Nieuwe structuur met Telenet Wireless Modem/Router

Pagina: 1
Acties:

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-11 18:12
Hello,

Sinds gisteren heb ik ons oude ExpressNet internet omgezet naar FiberNet. Hierdoor heb ik de oude modem moeten vervangen door een nieuwe wireless modem met routerfunctie.

De structuur van het netwerk is het volgende:
Telenet modem/router naar Dlink Switch.
Dlink switch naar Digitale televisie en naar Sitecom Router.
Sitecom router naar main desktop en naar wireless Linksys router.
Wireless linksys router naar desktop, NAS en alle andere wireless apparaten.

De sitecom router had alles ingesteld voor port forwarding zodat ik de NAS kon bereiken van buitenaf. Ook alle apparaten liggen in hetzelfde netwerk en dat gaat nu nog steeds. Internet voor alle apparaten werkt ook nog steeds. Enkel die port forwarding werkt niet meer en zou ik nu dus blijkbaar moeten instellen in de telenet modem en niet meer in de sitecom?
Door de structuur in het gebouw hebben we deze structuur nodig maar ik zou de sitecom wel eruit kunnen halen veronderstel ik? Maar dan zou ik de switch er ook uithalen en dan heeft digitale televisie hetzelfde van de router als de rest van internetapparaten, kan dit kwaad?

Extra info: Telenet modem, switch en sitecom router in de kelder (-1). Main desktop op eerste verdieping (+1). Digitale televisie op gelijkvloers (0). Wireless linksys router & nas ook op gelijkvloers (0)

Inventaris

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:05
Poorten open zetten bij Telenet doe je door naar mijntelenet.be te gaan. Daar log je in met de gegevens die je hebt gekregen. En dan klik je rechts op Mijn internet vervolgens Geavenceerd onder het kopje Draadloze instellingen en dan kies je het tabblad Port forwarding.

Je digibox/digicorder mag aan elk punt aangesloten worden. Bij mij zit die direct aan de Router/modem van Telenet, samen met een andere kabel naar een Netgear switch.

Ik hoop dat ik je vraag goed begrepen heb.

• tboheeren
De port forwarding had ik gevonden op de telenet site. Alleen vroeg ik me af of ik een 'dubbele portforwarding' kon toepassen. Hiermee zou ik dan alle poorten verwijzen naar het intern adres van de router, die op zijn beurt dan opnieuw de poorten doorverwijst naar de apparaten. Op die manier kan ik dan alle instellingen van de oude router behouden. Momenteel werkt dit alleszins nog niet...
Mijn excuses als ik de vraag niet grondig had gesteld.

Inventaris

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:05
Dat probleem heb ik zelf ook, toen er nog een andere router aanhing. Die router is nu defect, dus heb ik de poorten enkel in de Telenet router moet instellen.
Heb je al geprobeerd in Mijntelenet de poort naar de NAS open te zetten, en dit ook in de router te doen?

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-10 19:45

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Ik heb dit ook ongeveer voorgehad met de vervanging van oude telenet rommel naar nieuwe...
Vroeger: Telenet modem, switch, router en daar mijn nas aan.
Tegenwoordig:
Telenet router: 1 output to TV; 1 output to router; 1 output to telephone.
Mijn router (cisco 4200): 1 output to nas; 1 output to desktop; 1 output to Powerline.

Gevolg: poort openzetten (en forwarden op eigen router: cisco), poort openzetten (forwarden op telenet site)

Met andere woorden, ja je kan deze alle 2 forwarden. Waarom? Omdat je nu de poort forward tot aan die van telenet, maar je moet tegen die router van telenet ook nog zeggen dat je ip (dat dus eigenlijk alleen van telenet router tot je eigen router gaat) ook toegang krijgt over die poort.

En btw, ik denk dat die switch wel weg kan.

Beyond Photographs | Flickr | 500px

• tboheeren
Okay thanks voor de info!
Ik heb momenteel al de poorten opengezet op telenet met de volgende settings:
lokaal ip-adres: 192.168.0.247 (ip dat gegeven wordt aan de sitecom router door de telenet router). Beginpoort XXXX eindpoort XXXX en TCP en actief.
Op de sitecom router staan de poorten net zoals ervoren open naar de NAS. Bv: 192.168.0.195 (static ip gegeven door sitecom router aan NAS), public XXXX private XXXX.
Deze instelling blijkt dus nog niet te werken. Is er nog iets dat ik niet helemaal doorheb?
Als het niet lukt kan ik morgen proberen gewoon alles op die telenet router te hangen en alles eruit te zwieren. (switch + router)

Inventaris

Verwijderd

Volgende maand komen ze dit ook installeren.

Je zou de modem/router van telenet in DMZ kunnen plaatsen via "mijn telenet" instellingen.
Daarna kan je je eigen router aansluiten. Bij deze opstelling hangt je eigen router wel rechtstreeks op internet, zet dus enkel de poorten open die je nodig hebt.

Dit zou de oplossing moeten zijn als je nog met je eigen router wil werken.

• tboheeren
Thanks voor de DMZ tip dit lijkt te werken. Heb zonet even getest via smartphone. Deze avond test ik verder en laat ik het hier weten.
EDIT: even kunnen testen tijdens de middag. Het blijkt dat de NAT loopback nog niet werkt. Is dit een gekend probleem op de telenet router of komt dit door eventueel een dubbele NAT loopback? (Telenet router + sitecom router)
EDIT2: Indien ik zou kiezen om simpelweg alles op de router van telenet te hangen dan zit ik terug met een probleem. Ik vind namelijk niet hoe ik mijn NAS een statisch intern ip zou geven.

[ Voor 66% gewijzigd door tboheeren op 03-09-2012 17:24 ]

Inventaris

• tboheeren
*bump*

Inventaris

Verwijderd

Dit zou inderdaad kunnen komen doordat er nu dubbele NAT is. Ik dacht dat DMZ hiervoor de oplossing was.
Heb je al contact opgenomen met Telenet hiervoor?

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Anders moet je vragen of je mag ruilen voor een enkel modem type? Zo heb ik het zelf destijds ook gedaan, en nu heb ik tenminste nog steeds controle over mijn netwerk.

Tijdmachine | Nieuws trends

• tboheeren
Het zou opgelost zijn als ik de NAT loopback kon uitschakelen op de DC-210. Maar dat is niet mogelijk. Ik zal maar eens contact opnemen met Telenet me dunkt.

Inventaris

Pagina: 1