Verbeteren van Samsung 830 SSD performance

Pagina: 1
Acties:

• Marcoevich
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-12-2025
Hey allemaal,

Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste SSD binnengekregen, te weten de 128gb variant van de Samsung 830 series.

Ik heb hem nu geinstalleerd, met de program files, program data en user map op de E schijf.

Hoewel ik duidelijk enige snelheidswinst proef heb ik toch het idee dat ik nog niet het volle vermogen uit de SSD haal. Ik hoor van collega's dat ze bijvoorbeeld direct na het inloggen hun bureaublad zien en aan de gang kunnen, maar bij mij doet ie daar even over. Ook wanneer het bureaublad beschikbaar is heeft ie duidelijk nog 10 seconden nodig om enkele achtergrond programma's te starten.

Is dit normaal? Of kan er nog meer winst uit gehaald worden?

Ik heb het bios voor de installatie op AHCI gezet, en naderhand direct de chipset driver geïnstalleerd (dat laatste scheelde al heel veel). Weet iemand nog iets wat de performance ten goede kan komen? Of komt dit allemaal doordat de program files op een andere schijf staat?

Overigens, ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar de windows prestatie index kan hij ook niet voltooien. Deze eindigt met de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://piclair.com/data/r2w0i.jpg

Alvast bedankt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Marcoevich op 01-09-2012 20:34 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je je programma's die geladen moet worden op een trage disk staan, dan kost dat natuurlijk wat performance.
Ik zou eerst eens dingen uitzetten die je niet gebruikt, dat scheelt vaak ook al een boel.

• Marcoevich
De overige 2 schijven zijn 2 500gb WD Caviar Blue WD5000AAKS die samen een spanned partitie van 1 tb vormen. Ik had niet verwacht dat die toch zoveel snelheidsverlies zouden opleveren..

Vraagje: Toen ik de boel ging installeren heb ik van een collega vernomen dat je program files en program data op dezelfde schijf moet zetten. Maar kan ik niet beter de programma's die standaard met windows moeten opstarten op de SSD zelf installeren? volgens mij zou het geheel dan een veel snellere indruk moeten geven ;)

Ik heb voor nu iig wat achterprogramma's uitgezet. Zal zo eens herstarten om te zien of het helpt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Marcoevich op 01-09-2012 21:07 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op welke schijf heb je windows nou geinstalleerd?

• Marcoevich
Op de SSD. Momenteel heb ik alleen windows op de SSD staan. Program Files, Program Data en de user map staan op de andere schijven.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Beetje zonde, nu haal je vrijwel geen winst van je SSD. Gewoon alles op je SSD laten en grote programma's van een HDD laten starten. 128GB is echt wel genoeg voor een gemiddelde Windows installatie.

https://discord.com/invite/tweakers

• Marcoevich
Misschien moet ik dat maar doen jah.. Heeft het installeren van al die programma's geen invloed op de levensduur van de SSD?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Met TRIM valt het reuze mee. Als je je SSD elke dag helemaal volschrijft gaat ie gemiddeld 3000-5000 dagen mee. Reken maar uit ....

https://discord.com/invite/tweakers

• Marcoevich
Ok mooi ;) Dan ga ik dat morgen maar eens proberen ;)

• Palomar
  • Niet online
Ik heb diezelfde samsung ssd en idd gewoon alles op de ssd geinstalleerd. Alleen games/downloads/films e.d. zet ik op mn 1TB 'gewone' harddisk. Windows start lekker snel op en als de desktop in beeld is kan ik ook direct mn webbrowser starten.

De snelheid is verder nog wel afhankelijk van je cpu, chipset e.d. Heb zelf een vrij recente core i5 quadcore cpu en die kan alles goed bijbenen. Daarvoor had ik een systeem met amd athlon64 cpu (jaar of 4 oud) en daarmee ging het starten van applicaties e.d. wel iets minder snel (maar nog steeds wel snel genoeg ;)).

