Advies bij aanschaffen eerste zelfbouw-pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:13
Beste allemaal,

Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe PC aan te schaffen, omdat mijn vorige exemplaar (dat uit december 2005 stamt) ernstig aan vervanging toe is. (Inmiddels dusdanig ernstig dat ik sinds een jaar vrijwel uitsluitend nog mijn laptop gebruik.)

Gebruik en eisen
De meeste tijd achter de computer breng ik toch wel door zónder full screen 3D games te spelen. Ik ben een behoorlijke multitasker en heb graag dat de dingen tamelijk soepel blijven lopen, ook als ik veel programma's open heb. Ik ben erg blij met mijn dual core laptop, maar ben gericht op zoek gegaan naar een quadcore desktop systeem, voor dat beetje extra en om klaar te zijn voor de toekomst.

Voor het spelen van 3D games is mijn laptop natuurlijk niet heel geschikt (al loopt op middelmatige settings het meeste nog wel soepel), dus wil ik mijn desktop wel uitrusten met een grafische kaart die de meeste games op hoge settings goed trekt. Ik ben niet iemand die elk jaar een nieuwe videokaart erin prakt, dus als het even kan probeer ik een model te zoeken wat ook nog even door kan.

De nummer 1 ergernis van mijn vorige PC was het geluid wat eruit kwam. De CPU en GPU fans zijn zeer luidruchtig. Uiteindelijk is het er nooit van gekomen om ze te vervangen, maar ik wil het met dit nieuwe systeem wel gelijk goed hebben natuurlijk. Ik ga er dus voor om een zo stil mogelijk systeem in de wacht te slepen. (De PC die ik hiervóór had, uit 2002, was zelfs zó stil dat je je adem moest inhouden om te luisteren of hij eigenlijk wel aan stond!)

Als budget heb ik een limiet van € 700 geprobeerd aan te houden. Moderne snufjes als USB 3.0 e.d. zijn een pré maar geen absolute must. Als het voor een zacht prijsje kan verhoogt het natuurlijk wel het nieuwigheidsgevoel aanzienlijk :p

Hard spul
Ik heb een tijdje in de gaten gehouden wat er aan systemen in de Pricewatch voorbij komen. Aan bovenstaand signalement voldoen eigenlijk alleen een paar Medion-modellen. Ik heb tot nu toe altijd merkpc's aangeschaft, maar als je goed naar de specs kijkt is er altijd wel iets waarvan je zegt: "Hè, dat had ik anders gewild." Daarom wil ik mijn eigen systeem samenstellen.

Ik heb mijn computer in die jaren wel enkele keren kleine upgrades gegeven (videokaart, geheugen e.d.), maar laat het in elkaar zetten van een volledig systeem liever nog even over aan de lieve mensen van (bijvoorbeeld) Alternate.

Na een paar dagen spullen bij elkaar rapen, vergelijken, nog eens goed zoeken en meer dingen bij elkaar rapen, ben ik tot onderstaande configuratie gekomen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock 970 Extreme3€ 70,21€ 70,21
1Sharkoon T5 Value€ 49,99€ 49,99
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS, 1TB€ 69,90€ 69,90
1LG GH24NS70 Zwart€ 15,85€ 15,85
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 82,29€ 82,29
1Zalman CNPS7X LED€ 26,99€ 26,99
1AMD FX-6100 Boxed€ 104,95€ 104,95
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 56,-€ 56,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,99€ 39,99
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-687A-ZDFC)€ 151,50€ 151,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 667,67

Vraag om advies
Goed, dan nu eindelijk to the point. Aangezien ik 0,niks ervaring heb met het samenstellen van een computer, zou ik jullie als doorgewinterde tweakers graag willen vragen hoe ik bovenstaande opzet zou kunnen verbeteren. Denk aan de volgende dingen...
  • Het belangrijkste is waarschijnlijk: staan hier rare dingen tussen die nooit samen met elkaar gaan werken? (Nee, ik heb geen Intel socket en AMD CPU uitgezocht ofzo, maar misschien mis ik iets wat ik over het hoofd zie.)
  • Zijn er onderdelen die ik beter kan vervangen door een goedkoper of beter exemplaar? Ik heb geen merkenvoorkeuren, maar ben vooral op zoek naar de beste spullen voor de laagste prijs. Met de € 60 voor assembleren en leveren die Alternate rekent ga ik op het moment aardig over mijn beoogde € 700 heen, dus als ergens goed op te besparen valt is het meegenomen. Ik heb bijvoorbeeld totaal geen idee of ik nu een duur of een goedkoop moederbord heb gekozen, om maar iets te noemen.
  • En verder al het advies wat maar in je opkomt! Alle beetjes helpen, en ik leer graag wat bij ;)
Natuurlijk is het ook leuk om te horen als ik per ongeluk een systeem heb samengesteld wat niet meer te verbeteren valt ;) Mocht je suggesties hebben, houd er dan bij voorkeur rekening mee dat ik het pakket bij Alternate (of een andere PC bouwer) wil bestellen.

