Het achterliggende probleem waar stembreker/G500 op stembreker.nl mee komt:
- 1,2 miljoen mensen jonger dan 40 stemmen niet omdat ze het gevoel hebben dat hun stem toch niks beïnvloedt.
- Tot 12 september beloven politici van alles. Na 12 september zijn diezelfde punten soms al onderhandelbaar of niet relevant.
- Het draait in Nederland uiteindelijk om de coalitie.
- De huidige manier van stemmen past niet meer bij deze tijd, want wie is er tegenwoordig nog voor slechts 1 partij?
Op dat laatste punt na, denk ik zeker dat ze met de eerste 3 punten de belangrijkste oorzaken van de huidige polarisatie te pakken hebben.
Punt 4 ben ik het niet mee eens. Hoewel het inderdaad niet meer van deze tijd is dat je braaf meestemt met het zuiltje waarin je geboren bent (KVP, PvdA, VVD etc..) geloof ik niet dat mensen zozeer voor meerdere partijen zijn. Wel dat ze afzonderlijke standpunten van partijen wel of niet goedkeuren.
Als we dan toch het hele systeem overhoop mogen gooien en ingewikkelder mogen maken zou ik liever een andere oplossing zien:
- Partijen gaan in de verkiezingstijd niet(!) de verschillen benadrukken in allerlei tv optreden.
- Partijen gaan juist nadat de programmas publiekelijk bekend worden gemaakt alvast coalities vormen.
- Elke coalitie brengt een voorlopig regeerakkoord met handtekeningen van de partijen publiek.
- Bij verkiezingen brengen we net als nu onze stem uit op een partij/persoon.
- Daarnaast mag(!) je een stem uitbrengen op je voorkeurscoalitie (waar de partij van je eerste stem niet perse een onderdeel van hoeft te zijn)
- De grootste partij moet vervolgens de 'grootste' coalitie waar zij in zitten vormen.
- Zit de grootste partij niet in een mogelijke coalitie (poot stijf gehouden en nergens een akkoord), dan mag de nummer 2...etc.
Realistisch gezien zal het nooit gebeuren...maar ik geloof echt dat dit beter zou werken...
De tijd voor de verkiezingen zal wat langer moeten zijn omdat er flink 'geformeerd' moet worden. Die tijd win je echter terug doordat er na de verkiezingen direct een nieuw kabinet op het bordes kan plaatsnemen.
Iedereen weet meteen waar we aan toe zijn en breekpunten, concessies en compromissen zijn vooraf duidelijk.
Het proces is eigenlijk hetzelfde als nu, maar de volgorde is anders.
De burger weet echter wel waar hij/zij voor tekent als ze dat vakje rood kleuren.
Een tweede ronde met mogelijke coalities zou ook kunnen, maar dat kost meer tijd en meer organisatie.
Je hebt dan echter niet het probleem dat de grote van de partijen natuurlijk van invloed is op het regeerakkoord van een coalitie. Een coalitie van VVD, PvdA, CDA en D66 ziet er heel anders uit als de PvdA groter is dan de VVD dan wanneer de VVD de grootste is.
De enige manier om dat te ondervangen is een regeerakkoord van een A4tje te maken dat echt alleen de hoofdlijnen beschrijft.
[
Voor 7% gewijzigd door
sanderb op 03-09-2012 23:24
]
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams