Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb mij zojuist aangemeld voor tweakers.net zodat ik gebruik kan maken van het forum. Helaas zal ik weinig aan jullie forum kunnen toevoegen vanwege geringe kennis. Toch hoop ik dat jullie mij de juiste richting mee willen geven bij het kiezen van een geschikte laptop.

Vanaf vorige week ben ik begonnen met de HBO-studie Small Business en Retail Management na een jaar gewerkt te hebben. Omdat dit de tweede studie is waaraan ik begin wil ik ervoor zorgen dat ik alle middelen heb om de studie met goed gevolg af te ronden. Zodoende ben ik op zoek naar een nieuwe laptop voor thuisgebruik maar ook om dagelijks mee naar school te nemen. De computers thuis zijn oud en achtergehaald dus ben ik op zoek naar één machine waarmee ik alles kan doen.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik gebruik voornamelijk de office-programma's zoals word, excel en powerpoint. Verder luister ik vaak naar muziek en kijk ik regelmatig een serie of film. Hiernaast internet ik vrij veel, dat gaat voornamelijk om facebook, nieuwssites, blogs, schoolsite, gemiste uitzendingen terugkijken en random stuff.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Omdat de laptop voor mij een investering is(ik wil er minimaal 4 à 5 jaar gebruik van maken) is de prijs niet het belangrijkste. Ik hoop een laptop te vinden in de prijsklasse van € 800,- tot € 1200,-. Indien nodig is het budget uit te breiden.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja dat is heel belangrijk voor mij, de laptop zal dagelijks van Voorburg naar Rotterdam worden meegenomen. Gewicht < 2kg, accuduur het liefst minimaal 6 uur, grootte vanaf 13 inch.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik hecht veel waarde aan een goede service van de fabrikant omdat ik een bloedhekel heb aan vervelende garantievoorwaarden. De laptop kan later van belang zijn voor een eigen bedrijf, dus het moet een betrouwbare en vooral degelijke laptop zijn. Snelheid is voor mij heel belangrijk, daarom zoek ik een laptop in de richting van een ultrabook. Opslag is niet heel belangrijk, ik kan eventueel een los opslagmedium kopen zodat niet alle documenten op de laptop moeten worden opgeslagen. Verder is een goede koeling imo ook belangrijk, ik hinder mezelf aan gloeiend hete laptops. Een hoge resolutie en mooi scherm zou ook erg fijn zijn al heb ik daaromtrent geen hele hoge eisen.

In het verleden heb ik altijd gebruik gemaakt van windows als besturingssysteem. Toch ben ik gecharmeerd van Apple. Ik zou graag willen weten of dat in mijn geval een verstandige keuze is en of macbooks aan alle eisen voldoen voor dagelijks gebruik(aangezien windows nog steeds de benchmark is).

Ik sta er welwillend tegenover om eventueel een laptop tweedehands aan te schaffen als dat het waard is en indien dat verstandig is.

Hetgeen wat ik te weten zou willen komen:
- Wat is wijsheid? Mac OS óf Windows 7, 8?
- Wat is van belang voor een snelle laptop?
- Welke merken leveren de meeste kwaliteit?

De pricewatch leverde erg veel resultaten(ik heb geen idee wat ik aan moet vinken) en via de search heb ik enkele vergelijkbare topics gelezen waarin ik helaas niet alle antwoorden kon vinden op de hierboven gestelde vragen.

Ik ben erg benieuwd wat jullie mij aanraden.

Alvast bedankt voor de hulp,
Nando aka Jeu de Boules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Heel simpel, als gewicht echt heel belangrijk voor je is: Asus Zenbook UX31A die nu in de aanbieding is bij Saturn. De populairste laptop in de pricewatch.

Hetgeen wat ik te weten zou willen komen:
- Wat is wijsheid? Mac OS óf Windows 7, 8?

Windows 7. Daar werken gewoon de meeste applicaties op.
- Wat is van belang voor een snelle laptop?
CPU, maar met name een SSD geeft enorme, goed merkbare prestatiewinst.
- Welke merken leveren de meeste kwaliteit?
Ligt erg aan het merk en model, maar je zit goed met de Zenbook van Asus.

Overigens komt een bepaald iemand (joehoe Vinand :+ ) je hier zeer binnenkort ook een Sony Vaio Z aanraden, maar die vind ik zelf te duur voor wat jij ermee gaat doen.

