Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PSU zegt KNAL!

Pagina: 1
Acties:

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-11 18:55
Beste Tweakers

Na mijn computer schoon te hebben gemaakt (coolermaster Enforcer, eventjes stof eruit blazen) sloot ik mijn pc aan. Bij het aansluiten ging het al mis, ik was vergeten de knop uit te zetten. En toen hoorde ik een knal en kwam er rook uit mijn PSU.

Ik weet vrij zeker dat mijn PSU kapot is, ik vroeg me af of jullie enig idee hebben of de rest van mijn hardware ook beschadigd kan zijn.

Voeding: Antec TP-650

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of de rest stuk is kun je alleen achterkomen door het te testen. Als alleen de zekering geklapt is, of iets doorgebrand in de voeding, maar er heeft geen spanning op de rest van de onderdelen gestaan, dan hoeft er verder niets aan de hand te zijn.

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10-2024

Strunkie

> Post is rechts!

110v vs 230v?
Volgens mij knalt dan alleen je voeding en blijft de rest wel intact?

Correct me if i'm wrong.

^ Post is hierboven!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Masvic schreef op zondag 02 september 2012 @ 17:06:
Ik weet vrij zeker dat mijn PSU kapot is, ik vroeg me af of jullie enig idee hebben of de rest van mijn hardware ook beschadigd kan zijn.
Als je mazzel hebt, niet; als je pech hebt, wel....

De keren dat ik met een kapotte PSU te maken heb gehad (bij mezelf of bij anderen), was er meestal niks anders stuk. Maar je komt er alleen achter door het te testen.

Evt. kun je deze guide als leidraad gebruiken:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• Masvic
Zit gelukkig nog wel in de RMA periode,

Heb geen PSU die ik er anders in zou kunnen stoppen, dus het word een RMA + ik koop morgen een nieuwe, kan echt geen 3 weken zonder en dan verkoop ik die andere wel. Iemand interesse :P?

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Daar voor hebben we V&A

Johann Sebastian Bach

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Die switch hebben PSU's al 10 jaar niet meer. ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11 15:38

Fordox

00101010

op welke manier heb je je pc ontstoft, d.m.v. een stofzuiger?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Fordox schreef op zondag 02 september 2012 @ 21:37:
op welke manier heb je je pc ontstoft, d.m.v. een stofzuiger?
Het is gewoon piekspanning geweest waardoor de voeding knal zei; waarschijnlijk is er dan ook een condensator kapot gegaan. Als die te vervangen is, kun je het leven van de voeding rekken, maar dat raad ik ten strengste af om te gaan doen, de TS heeft twee opties:

1) Garantie claimen bij de winkel mits de voeding nog in zijn economische levensduur zit; de winkelier is dan namelijk verplicht om het op te lossen. Ook als je normaal met een voeding omgaat, kan een voeding ploffen is mijn ervaring, heb dat zelf een keer gehad, wat natuurlijk niet te onderscheiden is van user abuse.

2) Een nieuwe voeiding kopen, kost wellicht meer dan optie 1, maar heeft wel minste gedoe. :)

Of de overige hardware nog werkt: ik denk het wel, toen bij mij ooit de voeiding plofte, terwijl ik de PC aanzette was dat ook het geval en dat voor een (destijds) P3 450MHz gebakje. :)

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 02-09-2012 21:43 ]

• Fordox

Fordox

00101010

stofzuigers kunnen namelijk gemakkelijk je pc onderdelen kapot maken. vandaar de opmerking. een piekspanning kan ook zo wezen, maar is wel heel toevallig nadat ie is schoongemaakt van stof.

Verwijderd

Fordox schreef op maandag 03 september 2012 @ 02:15:
stofzuigers kunnen namelijk gemakkelijk je pc onderdelen kapot maken. vandaar de opmerking. een piekspanning kan ook zo wezen, maar is wel heel toevallig nadat ie is schoongemaakt van stof.
Dan ploft en rookt er echter niets, dan is het gewoon zo dood als een pietje.

