Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:11

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Hoi allemaal, ik heb een beetje een vreemde vraag:

Als ik ga filmen in de natuur en de zon gaat onder om bijvoorbeeld 20:00, tot hoe lang heb ik dan nog licht waarmee ik goed kan filmen? Tot 19:00? Of zelfs eerder?

Dat is een vreemd geformuleerde vraag. Wat ik er mee bedoel is dit:
Stel ik ga een hele dag filmen in de natuur en ik wil dat alle footage dezelfde look heeft. Richting de zonsondergang gaat het schemeren. Dus pas je de exposure/diafragma/iso/enz. aan zodat de belichting telkens klopt. Maar op een gegeven moment houdt het toch echt een keer op: het licht is te weinig of verandert van kleur. De vraag is: wat is jouw ervaring wanneer dat punt gebeurt? Wanneer is het "niet meer te doen"?

Het is een vrij specifiek iets wat ik vraag, maar ik kreeg het niet goed geformuleerd (en probeer dan nog maar eens te Googlen 8)7). Maar hier is vast genoeg ervaring :)

En het gaat me dus om hoe lang voor de zonsondergang. Ik snap dat ik ook eerder mijn bed uit kan komen voor een langere filmdag, maar daar gaat het niet om ;) :+

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik denk niet dat daar een standaard voor is.
Immers, je lenzen werk en de gevoeligheid van de camera zelf zijn van zeer grote invloed hoe 'lang' je het uit kan houden als het gaat schemeren.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Daarom ben ik ook benieuwd naar ervaringen van mensen. Het gaat mij niet om exacte tijdstippen, aangezien (zoals je zelf ook zegt) apparatuur moeilijk te vergelijken is. Maar misschien is de gemene deler wel dat bijvoorbeeld 1 uur voor zonsondergang het al hopeloos is. Dan weet ik dat en ben ik enorm geholpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Dan alsnog blijft wat remco_k zegt staan: ligt er helemaal aan wat voor gear je hebt. Als jij een hele snelle lens hebt én een camera die op hoge ISO goede ruisprestaties heeft, dan kan je veel langer doorgaan dan wanneer je een lens hebt die f/5.6 doet en een camera die boven ISO 800 niet meer om aan te zien is.

En niet alleen de hoeveelheid licht verandert, ook de kleurtemperatuur en schaduwen enzo, dus over een gehele dag alles op elkaar te laten lijken zal sowieso met nabewerking moeten gebeuren.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:30
Naar mijn idee gaat altijd behoorlijk hard omlaag met beschikbaar licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

jip_86 schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:23:
Naar mijn idee gaat altijd behoorlijk hard omlaag met beschikbaar licht.
Uhm, nu in het nederlands met duidelijke taal? :) :?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Ik begrijp hem wel hoor, mijn ervaring is ook zo namelijk.

Het lijkt wel of het zonlicht vanaf een bepaald moment niet meer lineair maar logaritmisch minder wordt: dus steeds sneller minder licht. Wat ook wel logisch is met de draaiing van de aarde :)

Ik zal vanavond eens goed opletten. Jammer dat ik geen timelapse-able camera meer tot mijn beschikking heb, anders klok in beeld en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:22

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Met de juiste gear kun je van de dag nacht maken en andersom dus ... zoals hier boven ook al gevraagd wordt, met wat voor spul ga je filmen?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Ventieldopje schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:55:
Met de juiste gear kun je van de dag nacht maken en andersom dus
Daar geloof ik niks van :D Maar ik snap wat je bedoelt :Y

In dit geval gaan we filmen met een RED Epic met EOS lenzen (F2.8L lenzen).

Maar laten we voor het gemak even van een 5DIII uitgaan met een F2.8 lens. Stel je schiet daar rond 12:00 footage mee. Vanaf welk moment ga je footage schieten die niet meer te matchen valt in post qua licht (niet qua schaduwen natuurlijk ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 13:18
Twhomp schreef op maandag 03 september 2012 @ 13:22:
[...]

Maar laten we voor het gemak even van een 5DIII uitgaan met een F2.8 lens. Stel je schiet daar rond 12:00 footage mee. Vanaf welk moment ga je footage schieten die niet meer te matchen valt in post qua licht (niet qua schaduwen natuurlijk ;))
Met een RED Epic? Dan kan je tot erg laat gaan. Deze camera staat erg goed in de papieren als het gaat om noise prestatie's. Lees anders eens een paar reviews.
En zelfs met een 5DIII kan je tot laat filmen want noise is in film altijd minder merkbaar dan op een foto.

Exacte tijden kunnen wij je niet geven daarvoor zul je het echt zelf uit moeten proberen maar ga er maar vanuit dat dat niet tot 7 uur 's avonds is maar veel later ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:30
remco_k schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:27:
[...]

Uhm, nu in het nederlands met duidelijke taal? :) :?
Het gaat qua licht harder achteruit dan je zou denken als je omhoog kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 15:12
Twhomp schreef op maandag 03 september 2012 @ 13:22:
[...]

Pak hem beet vanaf het begin van het gouden uur. Aka, ongeveer een uur voordat de zon echt ondergaat. Vanaf dat moment begint de lucht steeds geler te kleuren, wat hele (mooie) warme kleuren oplevert, maar wat in de post betekent dat je erg veel met witbalans moet werken om het vergelijkbaar te krijgen. Niet onoverkomelijk, maar wel lastiger.

Als het je puur om lichthoeveelheid gaat, dan kan je een stuk langer doorgaan. Makkelijk tot een paar minuten voor zonsondergang. Pas zodra de zon echt tegen de horizon aanzit zal je een echte dip in licht merken. Met een camera misschien iets eerder, maar waarschijnlijk pas vanaf 15 minuten voor zonsondergang.

Met bewolking heb je geen gouden uur, maar heb je wel last van een schemering die eerder begint. Reken op een uur tot half uur voor zonsondergang. Aan de andere kant, schemering in Nederland duurt relatief gezien best lang, en met de juiste apparatuur kan je waarschijnlijk nog best een tijdje doorschieten. Enige waar je dan rekening mee moet houden is de blauwere licht temperatuur. En uiteraard de wat hogere iso's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
@Servertje en Wolfensteijn:

Kijk, dat bedoelde ik nou. Ik hield al rekening met een uur voor zonsondergang, gevoelsmatig. Mooi dat jullie die mening delen. Dan houd ik daar shootingscheduletechnisch (3x woordwaarde) rekening mee :)

Pagina: 1