[ Voor 65% gewijzigd door Omni op 02-09-2012 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de vlotte reactie! Ik heb via Google gezocht en kwam een review tegen van iemand die ook actief is op Tweakers. Alles waar ik waarde aan hecht kwam voorbij en de laptop voldoet ook aan bijna al mijn eisen. :-)

http://youtu.be/1LegYmTldc4

Wat is de kans van technologische veroudering(de reden waarom ik geen iPhone koop) bij deze laptop? Zou de laptop over 5 jaar nog steeds met alles makkelijk meekunnen?

Én waarom is het zo dat iedereen die tegenwoordig gaat studeren(niet-grafische studies) een Macbook "moet" hebben? Laat ik het zo stellen, wat mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ten eerste een Macbook is hip (onder studenten) net als Beats koptelefoons.

Voor een degelijke notebook met een goede service moet je naar zakelijke modellen zoals Lenovo Thinkpads of een pc van Dell, bij beide merken kan je 3 jaar Next Bussines Day on-site krijgen wat betekent dat ze bij een probleem de volgende dag op de stoep staan om het te fixen.

Een Thinkpad T530 bijv gaat gemakkelijk een uur of 7 à 8 op de accu en is leverbaar met een zeer hoog waardig scherm, gooi er zelf een SSD in en je hebt een oververwoestbare laptop met een goede betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt inderdaad, waarschijnlijk is het gewoon een mindset van mensen. Bedankt voor de tip over de garantie. Ik ga morgen even kijken hoe dat zit bij Asus.

Zijn er nog vergelijkbare modellen met de Asus Zenbook UX31A? In dat geval kan ik even rustig gaan vergelijken. Ik wil geen laptop kopen waar ik nog een hardware wijziging aan moet doen ook al is dat prijstechnisch handiger.

Buiten dat, zijn er nog opkomende wijzigingen waardoor het beter is om de laptop misschien iets later te kopen?(termijn van 3 maanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 16:29
Macbook Air 13 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://tweakers.net/pricewatch/compare/496/312838;313213
Gelink schreef op zondag 02 september 2012 @ 20:15:
Ok een Macbook Air of de bovenstaande namaak verbeterde Macbook Air ;)
;)

[ Voor 34% gewijzigd door Luit op 02-09-2012 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 16:29
Ok een Macbook Air of de bovenstaande namaak Macbook Air ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-09 22:49
Macbook Air, 1149 bij dixons. Met 3 jaar garantie. Apple geeft maar 1 jaar standaard.

Voordeel aan een Mac: Je kunt VMware draaien (een virtual machine waar je windows op kunt zetten), en dat programma wijst zich ook vanzelf.

[ Voor 45% gewijzigd door Droid op 02-09-2012 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:41

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je hebt zoiezo minimaal 2 jaar garantie dacht ik. Ook bij macbooks, het misleidende is dat je Apple Care (of zoiets) maar 1 jaar krijgt ipv 3.

Maar je kan dit zo uitzoeken wat betreft de minimale garantie termijn van electronische apparaten in de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 02 september 2012 @ 21:22:
Je hebt zoiezo minimaal 2 jaar garantie dacht ik. Ook bij macbooks, het misleidende is dat je Apple Care (of zoiets) maar 1 jaar krijgt ipv 3.

Maar je kan dit zo uitzoeken wat betreft de minimale garantie termijn van electronische apparaten in de EU.
Maar dan nog, dixons is gewoon 100 euro goedkoper :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:41

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dat is waar :P.

Ik zou zelf gaan kijken naar een Ultrabook (Apple is wat duur imo), je hebt niet als eis dat je er een spel op wil spelen dus zijn de integrated graphics van intel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

itsFuzeh schreef op zondag 02 september 2012 @ 21:16:
Macbook Air, 1149 bij dixons. Met 3 jaar garantie. Apple geeft maar 1 jaar standaard.

Voordeel aan een Mac: Je kunt VMware draaien (een virtual machine waar je windows op kunt zetten), en dat programma wijst zich ook vanzelf.
Voordeel van pc, je hebt geen vmware nodig voor Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omni schreef op zondag 02 september 2012 @ 17:37:

Windows 7. Daar werken gewoon de meeste applicaties op.
Is dit door jou getest, of is dit gewoon een bekend 'iets'? Want Windows 8 draait naar mijn
weten alles gewoon GOED op. Althans dat is mijn ervaring.

En geheugen is ook belangrijk, als je je SSD gebruikt voor een Windows installatie, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat er meer applicaties geoptimaliseerd zijn voor - en zonder problemen werken op Windows 7 werken vergeleken met Windows 8. Dat lijkt me nogal voor de hand liggend. Gezien je signature, een trollpost lijkt het.

