Toon posts:

Heb ik een gigabit router nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Leden,

Aangezien er wederom Bulgaren om mijn huis cirkelen, als vliegen om (vul zelf maar in) en er in ons appartement complex wederom bij de buren is ingebroken zit ik er aan te denken mijn cctv systeem te upgraden met megapixel camera`s.

Helaas betekend dit op de cctv pc en software na alles vervangen moet worden.
Alle analoge coax camera`s gaan er uit en de nieuwe Geovision Megapixel camera`s er in.

Uiteraard is dit een kostbare operatie (denk aan 350 tot 500 euro per camera)

Wel nu, moet voor 2 x 3megapixel camera en twee 1,3 megapixel camera`s een gigabit router hebben?
Of is een goede 10/100 ook goed genoeg?

Is het raadzaam een losse router te gebruiken voor de cams? of kan ik ook mijn thuis netwerk hier op aansluiten?

Iemand een tip welke aan te schaffen? Liefst geen te professioneel spul, ben niet zo goed met dat programmeren van die dingen via de com poort.
(Vooral Cisco moet je nog steeds via de blauwe com poort programmeren)

P.s 1 of 2 Poe poorten zou wel makkelijk zijn.

Suggesties zeer, zeer welkom.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kan je niet beter investeren in iets dat die lui buiten houdt dan dat je ze op cam pakt terwijl ze met je inboedel terug naar het oostblok rijden?

https://discord.com/invite/tweakers

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-12 21:38

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik heb me er niet eerder echt in verdiept, maar is het niet zo dat een bepaald model/resolutie ook een bepaalde bandbreedte nodig heeft? Mocht dat in de betreffende specs genoemd worden is het een kwestie van optellen. Nogmaals, of het zo eenvoudig werkt weet ik niet zeker. In dát opzicht lijkt me een 10/100 al volstaan.

Echter; als je het netwerk op de schop gaat gooien zou ik al wat meer toekomstgericht kijken en daarmee gaan voor een gigabit switch. Tegenwoordig zie je toch steeds meer dat dit een standaard wordt. Ik persoonlijk zou er mijn netwerkverbinding op aansluiten, of minimaal het modem. De beelden wil je niet binnenshuis hebben. Halen ze namelijk je server/recorder weg, heb je helemaal niets meer.

Edit:
redfoxert schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 21:55:
Kan je niet beter investeren in iets dat die lui buiten houdt dan dat je ze op cam pakt terwijl ze met je inboedel terug naar het oostblok rijden?
Je kunt het ze moeilijker maken, maar als ze echt willen komen ze heus wel binnen.

[ Voor 19% gewijzigd door Bastiaan op 01-09-2012 21:57 ]

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-12 13:32
Het feit dat de camera's zelf een 10/100 Mbit aansluiting hebben geeft het al een beetje weg toch ?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het feit dat de camera's zelf een 10/100 Mbit aansluiting hebben geeft het al een beetje weg toch ?
Niet helemaal. De camera's geven blijkbaar een stream van minder dan 100Mbit/sec. Maar die stream moet ergens heen toch? Dus ergens komt de gebundelde stream van 5 camera's binnen.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou gaan voor Gigabit switch en in elke camera een sd kaartje steken van een 16GB (of hoger) kun je eventjes opnemen, moest de verbinding weg vallen en er gebeurd iets. Natuurlijk moeste nze de spanning snijden ben je alsnog gezien.

Waarom steken ze daar geen batterij in, wel een sd maar geen batterij?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Goede sloten schrikken goed af hoor, dan heb je hoogstens schade aan deuren en kozijnen maar dit valt onder de verzekering. Camera's hangen zo in het zicht daar kan je jezelf gemakkelijk onherkenbaar voor maken.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Mijzelf schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 22:04:
[...]
Niet helemaal. De camera's geven blijkbaar een stream van minder dan 100Mbit/sec. Maar die stream moet ergens heen toch? Dus ergens komt de gebundelde stream van 5 camera's binnen.
En 5x10=???

Een beetje degelijke leverancier levert geen 10/100 aansluiting af op iets wat >10 nodig heeft.
Persoonlijk zou ik een los 100 Mbit switchje gebruiken enkel om je camera's naar je storage te regelen, meer heb je niet nodig en je hebt dan je hele camera systeem losgekoppeld van je normale netwerk (exclusief storage maar ok) dus als jij met je gigabit switch gaat zitten rommelen oid omdat je normale netwerk traag is dan hebben je camera's er geen last van.