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 01-09-2012 22:57 ]

• Marcoevich
Ok, goed om te horen dat ie bij jou wel snel opstart ;) Ik heb een phenom II X4 955 erin zitten dus die zou dat ook wel aan moeten kunnen ;)

Ik heb er nu al zin in. Ik ga morgen gelijk die bak opnieuw installeren. Ik zal na afloop wel laten weten wat het resultaat is ;)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb wel mijn pagefile naar een andere hdd (snelle hdd) gezet, dat is blijkbaar niet zo goed voor de ssd. Games/downloads staan op een hdd, is snel genoeg daarvoor, dus in grote lijnen hetzelfde als Palomar.

Ook nog SSD performance tips gevolgd (search indexer afzetten enzo van die toestanden).

Rig:
Q9550 (volgens mij is die ouder dan de Athlon 2) @3.4
4GB ram
WD1TB green
WD500GB blue
Win7pro vanaf bios tot en met login nog geen 40s (heb pci-e Sata600 kaart, deze vertraagd alles :( )

[ Voor 11% gewijzigd door Damic op 02-09-2012 00:18 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Damic schreef op zondag 02 september 2012 @ 00:16:
Heb wel mijn pagefile naar een andere hdd (snelle hdd) gezet, dat is blijkbaar niet zo goed voor de ssd. Games/downloads staan op een hdd, is snel genoeg daarvoor, dus in grote lijnen hetzelfde als Palomar.

Ook nog SSD performance tips gevolgd (search indexer afzetten enzo van die toestanden).

Rig:
Q9550 (volgens mij is die ouder dan de Athlon 2) @3.4
4GB ram
WD1TB green
WD500GB blue
Win7pro vanaf bios tot en met login nog geen 40s (heb pci-e Sata600 kaart, deze vertraagd alles :( )
Dat zijn fabeltjes van vroeger...
Angst voor niks...
Mensen waren toen bang dat de duurzaamheid van het NAND geheugen slecht was en dat alles van schrijven dat vermeden kon worden, ook vermeden moest worden...
Dit is totaal overdreven...

Ga je tevens kijken naar de I/O's die pagefile veroorzaakt, dan is de verhouding reads & write gemiddeld 40 op 1...
Dus er worden 40x zoveel reads gedaan dan write.

Tevens zijn de writes best grote datablokken, die geen extra nadelen meebrengen. Dus niet zoals iedereen bang voor is dat het veel random kleine I/O's zijn die zorgen voor snelle slijtage.

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 02-09-2012 01:25 ]

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:21
pagefile niet op je ssd is gekkenwerk! Eigenlijk moet je alles wat vaak gelezen of geschreven wordt op je ssd zetten voor maximale prestaties. Dus je windows install, je pagefile, je user directory en je programma's!

Verwijderd

Niet te paranoide zijn met de huidige SSD's, hoor. Ik heb, toen ik mijn Samsung 830 128 GB net had, exorbitant geschreven naar de schijf. Dat kwam door veel installeren, proberen en ook een benchmark die op de verkeerde schijf ging (100GB voor niets geschreven). Zelfs met dat gebruik zou die schijf het 8 jaar volhouden, langer dan je 'm ooit wil gebruiken en langer dan de meeste HDD's het volhouden.

Wat ik wel heb gedaan is de onnodige writes beperken door sommige zut uit te zetten en tevens door een RAMdisk aan te maken voor de tempfiles van Windows en Firefox. Dat is niet zozeer omdat ik denk dat die schijf snel verslijt, maar meer omdat ik altijd de zuiverste oplossing zoek.

• Marcoevich
Zo dan, heb de boel opnieuw geïnstalleerd en het heeft idd effect gehad :D Alles loopt veel soepeler nu, en ik kan ook de prestatie index voltooien. Deze geeft een mooie 7,9 voor de SSD :P

Ik heb nu gewoon de page file en temp etc op C staan. Ik denk dat ik dat ook zo houd want dat levert immers de meeste snelheid op nietwaar?

