HD onherkenbaar

Pagina: 1
Acties:

• kowlier
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-04-2025
Beste tweakers.

ik zit thuis met een kapotte laptop die ik poogde te herstellen, maar stuitte op het volgende probleem.
de begon allemaal met een HD crash, de HD werd niet meer gedecteerd. geen probleem, harde schijf testen op andere laptop, wat goed ging, en daarna formateren.
maar eens ik ze terug in de originele laptop steek bleef het probleem bestaan. in zowel windows setup als in het bios wordt de HD niet gezien, maar in boot order menu wel...
enig idee wat hier het probleem kan zijn?
reeds 2 HD's geprobeerd. de 2e was met een xp installatie op. die boot in het menu om safe mode te kiezen, maar doet verder niets. wordt ook niet gezien in het bios en windows install menu.

MVG

PSN - ps4 : sir_kowlier

Verwijderd

Laat eerst eens de SMART gegevens zien van jouw schijf. Dus stop hem terug in het systeem waarop je hem hebt geformatteerd, en gebruik HDtune of CrystalDiskInfo om de SMART uit te lezen.

Kijk in het bijzonder naar UDMA CRC Error Count want dat is een indicatie voor kabelfouten.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:58

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als een hardeschijf in een ander systeem wel functioneerd en in het orginele systeem gezien wordt in het BIOS, maar niet in de Windows Setup, dan dien je hoogstwaarschijnlijk extra drivers te laden voor de ATA controller tijdens de setup.

Dat een Windows XP installatie vanuit een ander systeem niet wil doorstarten is overigens niet zo bijzonder, dit werkt over het algemeen alleen wanneer je twee identieke systemen hebto f nagenoeg identiek, met name op het gebied van Chipset.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Maar hij zegt dat de hardeschijf ook niet in het BIOS wordt herkend; dus niet enkel in de Windows Setup. Wel weer in boot order zegt hij; maar om die reden dacht ik eerder aan een kabelprobleem.

Maar er zit wel een fout in zijn verhaal; hij zegt dat de 2e hardeschijf niet in het BIOS te zien was maar hij wel het boot menu krijgt om safe mode te starten. Dan heeft het BIOS toch van die schijf gelezen, dus dat lijkt goed te werken en zoals jij zegt werkt het zelden om een complete install in een ander systeem te booten.

• kowlier
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-04-2025
idd, dat besef ik ook, maar het was gewoon om te controleren of die 2e schijf wel in het bios verscheen.
daarom dat ik ook verbaasd was dat de schijf eerste bootte in safe mode screen, maar niet in het bios gezien werd.

@cipher, dat zal ik dan eens proberen.
zou wel spijtig zijn als het een kabelprobleem in de laptop zelf is, is wss niet gemakkelijk te vervangen :/

PSN - ps4 : sir_kowlier