Apple TimeCapsule vs High-end router + NAS

Pagina: 1
Acties:

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Hey,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe router (Heb nu een Linksys E2000), en omdat ik enigszins grote Apple fan ben, dacht ik eraan dat een Apple TimeCapsule (2TB) mijn huidige router wel kon opvolgen.

Echter heb ik een aantal vragen, want €279,- euro betaal je niet zomaar voor een router.
Ik heb gezocht op Google, maar op sommige dingen kon ik geen antwoord krijgen.

1. Ik heb een aantal benchmarks online bekeken, maar niet vergelijkt met andere high- end routers.
Ik heb ergens gelezen dat de internet poorten geen Gigabit zijn; Maakt dit verschil? (Ik heb Ziggo 120Mb/s glasvezel)

2. De ingebouwde HDD wordt behalve gebruikt voor het backuppen van mijn Mac, ook gebruikt als waar ik nu mijn Dropbox account voor gebruik. Is dit mogelijk, en zo ja, ook onder Windows?

2.1 Ik heb gelezen dat uploaden naar de interne HDD van de TC met ongeveer 30 Mb per sec gaat; Aanzienlijk slomer dan bij een interne HDD van je pc, welke rond de 80 Mb per sec schrijft & leest. Is er iets wat dit sneller kan maken?

3. Ik neem aan, dat als ik mijn 2 Windows desktops aansluit op de router; Dat ik kan internetten zonder benodigde configuratie?

4. De ingebouwde HDD, kan ik die ook bereiken via een iPad of iPhone?

5. Is een Apple TimeCapsule qua prijs / kwaliteit verhouding voordeliger dan een High- end router + NAS / Externe HDD of niet?

6. Momenteel haal ik met mijn MacBook rond de 5Mb per sec (Draadloos) op een 2,4Ghz verbinding.
De TC heeft 2 verbindingen in de lucht, 2,4Ghz en 5Ghz. Zal ik (aanzienlijk?) verschil kunnen merken qua snelheid en bereik?

Bedankt! :)

An  a day keeps the doctor away.

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hier kan je wat informatie bekijken:
http://www.apple.com/nl/timecapsule/specs.html

Daar blijkt dus al uit dat er wel gigabit poorten zijn voor LAN :) . Op je andere vragen heb ik niet echt een antwoord.

Edit: Als je met je vraag misschien doelde op het feit dat de WAN poort geen gigabit zou zijn... Die is wel gigabit :) .

[ Voor 23% gewijzigd door Aloys op 03-09-2012 14:03 ]

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Hm, nu vraag ik het me toch echt af waar ik het gelezen heb. :P

Anyway, die vraag is nu dus beantwoord. :)

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
5. Is een Apple TimeCapsule qua prijs / kwaliteit verhouding voordeliger dan een High- end router + NAS / Externe HDD of niet?
en omdat ik enigszins grote Apple fan ben
Dat hangt er nogal vanaf hoeveel 'kwaliteit' je toekent aan het Apple logo, en wat je ermee wilt doen.
Vrijwel iedere (single disk) NAS heeft meer functionaliteit en meer performance dan een TimeCapsule, en tegen een (veel) lagere prijs. Maar er staat geen Apple op. En die extra functionaliteit is alleen nuttig als je hem ook gebruikt. Wat heb je aan een ongebruikte torrentclient?

Een TP link dual band gigabit router (de WL-WDR4300) kost 75 euro. Een Western Digital My Book Live 2TB kost iets van 140. Samen 215 euro. Do the math.
2.1 Ik heb gelezen dat uploaden naar de interne HDD van de TC met ongeveer 30 Mb per sec gaat; Aanzienlijk slomer dan bij een interne HDD van je pc, welke rond de 80 Mb per sec schrijft & leest. Is er iets wat dit sneller kan maken?
Even aannemend dat je MB bedoeld: Die 30MB ga je draadloos niet halen. Wil je bedraad een hogere doorvoersnelheid, heb je een zwaardere NAS nodig. (Maar is dat nodig? Voor incrementele backups is over het algemeen de bandbreedte niet zo'n probleem. Zo veel veranderd er niet in je data.)

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Als ik het zo bekijk, zou ik bij de TimeCapsule alleen voor de extra gebruiksvriendelijkheid extra betalen.

Echter heeft de TC voor mij (Het verhaal van het Apple eco- systeem...) wel extra voorkeur dan een NAS en High- end router waar ik nog niet eens de helft qua performance van behaal.

Ik zal er nog eens een nachtje over slapen.

Nog even extra Google'n over de compatibiliteit met Windows systemen etc, etc... En dan ben ik er denk ik wel uit. :)