Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
Goedemorgen,

Vandaag ga ik de K4003 verder opbouwen en ik zou jullie willen vragen om even naar pagina 7 te kijken van onderstaande link want ik begrijp dit niet helemaal.
http://www.velleman.eu/do...bly_manual_k4003_rev1.pdf

Het is toch juist de bedoeling dat die transistor zn warmte afvoert naar dat koelblok, dan ga je toch geen isolatie ertussen zetten ?
En kan toch ook niet zo zijn dat die transistor via 'z'n rug' stroom geleidt zeker ?!! :?
Ik heb het in de winkel gevraagd toen ik warmtepasta kocht voor 3,50 per milli-liter maar die had er geen antwoord op.
Wie kan dit toelichten svp want ik heb ook geen isolatie in het kitpakketje terug kunnen vinden.
Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 15:06
Dat is een elektrisch isolerend en warmte doorlatend plaatje.
Dus de bedoeling van dat plaatje is om het component elektrisch te isoleren van het koelblok
maar wel de warmte door te laten.
Die transistor is geen transistor maar een IC.
Mijn suggestie is om het plaatje te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Je heb gelijk, het is een IC, ik ben nog niet helemaal wakker geloof ik.
Nu staat er bij geschreven als isolatie : mica
Kijk ik op Wikipedia: Mica dan valt er te lezen : 'Daarnaast worden mica isolatieplaatjes nog steeds toegepast als elektrische- en temperatuur-isolatie van elektrische weerstanden en transistors'.
Maar goed, er zijn vele soorten mica dus die van velleman zal dan wel warmte-doorlaten en elektrisch isoleren.

Nu heb ik die isolatie dus niet in huis en het zat ook niet bij die kit en ik verwacht eigenlijk ook niet dat de rug van die IC stroom gaat lekken naar het koelblok dus ik wou die eigenlijk maar gewoon zonder isolatie erop zetten.
Ik ben nu nog bezig met wat draden opbouwen maar denk jij dat bovenstaande dan heel schadelijk kan zijn SlowDown, dwz als ik die isolatie er gewoon tussen uitlaat ?

Dit is het kitje

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Dzg8ml.jpg

En weet je toevallig ook onder welke naam die isolatie wordt verkocht bij bijvoorbeeld Conrad ofzo ?
Want ik heb net een paar koelers bekeken op conrad en bij accessoires zie ik alleen maar warmte-pasta staan.

[ Voor 1% gewijzigd door kitao op 02-09-2012 08:31 . Reden: geen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSoaker
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

SSoaker

Super-Soaker

Als je het datasheet van het IC leest:
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/philips/TDA2616Q.pdf
Laatste zin op blz. 4 : "The internal metal block has the same potential as pin 5."

Dus als je het IC zonder isolatie monteerd zal het zeker "stroom lekken" naar het koelblok.
Dit hoeft geen probleem te zijn maar zul je het koelblok elektrisch moeten isoleren van de behuizing.

Maar ik las eigenlijk dit topic omdat ik me afvraag wat de beste manier is om halfgeleiders te koelen.
Er zijn volgens mij 2 manieren:
1 koelblok - pasta - mica - pasta - halfgeleider
2 koelblok - silicone - halfgeleider
Welke methode geeft de beste koeling van de halfgeleider?

[ Voor 23% gewijzigd door SSoaker op 02-09-2012 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En kan toch ook niet zo zijn dat die transistor via 'z'n rug' stroom geleidt zeker ?!!
Alle transistoren/ICs die wat meer vermogen aan moeten kunnen geleiden op hun 'rug'. Dan kan je zulk soort dingen ermee doen voor koeling: http://wbo2.com/2e0/im/to220.jpg

Is het een probleem zonder isolatie? Neu in dit geval niet, zolang je er voor zorgt dat hij geen contact maakt met een ander geleidend oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown
@kitao,
Zoals SSoaker beschrijft, zorgen dat het koelblok nergens anders kontakt met
de behuizing of iets anders maakt dan zal dat in dit geval geen probleem geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok
bedankt allemaal, ik zit nu even aan ontbijtje maar als alles is aangesloten over een uurtje dan horen jullie het van me of mijn eerste versterkertje geluid produceert of niet.
Er blijft nog 1 vraagje open staan, waar vind ik - als nodig - zo'n mica of andersoortig isolatieplaatje ?
en kan je die zelf op maat snijden of hoe zit dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
SD, ik vraag niemand om voor mij te zoeken hoor, soms weet ik ook een antwoord uit mn hoofd en dan geef ik gewoon die tip.
Zo zag ik op de tag audio dat iemand vroeg om een volume-regeling, die staat dus mooi beschreven in die kitbeschrijving uit de OP, maar het topic was uit 2009 en dat heeft volgens de moderatie geen zin meer om daar op te antwoorden, wat natuurlijk wel te begrijpen valt. Hoe zelfbouw volumeregelaar