Voor nu heb ik enkel de defragmentatie uitgezet en spellen etc op mijn andere schijven geïnstalleerd.

Dergelijke performance tips zoals de search indexer uitschakelen, zijn die nou echt nodig? Worden dan wel alle nieuwe bestanden etc die ik erop zet netjes gevonden?

• Palomar
  • Niet online
Volgens mij regelt Windows 7 zelf al een en ander als ie ziet dat ie op een SSD geinstalleerd is. Ik heb iig niks aangepast in de instellingen van windows en alles werkt allemaal prima. Search indexer zet ie volgens mij zelf al uit.

• Marcoevich
Nee, als ik in taakbeheer kijk zie ik duidelijk dat die search indexer flink bezig is, dus dat doet hij in ieder geval niet. Maar ja, het kan geen kwaad toch als die aan blijft staan? Dus ik denk dat ik hem maar aan laat ;)

Nog ff 1 ding trouwens. Samsung SSD Magcician adviseerd om de superfetch service uit te zetten... Ik heb altijd begrepen dat deze service juist de prestaties verbeterd? Wat denken jullie daarover?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

riky404 schreef op zondag 02 september 2012 @ 17:19:
en ik kan ook de prestatie index voltooien.
Dat die voorheen niet werkte kwam door je raid set (en die heb je nu niet aangesloten toch?).
Zie ook de foutmelding die je kreeg.

• Marcoevich
Ik heb hem nu op precies dezelfde manier aangesloten. Alleen had ik voorheen de program files, program data en user map op deze schijven gezet en vanuit de SSD daar ook naartoe gelinkt zodat alles netjes in die mappen geïnstalleerd zou worden.

Ik denk dat windows hierdoor dacht dat hij op meerdere schijven geïnstalleerd was, wat natuurlijk goed mogelijk is. Alleen vind ik het vreemd dat bij een kennis met een Crucial M4 de prestatie index wel werkt. Zijn systeem is precies hetzelfde geconfigureerd..

• Palomar
  • Niet online
riky404 schreef op zondag 02 september 2012 @ 17:26:
Nee, als ik in taakbeheer kijk zie ik duidelijk dat die search indexer flink bezig is, dus dat doet hij in ieder geval niet. Maar ja, het kan geen kwaad toch als die aan blijft staan? Dus ik denk dat ik hem maar aan laat ;)
Is ie dan niet bezig je andere schijven aan het indexeren? Overigens kun je het volgens mij gewoon uitzetten voor de ssd. Een ssd is zo snel dat je er rechtstreeks op kunt zoeken zonder index.
Nog ff 1 ding trouwens. Samsung SSD Magcician adviseerd om de superfetch service uit te zetten... Ik heb altijd begrepen dat deze service juist de prestaties verbeterd? Wat denken jullie daarover?
Wat superfetch volgens mij doet is de executables van veelgebruikte applicaties in je werkgeheugen plaatsen, zodat deze applicaties niet van de trage harddisk hoeven te worden geladen. Aangezien een ssd veel sneller is, lijkt superfetch me ook niet nodig. Al is het werkgeheugen wel sneller dan de ssd.

Heb zelf die Samsung-software overigens niet gedraaid. Hou de boel liever gewoon standaard zoals windows het instelt ;) En als er iets niet goed werkt dan kijk ik wel verder of het te verhelpen (het if it ain't broke don't fix it idee ;)).

• Lumics
  • Laatst online: 29-01 17:19
Heb je windows opnieuw geïnstalleerd, of heb je de mappen vanaf de c gekopieerd? In dat laatste geval is e.e.a. goed te verklaren.

[ Voor 23% gewijzigd door Lumics op 02-09-2012 17:45 ]

• Marcoevich
Palomar schreef op zondag 02 september 2012 @ 17:39:
[...]

