Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterGOT
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 21:29
Een aantal dagen terug heb ik mij GPU geupgrade van 2x 4850 in CF naar een enkele 7870 (Sapphire OC)

Helaas heb ik nu last van spontane reboots. De voeding klikt hoorbaar aan en uit en de PC start uit zich zelf opnieuw op.

Dit gebeurt zowel bij Skyrim als bij de eerste benchmark test van 3Dmark11. Fumark in combinatie met Instamark draait wel zonder problemen en artifacts. Zowel GPU als CPU blijven rond de 60C onder load.

Het terugklokken van GPU naar stocksnelheid in CCC heeft even geholpen bij Skyrim maar bij 3Dmark11 geen verschil.

De voeding zou op papier (600 vs 500watt) het systeem ook met de nieuwe kaart kunnen trekken, maar mogelijk loopt deze op zijn laatste benen (is bijna 4 jaar oud).

Daarnaast zou het ook een defecte kaart kunnen zijn of toch een software/driver issue. Het probleem is bij Skyrim redelijk bekend maar de combinatie met de problemen bij 3Dmark baren met toch zorgen.

Ik neig ernaar om gewoon een nieuwe voeding te kopen, maar mogelijk heeft iemand nog andere tips of suggesties?

Hieronder de belangrijkste onderdelen van mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5€ 222,99€ 222,99
2Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Iiyama E2473HDS-B1 Zwart€ 168,-€ 168,-
1Antec Performance One P182 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-X48T-DQ6€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 69,95€ 69,95
1Intel Core 2 Duo E8400 Boxed€ 155,-€ 155,-
1Zalman ZM600-HP€ 115,50€ 115,50
1Samsung 830 series 128GB€ 93,99€ 93,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 825,43

Verder: 2x 2mb Ram (OCZ PC6400), Windows 7 32bit, Floppy, DVD

Edit:
Het systeem is niet geoverclocked en ik draai de nieuwste AMD drivers. Deze laatste zijn opnieuw geïnstalleerd na het plaatsen van de kaart.

[ Voor 1% gewijzigd door WouterGOT op 02-09-2012 13:18 . Reden: kleine aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 13:50
Hoe heb je je drivers verwijderd?

En sluit hij af of valt hij gewoon uit?

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterGOT
Omdat ik van AMD naar AMD ben gegaan alleen uninstall en daarna install.

Hij valt echt uit, vergelijk het met het indrukken van de resetknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 13:50
Heb ook past van CFX6870 naar 7950 en dacht hetzelfde van AMD op AMD no problem, toch problemen

Ff driversweeper gebruikt, en dan was alle trouble weg

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je voeding heeft 4 12 volt lijnen. Zorg dat je voor je videokaart een lijn pakt waar voor de rest niks opzit.
Met modulaire voedingen heb je altijd iets meer verlies in tegenstelling tot een niet modulaire voeding, hierdoor heb je misschien net niet genoeg ampere.

Test eens het intro menu van Farcry 2, ik heb destijds een HD4870x2 gehad op een modulaire voeding. Hij knalde er elke keer uit bij dat menu omdat hij daar een gpu load had van 100% :/ .
Die voeding heb ik later ook vervangen voor een iets sterkere met 1 12 volt lijn (ipv 4 :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:06
Wat Sp3ci3s8472 zei.

Ik heb 3 dagen terug de non-OC versie van deze kaart in mijn PC gezet. Het bleek zo te zijn dat de 2e PCI 6-pins connector op de zelfde rail zit als de CPU. Hierdoor starte mijn PC helemaal niet meer. Het kiezen van een andere rail heeft het probleem voor mij opgelost - 0 crashes gezien.Nu zit ik wel op een lelijke Molex-6pins PCI adaptor, maar dat moet dan maar :)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterGOT
Allen bedankt voor de snelle reacties en goede tips!

Driversweep heeft niet mogen baten maar met de molex kabel (die zelfs bij de videokaart geleverd is |:( ) ga ik gelijk aan de slag.

To be continued..

Update 1
Na een kleine bypass operatie kom ik door de 3Dmark benchmarks zonder problemen. Skyrim blijft echter rebooten op de worldmap ook na terugklokken op stock speeds.

Afbeeldingslocatie: http://www2.picturepush.com/photo/a/9163625/640/9163625.jpg

Oorspronkelijk was de kaart aangesloten met de rode kabels. Nu is via PCIE2 en een molexconnecter van de eerste HHD aansluiting die verder leeg is. Ik ga nog wat andere combinaties proberen.

Update 2
Onderhand alle combinaties wel geprobeerd en blijf problemen hebben met Skyrim.

Op het stickertje van de voeding inmiddels ook teruggevonden dat zowel de CPU, als PCIE1 en PCIE2 uit bovenstaand schema een eigen 12V lijn hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www1.picturepush.com/photo/a/9164894/640/9164894.jpg

[ Voor 72% gewijzigd door WouterGOT op 02-09-2012 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

100% zeker je voeding die het niet trekt imo.

Reboots en dergelijke duidt ' heel vaak' op een voeding die het niet trekt.

Watt? Nee, watt zegt helemaal niets als ik een voeding op de markt breng en ik zeg 1500w wil dat niet zeggen dat dat ook 1500w levert.
De enige voedingen met echte specs zijn voedingen van o.a Corsair GOLD, Silverstone Strider GOLD , Be Quiet Dark power pro GOLD etc...

Haal gewoon een voeding die ver boven datgene zit wat jij nodig hebt.
Ik zou als ik jou was gewoon een goede 850W halen zodat je in de toekomst nog eens 2 videokaarten kan draaien.

Als je bij 1 blijft een goede 650w voeding of beter. Duur zijn ze niet meer die 650w voedingen

XFX PRO 650w oid.