Ik hoop dat jullie me goed advies kunnen geven over mijn aankoop :) Mochten er nog vragen/onduidelijkheden zijn, dan geef ik graag nog extra informatie.

Groetjes,
Jerry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarrack
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-04-2023
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 73,45€ 73,45
1Cooler Master Silencio 450€ 46,90€ 46,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 28,-€ 28,-
1Gigabyte GV-R785OC-2GD€ 192,49€ 192,49
1AMD FX-6200 Black Edition€ 124,-€ 124,-
1XFX Pro 550W€ 57,-€ 57,-
1Samsung 830 series 128GB€ 93,99€ 93,99
1Asrock 970 Extreme4€ 83,50€ 83,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 739,32

Iets over budget en ik ga er van uit dat je zelf assembleert. Mocht dit niet zo zijn dan kan je bijvoorbeeld de SSD weglaten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 73,45€ 73,45
1LG GH24NS70 Zwart€ 15,85€ 15,85
1Cooler Master Silencio 450€ 46,90€ 46,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 28,-€ 28,-
1Gigabyte GV-R785OC-2GD€ 192,49€ 192,49
1AMD FX-6200 Black Edition€ 124,-€ 124,-
1XFX Pro 550W€ 57,-€ 57,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 661,18

Kan ook, de SSD is weggelaten. Assemblage kosten kunnen dan binnen budget en windows kan via Culgame voor een prikkie besteld worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Zarrack op 03-09-2012 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Met SSD's wil ik sowieso nog even wachten (al weet ik hoe superkrachtig die dingen zijn!). Ze worden gestaag beter en goedkoper en wat dat betreft kan ik best het geduld opbrengen om er later nog een SSD aan toe te voegen.

Die Windows keys die Culgame verkoopt zijn inderdaad enorm goed! Bespaart 120 euro! (55 assemblage + 65 voor Windows.) Maakt zelf assembleren zeker het overwegen waard. Dan moet ik wel even op zoek gaan naar een goede guide daarvoor, want verder dan GPU/RAM/fans vervangen ben ik nooit gekomen :p Suggesties voor bruikbare literatuur zijn welkom :) Dan zit ik ook voor de hardware niet meer aan Alternate vast natuurlijk.

Ik zie dat je van de meeste onderdelen met het bespaarde budget een iets luxer/nieuwer exemplaar hebt geselecteerd (moederbord, CPU, GPU, voeding). Is dit puur om het nog iets op te krikken, of ben ik serieus te zuinig geweest met mijn keuzes?

[ Voor 9% gewijzigd door Jerrythafast op 03-09-2012 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarrack
  • Laatst online: 08-04-2023
Youtube heeft goede guides die weergeven hoe je een pc moet assembleren. Over de onderdelen:
Voeding: OCZ voeding zijn niet van de beste kwaliteit, ik heb daarom voor XFX gekozen wat wel kwaliteit levert. CPU heb ik opgekrikt omdat het kon binnen het budget (3,3 vs 3,8ghz). De videokaart heb ik veranderd omdat deze sneller is en 1gb meer videogeheugen heeft (met de nieuwste games toch handig om iets meer dan 1gb videogeheugen te hebben, daarnaast is de 7850 een geweldige overclocker), dat staat gelijk aan hogere settings / meer fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Nu online
Ja dat ziet er prima uit, ik zelf heb heel veel gehad aan deze guide toen ik eerder dit jaar voor het eerst een pc in elkaar ging zetten:

YouTube: Newegg TV: How To Build a Computer - Part 2 - The Build

Succes ermee! Het is leuk om te doen en als je voorzichtig bent kun je weinig fout doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36
Jerrythafast schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:28:
Met SSD's wil ik sowieso nog even wachten (al weet ik hoe superkrachtig die dingen zijn!). Ze worden gestaag beter en goedkoper en wat dat betreft kan ik best het geduld opbrengen om er later nog een SSD aan toe te voegen.

Die Windows keys die Culgame verkoopt zijn inderdaad enorm goed! Bespaart 120 euro! (55 assemblage + 65 voor Windows.) Maakt zelf assembleren zeker het overwegen waard. Dan moet ik wel even op zoek gaan naar een goede guide daarvoor, want verder dan GPU/RAM/fans vervangen ben ik nooit gekomen :p Suggesties voor bruikbare literatuur zijn welkom :) Dan zit ik ook voor de hardware niet meer aan Alternate vast natuurlijk.

Ik zie dat je van de meeste onderdelen met het bespaarde budget een iets luxer/nieuwer exemplaar hebt geselecteerd (moederbord, CPU, GPU, voeding). Is dit puur om het nog iets op te krikken, of ben ik serieus te zuinig geweest met mijn keuzes?
bij alternate kan je ook laten assembleren zonder OS. Dus als je niet zelf wilt bouwen maar wel een windows key op culgame.com wilt kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Oh, oeps, ik had de 'Zonder besturingssysteem' knop niet gezien :p Die Windows gaat er sowieso af dan.