• Masvic
Heb het met perslucht gedaan.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Fordox schreef op maandag 03 september 2012 @ 02:15:
Ik vind het knap als jij een PSU kunt laten knallen met een stofzuiger. Ik zou zeggen, probeer het eens :+

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En de perslucht busjes willen nog wel eens voor condens zorgen... :)
Compizfox schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:35:
Ik vind het knap als jij een PSU kunt laten knallen met een stofzuiger. Ik zou zeggen, probeer het eens :+
Iets met aarde...

[ Voor 40% gewijzigd door CH4OS op 03-09-2012 12:56 ]

Verwijderd

CptChaos schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:55:
En de perslucht busjes willen nog wel eens voor condens zorgen... :)
Busjes perslucht niet echt, misschien als je zelf een compressor hebt staan die niet helemaal jofel op dat vlak is.
Iets met aarde...
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6f/Earth_Eastern_Hemisphere.jpg/264px-Earth_Eastern_Hemisphere.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.zandengrindexpert.nl/images/thumbs/0000007.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-3ZbyBlfwmtI/Tlkh71mGWRI/AAAAAAAANMU/x3nbM-3RpUQ/IMG_1694.JPG

Zonder dat je even uitlegt hoe is dat natuurlijk nogal vaag ;)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat dacht ik dus ook, maar wat CptChaos bedoelde is dat omdat een stofzuiger niet geaard is, er een statische lading kan opbouwen aan het eind van de slang wat voor ESD kan zorgen. True natuurlijk, maar de kans dat dat gebeurt is erg klein en zal denk ik niet voor een grote ontlading zorgen omdat de slang van plastic is en niet goed geleidt (correct me if I'm wrong!)

offtopic:
Btw, die plaatjes doen me denken aan zo'n foto van iemand die de kabel die naar "Ground" moest in een emmer met zand gestoken had :+

[ Voor 17% gewijzigd door Compizfox op 03-09-2012 15:28 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nou ehh... Had stiekem wel gehoopt dat het kwartje van aarde + statische elektriciteit wel zou vallen bij jullie. Valt me beetje tegen hoor... :+

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als je nou "Iets met ESD" had gezegd had ik het gesnapt.

• Masvic
De stoppen waren er gister zelfs uitgevlogen, trouwens. Alleen in de zone waar mijn pc stond.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:27

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 14:49:
[...]

[afbeelding]

Zonder dat je even uitlegt hoe is dat natuurlijk nogal vaag ;)
Da's geen aarde, da's een close up van een brownie :9

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Webdog
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11 13:12
Ik denk dat je voeding al op instorten stond voordat je ermee begon.
Waarschijnlijk was er al een condensator half kapot, maak die voeding eens los en kijk erin
dan kun je het zelf zien.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Webdog schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:54:
Ik denk dat je voeding al op instorten stond voordat je ermee begon.
Waarschijnlijk was er al een condensator half kapot, maak die voeding eens los en kijk erin
dan kun je het zelf zien.
Er zijn geen Antec TruePower van 650W met slechte condensators, daarnaast is de garantie kwijt als die de voeding opend (al vraag ik mij af of die daar nog wel recht op heeft)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waar staat in de wet dat de garantie verloopt op het moment dat je een elektronisch product open maakt?
Leuk dat de fabrikant zich ervan wil vrijwaren, maar wil niet zeggen dat het in de wet óók staat.
Fabrikanten staan niet boven de wet met garantiebepalingen, stickers met 'warranty void if removed or otherwise broken' zijn in NL dan ook niet rechtsgeldig.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 03-09-2012 17:48 ]

Verwijderd

CptChaos schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:01:
Nou ehh... Had stiekem wel gehoopt dat het kwartje van aarde + statische elektriciteit wel zou vallen bij jullie. Valt me beetje tegen hoor... :+
Dat gegeven is natuurlijk redelijk algemeen bekend, maar iets vaag omschrijven en dan maar hopen dat iemand anders het voor je invult gaat natuurlijk niet op :>