[ Voor 3% gewijzigd door Omni op 02-09-2012 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Ik had een aantal jaren geleden een soort gelijk probleem met een zelfde eisenpakket als dat van jou. Vooral veel office programma's maar daarnaast ook een redelijke accu duur en een portable apparaat.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een 13" macbook. Deze grote is voor mij ideaal (perfect in de trein, ding past op zo'n tafeltje, steekt niet uit enz enz). Daarnaast is deze grote ook handig voor in een college zaal omdat je daar dan ook genoeg ruimte overhoud om te werken met wat papier.

De afweging tussen een macbook en een windows laptop moet je zelf maken, persoonlijk heb ik niet echt een voorkeur. Wat ik wel kan zeggen is dat het trackpad écht lekker werkt (en je daardoor geen muis nodig hebt, bij de meeste windows laptops werkt dit toch veel minder goed, ook bij de ultrabooks). Daarnaast vind ik het ook wel handig dat mijn Mac snel vanuit slaapstand ontwaakt en gelijk daarin gaat als ik de klep dichtdoe. Ik heb dit geprobeerd bij een aantal Asus en samsung ultrabooks maar daar duurde het in slaap gaan veelal langer dan bij mijn mac en ook het ontwaken was niet zo handig (naar login scherm inplaats van gewoon datgene wat je het laatste open had). Ik weet niet of dit configureerbaar is trouwens.

Office programma's zijn wel minder op Mac os trouwens. Het werkt allemaal net wat anders en zo heb ik dus vaak dat ik bepaalde functies niet kan gebruiken omdat ik gewoonweg niet weet waar deze staan (vooral bij Powerpoint). Echter heb je voor de meeste dingen een goed Apple alternatief en is het bij je opleiding waarschijnlijk ook niet echt verplicht om gebruik te maken van Microsoft software. Meeste mensen zijn als snel onder de indruk als je een keynote presentatie laat zien ;).

Ik hoor trouwens niet zo'n goede verhalen over die studie. Je moet wel echt goed weten waar je aan begint.

[ Voor 3% gewijzigd door lasharor op 02-09-2012 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omni schreef op zondag 02 september 2012 @ 21:49:
Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat er meer applicaties geoptimaliseerd zijn voor - en zonder problemen werken op Windows 7 werken vergeleken met Windows 8. Dat lijkt me nogal voor de hand liggend. Gezien je signature, een trollpost lijkt het.
Neen, gewoon puur interesse op / in hoe je hier bij komt. Zit zelf namelijk ook te kijken voor
een nieuwe laptop en je kunt er nu voor 14,99 Windows 8 bij kopen (ja heb de kleine letters
gelezen), maar net Windows 8 'in advance' even getest en mij is niet opgevallen dat er iets
niet draait (of niet support wordt). Of ga ik weer te offtopic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zondag 02 september 2012 @ 21:43:
Is dit door jou getest, of is dit gewoon een bekend 'iets'? Want Windows 8 draait naar mijn
weten alles gewoon GOED op. Althans dat is mijn ervaring.

En geheugen is ook belangrijk, als je je SSD gebruikt voor een Windows installatie, lijkt me.
Dat is natuurlijk afhankelijk van de opleiding en de software die daarbij vereist wordt. Nu wil het dat de TS vooral Office pakketten gebruikt en daarbij is de kans inderdaad heel groot dat het out of the box op Windows 8 werkt. Mocht de opleiding specifieke programma's eisen (denk dan bijvoorbeeld aan CAD/CAM/GIS pakketten), dan kan het best zijn dat het óf totaal niet werkt óf dat je support wel kan vergeten, omdat je een unsupported OS gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 02 september 2012 @ 21:26:
Dat is waar :P.

Ik zou zelf gaan kijken naar een Ultrabook (Apple is wat duur imo), je hebt niet als eis dat je er een spel op wil spelen dus zijn de integrated graphics van intel genoeg.
Nou, een Macbook Air is anders een van de goedkoopste Ultrabooks :) een Samsung kost 1400..
brilsmurfffje schreef op zondag 02 september 2012 @ 21:38:
[...]

Voordeel van pc, je hebt geen vmware nodig voor Windows
Nadeel van een pc: geen Mac OS X ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperEgo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-07-2024
Gaat ook in een VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de adviezen! Ik ga eerst tot in den treuren vergelijken wat ik fijner vindt werken, daarnaast kijk ik wat 12 september ons brengt(en dan bedoel ik niet de verkiezingen...) mbt de aankoop van een eventuele iPhone 5(momenteel in het bezit van een Galaxy S2 en niet tevreden). Verder ga ik bij een ouderejaarsstudent peilen wat zij nodig hebben/hadden en of daar per sé Windows voor vereist is.
Pagina: 1