Ik zal nog steeds wel overwegen of ik 'm niet zelf zal bouwen. Zo moeilijk zal 't nu ook weer niet zijn, toch? En eens moet de eerste keer zijn.

@Zarrack: Bedankt voor je toelichtingen. Ik begrijp nu beter waarom je deze veranderingen hebt gemaakt :)
@Pazienza: Bedankt voor de link, ik zal er zeker naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Hee mensen,

Nogmaals bedankt voor de zeer behulpzame reacties die ik heb gehad. Ik heb inmiddels alle onderdelen nog eens grondig in overweging genomen.

Allereerst heb ik besloten om het systeem toch zelf te bouwen. Het filmpje van Pazienza heeft hier zeker bij geholpen; het ziet er allemaal lang niet zo ingewikkeld uit als ik van tevoren vermoedde. Daar ga ik echt wel uit komen. (En mocht ik onverhoopt toch ergens op vastlopen, dan is er vast nog wel ergens een behulpzame Tweaker die me weer op gang kan helpen, toch?)

Mijn Windows licentie gaat van Culgame komen, wat een bizar zacht prijsje is dat zeg.

Verder laat ik ook de DVD brander achterwege. Reden hiervoor is eigenlijk vrij simpel, ik ga mijn oude PC toch niet meer gebruiken, en daar zit een prima exemplaar in dat het altijd uitstekend heeft gedaan. Die kan ik moeiteloos overnemen.

Als moederbord ga ik uiteindelijk toch voor de wat uitgebreidere Asrock 970 Extreme4. Biedt ook meer mogelijkheden om mijn PC in de toekomst nog op te leuken. En zoveel meer kost-ie niet.

De suggestie van een 2 GB videokaart heb ik ook in overweging genomen. Ik lees hele goede reviews over de XFX-uitvoering van de HD 7850, terwijl die een tientje goedkoper is dan zijn concurrenten. Betalen die anderen nou te veel, of zie ik wat over het hoofd? Het enige nadeel dat ik zie is de 2e 6-pin voeding die erin gaat.

Als behuizing blijf ik bij mijn eerste keuze. Ik vind het een mooie, strakke behuizing die met z'n blauwe fans en raampje toch dat beetje 'extra' heeft.

Ik heb ook nog eens goed gekeken naar voedingen. Het zou jammer zijn als mijn eerste build letterlijk in rook op gaat :p Ik denk dat ik deze keer een degelijke, modulaire voeding heb gevonden die er ook nog eens shiny uitziet door het raampje van mijn behuizing.

Op mijn lijstje is ook een eenvoudig USB3 koppelstukje verschenen waarmee ik de USB3 frontaansluiting niet vanaf de achterkant van de kast hoef aan te sluiten. Toch voor een habbekrats een slordigheidje weggewerkt.

Hier een overzichtje.
#ProductPrijsSubtotaal
1Sharkoon T5 Value€ 49,90€ 49,90
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS, 1TB€ 69,80€ 69,80
1Sharkoon Internal USB3.0 adapter€ 4,85€ 4,85
1XFX AMD Radeon HD7850€ 186,50€ 186,50
1AMD FX-6100 Boxed€ 102,90€ 102,90
1Silverstone ST50F-P€ 69,90€ 69,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,45€ 39,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 606,80

(Alle commentaren zijn nog steeds welkom! Ik ben nog altijd een beginneling.)

Over één ding zit ik echter behoorlijk in de knoop. Welke CPU cooler bouw ik in? Ik wil vooral een stille van hooguit 35-40 euro.

Bijvoorbeeld de pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO
Deze koeler is behoorlijk groot, maar naar het schijnt past hij in mijn kast. Koelprestaties zijn naar verluidt top, maar de reviews zijn extreem wisselend over het geluid: reviewers vinden hem óf fluisterstil, óf luidruchtig. Die onzekerheid maakt me aan het twijfelen.

Dan hebben we de pricewatch: Zalman CNPS7X LED
Deze is wat minder groot en was mijn oorspronkelijke keuze. Hij is naar verluidt er stil en er zit een leuke blauwe led op. Nadeel is wel dat-ie niet PWM gestuurd is. Ik vind het moeilijk om te beoordelen of mijn moederbord hem dan nog met voltages kan besturen, of dat het ding altijd op 100% zal werken.

En gisteravond viel mijn oog nog op de pricewatch: Spire Kepler Pro
Een spotgoedkope en (volgens de specs en die ene review die ik erover kan vinden) stiller dan fluisterstille koeler. Hij is niet bijzonder groot en mijn twijfels komen in dit geval dan ook nog het meest van de koelprestaties.

Welke koeler kan ik het beste aanschaffen? (Het hoeft niet één van deze drie te zijn, natuurlijk.) Ik vind het heel moeilijk een goede balans te vinden tussen geluid/formaat/koelvermogen. Elke hulp hierbij is van harte welkom!

Bedankt,

Jerry
Pagina: 1