Overigens klopt het alsnog van geen kant, want ook dan knalt en rookt een PSU niet.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
CptChaos schreef op maandag 03 september 2012 @ 17:47:
Waar staat in de wet dat de garantie verloopt op het moment dat je een elektronisch product open maakt?
Leuk dat de fabrikant zich ervan wil vrijwaren, maar wil niet zeggen dat het in de wet óók staat.
Fabrikanten staan niet boven de wet met garantiebepalingen, stickers met 'warranty void if removed or otherwise broken' zijn in NL dan ook niet rechtsgeldig.
Je mag van mij proberen garantie op een voeding te krijgen welke zichtbaar stuk is en open is geweest, maar de kans dat dat lukt lijkt mij niet heel groot. Daarnaast heb ik het nog nergens gezien dat dit ook geld voor voedingen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Na een half jaar moet jij ook aantonen dat het buiten jouw schuld om is stukgegaan. Dat wordt wel aanzienlijk lastiger als het spul open is geschroefd.

• Fordox

Fordox

00101010

Compizfox schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:26:
maar de kans dat dat gebeurt is erg klein en zal denk ik niet voor een grote ontlading zorgen omdat de slang van plastic is en niet goed geleidt (correct me if I'm wrong!)
het plastic houd de voltage vast, het kan nergens anders heen stromen, tenzij je iets er tegen aan houd dat wel geleid, zoals een stuk metaal.
een stuk plastic kan d.m.v. statische elektriciteit al een paar kilovolts vasthouden (wel met zeer weinig kracht), en deze gelijk ontladen als je hem tegen een stuk pcb aan houd van een gpu of ergens aan de voeding (of koelblok o.i.d.). daarmee kun je 5 volt componenten voorzien van een paar kilovolts, en dat vinden ze niet echt leuk.

maar nu ik het zo uitleg, besef ik ook dat je dan de voeding los moet hebben om schade te veroorzaken aan de voeding. de rand van de voeding staat op niks (daarmee bedoel ik dat het nooit een pcb of component aanraakt) dit "niks" word meestal verbonden met de aarde in de stopcontact en dan kan het rustig weglopen zonder knal.

stofzuiger kon het dus niet wezen, dan is het heel toevallig net een brakke voeding dat zich pas liet merken na een schoonmaakbeurt. daar zit dus nog wel gewoon garantie op ;)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

-The_Mask- schreef op maandag 03 september 2012 @ 17:59:
Je mag van mij proberen garantie op een voeding te krijgen welke zichtbaar stuk is en open is geweest, maar de kans dat dat lukt lijkt mij niet heel groot. Daarnaast heb ik het nog nergens gezien dat dit ook geld voor voedingen.
Een voeding is toch een elektronisch product? Daarnaast; als je zo denkt, kun je nooit garantie krijgen op een voeding, ook als die na een maand al zou begeven. ;) Van Antec TP voedingen kan en mag je verwachten dat die 3-4 jaar meegaan, als de aanschaf daar binnenblijft, kun je wmb gewoon garantie / RMA claimen (bij de winkel!).

• Masvic
Wellicht een tikkeltje off-topic, maar mocht het zo zijn dat meer hardware dan alleen mijn psu beschadigd is, hoe zit het dan met de garanties?

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
het gaat weer heerlijk los met Captain Chaos, Compizfox en Camacha..........heerlijk :)

Maargoed.
PSU zegt knal, ooit het leuke verhaaltje vertelt van mijn leuke Macintosch performa waar achterop zo'n grote rode knop zat??
Ik zie net dat iemand zegt dat die dingen er niet meer op zitten, enig ander idee waarom hij een jihad-PSU werd??

• Masvic
psu vervangen, rma aangevraagd, alles werkt weer naar behoren maar ben nu 77 euro armer
Pagina: 1