Zolang je storage aan blijft staan kan je alles doen /vervangen in je normale netwerk.
En de reden daarvoor is?

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Op basis van:

http://stackoverflow.com/a/5220554
[image width] x [image height] x [framerate] x [motion rank] x 0.07 = [desired bitrate]
En http://www.geovision.com.tw/english/Prod_GVIPCAMBL120D.asp
1.3 megapixel progressive scan Low Lux CMOS
Stream 1 from H.264 and MJPEG;
Stream 2 from H.264, MPEG4 and MJPEG
Up to 30 fps at 1280 x 1024
concludeer ik:

1280px x 1024px x 30fps x 2 (motion rank) x 0.07 = 5505024Bps ~= 5,5 Mbps.

Zoiets?

Mag je zelf uitrekenen of je aan 100Mbps uplinks voldoende hebt.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:35
Persoonlijk zou ik fake camera's ophangen en meer/betere sloten aanleggen :)
Qua camerakosten lijkt het me erg uit de hand lopen. Ik heb geen ervaring met beveiligingssystemen maar het lijkt me dat je voor hetzelfde (misschien wel wat meer) een prima alarmsysteem kan aanschaffen.

Fake camera's op elke hoek van je huis... schrikt vrijwel iedereen af lijkt mij.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jij wilt een switch, geen router.
En als je een switch koopt, zou ik niet eens nadenken over 100 of 1000 maar simpelweg een 1000 kopen. Gigabit is de huidige standaard, dus waarom überhaupt investeren in oude standaarden?

Komen we dus eigenlijk simpel op de vraag 'wat voor switch moet ik hebben?' en daar hebben we dus de pricewatch voor :)

Tijd voor een nieuwe sig..

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 17:12
Deze heb ik voor mijn Mobotix..
4x PoE. Is denk ik precies wat je zoekt. ;)

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:44
Tevens is de aanschaf van een Gigabit router/switch nou net iets wat niet in verhouding staat tot de prijs van de camera's die je wilt aanschaffen. Als je dit soort hardware gaat aanschaffen moet je niet op dit soort kleine investeringen bezuiningen. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel.

Denk inderdaad toekomst gericht en voer alles in Gigabit uit. Denk wel aan je kabels dat deze minstens CAT5e moeten zijn. Beter is om dan direct CAT6 te gebruiken voor de plekken die je bedraad gaat aansluiten.

Maar persoonlijk zou ik het budget ook liever steken in het betere hang en sluit werk. Dan heb je ze op beeld staan maar hebben ze het gezicht bedekt. Tevens als ze worden gepakt staan ze de volgende dag weer op straat of ze zijn al lang weer in het buitenland.

Als ze niet of moeilijk binnen kunnen komen slaan ze je je huis eerder over en bespaar je een hoop ellende en dat is meer waard dan wat dan ook.

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-12 20:10
Ik heb ik mijn "server" garage "room" ook een paar simpele ipcams hangen, gewoon voor de leut.

Dat zijn camera's met een resolutie van 480p met een spam van 1-5 Mbit per camera.
Bij mij is het zo dat initieel het bandbreedte varieert aan het beeld, als er veel dezelfde kleuren/pixels zijn geeft hij dat niet door maar het opname apparaat vult dit in waardoor de bandbreedte laag kan blijven.

Ik gebruik trouwens deze camera's: pricewatch: TP-Link TL-SC3171
Heerlijk goed & goedkoop ding, zelfs met infrarood.

Voor mij voldoen deze camera's je ziet alles duidelijk, wat belangrijker is is het opname apparaat en UPS!
Gbit is niet nodig voor die cam's zelf, maar het is de standaard, scheelt ook niet veel in de prijs.

Verwijderd

Vergeet één ding niet : Ook al heb je perfecte beelden, ze zijn NIET te gebruiken als bewijs. Dat is het juridische vlak.

Of de politie er iets mee doet... weet ik niet. Ik zou eerst de buurtagent even aanspreken, en met hem dit idee bespreken. Het idee, dat als er toch ingebroken is, dat je die beelden op een DVD zet, en aan hun geeft. Of ze er wat mee zullen doen..... DAT is de vraag.

