweede fuse parallel zetten, maar ik zou het niet als definitieve oplossing gebruiken.
Pagina: 1