Is ie dan niet bezig je andere schijven aan het indexeren? Overigens kun je het volgens mij gewoon uitzetten voor de ssd. Een ssd is zo snel dat je er rechtstreeks op kunt zoeken zonder index.
Hmm dat zou ook nog kunnen ja. Ik zal hem eens uitzetten, even kijken of ik het verschil merk ;)
Palomar schreef op zondag 02 september 2012 @ 17:39:

Wat superfetch volgens mij doet is de executables van veelgebruikte applicaties in je werkgeheugen plaatsen, zodat deze applicaties niet van de trage harddisk hoeven te worden geladen. Aangezien een ssd veel sneller is, lijkt superfetch me ook niet nodig. Al is het werkgeheugen wel sneller dan de ssd.

Heb zelf die Samsung-software overigens niet gedraaid. Hou de boel liever gewoon standaard zoals windows het instelt ;) En als er iets niet goed werkt dan kijk ik wel verder of het te verhelpen (het if it ain't broke don't fix it idee ;)).
Das een goede tip ;) Ik wil idd niet teveel aanpassen. Heb nog nooit een SSD gehad dus het is leuk om nu te ervaren hoe zo'n ding out-of-the-box werkt :P
Lumics schreef op zondag 02 september 2012 @ 17:44:
Heb je windows opnieuw geïnstalleerd, of heb je de mappen vanaf de c gekopieerd? In dat laatste geval is e.e.a. goed te verklaren.
Windows is totaal opnieuw geïnstalleerd. Ik had dermate veel zaken aangepast dat ik het niet aandurfde om gewoon maar alles terug te kopieren.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

riky404 schreef op zondag 02 september 2012 @ 17:33:
Ik heb hem nu op precies dezelfde manier aangesloten. Alleen had ik voorheen de program files, program data en user map op deze schijven gezet en vanuit de SSD daar ook naartoe gelinkt zodat alles netjes in die mappen geïnstalleerd zou worden.
Excuses, dat spanned volume is geen raid, maar wel de oorzaak van die melding. Waarschijnlijk doet windows de test in een directory die je op je spanned volume had gezet.

Je ssd heeft niets met die melding van doen.

• Marcoevich
Ah dat zou goed kunnen jah. Dom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb 8)7

Dat spanned volume had ik gemaakt omdat ik mijn sata controller niet meer op RAID kan zetten. Zodra ik dat doe start windows niet meer op.

Weet er iemand toevallig hoe ik kan zorgen dat windows weer start als ik die controller op RAID zet? Want dan is dat spanned volume helemaal niet nodig...

Verwijderd

riky404 schreef op zondag 02 september 2012 @ 17:19:
Zo dan, heb de boel opnieuw geïnstalleerd en het heeft idd effect gehad :D Alles loopt veel soepeler nu, en ik kan ook de prestatie index voltooien. Deze geeft een mooie 7,9 voor de SSD :P
Kijk, dat is de bedoeling :Y
Ik heb nu gewoon de page file en temp etc op C staan. Ik denk dat ik dat ook zo houd want dat levert immers de meeste snelheid op nietwaar?
Niet noodzakelijk. Een RAMdisk draait - dit zal geen verrassing zijn - vanaf je RAM. RAM is uiteraard sneller dan een SSD. Je RAM wordt ook iedere keer als de PC uit gaat geleegd, waarvan het bijkomend voordeel is dat je dus netjes iedere keer met een schone lei begint. Daarom moet je er dus ook wel op letten geen zaken op je RAMdisk te zetten die bewaard moeten blijven, want dat werkt niet :p
Dergelijke performance tips zoals de search indexer uitschakelen, zijn die nou echt nodig? Worden dan wel alle nieuwe bestanden etc die ik erop zet netjes gevonden?
Zoeken op een SSD is sowieso al snel als wat, dus search indexer is wat overbodig. Je kunt door sommige dingen uit te zetten wel een hoop ruimte vrijmaken en dat vind ik eigenlijk relevanter dan minimale degradatie.

