XML bestand notepad

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMES
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-04 06:39
Beste Tweakers,

Het is niet mogelijk om een XML bestand via NotePad op te slaan, met encoding ANSI formaat. Wanneer ik dit bestand opslaat in ANSI formaat, en weer open dan is de Encoding weer UTF-8.

Wie kan mij helpen om dit probleem op te lossen?

Groetjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:35
Download eens notepad++ (zelf even googlen), daar kan je de encoding instellen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Of notepad2. Maar volgens mij moet "gewoon notepad" dit ook prima kunnen? Gebruik je wel de save as functie waarbij je de juiste encoding kiest?

En bevat je tekst XML überhaupt unicode tekens? Want als je tekst enkel ASCII bevat en je notepad geen BOM gebruikt is er namelijk geen verschil.

[ Voor 89% gewijzigd door RobIII op 04-09-2012 17:02 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Iv vermoed dat de TS iets anders bedoeld met "encoding". Er zijn twee encodings: de daadwerkelijke encoding (bepaand door Notepad) en de geclaimde encoding (eerste regel in XML, <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>). Die moeten overeenkomen, maar Notepad dwingt dat op geen enkele manier af.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:00

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Hoe dan ook is dit geen probleem van Notepad. Notepad maakt van een bestand namelijk niet zomaar een UTF-8 file. Als Notepad bij het opslaan van een bestand (bij Save As) UTF-8 als encoding aangeeft, is hij een BOM of iets anders dat UTF-8 doet vermoeden tegengekomen. Overigens geeft Notepad ook een foutmelding als je een bestand met UTF-8 tekens wilt opslaan als ANSI, en ik ga er voor het gemak maar even van uit dat de TS daar nog wel uit was gekomen. Dat doet me vermoeden dat het niet aan Notepad ligt, maar aan iets anders..

Aan de TS: Kan het zijn dat het bestand om een andere reden van encoding verandert? Is het misschien zo dat er na het opslaan en voor het opnieuw openen een ander programma aan heeft gezeten, om wat voor reden dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Er bestaat niet zoiets als "UTF-8 tekens". Je hebt Unicode tekens (codepoints), en die kun je als UTF-8 opslaan.

Notepad komt ook geen BOM tegen bij het opslaan. Dat gebeurt alleen tijdens het laden, en geeft aan dat de volgende bytes de UTF-8 (of UTF-16) encoding zijn van Unicode characters.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1