Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze vraag heb ik al eerder in het [GPIO] Raspberry Pi topic gesteld, maar hoort daar eigenlijk niet thuis.

Via ebay heb ik een 433,92Mhz arduino setje gekocht om aan te sluiten op mijn Raspberry Pi. Werkt allemaal.

Het enige probleem is het bereik van de ontvanger. Hij werd standaard geleverd met een 23cm opgerolde antenne (van normaal ijzer < .1 Ohm). Hiermee was het bereik bedroevend (< 20cm). Deze heb ik vervolgens verticaal uitgetrokken en ingekort tot 17cm. Nu is het bereik rond de 50 - 100cm. Mijn KaKu stekkerdozen hebben daarentegen een bereik door mijn hele huiskamer heen. Graag zou ik dit bereik ook met mijn arduino ontvanger willen bereiken zodat ik op mijn RPi de statussen van al mijn KaKu's kan registreren.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:43
op welke spanning draai je? De zender mag tot 12volt

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beide op 3.3v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dat is wel heel erg op de rand. Zenders hebben al een klein bereik en aan de rand van de 'spec' helemaal. Voed eens 5Volt aan de zender.

[ Voor 37% gewijzigd door LED-Maniak op 02-09-2012 13:05 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De zender is het probleem niet. Ik kan alle KaKu's met deze zender bedienen. Het probleem is de ontvanger. Deze heeft een slecht ontvangst met beide de KaKu AB en de arduino zender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ontvangers hadden dacht ik ook stroom nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie 2 posts naar boven. Ze zijn beide aangesloten op 3.3v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Working voltage (RX) 5.0VDC +0.5V
Working current (RX) <=5.5mA (5.0VDC)
Volgens mij hoef je dan niet verder te zoeken toch?

Zelf helaas ook al eens tegenaan gelopen, voedingsspanning is nogal kritisch bij zulke modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus de ontvanger aansluiten op 5v? Heb ik wel geprobeerd maar dan krijg ik een shit load aan ruis dus dacht dat het wel niet zou kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dat klopt wel. De ontvanger probeert zich te tunen met de zender. Zolang dit niet gebeurd blijft hij versterken en ruis doorsturen. Daarnaast dumpt hij echt alles wat hij ontvangt gezien het nogal een basic ontvanger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus aansluiten op 5v, daarna signaal blijven versturen totdat hij in sync is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Alle data processing doe je in de microcontroller.

Vaak gebruikte strategie is een bitstream van 0x55 of 0xAA te sturen(dat is steeds een bitflip), stuk of 10, daarna een startconditie, data, checksum en eindconditie.

Door die bitflip in het begin kan de ontvanger zich afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lukt me om op 5v ook gewoon de AB en de arduino zender te ontvangen, alleen is het bereik nog steeds niet veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

LED-Maniak schreef op zondag 02 september 2012 @ 13:25:
Alle data processing doe je in de microcontroller.

Vaak gebruikte strategie is een bitstream van 0x55 of 0xAA te sturen(dat is steeds een bitflip), stuk of 10, daarna een startconditie, data, checksum en eindconditie.

Door die bitflip in het begin kan de ontvanger zich afstellen.
Volgens mij heb jij zojuist mijn dillemma van 2 jaar geleden opgelost...... Nu snap ik waarom dat ding het alleen deed als ik veel tekst overstuurde! :D
Thanks voor de uitleg :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi, maar zover was ik in ieder geval al wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Working voltage (TX) 3V - 24V
En hoe meer spanning je zo'n zender geeft hoe verder hij komt, ik heb zelf zo'n soortgelijke zender op 15 volt draaien, die gaat door 2 betonnen vloeren heen :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1