Toch heel bedankt voor je moeite, die site kon ik nog niet en die zet ik bij de favorieten. :)
Ook SSoaker bedankt voor je moeite, dat zo'n rugkoelplaatje op een pin vastzit is echt nieuw voor mij en de bedoeling ervan begrijp ik niet helemaal als die enkel warmte moet afvoeren want zo te zien is pin5 ook geen aarde.
Maar goed, daar ging dit topic niet over en jammer dat ik geen antwoord heb op jouw vraag.

=================

Nou, het werkt en hoe zeg !!
Ik had de volumeregeling nog niet ertussen gezet en bij aansluiten vloog de box bijna om mn oren _O-
Dus ik moet nog even wat potmetertjes gaan koppelen, helaas heb ik geen logaritmische maar zo gaat het ook wel.

[ Voor 15% gewijzigd door kitao op 02-09-2012 11:01 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown
SSoaker schreef op zondag 02 september 2012 @ 09:07:
Maar ik las eigenlijk dit topic omdat ik me afvraag wat de beste manier is om halfgeleiders te koelen.
Er zijn volgens mij 2 manieren:
1 koelblok - pasta - mica - pasta - halfgeleider
2 koelblok - silicone - halfgeleider
Welke methode geeft de beste koeling van de halfgeleider?
Ik denk dat de beste methode is koelblok-pasta-halfgeleider (om de warmte af te voeren) maar dit is zekers niet altijd toepasbaar
dus zal je terug moeten vallen op jou optie 1

[ Voor 2% gewijzigd door SlowDown op 02-09-2012 11:24 . Reden: toevoeging warmte afvoer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Dat plaatje is om je printje te isoleren, als je een metalen behuizing met meerdere printjes/versterker maakt, gaat dat allemaal spanningen afgeven en heb je grote kans dat alles doorbrandt. Het is niet essentieel als je een behuizing maakt met alleen die versterker, maar voorkomen is beter dan genezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Er komt geen behuizing, dit is slechts een experimentje.
Maar ik weet geloof ik wat je bedoelt Bart, zo zag ik laatst de K8042 en die heeft twee spanningsregelaars (de LM317 en LM 337) die samen op één koelblok komen (pagina 6) dus dan zou volgens SSoaker de boel inderdaad elektrisch gaan geleiden zonder isolatieplaatje.
Mocht ik die kit gaan bouwen dan hoop ik dat Velleman die plaatjes er dit keer wel bij doet.

Ps, als alles opgebouwd is met volumeregeling dan zet ik nog een foto in de kroeg, daar hebben ook best veel mensen meegeholpen aan dit projectje :)

[ Voor 5% gewijzigd door kitao op 02-09-2012 13:42 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Even de reden waarom er isolatie tussen moet, de achterplaat staat in verbinding met pin 5. Pin 5 is de negatieve voeding van de versterker, en dit levert een potentieel probleem op met koelblokken. Koelblokken zitten namelijk meestal aan het chassis vast, en het chassis is gelijk aan de massa (pen 3 van het ic). Als pen 5 en 3 contact maken, heb je gewoon vol kortsluiting.

Voor isolatie kan je mica of siliconen gebruiken. Mica is het oude spul, heeft matig contact en breekt makkelijk. Siliconen wordt tegenwoordig vooral gebruikt, heeft beter contact, alleen iets minder geleiding (hogere thermische weerstand).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Bij IC versterkers zou ik toch wel mica gebruiken, ik heb al vaak zat gehad dat mijn tda7293 versterkers in de thermische beveiliging gaan met siliconen isolatie, terwijl het koelblok nog koud is.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik weet genoeg, bij het volgende projectje ga ik naar een andere winkel want ik snap dan niet dat die kerel dat niet wist terwijl ik zelfs A4-formaat voorbeeld-tekening had meegenomen.
En ik trek ter plaatse de doos open om te kijken of die isolatie-plaatjes erbij inbegrepen zijn.
Bedankt allemaal voor de uitleg en de tips.
Pagina: 1