Want jij kan straks enkele duizenden euro's investeren in camera's, maar als later blijkt dat de politie er niets mee doet dan is dat schijnveiligheid.

Nou en... dan zie je dat er twee "gasten", rond de 30, met of zonder bivakmutsen op naar binnen gaan, en 30 seconden later met je 50 inch plasma ervan doorgaan in een witte busje.... wat levert dit CONCREET op?

Stap eens af van het technische idee, maar kijk naar de operationele bruikbaarheid...

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op zondag 02 september 2012 @ 20:34:
Vergeet één ding niet : Ook al heb je perfecte beelden, ze zijn NIET te gebruiken als bewijs. Dat is het juridische vlak.
Hoezo eigenlijk niet? Ik hoor dit namelijk wel vaker maar eigenlijk ben ik benieuwd waarom dit niet te gebruiken zou zijn als bewijs (Even aangenomen dat de camera's enkel op eigen terrein gericht zijn, niets van de openbare weg meepakken en er bordjes staan)

Verwijderd

Topicstarter
Gomez12 schreef op zondag 02 september 2012 @ 20:44:
[...]

Hoezo eigenlijk niet? Ik hoor dit namelijk wel vaker maar eigenlijk ben ik benieuwd waarom dit niet te gebruiken zou zijn als bewijs (Even aangenomen dat de camera's enkel op eigen terrein gericht zijn, niets van de openbare weg meepakken en er bordjes staan)
Om er heel kort op te reageren, beelden die jij binnenhuis maakt zijn zo wie zo gewoon als bewijs te gebruiken in dit soort zaken.
De camera's die in mijn tuin staan zie ik geen problemen mee, lastiger wordt het privé parkeer terrein, er staan geen camera waarschuwingen.
Wellicht een probleem met de camera`s die een stuk van de openbare weg mee pakken, dit is aan de rechter om te beslissen of het feit zwaarwegend genoeg is om deze beelden toe te laten.
UltraSub schreef op zondag 02 september 2012 @ 08:40:
Deze heb ik voor mijn Mobotix..
4x PoE. Is denk ik precies wat je zoekt. ;)
Ja dit is inderdaad wat ik zoek, en de prijs is een stuk lager dan ik had gedacht :)
brilsmurfffje schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 22:22:
Goede sloten schrikken goed af hoor, dan heb je hoogstens schade aan deuren en kozijnen maar dit valt onder de verzekering. Camera's hangen zo in het zicht daar kan je jezelf gemakkelijk onherkenbaar voor maken.
klopt, het is een extraatje, boven het sluitwerk.
Echter heb ik in de jaren al een boel plezier van mijn cams gehad.
Is er een hark of schoffel uit de tuin weg, weet ik exact wie hem heeft gestolen. Stapel oude kranten op het terrein, bleek een buurtbewoonster van een huurhuis stukje verderop te zijn.
Div zonnebloemen afgeknipt, dader snel gevonden.
Vage man die 20x in de nacht langsloopt, (viel op in de vele logs die nacht) meteen bij de politie gemeld.
Hek van de tuin verbogen, bleek een busje te zijn van een schoonmaak bedrijf die moeilijk kon keren, kon het kenteken niet lezen maar de naam van het bedrijf wel! Via de verzekering opgelost.

Trouwens de beeld kwaltijd van een 3Megamixel cctv camera is echt fantastisch!
Niet te vergelijken met de oude analoge camera's

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2012 05:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 22:15:
Ik zou gaan voor Gigabit switch en in elke camera een sd kaartje steken van een 16GB (of hoger) kun je eventjes opnemen, moest de verbinding weg vallen en er gebeurd iets. Natuurlijk moeste nze de spanning snijden ben je alsnog gezien.

Waarom steken ze daar geen batterij in, wel een sd maar geen batterij?
Goede vraag.
Ik heb mijn opname pc aan de noodstroom hangen, ik zou de router er ook op kunnen zetten, de camera`s zitten dan nooit zonder.
De kabels gaan direct de muur in, doorknippen gaat dus niet gemakkelijk, het is eenvoudiger om de camera dan maar te vernielen. Als je dat doet stuurt geovision je een sms, en of email met deze sabotage+ de laatste frames.
En het alarm gaat dat heel luid af.
Pagina: 1