Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Sponder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-02-2024
Hoi Allen,

Ik heb vorig jaar een nieuw (game) systeem gebouwd, op een ASRock X58 Extreme6 plank. (met een intel I7 en 6 GB RAM) Een jaar lang zonder problemen op kunnen werken, maar nu kampt het systeem met een vaag probleem welke ik nog niet eerder tegen ben gekomen.
Als ik de shift toets indruk komen er vreemde tekenreeksen te staan, meestal "5.0W" maar soms ook % en of $ tekens erbij. Ook werkt de spatiebalk dan amper (moet 4x drukken voor ik een spatie krijg)
Ik weet zeker dat het niet aan windows ligt, niet alleen hielp een re-install niet, maar als ik een ander os boot (DOS / Ubuntu) dan doet hij het ook.
Het vreemde is dat hij het niet constant doet. (maar 90% vd tijd wel)
Ik heb al geprobeerd:
- andere toetsenborden geprobeerd.
- bios gereset.
- reinstall windows
- andere USB poorten (2.0 en 3.0) geprobeerd
- temperaturen gecontroleerd, er is niets wat te heet wordt.

Ik heb alleen geen ps/2 toetsenborden meer, enkel USB planken.
Wel is het zo, dat als ik een draadloos plankje (met een USB receiver) probeer, hij dit probleem niet heeft.

Heeft een van jullie een idee waar dit aan kan liggen / wat ik nog meer kan proberen om dit op te lossen voor ik een ander moederbord ga regelen?

Alvast bedankt!

Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midnight4u
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-02-2024
Start je pc eens op met een USB stick(of via floppy drive) met daarop een bootable, simpele loader. En zorg dat je direkt in een "command" omgeving zit. Kijk of je in dat "command" omgeving wél normaal kunt typen?

Of gebruik dit ZONDER een bios erop (natuurlijk :) ) http://www.bootdisk.com/
En typ dan.

if the corruption has no consequences then there is no end to it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mogelijk is er iets van een keybinder geïnstalleerd? dan wel via malware of een ander (keyboard software) programma. Een herinstallatie zal dit zeker oplossen. kijk bij toetsenbord instellingen of deze op: "english - english international" staat zoals dat hoort in Nederland en verwijder de overige. Installeer voor de lol je chipset driver ook is opnieuw. En start zo min mogelijk rommel mee op met het systeem > schakel overbodige dingen uit met MSconfig!

Intels chipset: http://downloads.guru3d.com/download.php?det=2954

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midnight4u
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 00:55:
Mogelijk is er iets van een keybinder geïnstalleerd? dan wel via malware of een ander (keyboard software) programma. Een herinstallatie zal dit zeker oplossen. kijk bij toetsenbord instellingen of deze op: "english - english international" staat zoals dat hoort in Nederland en verwijder de overige. Installeer voor de lol je chipset driver ook is opnieuw. En start zo min mogelijk rommel mee op met het systeem > schakel overbodige dingen uit met MSconfig!

Intels chipset: http://downloads.guru3d.com/download.php?det=2954
Hij zegt dat ie windows al opnieuw geïnstalleerd heeft in zijn post. Vandaar dat ik zo'n opstart device 'geval' voorgesteld heb voor een test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Sponder
thanks voor de antwoorden.
Malware lijkt me niet, omdat het probleem zich ook voordoet als ik iets anders boot als windows. (op oude install was dit ook een van mijn vermoedens, vandaar dat ik flink heb lopen scannen, niets gevonden..)
Ik heb na de reinstall de laatste intel drivers al gedownload, zal vanavond nogmaals op een update checken.
zal ik meteen een bootable floppy downloaden.

thnx again!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midnight4u
Cpt.Sponder schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 08:20:
thanks voor de antwoorden.
Malware lijkt me niet, omdat het probleem zich ook voordoet als ik iets anders boot als windows. (op oude install was dit ook een van mijn vermoedens, vandaar dat ik flink heb lopen scannen, niets gevonden..)
Ik heb na de reinstall de laatste intel drivers al gedownload, zal vanavond nogmaals op een update checken.
zal ik meteen een bootable floppy downloaden.

thnx again!
Ik ben benieuwd naar de uitslag wat de reden ook mocht zijn. Laat even je oplossing hier plaatsen en/of je het opgegeven hebt of ander ookzaak hebt gevonden.

