• Ellos
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-10-2025
Ik heb sinds donderdag een I5 3550 in mijn bezit.
Nu had ik wat stabiliteits problemen die achteraf bleken te liggen aan mijn ssd (crucial m4), de welbekende power on hours bug.

Voordat ik daar achter was heb ik zowel mijn geheugen als cpu even grondig getest dmv Memtest86(+) en OCCT.
Nu was OCCT in het begin nog perfect met het aanduiden van de graden op alle individuele cores, na enkele tests was Core0 gereduceerd tot een standard temperatuur van 1.5 °C.
Dit kan niet goed zijn en ligt meer in de buurt van 30 °C idle, Intel kijkt dmv deze sensoren wanneer turbo nog wel een goeie keus is en wanneer niet etc.

Is het belangrijk dat deze sensor op zijn minst een beetje representatief is?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En welke temperatuur geeft de bios aan?

Als dat ook 1,5 is, dan is de sensor brak. Als dat 40 graden (ofzoiets) is, dan is OCCT brak.

• Ellos
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-10-2025
In de bios kan ik alleen maar het totale cpu plaatje zien, niet per core.

Ook vermoed ik niet dat occt brak is omdat die al eerder wel goeie temps uitlas, en dat voor de andere cores ook deed en nog steeds doet.

Verwijderd

In het bios lees je een andere sensor uit en niet degene van de core's.

Heb je ook andere programma's geprobeerd, zoals Realtemp, Aida64 (trail), CoreTemp en ook naar de load temps gekeken?

Wat betreft of het belangrijk is dat de sensor goed werkt, nee het is alleen "leuk" voor jezelf. ;)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Sensoren van de cores is op zich niet zo'n probleem maar wel de sensor van de t-case want anders heb je kans dat je moederboard halt zegt als de temp niet klopt. Evenzogoed moet die sensor wel werken en zou ik zelf toch even ermee teruggaan met zo'n extreem lage temp via die sensor.

Verwijderd

Roel1966 schreef op maandag 03 september 2012 @ 17:24:
Evenzogoed moet die sensor wel werken en zou ik zelf toch even ermee teruggaan met zo'n extreem lage temp via die sensor.
Ten zei er iets is veranderd de laatste ~2 jaar is dit niet het geval, Intel gaf toen namelijk aan dat de sensors niet voor temp uitlezing bedoelt zijn en dat de afwijking bij lage temps best wel groot kan zijn.
Pagina: 1