• Marcoevich
Zoeken werkt idd nog steeds snel ;) alleen worden er nu geen nieuwe zaken meer toegevoegd aan de index. Das wel een beetje jammer. Maarja zo lang dat geen ergernis oplevert laat ik hem lekker uit staan ;)

Weet iemand trouwens nog hoe ik mijn 2 extra schijven zo kan installeren dat ze toch in raid staan? Dan hoef ik geen spanned volume te maken met alle gevolgen van dien :)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 09:18

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Waarom heeft een spanned volume gevolgen van dien? Het is gewoon software JBOD, net zoals de RAID functionaliteit van je chipset dat kan doen. Het is allebei softwarematig, dus verschil in performance ga je niet werken. Eventueel kun je je JBOD in Windows ook als RAID 0 of RAID 1 instellen. (Als in opnieuw opzetten.)

[ Voor 4% gewijzigd door --MeAngry-- op 03-09-2012 11:34 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

RAID0 zou ik (zeker naast een SSD) niet doen. Als er dan een schijf gaat ben je alles kwijt en van de performance word je t.o.v. een SSD niet echt warm.

• Marcoevich
--MeAngry-- schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:33:
Waarom heeft een spanned volume gevolgen van dien? Het is gewoon software JBOD, net zoals de RAID functionaliteit van je chipset dat kan doen. Het is allebei softwarematig, dus verschil in performance ga je niet werken. Eventueel kun je je JBOD in Windows ook als RAID 0 of RAID 1 instellen. (Als in opnieuw opzetten.)
Wat bedoel je nou? Als ik het via mijn chipset doe is het toch hardwarematig denk ik?
Ik ben niet blij met dat spanned volume omdat dit nu puur softwarematig geregeld is en dus geen snelheidswinst geeft.

Maar jij zegt dus dat spanned volume of een raid instellen via de chipset hetzelfde is?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

JBOD is hetzelfde via je chipset of in software.
Wil je een RAIDset aanmaken en dit hardwarematig doen, zet de controller dan op RAID en stel de RAIDarray in in de RAIDbios.

• Marcoevich
Ok, maar dat is nu niet mogelijk want zodra ik de controller op RAID zet start windows niet meer op. Dat werkt alleen wanneer de controller op AHCI staat. Heb je misschien een idee hoe ik dat op kan lossen?

• Marcoevich
Dat foutbericht krijg ik niet, maar ik ga het zeker proberen ;) Thx swordlord!

• Marcoevich
Ik merk nu sinds ik de SSD heb dat hij tijdens het starten probeert om een netwerkverbinding te leggen met mijn NAS. Alleen doet hij dit vóórdat er een internetverbinding gestart is, dus dit faalt iedere keer.

SABnzbd start ook automatisch en die pakt bestanden uit naar de netwerkschijf. Als die verbinding niet gelegd is dan faalt dat ook iedere keer.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij die verbinding met de NAS later maakt dan de verbinding met internet? Want nu werkt het een beetje onhandig :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
met het programma soluto kan je niet alleen de boottime bepalen, het geeft ook alle apps aan die opstarten en de tijd die ze benodigen. Daarnaast kan je processen uitstellen. Misschien dat het contact zoeken tot de nas een proces is dat je kan uitstellen.

Verwijderd

Misschien kun je het oplossen door in je services.msc de betreffende taak als delayed uit te voeren. Ik had hetzelfde probleem met mijn tekentablet; die probeerde steeds drivers te laden terwijl onderdelen die daar voor nodig zijn nog niet geladen waren. Door de service te delayen gaat het nu goed.

• Marcoevich
@Camacha dat zou wel eeens kunnen werken idd. Ik zal eens op zoek gaan naar de service die daarvoor verantwoordelijk is. Ik laat 't wel weten als ik hem heb gevonden ;)

@Reepje: Soluto kan alleen achtergrond programma's beheren. Windows services kun je er, op windows search na, niet mee uitschakelen.
Pagina: 1