Ik had een probleeem dat een vlak van mijn keyboard niet meer werkte, maar na een systeemherstel ineens wel werkte naar behoren. Ik begreep dat niet en het was de tweede maal op 2 verschillende machines. Betreffende: Enter, K, L, ;, en pijltoetsen werkte ineens niet meer.

Maak een bootflop/cd/usb stick en kijk wat je uitvoer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Sponder
Midnight4u schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 09:30:

Maak een bootflop/cd/usb stick en kijk wat je uitvoer is.
Net even geboot van een msdos floppy, en helaas dezelfde bevindingen.

hieronder screenshots wat de shift toetsen eruit spugen
rechter shift toets
Afbeeldingslocatie: http://i109.photobucket.com/albums/n49/cpt_sponder/shift-output-right.jpg
linker shift toets:
Afbeeldingslocatie: http://i109.photobucket.com/albums/n49/cpt_sponder/shift-output-left.jpg

Is het een juiste aanname dat dit een hardware issue is?

thnx Sander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die aanname zou juist zijn als het bij 1 toetsenbord gebeurt. Als je een ander USB toetsenbord hebt, bedraad of draadloos, en bij beide, of een van beide, heb je hetzelfde, dan is het niet het toetsenbord. Uit je TS maak ik op dat het met elk bedraad toetsenbord is, en dat draadloze geen last hebben. Dan denk ik aan interferentie op de kabel. Heb je iets met krachtige magnetische straling in de buurt van de USB kabel lopen, zoals een subwoofer, speakers, radio of andere stralingsbronnen?

Als je een stuk ferriet hebt, of een ring ervan, wikkel dan de kabel hier omheen. Dit kan het effect van de straling verminderen waardoor je er minder tot geen last van hebt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Cpt.Sponder
Hero of Time schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 22:48:
Die aanname zou juist zijn als het bij 1 toetsenbord gebeurt. Als je een ander USB toetsenbord hebt, bedraad of draadloos, en bij beide, of een van beide, heb je hetzelfde, dan is het niet het toetsenbord. Uit je TS maak ik op dat het met elk bedraad toetsenbord is, en dat draadloze geen last hebben. Dan denk ik aan interferentie op de kabel. Heb je iets met krachtige magnetische straling in de buurt van de USB kabel lopen, zoals een subwoofer, speakers, radio of andere stralingsbronnen?

Als je een stuk ferriet hebt, of een ring ervan, wikkel dan de kabel hier omheen. Dit kan het effect van de straling verminderen waardoor je er minder tot geen last van hebt.
Helaas, ik heb vanavond even alles rondom de pc en tb weggehaald, maar hij doet het nog steeds (met meerdere bedraade tb's). Zou dit nog iets anders kunnen zijn als een defect moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Pc ergens anders proberen, andere kamer of ander huis.
Andere monitor proberen
Muis uitwisselen, misschien stoort deze, doe dit voor elke hardware.

Stroom meten, zeker als toetsenbord het niet doet, en onder zware belasting, dus cpu en videokaart belasten.

Andere voeding proberen(lenen).

ps/2 toetsenbord of ps/2 to usb stekker proberen.

Wel raar dat je draadloze wel werkt.

[ Voor 24% gewijzigd door jan99999 op 07-09-2012 02:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Sponder
Bump..
Ik ben een paar weken niet thuis geweest, niet aan dit probleem kunnen werken dus..
Nu ik hier weer eenmaal mee verder wou gaan bleek het probleem spontaan te zijn opgelost.
Ik heb nu nog steeds geen idee wat dit geweest zou kunnen zijn.
Probleem is afgelopen week (iedere avond achter pc gezeten) niet meer voorgekomen.

Bedankt allemaal voor het meedenken, deze mag (gelukkig!) op slot.
Pagina: 1