Toon posts:

Geluidskaart voor muziek via 2.1 setje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor de verjaardag van mijn vader ben ik van plan voor hem een nieuwe geluidskaart aan te schaffen. Hij luistert veel muziek via zijn computer, maar maakt gebruik van een crappy ingebouwde geluidskaart in het moederbord.

Ik heb zelf bar weinig verstand van geluidskaarten, maar na wat browsen in de prijswatch krijg ik de indruk dat je grofweg twee soorten kaarten hebt:

- 5.1/7.1 kaarten voor gamen en surround
- 2.0 kaarten voor muziek

Omdat hij gebruik maakt van een 2.1 setje (pricewatch: Harman Kardon Soundsticks II) vallen de 2.0 kaarten helaas af. De vraag is dan welke van de 5.1/7.1 geluidskaarten ik moet kiezen als het puur om muziek gaat.

In eerste instantie zou ik denken aan de pricewatch: Creative SoundBlaster Recon3D PCI-E, als meest populaire 5.1 kaart in de pricewatch. Die is wel relatief goedkoop en een kaart van rond de 100-150 euro is ook prima, mits er een duidelijke meerwaarde is met de gebruikte speakers.

Zijn er daarnaast nog andere (betaalbare) suggesties hebben om de geluidskwaliteit te verbeteren hou ik me van harte aanbevolen. Zoals ik al zei heb ik hier echt totaal geen verstand van.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk dat je even een foutje maakt met het begrip 2.1 setje want een 2.1 setje is een gewoon stereo setje met als extra een baswoofer erbij. Maar bij de meeste setjes worden de 2 speakertjes via de baswoofer aangesloten en blijft alles gewoon normaal stereo. Dus in die zin kan je gerust een 2.0 stick pakken ondanks dat ik dat persoonlijk dan niet direct zou doen, maar qua werking maakt dat niks uit voor 2.1.

Persoonlijk zou ik ook meer voor een Creative of een Asus Xonar kiezen maar die Recon 3D heeft je vader in principe niet zoveel aan omdat ie voor 3D sound gemaakt is. Uiteindelijk gebruikt ie maar 2 kanalen ervan dus kan je beter naar andere alternatieven kijken.

[ Voor 24% gewijzigd door Roel1966 op 01-09-2012 23:38 ]