Voedingen met 1 lijn zeker eigenlijk een must + duurzaam!! Je wilt geen gedeelde 12v.

[ Voor 245% gewijzigd door A87 op 02-09-2012 17:41 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterGOT
Mijn idee is inmiddels ook dat het probleem bij de voeding ligt. Mogelijk doordat hij zijn vermogen splitst over 4 rails en er maar maximaal 2x16A naar de kaart gaat. Als onderstaande klopt dan zit dit wel heel erg op het randje, zeker met een OC model:

For a system using a single reference design Radeon HD 7870 graphics card AMD specifies a minimum of a 500 Watt or greater power supply. The power supply should also have a combined +12 Volt continuous current rating of 30 Amps or greater and have at least two 6-pin PCI Express supplementary power connectors. (bron)

Toch maar op zoek naar een nieuwe voeding die al zijn vermogen op 1 lijn levert. Dat is balen, want zo wordt de upgrade duurder dan verwacht :-(
Dit lijkt me een kanshebber, 1 lijn met 53A en redelijk betaalbaar. Ga me er wat meer in verdiepen. Thanks voor de tip in elk geval.

[ Voor 14% gewijzigd door WouterGOT op 02-09-2012 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Zoiets gaat toch 10 jaar mee! Waarom niet ff een euro of 80 lappen heb je meer lol van dan 4x een voeding vervangen.. hoe duurzamer met hogere Amps hoe beter en beter haal je meteen een 850w, maarja kost wel een bak geld.... hoef je iig nooit meer je voeding te vervangen...

http://silverstone.zercom...cts.view&product_id=43290.

Heb zelf een Silverstone 1200G.. doet ook echt wat het aangeeft. Ik trek er meer dan 1000w uit, erg goede stabiele voedingen maken ze,
trouwens ook iemand hier op tweakers met 3x GTX 580 op een XFX pro 1050W

Dus die XFX pro serie is ook iets wat 100% waarmaakt. En Antec, Be Quiet en Corsair zijn ook het hoogste haalbaar qua kwaliteit.

Duur maar gaat ook makkelijk 10 jaar mee.. en in de toekomst zullen de kaarten per single GPU zeer waarschijnlijk onder de 250W blijven

[ Voor 126% gewijzigd door A87 op 02-09-2012 19:21 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Ik gooi deze weer even open.

Ook ik heb issues met mijn Sapphire HD 7870 (maar in de Ghz edition). BeHardware suggereert dat het probleem nog wel eens in de hardware zou kunnen liggen. De symptomen komen overeen. Vaak gaan de fans 100% draaien, maar niet altijd. Ik heb de voeding vervangen, maar dat heeft het probleem niet verholpen

Andere mensen met ervaring met dit issue? Zijn er mensen die aanspraak hebben gemaakt op garantie om deze reden? En wat zijn daar de ervaringen mee geweeest?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:21
Ja, ik had ook last van black screens. Deze week maar RMA aangevraagd voor de Sapphire HD7870 OC, want volgens het artikel is het duidelijk een hardware fout. Verrassend genoeg kreeg ik ipv van reparatie een aanbod om voor het originele aankoopprijs een nieuwe videokaart uit te zoeken. Misschien dat er zoveel problemen zijn met die kaart dat ze geen zin hebben om het hele reparatie traject te doorlopen? Met een paar tientjes bijbetalen heb ik gekozen voor een Sapphire HD7970. Dit was trouwens bij Dixons. Mocht je de videokaart binnen 6 maanden hebben gekocht, dan krijg je zelfs je originele aankoopbedrag meteen terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Whoa!

Ik heb mijn kaart teruggestuurd naar Alternate. Zij geven aan dat zij mijn exemplaar hebben getest, en het defect niet kunnen reproduceren. Ze suggereren dat het een software probleem in mijn PC is.

Ik heb ook contact gezocht met Sapphire Duitsland. Na het opvragen van een aantal zaken hebben zij zich bereid verklaart het exemplaar wel te vervangen (suggerend dat er wel degelijk iets mis is met deze batch videokaarten). Levertijd: 3-8 wk....

Ik ben hier, kortom, nog niet klaar mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Wat een soap.

Mijn kaart ligt nog steeds bij Alternate. Omdat zij de fout niet konden reproduceren, heb ik ze gevraagd contact te zoeken met Sapphire (nederland?). Sapphire zegt dat zij de kaart wel willen vervangen (dat wil zeggen - crediteren aan Alternate), maar zelf eerst ook willen testen en defect bevinden. Dit in tegenstelling tot wat Sapphire Duitsland mij aangaf. Die willen mij namelijk best vervangen, in achtnemend en wachttijd van 3-8 weken, omdat zij moeten wachten op een batch kaarten uit Hongkong. Sapphire (nederland) geeft aan gemiddeld 3-4 weken nodig te hebben.

Mij gaat het verschil in beleid tussen Sapphire (nederland) en Sapphire Duitsland al vast de pet te boven. Toch maar weer eens bij de Duitse collega's vragen hoe dit nu inelkaar zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:21
Heb je ook een link naar het artikel van BeHardware gestuurd tijdens je RMA? Dat Alternate geen defecten kon zien, is niet raar. De zwarte schermen zijn totaal willekeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Ja, veelvuldig zelfs. Blijkbaar hebben zij geen ervaring met dit type issue.

Intussen probeer ik contact te zoeken met Sapphire Nederland of een partij die Sapphire vertegenwoordigd hier. Zij geven namelijk aan dat zij ook graag de kaart willen testen voordat deze kan worden vervangen. Dit dan weer in tegenspraak met wat Sapphire Duitsland mij voor heeft gelegd. Dus als iemand mij met hun in contact kan brengen... ik hou me warm aanbevolen.

Pagina: 1